נודד מזרח הרמון- טיול של 3 ימים בנגב ממכתש רמון ועד הערבה

נודד מזרח הרמון הוא טיול של 3 ימים בנגב המתחיל במכתש רמון ומסתיים במושב ספיר שבערבה. המסלול הוא חלק משביל ישראל ומה שכל כך מיוחד בו זה שהוא עובר בלב מדבר הנגב של ישראל ומתרחק מהציוויליזציה המקיפה אותנו ביומיום. למי שמחפש קצת שקט של המדבר וטבע בתולי- זהו הטרק בשבילכם

תאריך הטיולMarch 2010
עונה מומלצתאביב או סתיו

דרכי הגעה

אנחנו עשינו את הטיול מכיוון מכתש רמון לערבה אך אפשר לעשות את המסלול גם בכיוון ההפוך..

למי שעושה את המסלול בכיוון ההפוך: יש להגיע למושב ספיר הנמצא בערבה ולהתחיל משם את המסלול.

למי שמתחיל במכתש רמון: המסלול מתחיל בחניון לילה של הר סהרונים. דרך הגעה: נוסעים דרומה על כביש 40 החוצה את המכתש. לקראת היציאה הדרומית מהמכתש (לאחר שעוברים את הפנייה לחניון בארות) יש פנייה מזרחה עם שילוט ל"נחל גוונים" (דרך עפר לכל רכב המסומנת בירוק). פונים מזרחה (שמאלה למגיעים מצפון) וממשיכים ישר כ-2 ק"מ בדרך עפר המובילה לחניון לילה של הר סהרונים (החניון נמצא בפיצול שבילים עם דרך ג'יפים שחורה).
לא כדאי להשאיר את הרכב בחניון לילה מחשש לפריצות ולכן כדאי לקחת מונית או טרמפ ממצפה רמון ועד תחילת המסלול (נסיעה של כ-30 דקות). גם אם הטרמפ עוצר על הכביש הראשי ולא נכנס לדרך עפר אפשר ללכת את ה2 ק"מ ברגל. אין תחנת אוטובוס על הכביש הראשי ולכן אין לסמוך שאם תיקחו אוטובוס הוא יעצור לכם.

יום ראשון- הר סהרונים ופרסת נקרות

מחניון הלילה של הר סהרונים, מתחילים את המסלול בעלייה קצרה להר סהרונים על שביל ג'יפים המסומן בשחור. לאחר העלייה פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק. ההליכה על הר סהרונים מדהימה ביופייה כיוון שנוף המכתש פרוש לעיננו לאורך כל הדרך. ישנם קטעים מסוימים על השביל שהם קצת יותר מסוכנים ויש צורך להיזהר. לאחר כק"מ וחצי של הליכה על ההר מגיעים לפיצול: השביל הירוק יורד לכיוון עין סהרונים ומצד סהרונים והשביל השחור יורד ישירות לפרסת נקרות. אנחנו המשכנו עם השביל המסומן בשחור היורד ישירות לפרסת נקרות (למי שיש זמן אפשר לרדת עם השביל הירוק לעין סהרונים. שימו לב שעין סהרונים זה לא מעיין עם בריכת מים אלא פשוט יש שם צמחייה.).
לאחר הירידה מהר סהרונים בשביל השחור פונים ימינה בשביל המסומן בכחול ומתחילים ללכת בתוך נחל נקרות. הנחל עושה מעין פרסה ולכן המקטע הזה נקרא "פרסת נקרות" . ההליכה בתוך הנחל היא על חלוקי נחל ולוקחת כשעה-שעה וחצי. בסוף הפרסה נכנסים למעוק קטן של הנחל. השביל הופך בשלב מסוים לשביל ג'יפים (עדיין בסימון כחול) ויש להמשיך בו עד המפגש עם שביל הג'יפים האדום (שימו לב לא לפנות לפני כן בסימון הירוק!!). בפגישה עם שביל הג'יפים האדום יש לפנות ימינה ולהמשיך כחצי ק"מ על שביל הג'יפים האדום עד חניון הלילה הראשון.

כרבולת חרירים, נחל מעוק ונחל גלד עד לחניון גב חולית

מחניון הלילה חוזרים באותה הדרך על שביל הג'יפים האדום עד לפיצול שבילים עם דרך ג'יפים שחורה הפונה ימינה (מזרחה) והשביל הכחול בו הלכנו אתמול. בפיצול פונים ימינה לדרך ג'יפים המסומנת בשחור. לאחר כחצי ק"מ יש פיצול שבילים בו פונים ימינה בשביל המסומן בכחול. מכאן ועד החניון לילה הולכים כל הזמן על השביל המסומן בכחול. השביל הכחול מטפס על כרבולת חרירים כאשר בסוף העלייה מגיעים לנקודת תצפית מדהימה על מכתש רמון. שימו לב שהעלייה לתצפית קצת ארוכה וכדאי לעשות מנוחה באמצע. כרבולת חרירים הינה הפינה הדרום מזרחית של המכתש וכאן אנו נפרדים למעשה מהמכתש וממשיכים מזרחה. לאחר מנוחה קצרה בתצפית, ממשיכים ללכת על השביל הכחול ולאחר כ-3 ק"מ יורדים לנחל מעוק. שימו לב שבהליכה בגובה אין צל! אך בנחל מעוק תמצאו הרבה עצי שיטה נוחים למנוחה. לאחר הליכה של כק"מ וקצת בתוך נחל מעוק השביל פונה שמאלה ויוצא מהנחל (יש לעקוב אחר הסימון כי עלולים להתבלבל ולהמשיך בנחל מעוק). השביל מטפס ומגיע לאוכף הנקרא "אוכף האמוניטים"- אם תחפשו טוב תוכלו למצוא שם מאובנים של אמוניטים. העלייה לאוכף לא קשה במיוחד. מהאוכף יורדים ומגיעים לנחל גלד (לחובבי הגיאולוגיה- בירידה לנחל גלד, מיד לאחר המפל, מצד שמאל של הנחל רואים קיר שהשכבות בו התהפכו בגלל שבר שהתרחש במקום והוא קרוי ה"קיר המשוגע"). בנחל גלד ממשיכים כק"מ וחצי כאשר באמצע שלו יש סימון שקוף לעין גלד (סטייה קצרה מאוד מהשביל המובילה לעיין פצפון שלפעמים יש שם מעט מים). לאחר ההליכה בנחל השביל יורד לגב חולית ומשם ממשיכים כחצי ק"מ עד החניון לילה שנמצא בדיוק בפיצול עם שביל הג'יפים האדום. אל תצפו למים בגב חולית- בכל הפעמים שהייתי שם הוא היה ריק.

חשוב ביותר- זהו יום ארוך ולכן מומלץ (ואף חובה) להתחיל אותו מוקדם ולהצטייד בהמון מים. אין להסתמך על עין גלד ועל גב חולית למילוי מים!!

הר יהב, רמת צבירה והגעה למושב ספיר

מחניון הלילה של גב חולית מתחילים ללכת בשביל ג'יפים האדום כ 3-3.5 ק"מ עד ההגעה לפיצול עם השביל המסומן בכחול. בפיצול פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול ומתחילים לטפס על הר יהב. הטיפוס לא קל ומעט ארוך, אך הנוף הנשקף מההר שווה כל מאמץ! אחרי מנוחה קלה בתצפית (שימו לב שאין צל) ממשיכים בשביל הכחול ויורדים מהר יהב. שימו לב שעל ההר כדאי לעקוב אחר הסימון כדי לא להתבלבל. לאחר הירידה ממשיכים עם הסימון הכחול ומגיעים לנחל צבירה שם יש חניון לילה. למי שרוצה לקחת את הזמן ולעשות את המסלול ביותר ימים, אפשר לפצל את היום הזה ל-2 ימים קצרים ולישון בחניון לילה של נחל צבירה. לאחר מנוחה קצרה ממשיכים במסלול ומתחילים לטפס על רמת צבירה. העלייה לא ארוכה במיוחד אך לוקחת זמן, כאשר בסופה מגיעים לנקודת תצפית יפה. ממשיכים עם השביל וניתן להבחין בסדקים שמצויים על רמת צבירה. לאחר הירידה מהרמה עוברים מספר נחלים (נחל אשבורן ונחל כרכשת) ולבסוף מגיעים לאוכף שממנו רואים את מושב ספיר, שם מסתיים המסלול. השביל לאורך כל הדרך הוא בסימון כחול והוא ברור מאוד. לאחר ההגעה לאוכף, השביל יורד לכיוון המושב. ממש לקראת המושב מגיעים לפיצול שבילים עם שביל ג'יפים אדום בו יש לפנות ימינה ולאחר מכן לפנות שמאלה בשביל ג'יפים כחול המוביל עד לכניסה ליישוב. שימו לב לא להמשיך עם שביל הג'יפים האדום הממשיך דרומה.

חשוב- גם יום זה הוא יום ארוך ומומלץ להתחיל אותו מוקדם.

סוגיית המים וציוד על הגב

למי שסוחב את הציוד על הגב- שימו לב שחשוב לקחת מספיק מים- גם לשתייה וגם לבישול! מכיוון שרובינו יכולים לסחוב על הגב מים רק ליומיים צריך לארגן הטמנה בחניון של גב חולית. בעיקרון יש אנשים שדואגים לשים מים בחניון זה אך אין להסתמך על זה!!! כבר שמעתי על שביליסטים שסמכו על ההטמנה של המים בגב חולית, הגיעו לשם ולא היה מים. לכן חובה לארגן הטמנה לפני באופן עצמאי או בתשלום (יש ג'יפאים רבים ממצפה רמון או מהיישובים בערבה שאפשר לשלם להם והם מטמינים מים). כמו כן- אין להסתמך על המעיינות שבדרך (למשל עין גלד)- הם בדרכ' ריקים!
כמובן שיחד עם המים יש להצטייד במספיק אוכל.

אבל, המסלול לא מיועד רק לאנשים שסוחבים את הציוד על הגב! משפחתי ואני החלטנו שברצוננו לעשות את המסלול ושילמנו לג'יפאי ממצפה רמון שיביא לנו כל ערב את הציוד ויחזור למחרת בבוקר לקחת אותו. זה אמנם יוצא קצת יקר אבל בדרך זו כל המשפחה יכולה להצטרף לטיול. יחד עם זאת יש לזכור כי הימים יחסית ארוכים ולכן לא מתאימים לילדים קטנים.

• ציוד שבעיני חובה למסלול: מפת סימון שבילים מספר 17 (כאמור השביל הוא חלק משביל ישראל ולכן מסומן גם בצבעי כתום-כחול-לבן), שק"ש ומזרון שטח. שימו לב שבחורף עלול להיות קצת קר, וכדאי להביא גם אוהל (אם אתם מוכנים לסחוב אותו כמובן).
  • אפשר לעשות את המסלול בכיוון ההפוך אך קחו בחשבון שיש יותר עליות.