מנחל שורק להר הטייסים ועין טייסים

ירוק בעיניים ושמח בלב באחד המסלולים הפחות ידועים בהרי ירושלים

משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתסתיו, חורף, אביב

נחל שורק, גדול הנחלים בהרי ירושלים, הוא אחד הנחלים המרשימים בישראל ובוודאי במרכז הארץ. אגן הניקוז הגדול שלו (שבימי קדם היה אף גדול יותר) יצר לנחל שורק נתיב זרימה מפותל ועמוק ביותר, עם מדרונות תלולים בגובה מאות מטרים. שיא הדרמה מתחוללת באזור שלפני יציאת הנחל אל השפלה (בין בר גיורא לבית שמש), שם מפלס הערוץ את דרכו בין נפתולי-ענק מכוסים חורש טבעי ירוק וצפוף. בתוואי הנחל עוברת הרכבת הישנה בין ירושלים לתל אביב, שאמנם איטית בהרבה מהקו החדש והמהיר, אך מנצחת אותו בגדול מבחינת הנוף עוצר-הנשימה שבדרך.

האזור היפהפה הוכרז כבר בשנות ה-60 כשמורת טבע, מלאה באתרים ומסלולי טיול ידועים ואהובים (נחל קטלב, מערת הנטיפים-שורק, ועוד). לצד אלה, קיימים בשמורה שבילים ידועים פחות, ואחד היפים בהם הוא השביל הנופי שמחבר את ערוץ נחל שורק עם הר הטייסים, לאורך השלוחה הבולטת הנקראת בשם המתבקש "הר פיתולים". חיבור המסלול לשביל התלול שיורד לעין טייסים מוסיף אטרקציה חביבה למסלול ומאפשר ליצור טיול מעגלי של חצי יום, מלא בתצפיות נוף מרשימות וירוק בעיניים שעושה טוב על הלב.

פרטי המסלול

נקודת התחלה/סיום: חניון תחנת הרכבת בר גיורא (מופיע ב-waze): נוסעים בכביש 386 מכיוון ירושלים; כ-9 ק"מ לאחר צומת כרם פונים ימינה בדרך עפר מסומנת אדום (מתאימה לכל רכב) ונוסעים כ-2 ק"מ עד לחניה.

אורך המסלול - 10.5 ק"מ

משך הטיול - 3-5 שעות

דרגת קושי - בינונית: שני קטעים קשים אך קצרים (הטיפוס להר פיתולים והירידה לעין טייסים); יתר המסלול נוח להליכה.

הערות:
- המסלול ניתן להליכה בשני הכיוונים; אני בחרתי בכיוון המתואר כדי שהפסקת הקפה העיקרית של הטיול (עין טייסים) תגיע אחרי הטיפוס והירידה, ולא לפניהם.
- ניתן לקצר את המסלול ל-5 ק"מ באמצעות השארת רכב מאסף בעין טייסים; עם זאת, מדובר בהקפצת רכבים ארוכה ומייגעת, והמקטע האחרון קל להליכה ולא מוסיף לקושי של המסלול.

הדרך למעלה: שלוחת פיתולים

מרחבת החניה חוזרים כ-100 מ' על דרך העפר המסומנת אדום, העוברת במקביל לנחל שורק, עד שמגיעים אל פיצול שבילים: ימינה למסלול נחל קטלב (הפופולרי בהרבה), ושמאלה לכיוון הר פיתולים, המסלול שלנו. פונים שמאלה בעקבות הסימון השחור, מתגברים על מדרגת סלע תלולה, ומתחילים לטפס במעלה ההר.

באופן כללי, המסלול שלנו היום לא קשה במיוחד, אבל הוא נפתח במלוא העוצמה: תחילת הטיפוס במעלה שלוחת הר פיתולים תלולה ביותר. השביל עולה במקביל לצינור ביוב שמגיע ממעלה ההר, ומטפס "דוך" היישר למעלה. בחלק מהקטעים השביל צר וייתכן שתעדיפו ללכת (בזהירות) על הצינור מאשר לצדו. עוד לפני שתספיקו לתהות מה עשיתם רע והאם המסלול בכלל בשבילכם (ספויילר: הוא כן!), תתחילו להרגיש את העלייה מתמתנת, ולאחר כ-20 דקות טיפוס תגיעו אל נקודה בה נפתח השביל והופך לדרך עפר רחבה יותר. זהו קצה הקטע התלול של העלייה, וכאן רצוי לעצור ולהסדיר נשימה.

דרך העפר ממשיכה לטפס במגמת עלייה מתונה, עוקפת ממערב את הפסגה הכפולה של הר פיתולים (נ.ג 628). מבט שמאלה יגלה נוף נהדר של נפתולי נחל שורק והשלוחות התלולות והדרמטיות שביניהם. נקודה יפה במיוחד היא באוכף שמצפון לפסגה (ר' מפה), שם תמצאו כר דשא יפה הצופה לנוף וממש דורש עצירת מים/קפה. מכאן ממשיכים עוד כ-2 ק"מ במעלה השלוחה בעקבות הסימון השחור, לכיוון מושב רמת רזיאל שבראש הרכס. ממש מול בתי המושב תגיעו אל פיצול דרכים, בו תפנו ימינה (בעקבות הסימון), ותגיעו עד מהרה אל כביש 395, סמוך לצומת הכניסה להר הטייסים.

הדרך למטה: אל עין טייסים

פונים ימינה בדרך עפר מקבילה לכביש, ומיד פונים שוב בעקבות השילוט להר הטייסים, בצעידה על כביש הגישה. קשה להתעלם מסימני השריפה הגדולה שהתחוללה כאן בקיץ 2021 - וגרמה נזק קשה לשמורת הר הטייסים, ולשטחים נרחבים על פני המדרונות המיוערים שצפונית להר. נותר רק לאחל שהטבע באזור ישתקם במהרה...

לאחר כחצי ק"מ על כביש הגישה, פונים ימינה בעקבות השילוט אל מצפור הר הטייסים, ומיד מגיעים אל רחבת מגדל התצפית ליערנים שבפסגת ההר (נ.ג 796). המגדל עצמו סגור לכניסת מבקרים, אך מי שמעוניין יכול ללכת כ-200 מ' דרומה אל המצפור עצמו - שם תמצאו רחבת תצפית מסודרת לכיוון נחל שורק ממנו באנו, והרחק דרומה עד הרי חברון וגוש עציון. הרווחתם את הנוף הזה ביושר. לאחר הביקור במצפור חזרו אל רחבת מגדל התצפית, ופנו שמאלה בשביל צר שיוביל אתכם אל רחבת אבן גדולה, שם תמצאו את השילוט המפנה לכיוון עין טייסים. לפני כן, מומלץ לשוטט עוד כמה דקות ברשת השבילים של השמורה הקטנה והמסודרת, המשמשת כאתר הנצחה מרכזי לחללי חיל האוויר, ומתאפיינת (באביב) בפריחה ייחודית של סחלבים.

בחזרה ברחבת האבן, עקבו אחרי השילוט אל שביל מסומן שחור, שיוביל אתכם במורד מדרון ההר המזרחי לכיוון המעיין. השביל חוצה צינור ביוב, חוצה אותו חזרה לצדו השני, ואז מגיע אל דרך עפר וחוצה אותה. כאן מתחיל קטע תלול, שכולל בחלקו מדרגות סלע גבוהות ודורש סבלנות וריכוז בהליכה. בחלק מהנקודות הותקנו יתדות לסיוע בירידה. לאחר זמן מה תחצו דרך עפר נוספת (מסומנת כחול), ממנה יוריד אתכם מעקה ברזל חזרה אל תוך החורש להמשך הירידה התלולה ומאתגרת-הברכיים.

לבסוף תגיעו אל שרידי חווה חקלאית, אותה תעקפו משמאל, והשביל יכניס אתכם אל תוך החורשה הקטנה והיפה של עין טייסים. בריכת המעיין עצמה היא לא מהגדולות באזור ירושלים, אבל מאפשרת שכשוך רגליים ואפילו טבילה מרעננת לאחר הטיפוס והירידה המאומצים שמאחורינו. זו הנקודה המתבקשת להפסקה הארוכה של הטיול - חורש האלונים והקטלבים שעוטף את מתחם המעיין מכל עבר פשוט מזמין מנוחת צהריים. הבריכה היא רק תירוץ.

סיום המסלול

מעין טייסים מתקדמים עוד כ-100 מ' בשביל המסומן שחור עד שמגיעים לדרך עפר רחבה מסומנת ירוק. למקום גישה לרכב (3 ק"מ של נסיעה בדרך משובשת מקיבוץ צובה), ומי שהשאיר כאן רכב מאסף, יסיים כאן את המסלול. לכל היתר מצפות שעה-שעה ורבע נוספות של הליכה קלה ומהירה בחזרה לנקודת ההתחלה: פונים ימינה בצעידה על הדרך הרחבה למשך כ-3 ק"מ, שמתפתלת על הגדה המערבית של נחל צובה ובהמשך מעל נחל שורק, מכרנו הוותיק. בדרך חולפים ליד חניון לילה מוכרז (למה דווקא כאן? לא ברור) וחוזרים ליהנות מהנופים הירוקים של הר פיתולים (שהפעם מתנשא מעלינו). בפיצול שבילים ירוק-שחור פונים ימינה בשחור, שיוריד אתכם סופית אל אפיק נחל שורק ואל דרך העפר המלווה אותו, בה הגענו לתחילת המסלול בבוקר.

פנייה ימינה עם הדרך (המסומנת אדום) תוביל אתכם לאחר כ-1.5 ק"מ אחרונים אל מיקום חניית הרכב. בשבתות יפות סביר שהמקום יהיה עמוס במטיילים שסיימו בדיוק לטייל בנחל קטלב הפופולרי, ודי נחמד להיות "מיוחדים". בייחוד אחרי יום כל כך עשיר בנופים וחוויות.

• אם אתם מחפשים מקום לסיים את הטיול בארוחה טובה מול הנוף, אל תפספסו את "בר בהר". בית הקפה הפסטורלי שסמוך למושב בר-גיורא מציע אוכל טעים ואווירה טובה, כשברקע נופי שמורת נחל שורק (נסו לזהות את השבילים בהם הלכתם כמה שעות קודם!). המקום מתפקד גם כמוקד מידע למסלולי טיול באזור, ויוצאים ממנו שניים מהמסלולים הידועים בו - נחל קטלב, והמסלול לבית עטאב ונחל מערה. אבל זה כבר נושא לסיפור אחר...