יומיים ארוכים בדרום מכתש רמון והאיזור

מסלול מעגלי היוצא ממצפה רמון ועובר דרך מפער פיטם, נחל נקרות, גב עודד, הר עידו, קרני רמון ומעלה רמון

תאריך הטיולNovember 2022
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתלא בקיץ ולא בימים חמים

רקע כללי

המסלול אורך יומיים של הליכה מאומצת, סה"כ כ-55 ק"מ הליכה (29 ק"מ ביום הראשון ו-26 ק"מ ביום השני).
זהו טיול אתגרי מאוד ודורש כושר פיזי, אך לא מצריך ניווט שכן ההליכה היא על שבילים מסומנים.
יצאנו ארבעה חברים בני 20, בכושר (מי יותר ומי פחות...), אך בלי ניסיון מיוחד בטרקים או במסעות ארוכים, כך שעם תכנון מתאים הטיול בהחלט לא בלתי אפשרי.

לוגיסטיקה

הלינה היא בחניון לילה הר עידו של רט"ג, חניון שלט ללא ברז מים ולכן חשוב לדאוג לכך מראש- אין מקורות מים לאורך המסלול!
אנחנו סחבנו מים ליומיים, אך ניתן לתאם הטמנה בחניון הלילה. החניון נמצא על תוואי שביל סובב רמון, ואין בעיה לארגן הטמנה. אנחנו נתקלנו במטמין של "יניר במדבר", שעושה גם הקפצות לחניון למעוניינים. בעלי ג'יפים יכולים כמובן להטמין לעצמם מראש.
אם סוחבים מים, התיקים כבדים מאוד, ולכן חשוב לא לקחת ציוד מיותר. אנחנו לקחנו 12 ליטר מים לאדם, וכשהגענו לחניון ונתקלנו במטמין קנינו עוד 2 ליטר לכל אחד כדי שלא יחסר- חלקנו שתו קצת יותר מהתכנון.
לקחנו תיקים של 45-60 ליטר. חשוב לקחת תיק טוב, כי כל אחד סחב לפחות 20 ק"ג.
ציוד:
-נעלי הליכה טובות
-בגדים חמים וקלים (קר בלילה והחניון חשוף)
-שק שינה ומומלץ גם מזרון (כדי לבודד מהאדמה הקרה)
-כלי אוכל וכלי בישול
-גזייה ובלון גז
-ציוד היגיינה
-סנדלים לערב (לתת לרגליים לנוח קצת מהנעליים הכבדות)
-מצית
-כובע
-קרם הגנה

לפני הטיול

יצאנו באוטו בחמישי בערב מהמרכז, וישנו בחניון לילה גבס פנימי של רט"ג. קמנו ב-4:30, חנינו את האוטו במצפה רמון ויצאנו לדרך ב-5:50, ממש עם הזריחה.

יום ראשון: מצפה רמון-מפער פיטם-נחל נקרות-גב עודד-נחל עודד-נחל ערוד-חניון לילה הר עידו

נקודת ההתחלה היא בראש מעלה גיזמו, בתוואי הישן של שביל ישראל. יורדים בשביל ירוק, ולאחר מעט יותר מקילומטר מגיעים לפיצול שבילים בו עוברים לשביל כחול בכיוון דרום-מזרח. לאחר שהשביל מתעקל לכיוון דרום-מערב, נרד ממנו ונחצה את תוואי נחל רמון לדרך ג'יפים שחורה. זהו קטע קטן לא מסומן, אבל ההליכה היא של כמה עשרות מטרים ודרך הג'יפים קלה יחסית לזיהוי. ממשיכים עם הדרך עד לחיבור עם דרך ג'יפים אדומה, במסעף עפיפון- כ-6.5 ק"מ מתחילת היום. בנקודה זו עצרנו להפסקה קצרה.
מכאן הולכים בכיוון דרום, כשלנגד עינינו מפער פיטם המרשים- "חור" בשפת המכתש. יוצאים דרך המפער, ושדה הראייה נפתח. ברקע אפשר לזהות את הר שמעי והר לבני.
5.5 ק"מ מהמסעף נגיע לפנייה ימינה, לכיוון מזרח, וכאן נעלה על שביל סובב רמון (סגול). עץ שיטה יחיד בנוף מסמן את מקום הפנייה מרחוק. העץ נותן תירוץ טוב לעצירה וארוחת בוקר.
נמשיך ללכת בשביל הסגול, ובמהרה נעבור את חניון לילה מפער פיטם. כאן מתחיל החלק המאתגר יותר של היום.

הניווט הוא פשוט- נצמדים לשביל הסגול כמעט עד סוף היום.
ההליכה היא בתוואי קשה יחסית של נחל נקרות ויובליו השונים, עם הרבה עליות וירידות,. הירידות מסוכנות עם משקל רב על הגב ולכן חשוב ללכת בזהירות.
אחרי ירידה תלולה במיוחד נמצא מעין מדף סלע שמספק צל מצוין לארוחת צהריים מוקדמת.
כ-21 ק"מ מתחילת היום מגיעים לגב עודד, שאמור להתמלא אחרי גשמים (היה ריק כשאנחנו היינו). בנקודה זו השביל עובר ללכת בנחל עודד, בכיוון דרום מזרח. גם פה- עליות לא קלות בכלל, והשרירים כבר כואבים, אבל הסוף כבר מתקרב. השביל עוזב את תוואי הנחל בשלב מסוים, בהליכה מישורית- כשמימין הר עידו ובאופק הר רמון המרשים.

לאט לאט מתחילים לראות את דרך הג'יפים של נחל ערוד, שמסמנת את סוף היום ואת המנוחה המפתה.
מתחברים לדרך (סימון כחול), והולכים לכיוון מערב כקילומטר וחצי עד לחניון הלילה. הגענו לחניון בשעה 16:15.
ישנה בחניון קבוצה גדולה של ג'יפאים בטיול מאורגן, עם גנרטורים שעשו קצת רעש (לא חוקי כמובן), אבל החניון גדול כך שתפסנו לנו פינה מרוחקת והם לא הפריעו לנו בכלל- ואפילו לקחו מאיתנו את הזבל (בונוס גדול).
מנוחה, מתיחות לשרירים- ומהר להכין ארוחת ערב ולישון.

הליכה: 29 ק"מ, 10:30 שעות.

יום שני: חניון לילה הר עידו-הר עידו-קרני רמון-מעלה רמון-מצפה כוכבים-מצפה רמון

קמנו ב-4:30, ואחרי התארגנות וארוחת בוקר יצאנו לדרך ב-5:50, מיד עם הזריחה. חוזרים כמה מאות מטרים בכיוון ממנו הגענו, עד לפנייה שמאלה (צפון) לשביל אדום. אחרי 2 ק"מ הליכה יש שביל קצר (כ-250 מטר לכל כיוון) הפונה ימינה לפסגת הר עידו, להשאיר תיקים ולעלות- לא לפספס את הנוף. חוזרים לשביל האדום. מהר מאוד יש פיצול לשביל הסגול- לשים לב להישאר על האדום עד לדרך ג'יפים בסימון שחור. בנקודה זו עשינו עצירה קצרה, ופנינו ימינה לכיוון צפון-מזרח. הולכים כ-11 ק"מ בדרך הג'יפים, כשמשני הצדדים הגבעות הבזלתיות השחורות של קרני רמון, ובראשן הר ערוד. המרחקים מתעתעים בקטע הזה, ומעלה רמון נראה קרוב יותר ממה שהוא- אך לבסוף מגיעים גם לשם. מעלה רמון הוא דרך ג'יפים קשה ותלולה, ואנחנו התקדמנו מהר יותר ברגל מכמה ג'יפאים. תחילת המעלה היא כ-16 ק"מ מתחילת היום. עשינו עצירה קצרה על מנת לאגור כוחות, והתחלנו בטיפוס המאתגר. לקח בערך 40 דקות. לא כל המעלה גלוי מלמטה, וחשוב לשים לב לא להתחיל מהר מידי כי העלייה נמשכת כ-2 ק"מ.
אנחנו החלטנו לאכול צהריים בראש המעלה, למרות שאין צל. בדיעבד ההחלטה הייתה חכמה, כי אין צל עד לחורשת בועז הקרובה לסוף המסלול.

אחרי ההפסקה פנינו ימינה לשביל כחול שהולך לשפת המכתש. מכאן נותרו בערך 8 ק"מ לסיום. בדרך עוברים במצפה הכוכבים של אוניברסיטת תל אביב, וחשוב לדעת שלשם מגיע כביש.
כקילומטר אחרי המצפה מגיעים לחורשת בועז, שם נמצא ברז מים, וכמובן צל בשפע. אנחנו לא עצרנו, ואחרי כ-1.5 ק"מ מגיעים לבסיס צבאי קטן, עוקפים אותו מדרום (בשביל אדום), ואז מתחברים לשביל ישראל שעולה דרך בית ספר שדה הר הנגב (השער תמיד פתוח). מהצד השני כבר נראה את הר גמל, וזוהי נקודת הסיום של המסלול. אנחנו סיימנו את היום ב-14:45.