טרק להרים עריף-כרכום-צוריעז

כ-80 ק"מ פראיים, לצד פראים, במערב הר הנגב. טרק לא פחות ממדהים וחוויה בלתי נשכחת.

עונה מומלצתחורף

אורך המסלול: כ-80 ק"מ סה"כ.
* אמנם הקילומטרז' לא רצחני, אך עדיין את כל הימים סיימנו בשקיעה, או מעט אחריה (הלכנו בקצב טוב עם עצירות ארוכות לארוחת בוקר ולצהריים במהלך היום).
רמת קושי: מיטיבי לכת
תוואי: הרוב ע"ב שבילים מסומנים, אך ישנם גם חלקים ללא סימון (כמעט כל היום השלישי). המסלול מצריך ידע בסיסי בניווט בשטח.

הכנות מקדימות

הקפצות רכבים: הגענו בשתי מכוניות. אחת השארנו בסוף המסלול, למרגלות באר עדה, ואת השנייה השארנו בהר רמון. כדאי לגזור זמנים מראש כדי להספיק לצאת למסלול בשעה מוקדמת (בערך 3 וחצי שעות אם יוצאים מבאר שבע).
The Good - שתי המכוניות לא "ברחו" לנו בשלושת הימים של הטיול.
The Bad - זכינו לעיטורי זכוכיות מהחלון האחורי המנופץ ברכב שהשארנו בהר רמון. לא נגנב שום דבר מהרכב עצמו. טוב לב בהתגלמותו...

הטמנות: בשני חניוני המים יש הטמנה קבועה (בתשלום) של בקבוקי מים באדיבות "יניר במדבר". מומלץ לברר איתו מראש על מצב המלאי ועל המיקום המדויק. 0542461066.

יום 1 - מהר רמון להר עריף (25 ק"מ, 670 מ' עליה)

אחרי סיום ההכנות הגענו לרגע המיוחל ב-9:00 בבוקר. ההליכה בהתחלה ע"ב שביל סובב המכתש שסומן בשנים האחרונות; עליונת מתונה עד להר רמון שבצניעות מפתיעה גרף את תואר ההר הגבוה בנגב. תצפית יפה, ארוחת בוקר והמשך הליכה לתצפית קרני רמון. אמנם לא הליכה ארוכה, אך תוואי יפהפה על שפת המצלעות של המערביים של המכתש. משם ממשיכים דרומה לעבר דרך ג'יפים רחבה עם סמ"ש כחול עד לפיצול עם שביל שחור. עולים איתו
בערוץ דרומה לעבר הר לוץ המספק תצפית יפהפייה דרומה ומערבה.
מהר לוץ ירדנו עם הסימון הירוק עד לפיצול עם שביל ג'יפים אדום, שם נפרדנו לנו מהשביל המסומן והלכנו בתוואי של נחל קציעה לכיוון דרום מזרח. אחרי כ-5 ק"מ הגענו למרגלותיו של הר עריף ולמפגש חוזר עם הסמ"ש הירוק. טיפוס אחרון להיום, כ-3 ק"מ, לעבר ההר היפה בנגב (לעניות דעתי). שעות בין הערביים בתורן הוסיפו נופך מיוחד ולאחר כשעה נוספת הגענו לתצפית לה ציפינו - שני מכתשים הנפרסים להם משני צדדיה של פסגת ההר, בשקיעה. מזה זמן רב רציתי להגיע להר עריף שלחלוטין התעלה על ציפיותיי. כיף גדול.
אי אפשר להרוויח מכל הכיוונים, כך שעל השקיעה מההר נאלצנו לשלם בהליכה לילית של כ-4 ק"מ לחניון לילה נחל מעזר בו חתמנו את היום הראשון של הטיול.

יום 2 - מנחל מעזר להר כרכום (27 ק"מ, 800 מ' עליה)

אם חשבנו שהיום הראשון היה יפה, אז השני בהחלט התעלה עליו. למעט ההתחלה שהייתה לצד השביל הירוק הרחב, רוב היום ע"ב השביל השחור שמחבר בין הר עריף להר כרכום. הדרך פשוט יפהפייה; נידחת ומיוחדת. אחרי כ-14 ק"מ מגיעים לטיפוס לרכס של הר כרכום- עליה תלולה, אך יחסית קצרה שממנה ועד לסוף היום תוואי השביל עובר על הרכס עצמו, לצד מספר תצפיות מרהיבות. החלק המזרחי של ההר מצוקי ברובו, אז ממליץ לאתר את הנקודה ממנה תהיה הירידה מזרחה ביום הבא.
התכנון המקורי כלל סיבוב גדול יותר על הרכס של כעוד 3 ק"מ, אך הבנו שלמעט הגעה חפוזה לפסגת ההר לא נזכה להנות יותר מדי מהנוף. החלטנו להוריד הילוך ולשוטט לאיטנו על ההר- מהשביל הכחול אל הירוק ואיתו לירידה מהרכס. בניגוד להר עריף, הירידה מהרכס לחניון הלילה יחסית קצרה, כך שאפשר לזכות בשקיעה ללא חשש מהליכה לילית.

יום 3 - מהר כרכום להר צוריעז (27 ק"מ, 582 מ' עליה)

השכמנו קום וטיפסנו לנו שוב להר כרכום. העלייה בשביל הכחול יחסית קצרה והתחברנו במהירות לדרך בה צעדנו ביום הקודם. ארוחת בוקר בתצפית יפה מזרחה, על שפת המצוק, והמשך הליכה לעבר הנקודה בה תכננו להיפרד מהרכס. ירדנו בזהירות(!) בערוץ התלול והמשכנו איתו עד שנשפך לנחל שזר. את המפל האחרון, ממש לפני ההשתלבות עם הנחל, יש לעקוף משמאל בעליה תלולה וקצרה. סה"כ מדובר על כ-7 ק"מ מתחילת היום, אולם התוואי יחסית מאולתר ובהתאם אליו גם קצב ההליכה.
גם האזור הזה היה מיוחד ומתעתע בעיני- נחל רחב מאוד בפני עצמו שנמצא כולו במפלס מישורי, גבוה יותר מהבקעה המנקזת את הנחלים המרכזיים באזור שסמוכים אליו- אשל וחרוז (יסלחו לי אנשי השטח על התיאור הבינוני). על בסיס נחל שזר ממשיכים עוד כ-10 ק"מ, חלקם בשביל רחב לכיוון צפון-מזרח וחלקם על החלק המישורי לצד הנחל, לכיוון דרום-מערב שם כבר ניתן לראות את הר צוריעז מולנו.
מראש תכננו את המסלול כך שנטפס להר צוריעז לקראת הסיום ונחתום את הטיול בתצפית יפה, במקום בהליכה משמימה בנחלים הרחבים. הטיפוס להר וההליכה עליו לא על שביל מסומן ולכן יחסית מאתגרות. אחרי מספר ק"מ על ההר ירדנו דרומה בערוץ הכי מזרחי, מתחת לשיא הגובה האחרון שברכס. הירידה תלולה, אבל אם יורדים בזהירות היא עדיפה על יתר המצוקים של הרכס.
אל נא יטעו הקוראים הספקנים ויחשבו שאני מאדיר כל רגע ורגע במסלול ללא הצדקה, אך גם הר צוריעז, הפחות "סלב" מעריף וכרכום, הותיר אותי ללא מילים. גם אם עייפים בשלב הזה של הטיול ממליץ בחום לא לוותר על הטיפוס להר וההליכה עליו- שוות כל רגע וחותמת את הטיול בטעם הכי טוב שיש.

* אמנם נראה ששרטטתי באקראיות על המפה, אך זה הערוץ הראשון שהיה אפשרי לירידה. יתר הערוצים מצוקיים, אז מן הסתם פחות מומלצים. הירידה מהרכס גם מסומנת ב"עמוד ענן".

• לא להסתמך על כרטיס אשראי כי אין הרבה כספומטים בדרך
  • להוריד מראש אפליקציה עם מפות אופליין, וכן את קבצי ה-GPS המצורפים
  • אפשר לטייל באזור לאו דווקא בחגים כשכביש 10 פתוח, אלא בתקופה שקטה יותר (כל יתר הזמן). חשוב להגיע בסוף השבוע כי חלק מהמסלול עובר בשטחי אש.