טיול מקורות מים בנגב התיכון

מסלול טיול ממרגלות המכתש הגדול- נחל עפרן- גבי עפרן- נחל דרוך- גבי דרוך- הר צרור- גב צרור- מדרשת שדה בוקר

תאריך הטיולMarch 2013
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתחורף- אביב- לאחר שיטפונות

"כל העניין הוא לשתות משהו קר בלב מדבר..", ואכן כך אלא שאולי כל העניין הוא לטבול בתוך משהו קר בלב מדבר. המסלול המוצע הוא בשלב הראשון מקור לשינויים לכל מי שרוצה לטייל באזור הנגב התיכון באזורים היפים ביותר שלו ושנית מי שרוצה לפגוש במקורות המים הנסתרים של הנגב.
מומלץ להגיע אל המסלול בחודשים החורף או בחודשי האביב המוקדמים. המסלול מאתגר ומציג את המדבר בכל הודו, אך טיול בו לאחר גשמיים הופך את הטיול לחוויה מדהימה.
חשוב לומר כי המסלול הוא מקור לשינויים ולאורך ההסבר אני אציע מסלולים חלופיים.

נקודת התחלה וסיום

נקודת התחלה: מפעלי אורון.
נקודת סיום: מדרשת שדה בוקר.
דרכי הגעה וחזרה-
אפשרות א'- לנסוע עם שני רכבים ולהותיר רכב במדרשת בן גוריון ורכב במפעלי אורון (זה אזור בטוח מגניבות).
אפשרות ב'- לאלו שמגיעים ללא רכב: ניתן לתפוס טרמפ מצומת רותם לכיוון המפעלים- בדרך כלל נהגי משאיות יעצרו וישמחו לקחת אתכם לכיוון עד למפעלים.

יום א'

נקודת ההתחלה כאמור היא חניון הלילה בסמוך למפעלי אורון. ניתן להתחיל את המסלול בשלב מוקדם יותר על מנת לטפס אל הסנפיר הגדול. החניון הוא נקודת החיבור אל שביל ישראל, שעליו נלך לאורך היום הראשון.
מהחניון ישנה עלייה לכיוון כרבולת המכתש הגדול על בסיס שביל ישראל. ממשיכים בכיוון עלייה כ- 5 ק"מ עד חציית נחל מדור ובו נפגשים עם סימון כחול עליו ממשיכים בנוסף לסימון של שביל ישראל. מכאן ההליכה היא בעלייה תלולה של כמה מאות מטרים בודדים מגיעים אל התצפית אשר מומנת במפה בנ.ג 682. בשלב הזה הסימון מתחלף מכחול לאדום ובו מתחילה ירידה מתונה לאורך ארבעה ק"מ, לאורך הליכה זו יש רגעים בהם הולכים על מרעולים צרים מאוד בשיאו של הרכס ויש להיזהר שלא לסטות מהשביל לאחד מהנחלים החוצים את השבילים. כאמור לאחר ארבעה ק"מ נגמרת הירידה המתונה ומתחילה הירידה לכיוון נחל עפרן, ירידה תלולה ביותר לאורך 2 ק"מ. הירידה תלולה ולאורכה קיבעו יתדות ברזל בסלעים עד אשר אנו מגיעים אל גבי עפרן. גבי אלו קולטים את המים מנחל עפרן ומתמלאים לאחר שיטפונות. לאחר ההגעה אל הגבים ממשיכים לרדת לאורך חצי ק"מ. עד אשר הירידה התלולה נגמרת ונעים בהליכה נוחה מאוד בתוך נחל עפרן- שביל אדום. ממשיכים בירידה במתונה על שביל אדום עד אשר השביל האדום פונה לכיוון מזרח ואילו שביל ישראל ממשיך דרומה. ממשיכים על סימון שביל ישראל כ- 2.5 ק"מ עד אשר מגיעים לחניון הלילה. חנייון זה יכול להוות נקודת עוגן לתוכניות אחרות וממנו ניתן להמשיך לכיוון מזרח לעין אום- תינה שהוא מעיין שכבה אשר יש בו מים (לגבי טיבם יש לברר) לאורך כל ימי השנה וממנו ניתן להמשיך לכיוון גב זרחן וממנו לשוב אל מפעלי אורון.
ק"מ ליום: 18 ק"מ.

יום ב'

יוצאים מחניון הלילה וממשיכים על שביל ישראל. מחניון הלילה הולכים כ- 1.5 ק"מ על דרך עפר וממנה פונים לכיוון צפון, עלייה מתונה לאורך שלושה ק"מ עד המפגש עם שביל שחור. ממשיכים בהליכה נוחה מאוד קילומטר אחד על השביל השחור עד שהשביל משנה את צבעו לכחול ואיתו ממשיכים לכיוון מערב, לאחר שני ק"מ נוספים השביל משנה שוב את צבעו לאדום ( למעוניינים ניתן לעשות מסלול נוסף של ארבע ק"מ שמטפס אל מצלעות המכתש וחוזר אל שביל ישראל) השביל האדום מכניס אותנו ליובל של נחל צין לכיוון דרום. לאחר 1.5 ק"מ מגיעים למפתח גדול של נחל צין עדין ממשיכים ללכת על שביל ישראל/ שיבל אדום. כעבור שלוש ק"מ מגיעים למפגש עם שביל שחור. אלו שרוצים להגיע במהרה למדרשת בן גוריון ילכו על השביל לכיוון מערב. אחרים שרוצים להמשיך ולסייר בגבים ימשיכו לכיוון נחל דרוך, כלומר יפנו ימינה לכיוון צפון.
נחל דרוך: בשלב הראשון ישנה הליכה בעלייה מאוד נוחה לכיוון פרסת נחל דרוך. לאחר כשני ק"מ העלייה הופכת תלולה יותר וכעבור קילומטר ניפגש בפרסת דרוך המפורסמת ממנה כעבור כמה מאות מטרים ספורים נגיע לגבי דרוך. זו בהחלט נקודת עצירה שווה ביותר. מגבי דרוך אנו ממשיכים כשלוש ק"ב בעלייה מתונה בתוך נחל דרוך עד אשר השביל עוזב את הנחל וממשיכים של השביל השחור כשלוש ק"מ תחילה במגמת עלייה ולאחר מכן במגמת ירידה עד אשר בשביל השחור הופך שביל ג'יפים ומפגש שבילים עם שביל ירוק. השביל השחור ממשיך בתוך נחל חצץ, לכיוון בורות חצץ (בורות קדומים) ולכיוון הכביש המחבר בין ירוחם לצומת חלוקים. אם זאת ניתן להמשיך לכיוון דרום על גבי השביל הירוק. אומנם מדובר בשביל ג'יפים, אבל זו הליכה יפה, מדובר בהליכה של שישה ק"מ עד הר צרור שבו נפגשים עם שביל כחול לכיוון דרום שמטפס על שיאו של ההר ומגיע אל גב צרור. גב צרור הוא גב יפיפה השוכן בתחתיתו של מפל, זו נקודת נוף נהדרת ובהחלט שווה לבקר בה. מהמפגש עם גב צרור ממשיכים לרדת בערוץ כמה מאות מטרים עד אשר מגיעים לשביל ג'יפים שסימנו שחור. הולכים על השביל לכיוון מערב, תחילה במגמת עלייה. הולכים על השביל השחור כ-4 ק"מ עד אשר מגיעים אל השער האחורי של מדרשת שדה בוקר, וזו גם נקודת הסיום.