טיול למטיבי לכת של 4 ימים מבורות לוץ עד הר כרכום

בתאריכים 20-23.04.2011 טיילנו אני, עודד ורוני במסלול מיוחד במינו בארץ שדורש לרוב לוגיסטיקה מסובכת של הקפצות והטמנות מים כדי לעבור אותו

תאריך הטיולApril 2011
עונה מומלצתחגים בלבד- בשאר ימות השנה צריך אישורים מיוחדים מהצבא

מידע כללי על המסלול:
זהו מסלול מיוחד במינו במיוחד דרומית לבארות עודד באורך של כ 75 ק"מ, שנשמר כך בגלל היותו סגור ברוב ימות השנה על ידי צה"ל. מדובר בשטח אש פעיל גם בשבתות וחגים ולכן צריך לברר מראש עם פיקוד דרום לפני הטיול ולרוב מאפשרים לדרומית מבארות עודד רק בחגים. רוב האזור של הטיול נע בין 760 ל 1035 מטר וחניון לילה בורות לוץ נחשב לחניון המוכרז הגבוה ביותר בארץ.
בהר כרכום שעליו הקדשנו כמעט יום שלם, נמצאו ציורי סלע רבים שיוצרים גם עניין ארכאולוגי במקום.

לינה, מים ואוכל:
ישנים בחניוני לילה מוסדרים כאשר בחניון לילה בורות לוץ יש מים, שירותים וקירות שמגנים מפני הרוח. בשאר החניוני לילה אין מים או שירותים כלשהם.
ניתן למלא מים בבארות עודד אך מומלץ לטהר אותם.
לא ניתן להצטייד באוכל במהלך המסלול.
*בפסח 2011 כאשר עשינו את המסלול היה עוקב מים של הרשות הטבע והגנים שהקפיץ מים למי שנרשם מראש לחניון לילה הר עריף ובנוסף הם הקימו אוהל הסברה בסוף המסלול בחניון לילה כרכום שגם בו היו מים למילוי ממכלית.

מפות:
מפת סימון שבילים 18 - מערב הר הנגב.
אין סימון אחיד לשביל הנ"ל אך כולו מסומן בשטח בסימון טוב וברור.

מזג אוויר:
רוב השביל חשוף ולכן לא מומלץ לעשותו בימים חמים במיוחד וגם יש לשים לב כי יכולות להיות רוחות חזקות.
בגלל גובהו של האזור, בהחלט יכול להיות קר מאוד בלילות במיוחד בחורף.
בתקופה שהלכנו, היה לרוב סביב 25 מעלות ביום וסביב 10 מעלות בלילות.

הגעה ועזיבה:
בעבר, ניתן היה לקחת מונית לבורות ואז לקבוע עם ג'פאים (סביב 1200 ש"ח לג'יפ למצפה) שיאספו מחניון הר כרכום או שלצאת לכביש 10 ומשם לקבוע איסוף עם מונית (סביב 400 ש"ח למצפה) . כיום המצב בעייתי הרבה יותר בגלל סגירתו של כביש 10 וכך ניתן לצאת מהמסלול רק עם עזרה של ג'יפאים.

יום 1 - בורות לוץ עד חניון לילה נחל ערוד

הגענו למצפה רמון מוקדם בבוקר ברכב ומשם תפסנו מונית עד לכניסה לבורוץ לוץ על כביש 171 והתחלנו ללכת לכיוון הר רומם במסלול השחור 18379 כאשר בהתחלה הוא הולך כ 4 על 4 ואחרי כ 1.5 ק"מ הופך לשביל רגלי שנמשך כ 3 ק"מ נוספים עד לשביל הירוק 18295 שמטפס מעט למצפה אלות שממנו נשקף נוף יפה על האזור. בשנה שהיינו אומנם לא היו הרבה גשמים באזור ולכן בורות לוץ עצמם היו ריקים, אך זה הספיק לגרום לפריחה משגעת בכל מקום. המשכנו בדרכינו דרך הירוק בירידה כ 1 ק"מ עד שהוא הפך לאדום 18369 שעובר ליד מאגורות רבות שגם כן היו יבשות לחלוטין. אחרי החניון לילה פנינו מהאדום לירוק 18368 כדי לחצות את הכביש והמשכנו באדום 18232 לכיוון הר רמון. הליכה קצרה ב 4 על 4 האדום, מעקף שחור, והמשך באותו האדום הובילו לשביל נוץ מצוקי לעבר מכתש רמון באחת הנקודות היפות שלו. לאחר כ 2 ק"מ התחילה ירידה תלולה ( איבוד של כ 200 מטר גובה) לעבר המכתש ואז חצינו את השביל השחור והתחלנו לטפס לצד השני לכיוון הר עידו. זהו אחד השבילים המעניינים שניתן לעשות גם כטיול יום, שהולכים באוכף יפה וסכין נוחה להליכה. את הר עידו רואים מרחוק (אפילו מהתצפית של הר רמון בחלק מהמקומות) בגלל מבני הרוג'ומים הגדולים שהקימו מטיילים במקום
לצערנו, הפעם לא היה מספיק זמן לטפס על ההר ולכן העדפנו להתקדם עד החניון ולא להיתקע בחושך. אחרי כ 1.5 ק"מ נוספים בירידה לאפיק נחל ערוד, הגענו לחניון הלילה שנמצא על השביל הכחול 18210. בחניון היו מספר קבוצות של מטיילים שלא ראינו במהלך היום ובהם קבוצה גדולה בטיול משפחתי (סביב ה 30 איש) שעשו את הטיול כמסלולי יום עם הקפצות ציוד ומספר קבוצות קטנות נוספות.

מרחק: כ 22 ק"מ.
שינויי גובה: כ 500 מטר עליות ו700 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 9 שעות בקצב ממוצע של 2.4 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 2 - חניון לילה נחל ערוד עד חניון לילה הר עריף

מוקדם בבוקר התארגנו במהירות והתחלנו ללכת מזרחה על השביל 4 על 4 הכחול 18210 כ 2 ק"מ עד לחיבור עם השביל 4 על 4 השחור ובו עוד כ 3 ק"מ נוספים עד לבארות עודד. במקום יש באר עמוקה ומלאה כל השנה שאליה ניתן להיכנס לרחצה אך מומלץ למלא מים לפני הכניסה כדי לא להעלות את החול מהתחתית. משם מתחיל שביל רגלי ירוק 18340 באורך של כ 8 ק"מ עד להר עריף שבחלקו ההליכה קלה ובחלקו קשה. לקראת סיומו יש מפגש עם השביל הכחול 18440 שמטפס כ 70 מטר לפסגה של הר ערף ואז חוזר בירידה תלולה וממשיך לאורך כ 4 ק"מ נוספים עד לחניון לילה הר עריף. כאשר הגענו למקום ראינו את אותן הקבוצות מהחניון הקודם ועוד מספר אחרות שתיאמו עם העוקב מים של הרשות ובאו לאסוף את המים. לאחר התארגנות , ארוחה ומנוחה הלכנו לישון ואז באופן מפתיע התחיל לרדת גשם קל והרוח התחזקה מאוד ולכן קשרנו את האוהלים היטב
. בתחזית לא היה שום אזכור לאפשרות כזו ורק האזהרות של רוני שאם הוא הגיע לטיול, אז בטוח יהיה גשם התממשו למרות כל הגיחוך שהעניין עורר אצלנו.

מרחק: כ 19 ק"מ.
שינויי גובה: כ 600 מטר עליות ו 700 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 12:30 שעות בקצב ממוצע של 1.6 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 3 - חניון לילה הר עריף עד חניון לילה כר

בבוקר הרוחות נרגעו ונתנו לנו את ההזדמנות להתארגן במהירות ולהמשיך בדרך. עודד התחיל להרגיש כאבים ברגל ועבר לסנדלים ואפילו שקל להמשיך ב 4 על 4 במקום השביל הרגיל אך, אחרי שראה את הר חסון וחספס מרחוק , החליט שהוא לא הולך לוותר על זה ובצדק. מהחניון הוביל שביל 4 על 4 אדום 18360 דרומה ואז אחרי כחצי ק"מ הייתה פניה חדה לשביל 4 על 4 ירוק 18550 ובו אחרי כ 2.5 ק"מ ממשיכים דרומה בשביל השחור 18441 שנמשך מהנקודה הזו עד באר כרכם כ 10.5 ק"מ קשים בתוואי שטח מצוקי ובעייתי. בחלק מהעליות הייתה רוח מאוד חזקה ובחלק מהמקומות הייתה תצפית נהדרת וסדקים שונים. הר חספס בהחלט מצדיק את שמו והמסלול שמוביל עליו מאוד מחוספס וקשה להליכה אך הנופים שנוצרו במקום מיוחדים במינם ומצדיקים את המאמץ. באר כרכם הייתה ריקה ולכן המשכנו בדרכינו על אותו השביל שהוביל במהלך ה 9 ק"מ הבאים לכיוון הר כרכם ובו מספר תצפיות וסדקים נוספים. בסוף השחור ראינו כי הולך להחשיך בקרוב ולכן פנינו בשביל הכחול 18536 שירד לחניון לילה הר כרכום. כבר מלמעלה ראינו את החגיגה הגדולה שארגנו הג'יפאים הרבים שהיו במקום וכך היה לילה שמח במיוחד.

מרחק: כ 24 ק"מ.
שינויי גובה: כ 600 מטר עליות ו 700 מטר ירידות
זמנים: לקח לנו כ 10:30 שעות בקצב ממוצע של 2.3 קמ"ש כולל הפסקות.

יום 4 - חניון לילה כרכום מעגלי

התכנון המקורי בחזרה היה לתפוס טרמפ במקרה הטוב עד מצפה רמון או במקרה הרע עד כביש 10 ואז להזמין מונית אך למזלנו במהלך הימים דיברנו עם חברי הקבוצה הגדולה שפגשנו בחניון לילה הראשון והסתבר שטלטולית ובה כ 40 מקומות תבוא לאסוף אותם בסוף היום ויש להם מקום והם בסה"כ ביקשו שנשלם את העלות שהם עצמם שילמו עבור המקומות שהייתה זניחה מאוד (כ 50 ש"ח לעומת 400 ש"ח לאדם שרצו הג'יפאים עבורינו). כמובן שהסכמנו, תכנו את המסלול בהתאם והלכנו לטייל חצי יום בהר כרכום עצמו.
עלינו בשביל הירוק 18538 ועשינו סיבוב קצר עד המפל שבו היה גם גב אחד מלא ותצפית נהדרת על העמק. לאחר מכן המשכנו דרך נחל כרכום וחלק מהשביל הכחול לחפש ולראות ציורי סלע רבים שנגלים לעיני כל בהרבה מקומות על ההר. במקום היו אנשים רבים שהגיעו כנראה במיוחד בשביל זה. המשכנו בכחול 18536 לתצפית המזרחית והמקדש הפליאוליתי ומשם חזרנו חזרה דרך השביל השחור 18537 שעושה איגוף וחוזר לחניון הלילה. חזרנו ממש בזמן וכבר ראינו את הטלטולית מרחוק כאשר מדובר במשאית ישנה שהורידו ממנה את מכולה וריתכו שורות של כסאות וברזלים לבטיחות. הנסיעה במשך כ 10 הק"מ בשביל האדום עד ליציאה לכביש 10 הייתה חוויה בפני עצמה וגרם להרגשה של רכבת הרים לא מתוחזקת.
אחרי היציאה לכביש 10 ונסיעה נוספת של כ 35 ק"מ למצפה רמון נגמר עוד טיול מוצלח באזור.

מרחק: כ 11 ק"מ.
שינויי גובה: כ 250 מטר עליות/ ירידות
זמנים: לקח לנו כ 6:30 שעות בקצב ממוצע של 1.8 קמ"ש כולל הפסקות.

לסיכום

יצא לנו טיול מוצלח ביותר ואני מקווה שתהיה הזדמנות נוספת לחזור ולטייל באזור למרות הסגירות של הצבא בשנים האחרונות אם כי זה יהיה קשה בלי התארגנות של רשות הטבע והגנים או גופים פרטיים אחרים בגלל נושא המים והכבישים הלא נגישים.

סטטיסטיקת הליכה של 4 ימים:
מרחק: כ 76 ק"מ.
שינויי גובה: כ 1950 מטר עליות ו 2300 מטר ירידות.