הר סהרונים פרסת נקרות - מסלול מדהים על שבר הרמון

יום טיול עם הליכה מאתגרת, הנוף המדהים של מכתש רמון ובהמשכו הליכה בפרסה המרתקת בנחל נקרות

תאריך הטיולApril 2014
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתסתיו, חורף (חשש שטפונות) ואב

פתיחה

המסלול המתואר מחבר 2 מסלולים שונים (הר סהרונים ופרסת נקרות),מטיילים שיש להם יום טיול שלם והולכים בקצב טוב בדרך כלל מחברים אותם ליום אחד . אם החיבור יוצא ארוך מדי/ישנו מצב חירום אפשר לפנות באמצע. בהמשך יוצגו כמה אופציות לביצוע המסלול

פרטי המסלול

המסלול הכולל של הר סהרונים ופרסת נקרות לוקח 6-7 שעות ואורכו 8-9 ק"מ. הוא מיועד גם למשפחות מטיבות לכת ולמטיילים שחפצים במסלול עם נוף משגע, פלאים גאולוגיים והליכה מאתגרת.
דגשים:
1. המסלול המלא דורש הקפצה - כלומר 2 מכוניות או תיאום עם מישהו מראש
2. למרות יופיו של המסלול וכל הטוב שבו חלק לא קטן ממנו חשוף לשמש לכן מומלץ לקחת מינימום 3 ליטר מים לאדם וכמובן כובע וקרם הגנה.
3. ברוב המסלול אין קליטה לכן מומלץ לידע מכר בהימצאכם במסלול ואף לשבת איתו ולהסביר לו בדיוק את המסלול! (אם אתם הולכים בסופי שבוע כנראה תפגשו עוד אנשים)
4. חשוב ביותר לברר לגבי חשש לשטפונות ואם ישנו חשש אין לצאת לטיול!

הגעה לנקודת ההתחלה

לבאים ממצפה רמון יורדים למכתש על כביש 40 ולאחר כ-7 דקות נסיעה תיראו מצד שמאל את הסימון של הק"מ ה85 (כ-1 ק"מ אחרי השילוט לחניון בארות), לבאים מצפון אי אפשר להיכנס משם לשביל ג'יפים בעקבות קו הפרדה רצוף המסומן על הכביש לכן צריך להמשיך בנסיעה עד למקום בו אפשר לפרסס, מפרססים ונכנסים בשביל הירוק לכיוון נחל גוונים, נוסעים כ 3 ק"מ (15 דקות) בשטח עד להגעה לחניון גוונים. (אם מגיעים מוקדם בבקר אפשר לפעמים לראות פראים – סוג של חמור בר)
לבאים מדרום על כביש 40 כ-3 דקות לאחר חציית נחל נקרות (שלט חום מצד ימין) מגיעים לפנייה ימינה בק"מ ה-85 לחניון גוונים.

הגעה לנקודת סיום

מנקודת ההורדה חוזרים לכביש 40 ונוסעים צפונה (ימינה) לאחר 2 ק"מ ישנה פנייה ימינה לחניון בארות, ממשיכים עוד בערך 1 ק"מ עד לק"מ 88 ומצד ימין תיהיה כניסה ללא שילוט לדרך עפר טובה! הדרך מסומנת בצבע כחול. ממשיכים עלייה כל הזמן (בכיכר ישר) עד להתחברות עם השביל האדום, פונים שמאלה בחיבור עם האדום ולאחר 200 מטר שמאלה לשביל השחור (הקצא"א - הסבר בהמשך), ישנה עלייה קטנה ולאחריה חניון בארות מצד שמאל. ממשיכים בנסיעה על הדרך השחורה כ700 מטר ופונים ימינה חזרה לשביל אדום. נוסעים על האדום 1 ק"מ וכיכר פונים ימינה (יציאה ראשונה) להמשיך על השביל האדום. לאחר כ 2 ק"מ (10 דקות נסיעה) מגיעים לחנייה שהיא נקודת הסיום של המסלול.

הר סהרונים - פרסת נקרות

סיפור דרך זה הינו של הדרך המלאה, כלומר החיבור של הר סהרונים ופרסת נקרות!
לאחר ההגעה לנקודת ההתחלה עולים על שביל ג'יפים שחור שמתחבר מימין (הקצא"א) ומטפסים איתו טיפוס ראשוני תלול מאתגר שמחמם את הגוף על הבוקר לאורך 300 מטר. בסוף העלייה (על האוכף) מתחברים לשביל ירוק ולשביל ישראל שלוקח שמאלה, ממשיכים עוד קצת בעלייה ולאחר כ 300 מטר על הירוק נפתח הנוף מצד שמאל שם ישנה תצפית מטריפה על מכתש רמון (אחד המקומות לתמונות טובות ממסלול זה). ממשיכים בירוק ולאחר עוד 200 מטר של עלייה השביל נהיה מאוד צר ומצד ימין יש כמה יתדות שעוזרות בטיפוס לעבר המשך השביל (היתדות לא קשות או מפחידות ומאוד נוחות לשימוש). בסוף הטיפוס על היתדות השביל פונה שמאלה ומשם למעשה הולכים מזרחה על הר סהרונים . לאחר כמה מאות מטרים מצד ימין ישנו כוך מוצל ונחמד לקפה מול נוף עוצר נשימה (מומלץ ביותר). ממשיכים בהליכה על הדרך הירוקה, תיהיה עלייה וירידה חדות אך לא קשות מדי על הדרך וכ 2 ק"מ אחרי סיום היתדות השביל הירוק פונה שמאלה, נקודה זו חשובה מאוד מכיוון שהיא מאפשר קיצור של הדרך (יסופר בהמשך). בכדי להמשיך במסלול הארוך נעזוב את השביל הירוק ונמשיך ישר על שביל שחור. לאחר כ-300 מטר בערך נגיע לתחילת הירידה לכיוון פרסת נקרות. גם כאן ישנו נוף משוגע על מכתש רמון ורצוי לעשות עצירה להתרעננות לפני הירידה. הירידה יחסית תלולה וישנם קטעים מחליקים לכן חשוב ללכת לאט, לשים לב איפה שמים את הרגל ולעזור אחד לשני! לקראת סופה יש מדגרה בגובה 0.7 מטר שצריך לקפוץ, ניתן לעקוף מימין אך אפשר גם לרדת אותה בזהירות בישיבה. בסוף הירידה נתחבר לשביל כחול המוביל אותנו לפרסת נקרות. גם כאן אפשר לחתוך ולקצר (הסבר בהמשך). בחיבור עם הכחול נפנה ימינה ונתחיל ללכת בפרסת נקרות, הליכה כיפית, יפה ומוצלת בנחל מדהים עם קירות גבוהים משני הצדדים. לאחר 1 ק"מ נגיע לקטע קצר וקצת מאתגר בו נצטרך ללכת בזהירות בין בולדרים בסיומו נעבור בקניון קצר וצר וכ 200 מטר לאחריו נמצאת מערה נחמדה, אחלה מקום לקפה ועצירת מנוחה. כ-300 מטר אחרי המערה צריך לשים לב ולפנות שמאלה לשביל ירוק קצר (400-500 מטר) שלאחריהם נתחבר לדרך גיפים אדומה (מעלה דקלים), נעלה במעלה ונזהר לא להחליק ונלך על הדרך האדומה כ-1.5 ק"מ שבסופם נגיע לחאן סהרונים ונקודת הסיום תמצא כ-100 מטר מזרחה מחאן סהרונים.

הר סהרונים – קיצור דרך 1

סיפור דרך זה מיועד למטיילים שרוצים ללכת רק על הר סהרונים ולסיים בחניון "עין סהרונים" (נקודת הסיום).
זוכרים את המעבר למסלול השחור על הר סהרונים? במקום להמשיך ישר על השחור נמשיך על הירוק לירידה באורך של 1 ק"מ שבסופה נתחבר למסלול כחול (נחל רמון), בחיבור נפנה שמאלה, נלך בדרך חולית, נעבור את עין סהרונים ונגיע לחאן סהרונים לאחר 400. משם כבר ניתן לראות את החנייה בכיוון מזרח.

הר סהרונים – קיצור דרך 2

גם סיפור זה מתאר עוד דרך לקצר את המסלול מכל סיבה שהיא ולהגיע לנקודת הסיום.
בסיום הירידה על השחור מהר סהרונים נחבר למסלול כחול אך בשביל לקצר נפנה שמאלה, ונלך לאורך 1.3 ק"מ על דרך חולית יחסית ונעבור את עין סהרונים ואת חאן סהרונים שממנו ניתן לראות החנייה (נקודת הסיום) ממזרח.

הקצא"א

מכיוון שבתחילת הטיול הולכים על הקצא"א מצאתי לנכון לספר עליו.
ראשי תיבות של "קו צינור אילת אשקלון" הונך ב68 במטרה לעביר נפט מאיראן לישראל ללא מעבר בתעלת סואץ, דבר החוסך כסף ויתרה מכך לא מצריך מעבר בתעלת סואץ – דבר שהמצרים אחראים עליו. הצינור בקוטר של "42 אינץ (1.06 מטר) ובאורך של 254 ק"מ מסוגל להעביר כ60 מליון טון מאילת לאשקלון ו30 מליון טון בכיוון ההפוך. בעבר היה אפשר להעביר אך ורק מאילת לאשקלון ולאחר הסיכסוך עם איראן שיפרו את המערכת וכיום היא יכולה להעביר גם נפט מרוסיה והקווקז לדרום ומזרח אסיה ללא מעבר בתעלת סואץ!
הקצא"א אומנם חוסך כסף אך גורם להמון בעיות סביבתיות, העיקרית שבהם היא זיהום מפרץ אילת. כמו שאתם יכול לתאר לעצמכם לפעמים חלק הנפט המגיע באוניות לנמל אילת (או מהצינור לנמל) נשפך לים (נזילות). דבר זה גורם לזיהום חמור ביותר הפוגע בשונית האלמוגים באילת (השונית הצפונית ביותר בעולם!) כמו כן איכסון של נפט יכול להסתיים באסון.