בחזרה לנחל צאלים

טיול מגוון ומרתק בנחל צאלים עליון ותחתון, כולל עלייה בשביל לא שגרתי - מעלה גורני

תאריך הטיולFebruary 2021
משך הטיוליום אחד
עונה מומלצתחורף. אפשר גם באביב ובסתיו, לא בקיץ כשחם מדי

כללי ומנהלות

נחל צאלים הוא אחד הנחלים הגדולים במדבר יהודה [השני, אחרי נחל חימר] ולדעתי המרשים שבהם. הנחל שופע קניונים אדירים ועמוקים, גבים ומעיינות, ויובלים גדולים ומרשימים שנשפכים אליו [למשל נחל שפן, נחל הרדוף, נחל ענבה, נחל גורני].
בנחל מסומנים הרבה שבילים ויש הרבה מסלולים שאפשר לעשות. אך נחל צאלים הוא גם נחל קשוח וקשה להליכה ומתאים למטיבי לכת.
בטיול יום זה טיילנו גם בצאלים עליון וגם בתחתון, והיינו בבריכת צפירה, בריכת נעמה, עין נמר ומעלה גורני.

פרטים על מסלול המתואר כאן: המסלול מעגלי, אורך - כ26 קילומטר, טיפוס וירידה כ900 מטר.
תחילת המסלול בחנייה ליד הישוב כפר הנוקדים. יש לנסוע מערד בדרך 3199 לכיוון מצדה. מיד אחרי הפניה ימינה לישוב [לא לפנות] רואים את החנייה בצד ימין.

המסלול קשה ומיועד למטיבי לכת. הוא כולל גם הרבה הליכה והפרשי גובה, גם קטעים טכניים לא קלים וגם את מעלה גורני שלא מסומן ולא קל לניווט. אבל היופי והנופים שלו שווים את זה לדעתי :)
משך זמן: יום הליכה . 8-10 שעות תלוי בקצב ובכמות ההפסקות.
ציוד: נעליים טובות - המדבר מפנק בסלעים ואבנים חדות... אוכל/שתיה ליום, כובע וכן הלאה.

נחל צאלים עליון

חוצים את הכביש ומתחילים ללכת בשביל אדום לכיוון כללי צפון. השביל במגמת עליה על גבעות נמוכות. בצד שמאל שלנו רואים הר, זהו הר צפירה ויש שביל שעולה אליו לתצפית - לא בדקתי. אנחנו על רמה הררית בצד ימין נוף יפה של המדבר. אחרי כ2.5 קילומטר מגיעים לצומת שבילים. הר צפירה ממש משמאלנו. פונים שמאלה בשביל כחול ויורדים בערוץ נחל מדברי כ2 קילומטר, עד לקניון של נחל צאלים עליון. פונים ימינה בירוק . הולכים בתוך קניון בין מצוקים גבוהים, הנחל מתרחב ונהיה צר לסרוגין, מפעם לפעם אנחנו יורדים מפלי סלע קטנים - חוייה!
אחרי כ3.5 קילומטר בקניון היפה הנחל מתרחב קצת ומיד נכנס לנקיק צר ובלתי עביר. בנקודה הזו פונים שמאלה בשחור ומיד ימינה בכחול ועולים עלייה קטנה שעוקפת את הנקיק, לכיוון נחל צאלים תחתון ובריכת צפירה. הולכים עד לנקודת תצפית ובה פניה ימינה בשביל ירוק. זוהי הדרך לבריכת צפירה.

בריכת צפירה

השביל הירוק יורד ירידה חוויתית בעזרת סולמות ויתדות ברזל על המצוק עד שמגיע לערוץ הנחל, שהוא קניון צר בנקודה זו. בערוץ יש סדרה של כמה גבים גדולים שזכו לכינוי 'בריכת צפירה'. אחרי הגב התחתון [ירידה אליו עם יתדות ברזל] ממתין המפל הענק של נחל צאלים, כ80 מטר גובהו [זהירות!].
אחרי רחצה בגבים ותצפית זהירה מראש המפל חוזרים בשביל הירוק בדרך שהגענו.

נחל צאלים תחתון

חוזרים לשביל הכחול ולתצפית. ניתן לראות את הקניון האדיר של נחל צאלים ואת נחל שפן מצד שמאל נשפך אליו בפיתולים גדולים ומרשימים. השביל הכחול יורד בתלילות ומתגבר על מצוק בעזרת יתדות . יש לרדת במשנה זהירות, [בקטע זה נפלו אל מותם אב ובנו - ד"ר עמרי ניר ובנו עילי ז"ל, בתחתית המצוק קבוע לוח זיכרון לזכרם].
בסוף הירידה מגיעים לערוץ נחל צאלים. השביל מתקדם מעל הנקיק ולא בתוכו, ועובר מצד לצד לעיתים.
אחרי כ2 קילומטר מגיעים לשביל ירוק שפונה ימינה, לא פונים בו אלא ממשיכים בכחול. השביל יורד וחוצה את הנחל. מאחורינו גב גדול מאוד שנקרא "בריכת נעמה" וניתן להכנס אליו אם רוצים והמים טובים.
ממשיכים בשביל הכחול עוד 3.5 קילומטר עד לפניה לעין נמר.

עין נמר

איזור עין נמר קצת בעייתי להתמצאות ואני אשתדל לפרט.
פונים ימינה בשביל מסומן שחור, השביל יורד בתלילות ועובד בסדק צר בין המצוק לסלע ענק. בסוף הירידה מגיעים לבריכת מים, המים הגיעו מהמעיין אבל הם לא המעיין. צריך לפנות ימינה, להכנס לבריכה, לעבור בפתח קטן בין סלעים גדולים ואחר להמשיך עוד כ50 מטר עד המעיין, השוכן מתחת לבולדרים עצומים.
כל האיזור מלא בולדרים וקשה ללכת ביניהם. אבל המעיין מקסים ומימיו טובים לרחצה, ואם אין ברירה- גם לשתיה.
אחרי הביקור בעין נמר חוזרים בדרך שהגענו עד לבריכה שלפני פתח הסלעים הצר. בהמשך הנחל יש מפל קטן וזורם [!] יורדים / מחליקים בו, ואז מגיעים לערוץ הנחל. ממשיכים בו קצת עד לסימון שבילים אדום.
ממשיכים כ200 מטר בשביל האדום.

מעלה גורני וחזרה

מעלה גורני הוא מעלה לא מסומן. התוואי מסומן באמצעות רוג'ומים, אבל עדיין לא קל להליכה ולניווט.
המסלול הזה מומלץ למטיבי לכת שמנוסים בשבילי המדבר. מומלץ להשתמש שם בתוכנת ניווט כלשהיא [למשל טריילז, מאפס מי].
מהשביל האדום פונים ימינה ועולים בחדות כ100 מטר טיפוס, בין בולדרים ודרדרת. לאחר מכן מתחילים ללכת ימינה במקביל לנחל צאלים. השביל פונה שמאלה וממשיך לאורך כמה מאות מטר לערוץ נחל גורני .
לאחר מכן השביל יורד לנחל, חוצה אותו ועולה על הגדה ממול. מכאן השביל עולה בתלילות בינונית על מדרון דרדרת גדול מאוד עד שמגיע לפיתול חריף של נחל צאלים. משם השביל פונה שמאלה ומטפס בתלילות על ההר , עד שמגיע למרגלות צוק ארוך. נופים מרהיבים נשקפים לכיוון נחל צאלים. השביל ממשיך במישור כ700 מטר לאורך הצוק ובמעלה נחל עד שמוצא פרצה בצוק ומשם מטפס ומגיע למעלה לבמת המדבר.
ממשיכים ישר, עד שמגיעים לשביל כחול [שביל ישראל] ובו פונים ימינה .
הולכים בו בנוף מדברי של גבעות נמוכות, מפעם לפעם נחל צאלים מציץ מימין ומראה לנו את נופו היפה.
אחרי 3.5 קילומטר מגיעים לחניון נחל צפירה, השביל מתרחב ונהיה שביל ג'יפים [ואפילו מכוניות].
עוד 3 קילומטר הליכה ומגיעים לחניון כפר הנוקדים שם ממתין לנו [בתקווה] הרכב.

בהצלחה!

• בסוף מעלה גורני אפשר להמשיך עוד קצת לתצפית על נחל גורני , ממש ממול. [אפשר גם להמשיך על השלוחה הצרה בין גורני לצאלים לתצפית משופרת - לא ניסיתי]
  • יש הרבה שבילים באיזור: ניתן לקצר דרך מעלה נעמה [השביל הירוק] ואז יוצא כ17 קילומטר. אפשר לוותר על צאלים עליון , להתחיל ולסיים בחניון בריכת צפירה- כ14 קילומטר