סיפור דרך אולימפוס, מטאורה וסלוניקי ב-6 ימים

שישה ימים ביוון - יומיים טרק בהר האולימפוס, יום במטאורה ויום וחצי בסלוניקי

תאריך הטיולJune 2022
עונה מומלצתקיץ: אנחנו נסענו בתחילת יוני. התחזית הייתה של סופות רעמים וגשם כל השבוע, בפועל הייתה סופה בלילה של הטרק וגשם ביומיים האחרונים בסלוניקי. שאר הזמן שמש.

הקדמה - האולימפוס, מטאורה וסלוניקי על קצה המזלג

טרק האולימפוס: טרק קצר ולעניין, אך מפתיע ברמת ברמת הקושי שלו. הטרק מורכב ככלל משני חלקים - ההעפלה לפסגה והירידה ממנה. היום הראשון עבורנו הוקדש לעלייה לבקתה, אשר נמצאת ב'פלאטו', כמעט על הפסגה), והיום השני הוקדש לההעפלה לפסגה וירידה חזרה לגובה פני הים.

מטאורה: אתר מורשת עולמי בו מצויים שישה מנזרים על סלעים המתנשאים לגובה 600 מטר. האתר אינו גדול - אורכו 3.5 ק''מ ורוחבו 1.5 ק''מ וניתן לסייר רגלית בין ששת המנזרים. לרגלי האתר נמצאת העיירה קלאמבקה (kalambaka), שבה ישנו ואליה גם הגענו עם הרכבת. יום במטאורה היה די ויותר.

סלוניקי: עיר חמודה אך לא מרגשת במיוחד, היסטוריה מעניינת ומקומות חמודים לגלות. יום וחצי בה הספיקו בהחלט.

מידע כללי // לינה

ישנו בהוסטלים כל הטיול. הזמנו את כלל ההוסטלים (מלבד הבקתה על האולימפוס) דרך האתר hostelworld com.
סלוניקי - zeus is loose. הוסטל נקי מאוד ומודרני, נמצא במיקום מצוין במרכז העיר, נגיש בתחבורה ציבורית להכל. ישנו בחדר לנשים בלבד. אחלה מטבח ואזור משותף.
בקתה Apostilidis - מבחר אוכל מצומצם יחסית לבקתות אירופאיות אחרות ששהינו בהן. צריך לקנות מים (מי ברז לא לשתייה, 2€ לליטר וחצי). ללא מקלחת, שירותים בול פגיעה. בסך הכל חוויה חיובית. מקבלים שמיכות וכריות, צריך להביא ליינר.
ליטוכורו - summit zero. הוסטל מאוד שאנטי על שפת הים, חוויה תרבותית. היה נקי יחסית, אבל רמה מתחת לשני ההוסטלים הנוספים. ההוסטל לא נמצא במרכז ליטוכורו, אלא ליד הים באזור של מלונות ובתי נופש. לכן מלטוכורו עצמה (אליה הגענו אחרי הטרק) היינו צריכות לקחת מונית להוסטל, אבל לרכבת (שנמצאת באזור) הלכנו ברגל.
קלמבאקה (מטאורה) - meteora central hostel. הוסטל נקי, מסודר ואינטימי. הבעלים עזרו לנו מאוד להתמצא באזור. אין חדרים לנשים בלבד, אבל בפועל היה מסודר בצורה מגדרית. יש מטבח ואזור משותף. (הקבלה נמצאת במסעדה הצמודה).

מידע כללי // תחבורה

1. רכבות - עמדו בזמנים, חווית נסיעה טובה. רכשנו כרטיסים מראש, אבל לא באמת צריך (אולי בחודשי הקיץ כן, במהלך יוני לא היה עמוס).
לוחות זמנים והזמנות באתר:

2. אוטובוסים - רכישת כרטיסים על גבי האוטובוס. רק במטבעות (ולא מחזיר עודף - לבוא עם סכום מדויק!). עמידה חלקית בזמנים, ושביתות מזדמנות.

3. מוניות:
- ליטוכורו: צריך מוניות בשביל להגיע לנקודות ההתחלה והסיום בהן אנחנו התחלנו/סיימנו. מתחנת הרכבת הפקיד בתחנה צלצל עבורנו למונית. נהגי המוניות מחלקים כרטיסי ביקור ואפשר ליצור איתם קשר בווטסאפ.
- סלוניקי: אחלה תוכנית ב' במקרה של שביתה יוונית באוטובוסים, לא היה יקר. יש אפליקציה מקומית בשם beat להזמנת מוניות (לא השתמשנו).

יום #1 - נחיתה בסלוניקי -> לינה בהוסטל Zeus is Loose

נחתנו בסלוניקי בשעה 19:30, מה שהשאיר לנו בעיקר הגעה להוסטל, ארוחת ערב ושינה טובה לקראת מחר (למחרת קמנו ב-5:30!)

תחב''צ מנמל התעופה- קו 01X:

יום #2 - 6:20 נסיעה ברכבת מסלוניקי ל-Litochoro -> מונית מתחנת הרכבת לנקודת ההתחלה - Grotsia -> הליכה לבקתה B - Apostilidis

את היום השני התחלנו בסלוניקי הגשומה, וסופות רעמים במהלך הנסיעה ברכבת. היינו בטוחות שהינה והלך עלינו והאולימפוס כבר לא יקרה, אבל הופתענו לטובה לראות את השמש זורחת עלינו בליטוכורו, והחלטנו לעלות כמתוכנן (לאחר התייעצות עם גורם בר-סמכא - נהג המונית בליטוכורו).
בדרך מתחנת הרכבת הליטוכורו נערזנו בפקיד בתחנה, שטילפן עבורנו לנהג המונית אשר לקח אותנו לתחילת המסלול (בדרך עצרנו בעיירה להצטיידות קלילה; מוניות - תשלום במזומן לאורך כל הטיול).

יום עלייה לפסגה: עלייה לא פשוטה ביום הראשון. חלקה ביער וחלקה בשטחים חשופים ככל שמגביהים לעלות. טוטאל זמן הליכה - 7.5 שעות כולל עצירות. מצורפת תמונה של המסלול שעשינו.

עם ההגעה לפלאטו (כמעט לפני פסגת ההר, בו נמצאות שתי הבקתות - קקלוס ואופוסטולידיס) הגיעו הרעמים והברקים להם ציפינו. חשוב לציין - זה לא הדבר החכם ביותר לעשות (להיות בשטח פתוח על ראש ההר הגבוה ביותר ביוון בסופות ברקים), אבל תודה לאבולוציה פרץ האנדרנלין הביא אותנו מהר מאוד לבקתה, שם חיכה לנו אח בוער וארוחה חמה.

יום #3 - עלייה לפסגה Tuba -> ארוחת צהריים בבקתה A -> הליכה ל- Prionia ומשם טרמפ חזרה לליטוכורו -> מונית להוסטל Summit Zero

בבוקר היום השלישי בעל הבקתה המליץ שלא לעלות על המיטיקאס (הפסגה הגבוהה ביותר של האולימפוס) לאור אופי הטיפוס והלילה הגשום שעבר עלינו - מה שיצר טיפוס מסוכן. לכן, העדפנו להעפיל לפסגה TUBA הצמודה לבקתה - מבטיחות שלא פגם בחוויה!

חשוב לציין שחלק מהשביל היה מכוסה בשלג בתחילת יוני. לרוב ניתן לעבור עליו ללא סכנה (ובעזרת מקלות הליכה), אבל ישנם מקומות בהם נדרשים לעקוף (ולרדת מהשביל).

עצרנו לארוחת צהריים קלילה בבקתה A, ומשם המשכנו בירידה.
סיימנו את המסלול ב-PRIONIA, ומשם לקחנו טרמפ חזרה לליטוכורו, שם אכלנו ארוחת ערב, הצטיידנו, והמשכנו במונית להוסטל שלנו - SUMMIT ZERO.

יום #4 - רכבת ל-KALAMBAKA -> עלייה באוטובוס למנזרים -> ירידה בטרמפ לעיירה.

את היום פתחנו בהוסטל שלנו - טבילה בים והופ הליכה לרכבת.
לקחנו את הרכבת לkalabaka, העיר המרכזית של מטאורה. הרכבת דרשה החלפה באמצע בעיירה PALAIOFARSALOS (בתחנת ההחלפה - אחלה בית קפה עם קפה מפתיע לטובה ופרלמנט מכובד של וותיקי פלאיופרסלוס).
הגעה ל-KALABAKA ופריקה זריזה בהוסטל (meteora central hostel).

בשעה 12:30 עלינו על אוטובוס ציבורי למנזרים (לא סיור מאורגן. הוא לא מופיע באינטרנט, תהיו חייבים לשאול מאיפה לוקחים אותו. ) -> שיטוט רגלי בין המנזרים וכניסה לשניים מהם -> טרמפ למטה. בהוסטל המליצו לנו להישאר באזור המנזרים לצפות בשקיעה אבל היינו עייפות מידי בשביל למרוח שעות בהרים אז ירדנו חזרה לכפר. שווה לעלות למקום קצת גבוה בתוך הכפר לשקיעה.

יום #5- חזרה לסלוניקי ושיטוט בעיר

מkalambaka לקחנו רכבת לסלוניקי עם החלפה בPALAIOFARSALOS (אותו המקום בו החלפנו רכבות ביום לפני בדרך למטאורה). הגענו לסלוניקי סביבות הצהריים ועשינו צ'ק אין להוסטל.
יום שיטוט בעיר- הסתובבנו קצת בשווקים, בטיילת על הקו החוף. ממליצות לעלות למגדל הלבן (בגדול האטרקציה המרכזית בעיר- מוזיאון חמוד ואחלה נוף).
אח"כ עלינו באוטובוסים לאזורים הגבוהים של העיר, אפס אטרקציות תיירותיות אבל נוף וקצת אותנטיות.
חזרנו ללינה בזאוס.

יום #6- שיטוט בבוקר בעיר. אוטובוס 0X 1 לשדה התעופה

• מוביט בסלוניקי עובד מצוין והגוגל מאפס לא אמין ביוון (בפרט בנוגע לרכבות).
  • בטיול ניווטנו עם maps.me ו-maps.cz. הורדנו מראש את האזורים לטלפון maps.me- אפשר לשמור נקודות על המפה. אבל אין מפה טופוגרפית בניגוד ל-maps.cz שהשלים את המפה עם טופוגרפית אבל אי אפשר לשמור מקומות. בנוסף, הורדנו גוגל מאפ של סלוניקי ואזור מטאורה.
  • הטיול כולו עלה 1,400 ש''ח בחודש יוני למטיילת ל-6 ימים (כולל לינה, טיסות, תחבורה, מזון [מסעדות + הצטיידות עצמאית], כניסות למנזרים ובסלוניקי).