טיפוס על האולימפוס - 3 ימים באוגוסט 2021

בין גל חום לגל קורונה הצלחנו להגיע אל האולימפוס בצפון יוון, לטרק אתגרי של 3 ימים כולל טיפוס לפסגות ה-Mytikas, SKala ו-SKolio וירידה בקניון האניפאס.

תאריך הטיולAugust 2021
עונה מומלצתקיץ- סתיו

התארגנות ונסיעה

בחרנו בהר האולימפוס כיעד לטרק בקיץ, כשברקע סגירות של מדינות, ביטולי טיסות, בידודים ובדיקות.
יצאנו 3 בגילאי 33+, בכושר טוב ומיומנים יחסית בהליכה בטרקים.
*בגלל ריבוי סיפורי הדרך שכבר קיימים באתר, שבחלקם נעזרתי לתכנון הטרק, אשתדל לתמצת את הפירוט למידע חשוב ועדכונים מהשטח

הגעה לאולימפוס:
האולימפוס נמצא במרחק נסיעה קצרה מסלוניקי, בה נחתנו בטיסת לואו-קוסט.
משדה התעופה בסלוניקי יוצא קו 01X החוצה את כל העיר דרך המרכז ומגיע עד התחנה המרכזית המערבית "Meadonia inter-city station". כרטיס נסיעה 2E.

נסיעה מסלוניקי לעיירה ליטוכורו (Litochoro) שלמרגלות האולימפוס אפשרית באוטובוס שיוצא מהתחנה המרכזית הנ"ל, אנחנו תפסנו אוטובוס ישיר שעוצר גם בעיר קטריני. נראה שבחלק מהשעות יש אוטובוס אל קטריני והחלפה לאוטובוס נוסף לליטוכורו. כרטיס לאוטובוס הישיר -8E
*ניתן להגיע גם ברכבת מהתחנה במרכז סלוניקי לתחנה בליטוכורו שנמצאת במרחק כ-10 דק' נסיעה מהעיירה (לא מרחק להליכה).
*כמו שנכתב באחד מסיפורי הדרך באתר- יש לקנות כרטיס נסיעה לאוטובוס בקופה ולא באוטובוס- מליטוכורו כדאי לדאוג לכרטיס מראש אם נוסעים מוקדם בבוקר

הגעה מליטוכורו אל נקודת תחילת ההליכה בגורציה- מונית שתיאמנו מראש ערב לפני כן, 23E
*ניתן גם לעלות ברכב פרטי ולהשאיר לצד הכביש בגורציה או פריוניה

מזג אוויר:
אנחנו נפלנו על ימי גל חום בתחילת אוגוסט, בהם הטמפ' בסלוניקי ובחוף האולימפוס נעו בין 35 ל-40 מע'. בגבהיי ההליכה לא היה חם, ובבקתות העליונות היו רוחות חזקות. בגדול אי אפשר לדעת על אילו ימים תפלו, כדאי להתכונן גם לאפשרות של לילות קרים בפסגות, ערפל וגשם שיכול להפתיע לאורך כל הקיץ.

ציוד:
מומלץ לצמצם ציוד לתיקים קלים (30-40 ליטר) ולהתבסס על לינה ואוכל בבקתות.
מבחינת ציוד כן חשוב להיערך למזג אוויר קריר וגם אפשרות לגשם- ציוד קל מומלץ הוא חולצות טרמיות, מיקרו פליז, חליפת סערה או מעיל מתכווץ, כובע וכפפות וכמובן מקל או זוג מקלות הליכה. כל זה בנוסף לבגדים להחלפה, קצת אוכל\ מים\ פקל קפה לדרך. הכל נדחס בתיקים הקלים וממש לא היה צריך יותר.
*בגלל הגבלות קורונה ביקשו בבקתות כן להביא שקי שינה כי הם לא מספקים שמיכות, הבאנו שקי שינה קלים (קיץ) שנדחסים לתיק הקטן, ובפועל גם היו שם שמיכות שאפשר להשתמש למרות ההנחיה מראש
*אנחנו השארנו ציוד מיותר במלון בו ישנו בליטוכורו
* חנות ציוד טיולים במרכז סלוניקי להצטיידות בבלון גז, ביגוד ומה שצריך - PETRIDI
https://g.page/petridistores?s... בלון גז עלה 3.5 E
*מפה קנינו בליטוכורו באחת החנויות באזור הכיכר- המפה האיכותית עולה 8 E

* הזמנו מקומות לינה בבקתות מראש (13E לאדם), במייל שפורסם בסיפורי הדרך הקודמים. העברנו תשלום מראש דרך פייפאל. *נכון לקיץ 2021* בבקתות לא היה חובה להציג תעודת חיסון, למרות הלינה הצפופה בחדרי דורמס.

יום ראשון- עליה

התחלנו את היום בגורציה (Gortsia), 1100 מ', נקודת יציאת השביל מהכביש שעולה לאולימפוס. בנקודה אין כלום מלבד מפרץ חניה ושלט עם מפת שבילי האולימפוס. השביל נפרד מדרך העפר כמה עשרות מטרים מעל הכביש.
מכאן מתחילה עליה ביער מחטניים ורחבי עלים (בגובה הזה כבר לא צמחייה ים תיכונית של אלונים המוכרת מהרי הארץ). השביל מתפתל ביער, עובר בשני אוכפים תלולים מהם יש נוף לפסגות הרכס. לאחר כ-3.5 שעות, שכללו הפסקה לקפה, הגענו לבקתת Petrostrouga, בה ניתן לקנות קפה, מים, אוכל וכו'.
המשך העליה מהבקתה בשביל שמקיף את השלוחה מצפון ומזרח, עולה מקו היער לפסגה חשופה (מסומנת בגובה 2476 מ'). מהפסגה ממשיכים לכיוון "מישור המוזות" באוכף סכין צרה, עליה שמסתיימת בכמה מדרגות סלע עם יתדות וכבל למאחז. משם עוד כחצי שעה של עליה מתונה על ה"פלאטו", כשבקתת CHRISTOS KAKALOS (בקתה C) נראית ממול. בקתה B נמצאת גם היא במרחק הליכה קצר על הרכס שמימין. במישור המוזות לא פגשנו מוזות, אלא עדר עיזי הרים (למעשה צפיר בלקאני) שרועות במשטחי הדשא ממש בקרבת הבקתות
הגענו בסביבות השעה 18:30 אל בקתה C. היא בקתה קטנה ואינטימית, נמצאת במישור סחוף רוחות שצופה לנוף מדהים (רוח מטורפת ליוותה את שהותנו בבקתה מהגעתנו ועד יציאתנו לפסגה בבוקר). בבקתה חדר לינה אחד בעליית גג אליו עולים במדרגות תלולות, ולמטה חדר אוכל צנוע. הלינה בחדר הדורמס צפופה מאוד ואף מעט קלסטרופובית, ניתן להקים אוהלים במשטחים שמחוץ לבקתה. צוות הבקתה היו נחמדים ומאירי פנים, המטבח הציע תפריט חלקי וצנוע אבל מספק לאחר יום העליה להר.
*אנחנו בחרנו בבקתה C באופן אקראי מבין שתיהן. נראה שבקתה B גדולה יותר, אבל לא ראינו מבפנים. בחודשי הקיץ חשוב להזמין מקום מראש כי הבקתות בתפוסה מלאה, בעיקר בסופי שבוע

סיכום יום ההליכה: עליה של כ-1500 מ'- מגובה 1100 מ' ל 2648, אורך המסלול כ-10 ק"מ

צילומים: תומר בר-און, שני ארגמן : )

יום שני- פסגות האלים

יום העליה לפסגות- תכננו מסלול חצי מעגלי דרך 3 הפסגות, וירידה מצידן השני לבקתה A הנמוכה יותר, בה הזמנו מקום ללילה הבא. התלבטנו מה לעשות בעניין הקסדות שממליצים לשכור בשביל העליה ל"מיטיקאס" (Mytikas), האימתנית והגבוהה בפסגות האולימפוס (2918 מ'). מכיוון שהמסלול שבחרנו לא חוזר לבקתה ממנה התחלנו, ואי אפשר להחזיר את הקסדות ששכרנו בבקתה אחת, לבקתה אחרת, החלטנו לוותר עליהן, ולצאת מוקדם כדי שלא יהיו (או יהיו מעט) קבוצות שעולות לפנינו בעליה התלולה.
ליום זה צריך להצטייד בכמות מים לכל היום. בבקתה C אין מים זורמים לשתיה, אז תדאגו לקנות כמה בקבוקי ליטר וחצי שיספיקו לעליה האתגרית.
התחלנו את היום עם רוחות חזקות שנחלשו כשעזבנו את המישור עליו ממוקמות הבקתות, לעבר העליה למיטיקאס. השביל בולט ומסומן, ולאחר כחצי שעה הליכה מגיעים למרגלות הפסגות הסלעיות וצריך לחפש את סימון העליה לפסגה. הסימון שעולה למיטיקאס הוא עיגול כחול-צהוב. ממש חשוב לעקוב בעליה אחרי הסימונים כדי לטפס במסלול הבטוח ביותר, לקחת מרווחים מאחד לשני, ולהיזהר מדרדור אבנים למטה. חשוב לציין שהעליה דורשת מיומנות וביטחון עצמי בטיפוס ובגבהים. ההמלצה להצטייד בקסדות נכונה בסה"כ כדי לצמצם את ההסתכנות.
ניתן לתכנן את המסלול כך שחוזרים דרך אותה ביקתה ואפשר להחזיר את הקסדות ששכרתם. ניתן גם לתאם מדריך מקומי עם ציוד בטיחות וגלישה (כבלים וריתמות), ולמי שלא מתאימה החוויה, עדיף להמשיך בשביל למרגלות הפסגה הסלעית ולעלות מסביב לפסגת "סקאלה" (SKala) הנמוכה יותר (2866 מ') שאינה דורשת טיפוס. יש שביל מחבר בין פסגת סקאלה למיטיקאס, שגם הוא סלעי ודורש קטעי טיפוס, אבל פחות מסוכן מהעליה למיטיקאס מכיוון מזרח (ראו במפה)
לאחר כשעה של טיפוס עם הפסקות קלות, לקראת השעה 10:00, הגענו לפסגה. היינו בין הראשונים לאותו היום, אבל זרם המטפסים לפסגה לא פסק וגם כשהמשכנו בשביל המחבר לפסגת סקאלה (כחצי שעה של ירידה תלולה ועליה על דופן של סכין סלעי ) טיפסו מולנו עשרות מטיילים.
פסגת סקאלה, היא צומת שבילים שמובילים אל ההר מכיוונים שונים, וקהל המטפסים אליה גדול ומגוון יותר. מהפסגה יורד לכיוון צפון מזרח שביל לכיוון בקתה A, ולמערב שביל על האוכף לכיוון פסגת "סקוליו" (SKolio). לאחר הפסקה וארוחה קלה על משטחי הסלע בפסגה, השארנו תיקים באוכף והמשכנו לטיפוס קליל לפסגה השלישית והאחרונה. גם על "סקוליו" יש עמוד בטון, ספר מבקרים ונוף יפה לצד המערבי יותר של הרכס.
מסקוליו אפשר לחזור חזרה לכיוון מזרח ולרדת בירידה תלולה יחסית (אך לא סלעית) לכיוון הבקתה, או להמשיך לשביל המקיף במתינות את העמק שמדרום לפסגות, ומתחבר לשביל לכיוון הבקתה בהמשך. אנחנו בחרנו בירידה התלולה והקצרה יותר. משך הירידה מאזור הפסגות עד הבקתה כשעתיים וחצי. לקראת ההגעה לבקתה עוזבים את נוף הפסגות החשוף והסלעי ונכנסים ליער דליל. בקתת SPILIOS AGAPITOS (בקתה A) יושבת על שלוחה מיוערת וצופה אל הפסגות מצד מערב ואל קניון האניפאס המפותל שיורד עד חוף הים במזרח. הבקתה גדולה ומסודרת יותר מהבקתות העליונות, מציעה חדרי לינה משותפים וגם חדרים קטנים יותר, מים שניתן למלא לשתיה וגם תא מקלחת (מים קפואים בלבד). צוות הבקתה בניהולה המסור של מריה מקסים. המטבח מתוקתק ומוציא מנות בקצב של מסעדת מזון מהיר, מריה יודעת לפנות למטיילים ממדינות שונות בשפתם, כולל עברית, ואנשי הצוות התפנו גם לסייע בעצות והמלצות על מסלולים, וגם לסיפורים על ההיסטוריה של המקום ומיתולוגיה מקומית.
לאחר מקלחת קפואה, העברנו ערב נעים עם אוכל ויין במרפסת של הבקתה. והכנו את שרירי הרגליים ליום הירידה.
סיכום יום ההליכה 300 מ' עליה וכ- 900 מ' ירידה, אורך המסלול כ-6 ק"מ

יום שלישי- ירידה

יצאנו מוקדם בבוקר ליום ההליכה שמסתיים בליטוכורו. כמו שכבר נכתב פה באתר, היום הוא ארוך למרות אורך המסלול שיכול לתעתע. החלק האחרון כולל לא מעט עליות על הגדה הדרומית של ערוץ האניפאס , ובנוסף תרצו בוודאי לעצור ליד הבריכות הצלולות שלאורך הדרך. לנו ההליכה לקחה כ-10 שעות, עם כמה הפסקות אבל גם קטעי הליכה מהירה.
השביל המסומן בסימוני E4 , עוזב את הבקתה ומתחיל בירידה מפותלת ביער. לאחר כשעה חצינו ערוץ יבש, מעט אחכ יש נקודת מנוחה עם ספסל ולידה ברזיית מים מהערוץ. עוד כשעה וחצי הליכה הביאה אותנו לפריוניה (Prionia)- נקודת הקצה העליונה של הכביש לאולימפוס, בה יש חניה, מסעדה- קפה, שירותים, ברזי מים ופחי אשפה. קצת לפני החניה חצינו גשר עץ שממנו מוביל שביל לבריכה רדודה ומפלים. אל תתפתו לטבול דווקא שם (המים קפואים, אגב), הליכה קצרה לאחר החניה של פריוניה תביא אתכם לגשר נוסף, שמשני צידיו זרימת מים, בריכות טורקיז ומפלים.
הזכרתי כבר את מזג האויר החמים שאפיין את ימי הטיול שלנו, ובנקודה זו (סביבות גובה 1000 מ') כבר לא היה קריר כמו בפסגות, ולכן הטבילה בבריכות הקפואות היתה אידיאלית ונהנינו מכמה טבילות גם בהמשך ההליכה בקניון. אני מניח שבימים קרים יותר הטבילה במים לא תהיה מהנה ותאלצו להסתפק במראה הבריכות הטורקיז הצלולות...
הליכה של כשעתיים מפריוניה הביאה אותנו למנזר דיוניסיאס. כרבע שעה לפני ההגעה למנזר יש פיצול מהשביל שמוביל למפלים שנשפכים לבריכה עמוקה. אנחנו פספסנו את הפיצול הזה, וממילא לא היה לנו יותר מידי זמן להתעכב דווקא שם, ויש בריכות נוספות להפסקות ושכשוך.
מנזר דיוניסיאס נושא את שמו של נזיר מימי הביניים אשר הקים מנזר במעלה ערוץ האניפאס, במקום חשוב למסורת המקומית (אין קשר ישיר לאל היין דיוניסוס מהמיתולוגיה, למרות השם הדומה). המנזר הוגדל ושופץ במהלך ההיסטוריה. במרכזו כנסיה קטנה מוקפת בחומות אבן. כדי להיכנס למנזר צריך לעלות מהשביל לחניה שלידו, ולחזור מאותה נקודה לשביל. אנחנו לא התעכבנו לכניסה למנזר אבל נראה שזו חוויה מעניינת.
כחצי שעה הליכה מהמנזר הגענו למערה הקדושה של דיוניסאס- (כנראה המקום ההיסטורי של המנזר) כמה קפלות חצובות במערה שממנה בוקע מעיין. ניתן להיכנס ולראות את המעיין בוקע מתוך הסלע.
המשך הירידה לאחר המערה, כאמור, בקטע הליכה מתיש של ירידות ועליות בגדה של הקניון. כדאי לנצל נקודות שהשביל מתקרב לנחל כדי לרדת לגדת הבריכות. המשך הירידה מהמערה ועד ליטוכורו לקח לנו כ4.5 שעות. השביל חוצה את הערוץ במספר גשרי עץ פסטורלים, ולקראת הסוף עולה לגדת הערוץ וחוצה כמה שלוחות תלולות. כאן החורש הופך ל"ים תיכוני" יותר, ומורכב מעצים וצמחים המוכרים לנו מהרי הגליל.
הגענו לליטוכורו כבר כמעט עם השקיעה, וניווטנו ברחובות העיירה למלון בו השארנו את ציוד לפני ההליכה.
*מלון מומלץ בליטוכורו- מלון משפחתי קטן בשם "Olypus hills" שנמצא במעלה העיירה, לידו מלון נוסף ומעט גדול יותר "pension Olypus". בעלת הבית פאני, ובני משפחתה אירחו אותנו והעניקו חוויה מקומית אנושית מקסימה.
סיכום יום ההליכה : עליות: כ-500 מטר. ירידה מצטברת: כ-2,200, אורך המסלול כ-17 ק"מ

סיום בחוף האולימפוס

ביומיים שנשארו לנו עד הטיסה מסלוניקי, הלכנו, בהמלצת מטיילים מההר והמארחים בליטוכורו, לעיירת החוף פלטמון (Platamon\ Platamonas) שנמצאת במרחק נסיעה של כרבע שעה מליטוכורו. בעיירה מרינה מרכזית, מסביבה טברנות, חנויות ורחובות הומים בתיירים. רצועת חוף שטוחה וכמעט חולית נמשכת עד לעיירה השכנה ניאו פורוי. על גבעה נישאת מעל החוף שמצפון לעיירה, נמצא מבצר פלטמון- מבצר חוף עתיק מימי הביניים, אליו ניתן להיכנס לביקור (בשעות הפתיחה, 2E לאדם). מצאנו דירת אירוח דרך BOOKING (לא מומלצת במיוחד, אבל יש המון מלונות ואופציות אחרות במקום) ונהנינו מארוחות דגים בטברנות, מהחוף היווני השוקק. מפלטמון חזרנו לסלוניקי ברכבת מתחנת ניאו-פורוי הסמוכה, נסיעה של כשעה ורבע, 12E לכרטיס.