טרק של שלושה ימים ברכס הטאיגטוס

תאריך הטיולApril 2018
עונה מומלצתאביב עד קיץ. באפריל עוד היה שלג ברמה שהיה קשה מאוד לטייל

יום ראשון- ההגעה לתחילה המסלול

ישנו באתונה כי הייתה לנו טיסת לילה ואז נסענו בבוקר לספרטה ומשם לקחנו מונית לאנאבריטי (Anavryti\Αναβρυτή) ושם פגשנו את ג'ורג' שהוא אחראי על לתחזק את ה E4 אז הוא מכיר את כל השבילים בהרים. אל תשכחו לשאול אותו על המעיינות והשלג שאפרט עליהם בפרק הבא. התארחנו אצלו בבית וניגנו איתו קצת בבוזוקי. יש שם עניין שכל התושבים היגרו לאמריקה ואז בקיץ הם חוזרים לגור קצת בכפר. בגלל שכל מי שהלך הוליד גם ילדים וגם הילדים רוצים לבוא לכפר אין להם מקום בבתים הנטושים אז בנו בניין דירות שמיועד למשפחות צעירות. בכל שאר השנה הבניין נטוש אז הוא פשוט נתן לנו לישון באחד הדירות. לפני שהלכנו לישון הלכנו לטברנה מאוד נחמדה עם אווירה מעולה ואלכוהול זול.

אם אתם תהיו חכמים אז תישנו כבר בספרטה (לא חסרים שם מקומות לישון) ותעשו את היום הראשון משם לאנאברטי. זה מאוד יפה ותלול ואנחנו התחרטנו שלא עשינו את זה בגלל שבזבזנו המון זמן עד שיצאנו מאתונה לספרטה. הגענו לאנאבריטי באחה"צ.

חשוב לציין שהתחנה המרכזית באתונה של חברת ΚΤΕΛ\KTEL נמצאת במקום די טיפשי ולא מרכזי ואפילו לא ליד תחנת מטרו. עוד חשוב לציין שהאוטובוסים הארוכים האלו עולים הרבה כסף (איזה 25 יורו לאדם) וצריך לקנות כרטיסים מראש בקופות של התחנה המרכזית. אפשר גם להזמין מראש ואולי גם כדאי לעשות את זה כי האוטובוס שלנו היה מלא עד אפס מקום אז במבט לאחור זה היה די פוקס שהיה לנו מקום. (קישור בסוף הסיפור)

יום שני- מאנאבריטי לבקתה

שימו לב: אני מפרט אפשרות שניה בהמשך.
אפשרות א': התחלנו לצעוד בבוקר על הE4 שאיתו (ללא ידעתינו מלפני) המשכנו עד סוף היום. אנחנו המשכנו על השביל שהולך דרומה פחות ומגיעה לבקתה בשם taygetos refuge. התחלנו בחגורת החורש הים תיכוני שבה זיהינו עשרות מינים שאנחנו מכירים מצפון ארצנו ועוד המון מינים שזיהינו שהם מאותו סוג כמו בארץ אבל לא מאותו מין. ועברנו לחגורת היער של התאפיין בשליטה של ארזים ומעט מחטניים אחרים. גם היה הבדל בין מפנה צפוני לדרומי של השלוחות של הרכס. במהלך היום עברנו הרבה מאוד נביעות ונחלים זורמים חזק. אני מאמין שהם ממשיכים לזרום בקיץ אבל כדאי מאוד לשאול את ג'ורג' עליהם. אם המעיינות כן זורמים אז אפשר אפילו לטייל אם איזה שני בקבוקים ולמלא כל פעם מים. אין לי יותר מידי לפרט על היום כי הוא היה די מונוטוני ברגע שנכנסנו ליער (שזה קרה די מהר) אבל כל הדרך היה נוף מדהים אל עבר בקעת ספרטה והים. ההליכה נראית קצרה אבל יש בה הרבה עליות והיא לוקחת יום שלם מהבוקר עד הערב. לא להתמהמה. בערב הגענו לבקתה שהייתה סגורה. ככל הנראה פותחים אותה בחורף. אין בעיה להדליק מדורה. ממליץ בחום ללכת לפסגה הקרסטית מצפון-מערב לבקתה. יש שם נוף לכל כיוון שלא תוכלו לראות במקום אחר ביום.

אפשרות ב': לעלות מאנאבריטי ישר למעלה וללכת על קו הרכס. אנחנו לא עשינו את זה כי היה יותר מידי שלג אבל נראה לי שיכול להיות אדיר לעשות את זה. זה יום יותר קשה אבל אם אתם חבורה חסונה של גברים אפשר גם לעשות את זה. פשוט תשאלו את ***.

יום שלישי- מהבקתה לאגיוס דימיטריוס

*אל תעשו את היום הזה אם יש שלג!!!!*
היום הזה היה מאוד קשה. התחלנו לעלות לפסגה הגבוהה ברכס. הפסגה נקראת פרופיטיס אליאס (Profitis Ilias\Προφήτης Ηλίας) שבפסגתו יש קפלה נטושה לאליהו הנביא. מהר מאוד התחיל להיות פה ושם שלג עד שהתחיל להיות יותר מידי ונאלצנו לרדת מהשביל. מהר מאוד נאלצנו לחצות ואדיות מלאים בשלג תלול שקפא בלילב והפך לקרח מחליק ומפחיד. לא מאחל לכם להחליק בו כי אם מחליקים ממשיכים וממשיכים אל מותכם. הגענו לפסגה אחרי שעות של הליכה איטית ומסוכנת ביותר בשלג. התצפית מהפסגה הייתה מדהימה. אנחנו ראינו המון איים ואפילו את כרתים(!). משם התחלנו לרדת דרומה בשלג. אם העליה הייתה איכשהו נסבלת הירידה בכלל לא. השביל היה מסומן בצורה נוראית (עיגול אדום על סלע לעיתים רחוקות) ולנו לא היה רלוונטי כי השלג התלול כיסה אותו והיינו צריכים למצוא את הדרך שלנו. לבסוף הגענו לכפר נטוש (אני מניח שבאים אליו בקיץ) שמורכב מ6-7 בקתותל ציידים. הוא נקרא אגיוס דימיטריוס (Agios Dimitrios). יש בו נביעה קטנה שקצת קשה למלא בה מים כי היא זורמת מאוד לאט ולא נהיית עמוקה באיזשהו שלב של הזרימה אז מומלץ להביא בקבוק רב פעמי עם פיה רחבה. אנחנו ויתרנו ופתחנו דלת לא נעולה של אחד הבקתות ומלאנו שם מים. אין שם מקום כל כך כדי להדליק מדורה אלא אם כן לא אכפת לכם להתחיל מקום חדש.

לנו זה לקח יום שלם אבל בלי שלג זה היה לוקח לנו פחות מחצי יום. אולי כדאי למצוא דרך להאריך קצת את היום הזה.

יום רביעי- מאגיוס דימיטריוס לקרדימלי

ירדנו לנחל הגדול שברח לי שמו (הנחל שנשפך צמוד צפונית לקרדימלי). הנחל יפה ולא זורם ברובו. הוא רחב אבל מלא בבולדרים גדולים אז תתכוננו לקפוץ מאבן לאבן כמו בנחלים שלנו במדבר. בסוף היום עלינו לאקסוחורי (Exochori\Εξωχώρι) כי פחדנו שירד עלינו הלילה בזמן שאנחנו בנחל. בדיעבד לא ירד עלינו החושך אבל ההליכה בתוך אקסוחורי מאוד נחמדה וגם הירידה לים ממש יפה ופסטורלית. אתם עוברים במין שילוב עתיק בין כרמי זיתים וחורש ים תיכוני נמוך. גם שם מצאנו מיני צמחים אביביים מוכרים. את השביל קשה למצוא. אנחנו נעזרנו באפליקציה MAPS.ME שעובדת מצוין עם GPS.
הגענו לקרדימלי וגילינו כפר תיירותי מאוד עם הרבה שירותים כמו מלונות, מסעדות, חופים, טברנות. לקח לנו הרבה זמן למצוא מקום לישון במחיר סביר. קישור בסוף הסיפור.

יום חמישי- לחזור

אנחנו היינו קצת זמן בקדימלי ואז כבר נסענו חזרה לאתונה. יש אוטובוס כל כמה שעות שנוסע לקלמטה (Kalamata\Καλαμάτα) ואז משם אוטובוס לאתונה (קישור בסוף הסיפור). כדאי לשאול את הבחורה של הסופרמרקט (קישור בסוף הסיפור) לגבי אוטובוס לקלמטה. את הכרטיס לא צריך לקנות מראש והאוטובוס שאנחנו לקחנו לא היה מלא בכלל.
תכלס אפשר להעביר יום שלם בקרדימלי. יש עיר עתיקה משוחזרת מאוד יפה ויש חופים מדהימים ואי מאוד יפה מול הכפר שאפשר בכיף לשחות אליו ואיפה לאכול ולשתות.
גם באתונה יש פול דברים לעשות. אנחנו בדיוק נפלנו על פסחא והכל היה סגור כולל דברים לתיירים אז זה היה די באסה.

• אני שוב אומר: לא לעשות אם יש שלג!!!!!
  • אם בניתם על בנזין לגזיות אז מאוד קשה להשיג. אם אני זוכר נכון היה באיזה חנות כלי בניין בספרטה. לגבי גזיות רגילות אני חושב שהיה שם רק גזיות ניקוב.
  • הסימון שלי על המפה לא מדויק בכלל
  • מומלץ להביא בקבוק רב פעמי עם פיה רחבה כדי למלא מים באגיוס דימיטריוס.