חמישה ימים מופלאים בפלפונס

חמישה ימים באוטו שכור המשלבים טבע, טיולים, נופים, תרבות, ואתרים היסטוריים בחצי האי הדרומי של יוון

תאריך הטיולMay 2017

כשאומרים יוון חושבים ישר על האיים, חופשה של בטן גב, פה ושם טיולים, טברנות ואוכל טוב
אז לא רק… יצאנו לחמישה ימים בחצי האי ]פלפונס שלא כולם מכירים.
הפלופונס, חצי האי הדרומי של יוון, בערך בגודלה של ישראל, שטח מדהים ביופיו, מלא בטבע, נופים, חופים, אתרים ארכאולוגים, היסטוריים ועוד ועוד ועוד.
הפלפונס מחולק לשבעה מחוזות (חבלי ארץ), הסיפור שלנו מתמקד בחמישה מתוכם. אפשר לראות במפה שכל מחוז הוא סוג של אצבע שיוצאת מחצי האי. עיקר הטיול היה בחלק הדרומי של חצי האי מלבד היום האחרון בו עלינו מעט צפונה.
את הטיול עשינו עם רכב שכור, שהשכרנו עוד בארץ בעזרת סוכנות הנסיעות. את מקומות הלינה מצאנו עם ההגעה למקום בו רצינו לישון. חיפשנו מקום פנוי והתמקמנו.

היום הראשון - חבל ארץ ארגוליס - תעלת קורינטוס, אפידאורוס, נאפפוליו, מיסטרס

נחתנו באתונה בשעה 7:30 לקחנו את הרכב (השכרנו עוד בארץ מהחברת נסיעות לחמישה ימים). קיבלנו סוזוקי אדומה, קטנה וחמודה ויצאנו לדרך… קודם כל לצאת משדה התעופה. בעזרת google maps שליווה אותנו לאורך כל הטיול בצורה מדהימה יצאנו מהשדה ועלינו על כביש E94 ו-6.

יום זה הוקדש לאצבע הראשונה בחצי האי - חבל הארץ ארגוליס.

היעד הבא תעלת קורינטוס (korinth bridge):
נוסעים שעה וקצת על האוטוסטרדה ורגע לפני התעלה יש יציאה ימינה לגשר ממנו התצפית. יורדים ביציאה, מחנים את האוטו ליד תחנת הדלק והולכים רגלית הלוך חזור על הגשר, מראה נהדר!
ליד הגשר ישנה אישה מקסימה שאפשר לקנות ממנה קישוט נחמד מקש בשני יורו, לנו הקישוט הביא הרבה מזל!

היעד הבא אפידאורוס (epidavros / Ἐπίδαυρος):
צריך לשים לב שלא מדובר בעיירה אפידאורוס אלא בעיר העתיקה (מבנים ארכאולוגיים הנמצאים בתוך יער). לאחר שעה נסיעה בכביש יפהפה לאורך הים (מומלץ לעצור לתצפית אחת או שתיים) הגענו לאפידאורוס.
שרידים של עיר עתיקה, שהייתה מרכז רפואי. באתר ישנו תאטרון מרשים בגודלו, מוזיאון יפה ושרידים רבים נוספים.
לא להתעצל- אחד עולה עד לשורות העליונות של התאטרון, השני נשאר למטה, נעמד באמצע ומדבר רגיל. האקוסטיקה מדהימה וניתן לשמוע הכל.
עלות: 12 יורו למבוגר, 6 יורו אם מציגים כרטיס סטודנט
משך הזמן באתר: שעה-שעה וחצי (כולל טיפוס כל המדרגות בתאטרון)

היעד הבא נאפפוליו (nafpolion / Ναύπλιο):
לאחר חצי שעה נסיעה מאפידאורוס הגענו לנאפפוליו. עיירת חוף מקסימה, אצלנו היא הייתה רק עצירה בדרך ליעד הבא.
עצרנו לקפה על רחוב במרכז העיר המשקיף אל מצודה ענקית על הראש ההר. החלטנו שאנחנו חייבות להתקרב ונסענו במעלה הכביש עד שלא יכולנו עוד (את הכביש שעולה מהעיירה לעבר המצודה אי אפשר לפספס). חנינו והסתובבנו בין מבנים עתיקים נחמדים, מתחתינו נשקף נוף העיירה היפהפה והים הגדול ומעלינו נשקף נוף המצודה הענקית על קצה ההר.
בדיעבד עצירה בעיירה זו ליותר מכמה דקות נראית לנו הכרחית בהחלט ועלייה למצודה (יש אפשרות באופן רגלי והרבה מדרגות) היא אטרקציה מומלצת לפי דעתנו!
בכל מקרה אם עיירה זו היא עצירה בדרך אסור לוותר על הצצה במעלה הכביש!

היעד הבא מיסטרס (Μυστράς / Mystras)
אל מיסטרס נסענו שעתיים (שימו לב שהדרך היפה יותר היא לא דרך האוטוסטרדה אלא דרך כביש 7). הגענו בשעת ערב, התרשמנו למראה הכנסיות שעל ההר (אותם נבקר מחר).
הגענו למלון ביזנטיון (לא הזמנו מראש ולמזלנו נשאר להם עוד חדר אחד)
עלות: 50 יורו לחדר
ארוחת בוקר עשירה בסגנון בופה כלולה במחיר.
ממול למלון אכלנו ארוחת ערב במסעדה יוונית נחמדה ויחסית זולה.

היום השני - הרי טייגטוס וחבל ארץ מאני - מיסטרס, פיירגוס דיירוס, ואתיה, המגדלור הדרומי, קרדימילי

יום זה הוקדש לאצבע השלישית אותה חוצה רכס הרי טייגטוס אותו אי אפשר לפספס מכל מקום בדרך - חבל ארץ מאני.

מיסטרס:
את הבוקר התחלנו באתר הארכיאולוגי במיסטרס. אתר חובה לכל מי שמבקר בפלופונס!
לאחר ארוחת הבוקר המצוינת במלון, נסענו ברכב במעלה ההר בדרך מפותלת, אל כיוון המצודה.
העיר העתיקה מחולקת לשניים: העיר התחתונה (השער הראשי) והעיר העליונה (השער העליון) אנחנו ממליצות לא לוותר על אף אחד מהחלקים ולעשות את שניהם!!!
נפרט על האתר אך לפני כן נסביר כי ישנן שתי אופציות:
1. להתחיל בעיר העליונה, לעלות למצודה ולהסתובב בכנסיה, לחזור לאוטו ולרדת לעיר התחתונה ולהסתובב שם בכנסיות המופלאות (או להיפך- להתחיל בתחתונה לנסוע לעליונה).
2. להתחיל בעיר העליונה להסתובב בה ולרדת ברגל בתוך העיר העתיקה לעבר העיר התחתונה ולאחר מכן לתפוס טרמפ לאוטו שנמצא למעלה.
אנחנו עשינו את האופציה הראשונה (המספרים מצוינים במפה המצורפת לתמונות)
נכנסו בשער העליון (11) ועלינו למצודה (12) טיפוס לא קל אך גם לא מאוד קשה של חצי שעה. נוף משוגע של כל העיר העתיקה , של מיסטרס מתחתנו, הרי טייגטוס ועוד.
לאחר ההגעה לנקודה הגבוהה ביותר ירדנו והמשכנו אל סנט סופייה (10) כנסיה יפייפה שמורה היטב עם ציורי קיר מרשימים מאוד.
חזרנו לחניה וירדנו עם הרכב אל השער התחתון (1). מהשער צעדנו ברחובותיה הצרים של העיר העתיקה אל סנט דמיטריוס (2), נכנסו למוזיאון (3) וראינו ממצאים יפים מהתקופה הקדומה. החלטנו לוותר על שאר הכנסיות והלכנו ישירות אל הכנסייה פאנטאנסה (13) כנסייה יפיפה עם ציורי קיר מרשימים מאוד. כנסייה זו היא גם מנזר פעיל של נזירות הגרות במקום ומטפחות רחוב צבעוני מלא פרחים. לא לפספס את הכנסיה הזו!
לאחר מכן ירדנו דרך הבית של לסקריס (17) אל עבר היציאה.
מומלץ לעבור בכל הכנסיות במקום, המרחקים לא גדולים בכלל וההליכה ברחובות, בין הצמחיה מומלצת ביותר!
עלות: 12 יורו למבוגר, 6 יורו לסטודנט
משך הסתובבות באתר: שעתיים - שעה לאתר העליון, שעה לאתר התחתון (ממליצות להקדיש בין שעתיים לשלוש על מנת לעבור בכל המקומות ולעשות את האופציה השנייה).

היעד הבא מערות בפיירגוס דיירוס:
את הנסיעה למערות שילבנו עם נסיעה באחד הכבישים הכי יפים שראינו בחיינו, זו לא הדרך ש google maps ממליץ כיוון שהיא ארוכה הרבה יותר אך שווה כל שניה!
ישר מהאתר של מיסטרס (אין צורך לנסוע חזרה לספרטי) נוסעים לטריפי ומשם בכביש 82 לקלמטה (כביש שפשוט אסור לפספס). אין צורך להיכנס לקלמטה, בכיכר הגדולה ממשיכים לכיוון פירגוס דיירוס. הנסיעה לקחה כשלוש וחצי שעות אך כמו שאמרנו נסיעה ששווה כל רגע!
** אם מתכננים לישון בקרדימילי מומלץ לעשות עצירה, לחפש מלון ולעשות הזמנה, אנחנו לא הספקנו כי חששנו שלא נגיע בזמן למערות - הזמנה יכולה להשאיר ראש שקט על מקום לינה לאותו יום.

בפיירגוס דיירוס, נכנסנו לעיירה משם יש שילוט אל המערות (אפשר לכתוב ב google maps עוד באזור קאלמטה cave of diros).
באמצע הירידה יש ביתן בו קונים את הכרטיסים, ממשיכים דקה-שתיים לאחר מכן עד לחניה. מחנים, מחכים עד הסירה הבאה ומתחילים את הסיור.
מערת פיירגוס דיירוס היא מערת נטיפים מרשימה מאוד, גדולה ומגוונת. בסירה מקום ל- 6 אנשים, הטמפ' במערה 18 מעלות ולא נרטבים. השיט עצמו כחצי שעה והליכה של כ- 10 דקות נוספות. מהיציאה הליכה של חמש דקות עד לחניה.
עלות: 13 יורו למבוגר, 8 יורו לסטודנט
משך הסתובבות באתר: 45-50 דקות

היעד הבא ואתיה:
לאחר המערות המשכנו לנסוע דרומה אל כפר המגדלים הנטוש ואתיה. הנסיעה בדרך יפייפה שלקחה אותנו לאורך הים בין כפרים נטושים ופסטורלים.
כמה דקות לפני ההגעה אפשר כבר להבחין במגדלים היפים של הכפר הנטוש בקצה הגבעה. מראה מדהים!
נכנסנו לכפר, חנינו את האוטו וטיילנו בין המגדלים, נכנסנו לחלק מהבתים הנטושים. חזרנו לאוטו והמשכנו דרומה…לאזור המאני הנטוש אל היעד הבא - מגדלור הדרומי ביותר בפלפונס: (ויש אומרים שהכי דרומית באירופה - לא כולל האיים). אפשר להגיע עם האוטו עד נקודה מסוימת (מסומן במפה) ומשם הולכים ברגל לכיוון המגדלור. השביל מסומן ורואים אותו בבירור. לאחר שהגענו לנקודה עם האוטו עשינו חושבים והחלטנו לוותר על ההליכה למגדלור מחשש להיכנס לחושך כשאנחנו נוהגות.
לא יודעות להגיד אם המסלול מומלץ אבל אם מחליטים לא לעשות אין סיבה להגיע דרומית יותר לואתיה (אלא אם ממשיכים לפורטו קאגיו - לא היינו אז לא יכולות להמליץ).

היעד הבא קרדימילי
אחרי שקיבלנו את ההחלטה התחלנו לעשות את הדרך חזרה צפונה אל קרדימילי בה נבלה את הלילה ונטייל בסביבתה יום למחרת.
בקרדימילי קיבלנו המלצה על מלון ורדיה אך לצערנו לא היה מקום כשהגענו.
ישנו במלון די מוזר בשם Esperides Apartment-Hotel היה די נטוש אבל המקום היחיד שהיה בו מקום במחיר הגיוני
ואכלנו ארוחה מעולה בטברנה עם נוף לים שנקראת 'להלה טברנה' או משהו בסגנון הזה

היום השלישי - חבלי הארץ מאני ומסיניה - קרדימילי, מפלי Polylimnio בצ'אראבגי, פילוס

בחלק הראשון של יום זה טיילנו בקרדימילי השייכת לחבל ארץ מאני ולאחר הטיול המשכנו לאצבע הרביעית - חבל הארץ מסיניה.

קרדימילי:
קרדימילי היא עיירה מקסימה על חוף הים שאפשר לבלות בה כמה ימים. יוצאים ממנה מספר מסלולי יום אנחנו בחרנו מסלול אחד, טיילנו והמשכנו הלאה.
בערב קודם כשהגענו לעיירה עצרנו בחנות ספרים (היחידה נראה לי בעיירה) הנמצאת על פינת רחובות (בין הרחוב המרכזי והרחוב שעלה למלון שלנו), קנינו מפה של האזור והתייעצנו עם המוכר על המסלולים.
המסלול בו בחרנו עבר בעיר העתיקה של קרדימילי, מבנים היסטוריים מרשימים, מנזר סופיה, תצפית יפהפה על העיירה והים, צמחיה רבה והתאים לנו מבחינת קושי וזמן.
התחלנו את המסלול בעלייה וסיימנו בירידה המסלולים מסומנים בסימונים בשטח, המסלול בעיקרון לא מעגלי אבל נקודת ההתחלה ונקודת הסיום יחסית קרובות (ממלון ורדיה יש ירידה מסודרת ישירות לרכב אבל היא פתוחה רק לאורחי המלון אז נאלצו לאלתר ולנווט בשטח - בסוף הגענו לנקודה שהחנינו) לקח לנו בערך 5 שעות כל המסלול (מופיע במפה).

היעד הבא מפלי Polylimnio בצ'אראבגי:
ללא ספק אחד המקומות היפים שראינו בטיול!
לא היינו בטוחות מבחינת הזמן אם כדאי לעצור או לא. בסוף החלטנו לעצור והגענו לאחד המקומות הפראיים והיפייפים בפלפונס!
יורדים מהכביש שנוסע לפילוס (יש שילוט למפלים אבל הוא לא בולט וצריך להיות ערניים או להיעזר ב google maps). לאחר שפונים עוברים לדרך עפר שלוקחת עד לחניון בו חונים את הרכב. מחנים ומתחילים לרדת בירידת עפר תלולה עד שמגיעים לנחל. בנחל יש אופציה לפנות שמאלה (לרדת את הנחל) או לפנות ימינה (לעלות את הנחל) לאחר המלצה שקיבלנו החלטנו לפנות ימינה (אפשר לעשות גם וגם). יש מסלול ברור העובר בין בריכות טורקיז ותכלס מדהימות, מפלים קטנים וגדולים, גשרים ועוד. מסלול מדהים ביופיו. כמובן שמומלץ לעשות טבילה בכל אחת מהבריכות! אנחנו עשינו את המסלול הלוך חזור. עלינו ועלינו עד שמבחינת הזמן כבר היינו צריכות לחזור. יכול להיות שאפשר לעשות את המסלול מעגלי ולהמשיך לעלות עד שמגיעים לרכב. שווה לחקור מעט כי אם כן יכול לחסוך את החזרה באותה דרך. בהתחלה המסלול יחסית קליל ולאחר 3 בריכות הוא מתחיל להיות אתגרי, טיפוס בעזרת יתדות וחבלים, מדרגות ברזל תלולות ועוד. ככל שמתקדמים למעלה הבריכות יפות וגדולות יותר, המפלים מרשימים יותר והמסלול אתגרי יותר.

היעד הבא פילוס:
פילוס היא עיירה חמודה מאוד, קטנה, על שפת הים ורגועה. הגענו יחסית מאוחר, אז אכלנו ארוחת ערב וטיילנו מעט בטיילת. ישנו ב Tina’s house מלון חדרים בכניסה לעיר. אנשים נחמדים מאוד, חדר נקי הצופה לים. זול יחסית לשאר המקומות בעיר.

היום הרביעי - חבל הארץ מסיניה - פילוס, מצודת נאבריו, מפרץ Voidokilia, מתהוני, קורוני, סטימנציה

יום זה התמקד באצבע הרביעית - חבל הארץ מסיניה.

מצודת נאבריו ומפרץ Voidokilia:
יש כמה אופציות טיול באזור הזה:
1. לעלות למצודה, להגיע לחוף ולחזור בשביל הצמוד ללגונה ילובה.
2. ללכת בשביל הצמוד ללגונה, להגיע לחוף ולחזור דרך המצודה
3. להגיע רק למצודה או רק לחוף.
אנחנו הלכנו הלוך חזור דרך השביל של הלגונה בגלל שלא מצאנו את השביל שעולה למצודה (לא חיפשנו יותר מידי) מומלץ לפי דעתנו להתחיל במצודה, לרדת לחוף ואז לחזור דרך השביל הצמוד ללגונה.
בתחילת המסלול יש מפה (מצורף בתמונות). כדי להגיע לתחילת המסלול צריך לשים ב google maps את השם של המבצר: Old Navarino Castle
השביל הצמוד ללגונה מלא בצמחייה עשירה , שילוב של צמחי מלחה כמו: לחך מלחות, אשל, מיני סמר וצמחי חוף כמו: חרחבינה חופית. לאחר חצי שעה של הליכה בערך מגיעים לחוף. מפרץ יפהפה ומים בצבעי טורקיז ותכלת. נכנסו לים, נחנו קצת וחזרנו.

היעד הבא מתהוני:
החלטנו לרדת דרומה ולהסתובב בעיירות של האצבע הרביעית.
במתהוני יש מבצר שמור ענקי ומרשים מאוד. עלה לנו 2 יורו כניסה. הסתובבנו בכל המבצר קראנו הסברים, נכנסנו למבנים והתרשמנו מההיסטוריה שמאפיינת את האזור.

היעד הבא סטימנציה:
את הדרך צפונה החלטנו לעשות לאורך הים. עברנו דרך קורוני. עיירה נחמדה עם מצודה על הים. לא נשארנו בה כי רצינו להמשיך צפונה.
חיפשנו חוף נחמד להשתכשך במים וקצת לנוח מהנסיעה. לא כל כך מצאנו עד שהגענו לחוף נידח ליד פטדילי (היינו שם רק אנחנו - מסומן במפה) רצועת חוף נחמדה בה מצאנו צב ים פצוע עזרנו לו להגיע חזרה למים ועקבנו האם הוא מצליח לשחות ולשמחתנו הוא לאט לאט התחזק ושחה לעומק.
לאחר מכן המשכנו צפונה לסטימנציה.

סטימנציה
הגענו לעיירה די מאוחר. קנינו מפה כדי לתכנן את המסלול למחר. אכלנו ארוחת ערב והשכרנו חדר אצל משפחה ממש מקסימה (מומלץ מאוד!)
האתר של המקום: http://www.sarakiniotis.gr

היום החמישי - חבל הארץ ארקדיה

יום זה הוקדש למסלול טיול בקניון לוסיוס המדהים, המנזרים התלויים בקניון ונסיעה חזרה לשדה תעופה.

התעוררנו בסטימנציה, אכלנו ארוחת בוקר במאפיה מקסימה וטעימה ליד החדר שהשכרנו ונסענו לתחילת המסלול.
יש הרבה אופציות לטייל בקניון לוסיוס (מסלולים מעגליים ומסלולים קווים) הכל תלוי בזמן שיש לכם, וברמת הקושי שאתם מעוניינים לעשות. במפה שקנינו יום קודם מופיעים כל השבילים והכל מאוד ברור. בגדול המסלול הוא מדמניציה ועד אליקו (סטמניציה נמצאת באמצע בערך).
אנחנו בחרנו לעשות מסלול היוצא מסטינציה והוא הלוך וחזור למקומות שאפשר לראות כיוון שבאותו יום הייתה הטיסה ולא ידענו כמה זמן הכל ייקח. בדיעבד עדיף לעשות מסלול קווי מדימניציה לסטימנציה והזמנת מונית נראה כיותר הגיוני (יש לקחת בחשבון שזה מסלול ארוך יחסית).
ירדנו בסטימניציה עד הנקודה האחרונה שאפשר להחנות. התחלנו לרדת לקניון. בדרך עברנו במנזר התלוי המדהים Moni Timiou Prodromou נכנסנו, הסתובבנו ושתינו תה שהנזירים הביאו לנו. המשכנו לרדת עד שהגענו לנהר. התחלנו לטפס עד למנזר Old Monastery Filosofou (כמעט פספסנו אותו מרוב שהוא מוסווה באבן) מנזר ישן ולא פעיל אבל מעניין מאוד להיכנס ולראות איך הוא היה בנוי והמשכנו לטפס למנזר Moni Panagias Filosofou מנזר חדש יותר בו ישבנו לארוחת צהריים.
חזרנו אחורה באותה הדרך עד ל Ancient Gortys בדרך עברנו בנקודות שיורדות לנהר בחלקן הנהר היה בזרימה ממש חזקה ובחלק לא ובהן ישבנו וטבלנו רגליים.
חזרנו חזרה עד לאיפה שחנינו את האוטו (כל המסלול לקח לנו באזור ה 5-6 שעות כולל עצירות.

היעד הבא: שדה תעופה אתונה.
לאחר שהגענו לאוטו, התחלנו בנסיעה הארוכה לשדה התעופה.

• שתמיד יהיה כסף קטן באוטו במקום נגיש, כדי לשלם בנקודות תשלום באוטוסטרדה
  • לעבוד עם google maps אך לשים לב באיזה דרכים הוא לוקח ולנסות לבחור ביפות יותר
  • להתחיל את היום מוקדם בבוקר, כך אפשר להספיק הרבה דברים ולא לרוץ נגד השעון
  • להביא כרטיס סטודנט למי שיש! (מוזיל בלא מעט מקומות ולרוב נותן 50% הנחה!)