Western Arthur Traverse

שבוע של פסגות ואגמים בטרק הכי מאתגר והררי בטזמניה.

תאריך הטיולFebruary 2023
עונה מומלצתקיץ (דצמבר עד פברואר)

מידע כללי ותכנון

א) לטיול ברכס המערבי של ה-Arthurs יש 3 אופציות -
1) A to K - המסלול הפופולארי, עלייה לרכס ב-Alpha Moraine וירידה ב-Kappa Moraine. לוקח 6-7 ימים.
2) Full Western Arthurs Traverse - במקום לרדת ב-kappa Moraine ממשיכים על הרכס עד ל-West Portal ויורדים מ-Lake Rossane. לוקח 6-10 ימים.
3) Full Arthur Traverse - חוצה את הרכס ממערב למזרח עד Federation peak. לא מעגלי, מסתיים בFarmhouse Creek. לוקח 10-14 ימים

ב) רמת קושי - הטיול ברמת קושי גבוהה מאוד. לא מדובר ממש בקיר טיפוס ואין שום צורך בניסיון בנושא (כן חשוב ניסיון בטיולים). מצד שני השביל מאתגר פיזית ויש קטעים מסוימים שדורשים שימוש בידיים ועלייה בין משטחי סלע.

ג) מבנה המסלול -בלא מעט טיולים בטזמניה מקובל הקונספט של Side trips. העיקרון הוא שבערך לכל פסגה או אגם שתדקרו במפה בסמוך לשביל יש איזשהו שביל, לעיתים קרובות מסומן ברוג'ומים. טיולי הצד מוסיפים הרבה עניין וממש מומלץ להתעכב לאחד או שניים ביום. המומלצים ביותר ברכס הם 6 ה-Ables, כלומר הם חלק מרשימה של פסגות בטסמניה מעל 1100 מטר שמטיילים טזמניים מאתגרים את עצמם לטפס על כולם. הפסגות האלו בסמוך לשביל הן: Aldebaron, Hayes, Sirius, Orion, Scorpio, West Portal. בנוסף גם Doredo Peak מאוד מומלץ.

ד) הכנות ותכנון:
1) אוכל - אין מקום להצטייד במהלך הטיול. ניתן לזרוק פסולת אורגנית לבורות ההטמנה באתרי הקמפינג כדי להפטר מקצת משקל.
2) מים - יש לא מעט מים לאורך המסלול, כדאי להביא 3 ליטר ותמיד למלא כשאפשר. המטיילים המקומיים שותים את המים בלי לטהר - למי שלא רגיל למים באזור יש בהם בקטריה שהגוף צריך להתרגל לעכל (לא רעילה אבל יכולה לעשות קצת בלגן בבטן, לי לקח כמה ימים של הסתגלות). מומלץ להביא בכל מקרה טבליות לטיהור.
3) כרטיס לפארקים לאומיים- כרטיס כניסה לפארקים הלאומיים - ניתן לרכוש במרכז המבקרים תמורת 42 דולר אם אתם מטיילים בלי רכב או 80 דולר עם רכב. תקף לחודשיים לכל הפארקים בטזמניה.
הרשמה - צריך להזמין מקום מראש בחינם באתר הגנים הלאומיים של טזמניה (חינם, מספר המקומות היומי מוגבל ל-9)
4) מפות - ניתן להשיג בחנויות טיולים או מפות בהובארט מפת טיולים 1:50000 לאיזור של TASMAP (נקראת Western Arthurs). כדאי גם להוריד לטלפון מפות של האיזור ב-avenza map/all trails/maps.me/
5) קליטה - יש קליטה של טלסטרה רק במעט פסגות (Mt hesperus, Mt hayes, במעבר צפונית לפסגה שמצפון לLake Ceres, סמוך לאגם הקטנטן שמצפון לLake Oberon, ב-Mt scorpio, ב-Dorado Peak).
6) ציוד לגשם חשוב מאוד - מעיל גשם טוב, כיסוי לתיק ואוהל. חשוב גם להביא חוט לקשור את האוהל לפלטפורמות העץ באתרי הלינה.
7) הגעה - ניתן להגיע באוטובוס ציבורי (722) ל-New Norfolk ומשם בטרמפים (ההגעה בטרמפים קשה ולי לקח יום וחצי, קחו בחשבון). ניתן להגיע גם עם רכב (30 ק"מ אחרונים על דרך עפר טובה)/
8) מז"א- מזה"א מאוד לא יציב ומשתנה מהר משמיים בהירים לגשם ורוחות. בעונת הקיץ שבה טיילתי לא קר מאוד אבל בעיקר גשום ורטוב וחשוב להצטייד בהתאם. ניתן לבדוק תחזית בyr.on ולחפש באתר תחזית ל-Mt Hesperus. אם יש תחזית למז"א סוער באחד הימים חשוב לעצור ולהישאר באוהל במקום מוגן ולא לטייל.

יום 1 - Huon campground ל-Lake Cygnus.

אחרי שיצאתי ביום ראשון בצהריים מהובארט בטרמפים, ועם הרבה תסכול בדרך, הצלחתי להגיע ביום שני ב10 וחצי בבוקר ל-Huon campground. החצי הראשון של היום, עד ל-Junction creek, מישורי יחסית ועובר בין יערות אקליפטוסים נמוכים וביצות. לקראת Junction creek המסלול נהיה קצת צר, בוצי ומכוסה בצמחייה אבל בסה"כ קל לעקוב אחריו.

אחרי שעתיים וחצי, כשהגעתי לחניון, פגשתי בפקחית שחיכתה במקום וממש עזרה לי בתכנון קדימה, הרבה מהמידע שפירטתי בהקדמה הגיע ממנה. היא הציעה שאבחר בטיפוסים המאתגרים מעל Lake Oberon כנקודת החלטה, ושאם ארגיש לא בנוח אסתובב ואחזור באותה הדרך - עצה שהתבררה כטובה. היא גם המליצה שאבדוק את מזהא לפני יום ההגעה לחניון ב-High Moor בגלל שהוא חשוף מאוד לרוחות ולא כדאי לישון שם בלילה סוער.

אחרי שעזבתי את הפקחית, המשכתי בשביל שחצה מישור עצום של ביצות ועשב עד למרגלות הרכס. מכאן עלה השביל ממש בתלילות כ-2.5 ק"מ שלקחו הרבה זמן ומאמץ, עד להגעה לשיא הרכס. מהמעבר של קו הרכס הנוף השתנה ברגע - המון טחב ומים זורמים, אגמים, עננים וערפל ורוחות חזקות. קצת בהמשך טיפסתי לפסגת Mt Hesperus, ממנה נשקף נוף מדהים לאזור ממנו הגעתי בבוקר ולשני אגמים קטנים במורד. השביל המשיך באוכף ממש מעל Lake Fortuna ואחרי עלייה קצרה נגלה לעייני Lake Cygnus, ומשטחי העץ של אתר הלינה. ירדתי אליהם, התרחצתי באגם ופתחתי אוהל, ובדיוק כשסיימתי לבשל התחיל גשם שנמשך כל הלילה.

יום 2 - Lake Cygnu ל-Lake Oberon

היום השני הוא קצר יחסית ולכן התחלתי את הבוקר מאוחר עם ארוחת בוקר ורחצה באגם. אחרי טיפוס קצר חזרה אל השביל שעל הרכס ההליכה ממשיכה עם נופים הרריים של פסגות, אגמים ומישורים של טחב ושיחים. בעיקר מרשימה כמות המים - ההר הוא ממש כמו ספוג ענק ומכל חריץ יוצאים קילוחים קטנים. לאחר כ-2 ק"מ, במקום בו השביל עובר באוכפון ממש דרומית לפסגת Mt Hayes, יש רוג'ום שמסמן פיצול לשביל קטן שעולה לפסגה. החלטתי לעלות והנוף מלמעלה לשני הכיוונים מדהים - ניתן לראות עד האוקיינוס בדרום. אחרי הירידה הלכתי עוד כ-2 ק"מ והגעתי ל-Lake Square, שם התרחצתי והעברתי את הצהריים לפני מקטע אחרון וקצר ל-LakeOberon.

המקטע האחרון, לדעתי אולי היפה ביותר בכל המסלול, מתחיל בעלייה תלולה לאוכף, ממנו יש נוף ל-Lake Square ו-Ceres מצד אחד ול-Lake Oberon והאגם הקטן שמחובר אליו מהצד השני. הירידה לכיוון Lake Oberon תלולה וסלעית מאוד לאורך סדק בהר וזו הפעם הראשונה שההליכה באמת מצריכה קצת שימוש בידיים - לא קשה מדי. לאורך כל הסדק יש צמחייה מטורפת עם עשרות סוגים של טחב ושרכים שגדלים בחריצים הרטובים (בתמונות). למטה באגם יש 4 משטחי עץ גדולים לאוהלים מוגנים מאוד מרוח ושירותים.

יום 3 - Lake Oberon ל-High Moor

לפני היציאה שימו לב שאין מקורות מים כמעט לאורך המסלול וחשוב לצאת עם מים מלאים. היום השלישי מתחיל להיות מאתגר ויפה באמת. כבר אחרי העלייה מהמחנה, במקטע שעובר ב-Mt Pegasus, ישנם מספר קטעים שמצריכים טיפוס ושימוש בידיים. באחד הטיפוסים השביל נתקל בקיר אנכי של כ-5 מטר (כשתגיעו לשם תדעו), מפחיד מאוד לטיפוס. שימו לב שיש מעבר בין הסלעים מלמטה שחוסך את הסיכון. ברגע שהגעתי לאוכף הקטן מדרום להר נגלה נוף לכל האגמים שמשני צידי השלוחה. בנוסף יכולתי לראות בפעם הראשונה את הצד המזרחי של הרכס ואת Federation Peak המפורסמת שבלטה באופק. הירידה מההר גם היא תלולה מאוד ובסופה השביל מתמתן - עד לפסגת Mt Copricorn ההליכה יחסית פחות מאתגרת. המשך השביל בנוי ממדרגות כמעט אנכיות שיורדות בסללום ממש בתוך הבוץ והטחב עם נוף מדהים לאגם שלמטה.

אחרי עוד עלייה תלולה ירדתי מהשביל לטיול צד היחיד של היום ל-Dorado Peak. תחילת העלייה לפסגה הראשונה בשלוחה לא מסומנת כלל - ברגע שתגיעו לכיפה מתחיל סימון של רוג'ומים נמוכים שמוביל בירידה מאתגרת לאוכף הבא ואחריו לשיא הגובה - ממנו יש תצפית 360 על הרכס מדרום ועל הביצות והאגמים שמצפון. מרחק ההליכה הוא כ-ק"מ אחד לכיוון ולי לקח בערך שעה וחצי הלוך חזור. מנקודה זו ההליכה ל-High Moor קצרה יחסית. אתר הקמפינג נמצא במישור חשוף מאוד לרוחות בין שתי פסגות וכדאי להימנע מלישון בו בלילה סוער. גם המים בנחל הצמוד לא צלולים לגמרי וזו הנקודה היחידה בטיול שממש מומלץ לטהר בכל מקרה את המים.

יום 4 - High Moor ל-Lake Promontory

לחוסר המזל הלילה היחיד עם מזג אוויר סוער היה בhigh moor ואחרי לילה קשה ורטוב התעוררתי מוקדם ביחד עם עוד 2 מטיילים שפגשתי בכדי להספיק להגיע ל-Lake Promontory באותו היום. את תחילת ההליכה עשינו בערפל ורוחות חזקות והקצב היה איטי. היו כמה מעברים מאתגרים - ביניהם ה-Tilted Chasm שמסומן במפה ובו יש ירידה תלולה וגבוהה בדרדרת צרה בין שני הרכסים. הגשם והרטיבות לא ממש עזרו להתקדם בין השורשים והבוץ.

המקטע שלאחר מכן, המכונה Begary Bamps במפה, כלל כמה קטעים של טיפוס והתקדמנו בו באיטיות, בדרך ראינו כמה אירוסים קטנים. למרות הקושי מדובר גם באתגר וכיף גדול והנופים מסביב של עוד ועוד אגמים שמתגלים מעבר לטיפוס הבא שווים הכל. ל-Haven Lake הגענו בשעה אחת וחצי, השארנו את האוהלים תלויים להתייבש ועלינו בלי התיקים למסלול צד ל-Mt Aldebaron. רוב המטיילים שעושים את המסלול המעגלי הקצר יותר, עוצרים באתר הקמפינג באגם ומסיימים שם את היום או מוסיפים את טיול הצד אם יש זמן. המסלול יוצא מהאוכף שמעל האגם ומסומן ברוג'ומים, אורכו כ-2.5 ק"מ הלוך חזור. הנוף מהתצפית בקצה פתוח לכל הכיוונים וניתן לראות את כל הרכס בצורה מעולה - מתחילת המסלול ועד הרכס המזרחי ו-Federation Peak. חזרנו אל התיקים, עצרנו עצירה ארוכה לאכול ולהנות קצת מהשמש שיצאה ובארבע המשכנו בדרך.

אחרי עוד טיפוס מאתגר השביל יורד ל-Lake Sirona ומשם עובר בסמוך ל-Mt Scorpio - כמובן שעלינו לעוד תצפית ושוב הנוף לא אכזב. מ-Mt Scorpio ירדנו בשביל ממש כמעט לחצי הגובה מהרכס ואז בסמוך לתחנת רישום מטיילים מברזל ושלטי חצים שמראיים לשני הכיוונים, ישנו פיצול שבו פנינו ימינה להמשך הרכס עד West Portal. מנקודה זו ובהמשך היום היה בולט שהשביל הרבה פחות מטויל והרבה סבך וצמחייה גדלו עליו ודרשו פילוס. עם זאת השביל ברור ואין הרבה מקום לבלבול. ירדנו לאורך נחל זורם ל-Lake Vesta וממנו לצד מפל יפה שמוביל לLake Juno. משם במאמץ אחרון של עלייה בסבך עלינו ל-Lake Promontory.

אתר הקמפינג נמצא בצד הכי מרוחק של האגם (הכי דרומי) והשביל מקיף אותו עד מיקום ממש מגניב שמתאים לכ-2 אוהלים ומוגן בשיחים מהרוחות. אין פלטפורמות ושירותים. סיימנו בשעה 19:30, עייפים אחרי בערך 10 שעות הליכה נטו, אבל היה יום מלא בכל מה שאפשר לבקש מטיול בהרים.

יום 5 - Lake Promontory ל-Lake Rosanne

השמיים בבוקר היו נקיים מעננים וניצלנו את השמש לטבילת בוקר וארוחה ארוכה - יצאנו לדרך רק בסביבות 10. השביל המשיך להיות מכוסה בסבך ולא ברור ואחרי שאיבדנו אותו פעם אחר פעם החלטנו לעלות דוך ל-Sculpture ומשם ל-Pheonix. מהנקודה הזו השביל נהיה הרבה יותר ברור ומסומן ברוג'ומים. ככלל ההליכה הייתה הרבה פחות אתגרית ומלאת טיפוסים מהימים הקודמים אבל עדיין מדובר בתפירה על רכס משונן עם הרבה עליות וירידות. גם מקורות טובים למילוי מים לא ממש היו בדרך עד לאגם בסוף היום.

בשעה 16, אחרי הליכה ארוכה על הרכס וארוחת צהריים, הגענו סמוך ל-West Portal. השארנו תיקים באוכף ועלינו אל אחת משתי הכיפות בטיפוס הכי מאתגר ומגניב בכל הטיול - מלא במשטחי סלע וחריצים אנכיים עם נפילה די מפחידה ואנכית למטה. הכיפה השנייה ממש סמוכה לראשונה אבל ביניהן מפריד אוכף סלעי וצר מעל נפילה אנכית לשני הצדדים. החלטנו לא להסתכן וירדנו חזרה בגובה בצורה משמעותית כדי לעלות בהקפה לכיפה מהכיוון השני - השביל מרוג'ם בחלקו ובסופו עלייה ממש מאתגרת לפסגה. משיא הגובה תצפתנו על כל המסלול לאחור. מהתצפית הצלחנו לראות את כל הAbles (הרים מעל 1100 מ') שעברנו - Aldebaron, Hayes, Sirius, Orion, Scorpio וכמובן את West Portal עליו טיפסנו.

אחרי ירידה מאתגרת חזרנו אל התיקים והמשכנו בהליכה נוחה יחסית על הרכס צפונה עד הכיפה האחרונה בה הוא מתפצל מזרחה. מנקודה זו התחלנו לרדת בשביל צר וסבוך שהלך ונהיה גרוע וסבוך יותר ככל שירדנו בגובה. אחרי מאבק ארוך בסבך הנוף נפתח והגענו בשעה שמונה בערך ל-Lake Rosanne. לאגם יש חוף חולי ונוח וסמוך לסלע גדול יש מקומות לינה מעולים ומוגנים מרוח וחלקם גם מגשם (ל3-4 אוהלים). אין פלטפורמות ושירותים.

יום 6 - Lake Rossane ל-Huon Campground

זוג המטיילים שאיתי רצו לסיים את הטיול מוקדם, לכן הוחלט מאוחר בלילה שנצא מוקדם ונלך את כל 33 הק"מ המישוריים שנותרו באותו היום, בתקווה אולי גם להספיק לאכול משהו בדרך חזור לפני שהחנויות נסגרות.

יצאנו בשעה 7 וחצי ואחרי ירידה קלה יחסית הגענו למישורי הביצות העצומים שלמרגלות הרכס. מנקודה זו ועד החיבור עם Mckays track, השביל כמעט ולא היה קיים ופילסנו דרך בין שיחים ושלוליות. ברגע שהתחברנו לשביל ההליכה נהייתה קלה ומהירה ובגדול חצינו מישור עצום של עשבים וביצות במקביל לרכס שעליו התקדמנו בחמשת הימים הקודמים. נקודת העניין המרכזית היתה ב-Seven Miles creek שם בפיצול של שני נחלים גדולים יש מקום יפה ומוצל לרחצה וגם לקמפינג. מדי פעם חצו את ההליכה נחלים צרים שמקורו של כל אחד מהם באגם אחר שבו עברנו על הרכס וגם הצלחנו לראות 2 נחשים.

בשעה 2 וחצי הגענו ל-Junction creek ובחמש, לאחר יום ארוך של 33 ק"מ מישוריים הגענו חזרה למכוניות. בדרך חזרה הצטרפתי למישהי שטיילה איתנו וכדי לא להגיע בחושך להובארט עצרנו לאכול ולישון בפאב של העיירה National Park (כן זה השם...). אם קונים בפאב אפשר לישון בחינם במדשאה שלידו וזה סיום מצויין לטיול ארוך עם קצת אוכל בירה וקמפינג.

טרקים נוספים באוסטרליה

לאחר טיול ארוך ביבשת, ובגלל שקשה למצוא מידע על טיולים רגליים באוסטרליה, בטח שבעברית, מצרף רשימה של טרקים מומלצים על פי אזורים. בחלקם הייתי בעצמי והעליתי או אעלה בעתיד סיפור דרך ועל האחרים שמעתי ממקור ראשון שהם טובים:

מערב אוסטרליה:
*Cape to Cape - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Kalbari gorge walk - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Bibulmun - ה"שביל ישראל" של דרום מערב אוסטרליה, טיול של מספר שבועות ומאוד מסודר.
*Munda Biddi - תוואי דומה ל-Bibulmun רק מותאם לאופני שטח.
*Picaninny gorge Track - הליכה של יומיים בפארק הלאומי Bungle Bungles (חם ממש וסגור בחלק מהשנה כשחם, דורש רכב 4*4 להגעה)

הטריטוריה הצפונית (המסלולים נסגרים כשנהיה חם ולמשך העונה הרטובה):
*Jabtula trail ב-Nitmiluk National park ליד Katherine
*Tabletop walk ב-Lietchfield National Park
*Larapinta trail - סמוך ל-Alice Springs, קיים סיפור דרך שלי באתר

קווינסלנד:
*Hitchinbrook Island - הליכה שחוצה את האי במשך כ-5 ימים, איסוף עם סירה.
*Carnavaron Great walk - הליכה של כ-5 ימים בשמורה מלאת מים במרכז קווינסלנד.

ניו סאות' ווילס:
*Blue Mountains - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Royal National Park Coastal Walk - יש התייחסות בסיפור הדרך של הבלו מאונטיינס.
*The great North walk - טרק ארוך בין סידני לניוקאסל.

טסמניה (מומלץ ממש לתת מבט במפה האינטראקטיבית באתר של שמורות הטבע):
*Western Arthurs traverse - קיים סיפור שלי דרך באתר
*Overland Track - קיים סיפור שלי דרך באתר
* 3 Capes - קיים סיפור דרך שלי באתר
*Eastern Arthurs Traverse - דומה ל-Western Arthurs באורך ובתוואי, בתוספת אפשרות לטיפוס על Federation peak המטורפת.
*Frenchmans cap - 2-3 ימים של טיול מעגלי ברכס משונן בדרום מערב טסמניה.
*South Coastal Walk - טרק ארוך על החוף הדרומי והמרוחק של טסמניה.
*Walls of Jerusalem - שמורה הררית ומלאה אגמים, טיול של כ-4 ימים.
*Freycinet walk - הליכה של יומיים על חצי אי, אופצייה קלה ויותר לטרק.

**לא הייתי בויקטוריה ובדרום אוסטרליה, בטוח שיש עוד הרבה טיולים מגניבים שם...