טרק קצר בדרום טורקיה

תאריך הטיולApril 2018
עונה מומלצתאביב

רקע כללי

טרק זה הוא חלק מהדרך הליקית. המסלול המסומן הראשון בטורקיה, שאורכו הוא כ-500 ק"מ.
מרבית הטרק עובר לאורך החוף ובמהלכו יש 2 אפשרויות בלבד לטפס להרים, אפשרות שפחות מקובלת לעושים את הטרק המלא, בגלל שבד"כ זה מצריך לינת שטח.
עקב חופשת הפסח הארוכה, מזג האוויר האביבי בתקופה זו בדרום טורקיה ותוואי הטרק, הגענו למסקנה שזו החופשה לה אנו זקוקים.
השארנו את הילדים אצל ההורים ויצאנו לדרך.

יום א

נחתנו באנטליה סביב 10:30 ומכיוון שרצינו להתחיל את הטרק כמה שיותר מוקדם, התקווה שלנו הייתה להתחיל להתמקח עם מונית שתיקח אותנו ישירות לקמר. לדאבוננו הסתבר שאין כ"כ יכולות מיקוח בשדה התעופה והמחירים מעוגנים בתעריף מוסדר.
לכל המעוניינים - 60$ לקמר, נסיעה של פחות משעה...
הבנו שאנחנו הולכים להסתובב קצת עם אוטובוסים.
לוקחים משדה התעופה אוטובוס לתחנה מרכזית אנטליה (OTOGAR) ב7.5 לירה טורקית (ל"ט) כ"א (0.88 ש"ח), נסיעה של כשעה.
לאחר מכן לוקחים אוטובוס לקמר ב9 ל"ט כ"א.
כל הסיפור לקח קצת מעל שעתיים.

מקמר לקחנו מונית ב80 ל"ט לכפר GEDELMA, היכן שהתחלנו ללכת. לדעתי עוד יש מה להתמקח מבחינת המחיר, אבל היינו קצרים בזמן. סה"כ לאחר כל העיכובים התחלנו ללכת ב14:30.
בGEDELMA יש סוג של מכולת ובצמוד אליה נמצא ברז מים, שם ניתן למלא מים לתחילת הדרך. ככלל, בכל כפר יש ברזי מים למילוי, רק צריך לברר היכן הם (תושבי המקום לא משלמים על המים שם, יש להם מספיק).
משם מתחילים טיפוס מגובה של כ700 מטר עד לגובה של 1000 מטר לכפר YAYLA KUZDERE לאורך של כ7 ק"מ. הדרך די מבאסת מכיוון שהיא עוברת בדרך עפר/כביש סלול ואם אתם קצרים בזמן תתפסו טרמפ או תבקשו מהמונית שתיקח אתכם לשם. לאחר כ2 ק"מ הליכה עצר לנו טנדר והנהג הציע לנו להיזרק בתא המטען, וכך הגענו די מהר לכפר.
משם יוצאים מדרך העפר ומתחילים טיפוס דרך יער אורנים עד לנקודה שמחליטים/השעה מחליטה שיש לעצור ולהקים את האוהל.
יש מספר מפתחים לאורך היער שבהם אפשר ללון. אנחנו עצרנו במפתח בגובה של בערך 1600 מטר. לאחריו יש עוד מס' מפתחים עד לגובה של כ1800 מטר, לפני תחילת העליה לשיא הגובה.

לגבי נקודות מים - תוך כדי עלייה מתגלה בית די גדול ונטוש בתקופה זו של השנה, ולידו בוקע נחל ושם מצויה נקודת המים האחרונה (עד שתרדו בחזרה לגובה 1300 מטר ביום הבא! אלא אם כן תטפסו לפסגה).
סה"כ בעונה זו לא תצטרכו יותר מ2 ליטר על המוצ'ילה ליום. בנקודת המים האחרונה מלאנו הרבה מים בשביל כל המנהלות של הלילה והבוקר (בישולים וכו').

סיכום יום הליכה - 13 ק"מ (אנחנו הלכנו מתוכו 7 ק"מ בלבד).

יום ב - BEYCHIK דרך THATLI DAGI

התחזית דיברה על מזג אוויר מעונן מאוד ואפילו גשמים קלים בשעות הבוקר המוקדמות. במשך הלילה היו רוחות מ-ט-ו-ר-פ-ו-ת שזעזעו את האוהל אבל הוא עמד על תילו בגבורה.
בבוקר היה מאוד-מאוד קר והרוחות החזקות סרבו להירגע ולכן יצאנו רק ב9:00 לדרך, לאחר שהרוחות שככו. השמיים היו נקיים מעננים ונראה שמזג האוויר לטובתנו.
התחלנו טיפוס, ובערך בגובה 1700 מטר מתחילים לראות סימני שלג ראשונים. בגובה של כ1850 מטר מתחילים בעלייה התלולה אל עבר פסגת הTHATLI, ומכיוון שזו נקודה שגם נחזור אליה לאחר הירידה מהפסגה, התחלנו לחפש מקום להחביא את התיקים. הדרך די טרשית וחשופה אבל בסוף מצאנו בול עץ מספיק גדול ומרוחק מעט מהמסלול, ושם החבאנו תיק אחד עם כל הציוד ולקחנו איתנו תיק עם מים, בגדים חמים וקצת אוכל (המקום מסומן בקובץ הGPS).
ככלל, מעט מאוד מהמטיילים בדרך הליקית כובשים את הפסגה אבל לא רצינו לקחת סיכון, ולהיות מופתעים שהציוד שלנו נעלם.
מזג האוויר התחלף כל מס' דקות בין ראות פנטסטית עד ערפל כבד לאורך כל המסלול עד לפסגה, וחזור.
הטיפוס מסומן בצורה ברורה עם דגלים אדומים ורוג'ומים, ודי פשוט לדעתי לזיהוי כמעט בכל מזג אוויר (ובפרט עם GPS).
בעונה זו מרבית ההליכה אינה על שלג.
הגענו לפסגה בגובה 2365 מ' כעבור 3 שעות מתחילת היום, סביב 12:00. יש רכבל שמגיע לפסגה מכיוון קמר כך שיש גלים של אנשים שבאים הלוך ושוב. בפסגה אפשר להיכנס לתוך המתחם, למלא מים ואפילו יש שם בית קפה קטן.
משם מתחילה ירידה של כ1400 מ', שגרמה לברכיים לקלל אותנו, עד הכפר BEYCHIK, הנמצא בגובה של כ1000 מטר.
בערך בגובה 1300 מ' יש בקתה נטושה שנראית כמו חאן מטיילים בעונה, וניתן למלא שם מים. לשים לב שבאזור זה יש לטפס על סולם קטן בכדי להמשיך על המסלול מכיוון שכל האזור מגודר!

הגענו לכפר סביב השעה 16:00. התכנון היה לצאת מהכפר ולהקים אוהל, אבל בסוף לנו במלון דרכים שתפס את העין של הגברת (יש מס' מועט בכפר, כולל מסעדות ומכולת שיש בה בעיקר חטיפים) במחיר של 125 ל"ט.

סיכום יום הליכה - 13 ק"מ.

יום ג מBEYCHIK עד CIRALI

יצאנו לדרך ב7:30 כשלפנינו ירידה של כ1000 מ' עד לכפר CIRALI, השוכן לחופו של הים התיכון (בכיוון ההפוך אלינו).
היום לא קשה במיוחד אבל ארוך ומלווה לעיתים בירידות תלולות (המצטרפות לירידות של אתמול).
תחילת הדרך די מבלבלת מכיוון שהסימון מוביל לתוך בתים מגודרים - נראה שהדרך בעבר סומנה ומפה לשם הכפר התרחב ואת המקומיים הסימון, כמובן, לא עניין במיוחד. יש ללכת כ2 ק"מ על הכביש הראשי ומשם יש שלט ברור לULUPINAR. בשלב הזה עד לכפר הייתי ממליץ לעקוב היטב אחר הדרך עם האפליקציה, במיוחד במפגש עם דרכי העפר.
בחצי הראשון של היום יורדים דרך יער אורנים עד לכפר ULUPINAR הנמצא בגובה 300 מטר. מדובר על כפר גדול שהרבה יותר תיירותי ומפותח מBEYCHIK ושם יש מסעדות, שפע של מים ומלונות/גסטהאוסים.

תחילת החצי השני של הדרך, מULUPINAR, מזכירה מאוד את הגולן שלנו כאשר את הדרך מלווה נחל זורם. גם פה יש לעקוב היטב אחר האפליקציה מכיוון שיש ירידות לא ברורות מדרכי העפר. בשלב מסוים יש סימון לחצות את הנחל והחציה ממש לא פשוטה לאנשים שחפצים להשאיר את הנעליים שלהם יבשות! (רואים גם שהיה סימון ישן לפני, שהיה כנראה עוד יותר גרוע). ממליץ או לחלוץ נעליים או לחפש דרך מוצלחת יותר.
מהחצייה מתחיל טיפוס שישר לאחר שיאו רואים את הCHIMERA העליונה, מקום שבו משתחרר גז טבעי מחרירים באדמה/סלע, ובוקעת משם אש כל השנה.
משם יורדים עד לכימרה התחתונה וכשיוצאים משטח השמורה מתחברים די מהר לצ'ירלי.
לפי כל הסימנים גובים תשלום באזור זה, מאיתנו לא דרשו כלום.
בשעה 16:30 הגענו לצ'ירלי לצימר שהזמנו מראש עוד בארץ, מרחק יריקה מהחוף.

סה"כ יום הליכה - 20 ק"מ.

יום ד

יום של מנוחה ורביצה בצ'ירלי כאשר הים היה בערך רק לרשותנו (off season).
הטיסה יצאה ב22:00 מאנטליה ויצאנו מהכפר כבר מ16:00 בדרך הבאה (בדיעבד היה אפשר יותר מאוחר):
בעל הצימר הקפיץ אותנו לצומת המרכזית ביציאה מצ'יראלי ב20 ל"ט (בעונה פועלים טרנזיטים מהכפר לצומת).
מהצומת עובר אוטובוס בתדירות גבוהה ישירות לאנטליה בעלות של 15 ל"ט עד לאוטוגר של אנטליה.
מתחנה מרכזית אנטליה לשדה התעופה 7.5 ל"ט.
כל הסיפור 3 שעות.

לסיכום

1. יש פורום של הדרך הליקית בפייסבוק ובו ניזונתי ממרבית הנתונים בהכנה לטרק. הפורום מדבר בעיקר טורקית ולכן לא כ"כ אינפורמטיבי אבל אם שואלים באנגלית תקבלו תשובה די מהר.
2. מפות - הורדתי קבצי מפות אופליין לאפליקציה החינמית OruxMaps ועבדתי אתם בלבד ללא ספר וללא מדריך (אפילו לא הצלחתי למצוא את הספר בישראל). הקבצים לרוב היו מעודכנים ואני מצרף אותם + קובץ עדכני של הטרק שלנו.
3. קליטה סלולרית - במרבית הטרק יש קליטה סלולרית סבירה עד טובה. עשיתי חבילת גלישה בלבד דרך החברה הסלולרית ללא שיחות. תוכנת הניווט עבדה אופליין כך שלא גזלה מהחבילה.
4. בלון גז - הבעיה הכי רצינית שנתקלתי בה. המקום היחיד שניתן לקנות זה באנטליה, מה שמעכב את זמן תחילת הטרק (למוגבלים בזמן). בנוסף, בימי ראשון כל חנויות הטיולים סגורות מלבד דקטלון, שלא נמצאת במיקום כ"כ מוצלח באנטליה (רחוקה מתחנה מרכזית). אנחנו בסוף הצלחנו להסתדר עם בלון וחסכנו זמן יקר.
5. סימונים - מרבית הדרך מסומנת בצורה סבירה בסימון של הדרך הליקית (משתנה קצת בין אדום צהוב לאדום לבן). בחלק מהדרך תראו Xים - מסמן דרך לא נכונה. יש הרבה סימוני חיצים - מסמן על הכיוון. הרבה רוג'ומים מפוזרים לאורך השביל. יש המון מעברים מדרכי 4X4 ברורות לתוך יערות והסימונים אליהם מגוחכים עד מזעזעים! אנחנו נפלנו באחד מהם והמשכנו לחינם על דרך העפר. לעקוב היטב אחר אפליקציית הניווט כשמגיעים לדרכי 4X4!
6. בטחון - הבנו שהערים והעיירות באזור החוף פחות הושפעו מהמהפכה האסלאמית שעוברת על טורקיה ולכן הרגשנו די בטוחים לאורך כל הטיול. לא נראה שהזיז למשהו שאנחנו מישראל.
7. מזג אוויר - היה מדהים לאורך כל 4 הימים שלנו. בנוסף, בהשוואה לתמונות ממטיילים מאמצע פברואר עד לתקופת הטיול שלנו, אני מעריך שכבר במאי כל הפסגה נטולת שלג כך שאילו בינינו שאוהבים את השילוב הלבן בטרק שלהם, מומלץ לבצע אותו באמצע מרץ עד אמצע אפריל.
8. מזומנים - כל הטיול עלה לנו 2600 ש"ח לזוג כולל הכל: טיסות, לינה, אוכל שקנינו מהארץ וביטוחים.
9. דתיים - אנחנו ידועים כמבאסים בכל הקשור לאוכל בחו"ל אבל בפסח המצב עוד יותר גרוע, כך שאת כל המזון סחבנו עלינו.