הרי הטאורוס, מסלול סנט פול בטורקיה

טרק בין הכפרים בהרי הטאורוס שמעל אנטליה על בסיס דרך סנט פול. יצאנו לשבוע וקצת של טרק על דרך יפייפיה. לא פגשנו שם תייר אחד בכל המסלול. הנוף מקסים, האנשים נפלאים. דרך סנט פול היא מסלול שני שסימנה קייט קלואו אחרי הדרך הליקית. אנחנו עשינו חלק אחד שלו מtota לגשר הרומי. את הטיול עשינו בסיוע של מדריך טיולים ובעל פנסיון מקומי בשם ארדינצ' שגם עזר להחליט על המסלול, לקח אותנו משדה התעופה, סידר לנו את הפנסיונים לאורך הדרך, ענה לטלפון כשהלכנו לאיבוד והיה פשוט מדהים.

תאריך הטיולSeptember 2017
עונה מומלצתאביב (אפריל- יוני) או סוף הקיץ/סתיו (ספטמבר- אוקטובר)

רקע ומידע כללי

מסלול סנט פול הוא מסלול מסומן (השני שסומן בטורקיה ע"י קייט קלואו). למסלול יש ספר שניתן לקנות עם תיאור המסלול ומפה בקנה מידה של 1:200,000 באתרים הרלוונטים. זה בא גם עם קבצי GPS אבל שמותאמים רק לאיייפון...
הטרק חולף בין הכפרים ועובר מגוון סוגי נוף, צוקים, סלעים מוזרים, נביעות, נחלים ונהר. כאשר הגענו לאזור וחלפנו בתוך יערות אורנים, חששתי שהגענו לגליל ונטייל בדרכי אש ביערות קק"ל אבל עם המשך העלייה להרים, החששות התבדו. האזור מקסים והאמת היא שחלק מהקסם הוא שלא פגשנו אף תייר נוסף לאורך כל הזמן שהיינו שם.
אנחנו נעזרנו מאוד במדריך טיולים מקומי דובר אנגלית (פרטים שלו בטיפים).

הגעה והתחלת הטיול

נחתנו אחר הצהריים ומשדה התעופה אסף אותנו ארדינצ'. עשינו בדרך עצירה בעיר להמיר כסף, לרכוש סים מקומי (70 לירות) ולקנות קצת ירקות וטחינה במכולת ומשם המשכנו לפנסיון של ארדינצ' בכפר צ'לטפה. הנסיעה עלתה לנו 200 לירות (אפשר גם להגיע באוטובוס שאמור להיות פעם ביום) והלינה אצלו עולה 85 לירות לאדם כולל ארוחות ערב, בוקר ופיקניק לצהריים.
יום שני: מ tota yaylasi לkasimlar.
התחלנו את היום בנסיעה נוספת -140 לירות לtota. יצאנו ב7:40 והתחלנו הליכה ב10:00. בדרך ארדינצ' הראה לנו איפה ממוקמים הפנסיונים לאורך הדרך.
השביל עולה ואח"כ כמעט מישורי בתוך היער כמעט 3 שעות. אח"כ צריך לשים לב היטב לסימנים שיורדים מדרך היער הרחבה לתוך שביל. בהמשך הנופים נפתחים ומאוד יפים אך הסימון קצת מתעתע.
מכיוון שאנחנו הולכים בניגוד לכיוון של קייט, הספר עוזר רק באופן חלקי. עשינו עצירת צהריים במעיין שממוקם בתוך עץ דולב יפה.
הגענו לפנסיון בקסילמר. גם כאן 170 לירות ללילה כולל כל הארוחות.

יום שלישי - מקסימלר לקסמה

מהפנסיון בקסימלר יורדים למטה. הדרך מסומנת בצורה סבירה ודי יורדת בדוך שחותך את העיקולים של הכביש, לצד הדרך יש תעלות השקייה חפורות ועצי פרי. לבסוף מגיעים לנחל וחוצים אותו על גבי גשר. משם מתחילים לטפס. צריך לשים לב היטב לסימנים שבשלב מוקדם יורדים מהדרך ומתחילים לעלות שוב בדוך. מגיעים לתעלת מים חדשה שחותכת את הסימונים. יש גשר קטן מצד שמאל. אחרי שחוצים אותו צריך לעלות כמה מטרים ולחזור במידת האפשר מול המקום בו יצאנו אל התעלה ולחפש שם את הסימנים שעולים. אנחנו מצאנו די בקלות אבל גם אם לא לגמרי מוצאים אותם, אם עולים לאורך הגדה הימנית של הנחל, נפגוש אותם ליד בית קברות.
משם ממשיכים לעלות בשאיפה אל המעבר שבין ההרים. אחרי מעבר ההרים יש מכלאות עיזים.
הדרך ממשיכה בין סלעים מקסימים, עולה ויורדת ולעיתים מאבדים את הסימנים ואז כדאי לעצור ולהתחיל לעשות מעגלים עד שמוצאים את הסימן הבא כדי לא ללכת לאיבוד. במקומות רבים הסימנים חלשים אבל לעיתים קרובות אם יש רוג'ום (מגדל אבנים קטן שברור שלא נוצר לבד...), תמצאו לידו סימן או לפחות שאריות צבע שמסמנות שאתם בכיוון.
לבסוף מגיעים לנקודה שכבר משקיפה על הכפר ומבינים את הכיוון הכללי אליו הולכים.
אחרי שעוברים הריסות מרשימות של בניין עם עמודים מעוצבים אך שבורים, השביל יורד לאורך הנחל. אבל אח"כ, שוב איבדנו אותו והתייאשנו מלחפש את הסימנים ופשוט עלינו על דרך טרקטורים שהיה נראה שהולכת לכיוון הכללי של הכפר עד ש300 מטר לפני הכפר פגשנו מחדש את הסימונים ונכנסנו איתם לכפר.
בכפר יש חנויות מכולת אם צריך להצטייד.
אם ממשיכים עם הסימנים, כשהם מתחילים לעלות אל מחוץ לכפר יש מימין בית ירוק לבן שהוא פנסיון ביתי חביב. שם ישנו בעלות של 200 לירות כולל ארוחות. סה"כ 9 שעות כולל 2 הפסקות ארוכות של כמעט שעה כל אחת.

יום רביעי מקסמה לצ'וקורצ'ה

עולים בבוקר מהפנסיון כמה דקות עד שהדרך עוברת בין סלעים גדולים בשיא הגובה.
ממשיכים עם השביל הרחב. יש נקודה בה יש פיצול. שם יש סימן אחד לדרך וסימן x לדרך שמימין אך שם נעלמים קצת הסימנים. צריך להמשיך עם הדרך הרחבה עד שמוצאים מחדש את הסימנים.
כאשר מגיעים עם הסימנים לבאר שסביבה הרבה עצי פרי, מתחילה הירידה.
לאורך הירידה יש כל הזמן סימנים אז אם מאבדים אותם ל15 מ' מיד צריך לחפש מחדש. בשלב מסויים יש מעבר לאורך קיר של המצוק וטיפה אחריו מסיימים את הירידה בתוך קניון יפה.
אנחנו נשארנו בו יותר מ4 שעות של שינה, דיבורים ואוכל.
העלייה ממש מול איפה שירדנו בצד השני של הנחל. עלייה קצרה וברורה מבחינת סימון ומגיעים לכפר תוך10 דקות.
הפנסיון של מהמט ופאלה, שהוא למעשה להתארח בחדר בבית שלהם, עלה 75 לירות לאדם, נמצא בבית עם סוכת גפנים כאשר במרכז הכפר ליד בית ספר( או משהו כזה) הסימנים עולים ימינה, ממשיכים ישר עוד 30 מטר בדרך הראשית של הכפר. סה"כ הליכה של כשעתיים וחצי או שלוש לא כולל ההפסקה הארוכה.

יום חמישי ושישי - מצ'וקורצ'ה לדרמינזו וצ'לטפה

מצ'וקורצ'ה ליווה אותנו בעל הפנסיון כמה דקות טובות אחרי פיצול השבילים עד לנקודת תצפית על המסלול והסביר שאחרי שעוברים את התעלה (ששוב שיבשה את הסימון גם כאן), יורדים בדרך העפר ושמים לב ליריד שמאלה לנחל אחרי אחד העיקולים.
יורדים אל הנחל ועולים מהצד השני בעלייה מתונה אך ארוכה לאורך הנחל. הסימונים חלשים אבל בסה"כ קיימים ועקביים. בסיום העלייה, פוגשים לרגע את הכביש ודי מהר יורדים חזרה ימינה לדרך הליכה רגלית עד לכפר אישיבג.
כאשר חלפנו מתחתיו על דרך עפר, נעלמו לנו הסימונים אבל שאלנו מישהי על הדרך לכפר דרמינזו והיא ענתה שנמשיך עם דרך העפר.
מכיוון שמראש אמרו לנו שזה חלק שלא מסומן טוב, המשכנו.
באחד העיקולים פגשנו אפשרות לסטות שמאלה לדרך עפר חדשה יותר ועשינו את זה כי זה נראה לנו הכיוון הכללי הנכון. בשלב מסויים, הדרך הזו נגמרה ופשוט המשכנו לרדת במורד בכיוון הכללי של הכפר על דרכי עיזים.
בשלב מסויים, פגשנו את סימון השבילים לשמחתנו והמשכנו איתו עד המפגש עם הנהר.
בנהר עשינו הפסקה ארוכה כולל טבילה במים הקרירים. בדיעבד עוד כמה דקות בהמשך השביל יש נקודות יפות יותר.
אך שוב איבדנו שם את סימון השבילים אז המשכנו עם דרך העפר ועשינו עיקוף שבסוף החזיר אותנו לכניסה לכפר. משם התקשרנו לארדינצ' שבא לקחת אותנו לפנסיון שלו (50 לירות להקפצה הזו) מכיוון שבכפר הזה אין מקומות לינה וגם נאמר לנו שהמסלול לא מלהיב בחלק הזה.
בדיעבד, מסתבר שיש דרך קצרה בהרבה לתוך הכפר אם חוצים את הנחל במקום שפגשנו אותו ועולים 3 מטר. יש שם דרך עפר.

יום מנוחה.
הלכנו מהפנסיון בצ'לטפה לאורך הנהר כקילומטר וחצי עד לגשר שעובר מעל קניון עמוק ומקסים. בילינו שם את כל היום ברחצה, הליכה קצת לתוך הקניון וחזרה, קריאה, אוכל ודיבורים.
ניתן לעשות יום הליכה בתוך הנחל לאורך כ5 ק"מ. אנחנו התעצלנו.
חזרנו לישון אצל ארדינצ' לילה נוסף.

ימים שביעי ושמיני וחזרה הביתה

מצ'לטפה לסלגה
ארדינצ' הקפיץ אותנו בתחילת היום למרכז הכפר. (אפשר גם לרדת מהבית שלו ולחצות את הנהר ברגל. זה מאוד רדוד. לדעתי זה לוקח פחות זמן מהנסיעה ברכב בגלל כל הפיתולים בדרך).
הדרך עולה לאורך ההר. צריך לשים לב לשאוף שמאלה בפיצול ולא להתפתות להמשיך על דרך העפר. הנוף של העמק נפרש. העלייה קצת ארוכה אבל לא מאוד קשה ומסומנת טוב יחסית לימים הקודמים. בסיום החלק הזה של העלייה עוברים בכפר קסטלניק. כשמגיעים לכביש, נעלמים הסימנים. צריך לרדת עם הכביש שמאלה. עד שרואים בית גדול יושב על סלע, שם מחפשים את הפנייה ימינה.
השביל מתחיל לעשות עליות וירידות כאשר הוא חוצה את השלוחות של ההר. האזור נקרא קפדוקיה הקטנה בזכות תצורות הסלע המקסימות שמלוות אותנו בשעות הקרובות של המסלול. גם בכפר הבא, נגיע לכביש ונפנה שמאלה כלפי מעלה. נעבור את כל הכפר (יש מסגד ומולו ניתן למלא מים) ואחרי הכפר נחפש פנייה ימינה ונחזור שוב לעליות והירידות לאורך השלוחות בתוך מבוך מקסים של עמודי סלע ואח"כ הנוף נפתח.
בשלב מסויים עולים לכביש וכרגיל נעלמים הסימונים לזמן מה... ממשיכים עם הכביש שמאלה והולכים איתו כק"מ לאורך הכפר סלגה. בשלב מסויים יש פנייה ברורה ימינה שחוצה את הגבעה ומביאה אותנו לתיאטרון הרומי המרשים של סלגה. שם מסתיים היום כאשר אנחנו פוגשים את בעלת הבית של המקום בו נישן (והולכים איתה עוד קילומטר עד הבית שיושב על נוף מרהיב).
יום ארוך יחסית 7:40-17:30 עם עצירות לא מאוד ארוכות לקפה של הבוקר וארוחת הצהריים אבל בהחלט יום יפה.

מסלגה לגשר הרומי.
גם כאן בעלת הפנסיון ליוותה אותנו בבוקר חזרה אל סימני הדרך.
הדרך מסומנת היטב. בהתחלה בירידה מתונה ואחר כך מגיעים לירידה התלולה לאורך המצוק אל הנהר.
נקודת הסיום של הירידה מהממת. חוצים את הנהר על גשר טבעי ומתחילים בהליכה לאורך הנחל ובמורד על דרך עפר. הסימון לא משהו. בשלב מסויים צריך לרדת ימינה לכיוון טאופיק פנסיון. אחרי הפנסיון שוב ממשיכים עם סימון גרוע לאורך הנהר עד שעולים ממנו קצת כשהוא הופך קניוני. אחרי עוד רבע שעה, ארדינצ' בא כבר לאסוף אותנו וקיצר לנו את היום בגלל שהוא היה צריך להגיע מוקדם יותר לאנטליה. עשינו עוד עצירה קצרה בגשר הרומי עם הקניון היפה ונסענו לאנטליה.

באנטליה, התמקמנו בפנסיון חמוד. יצאנו לשוטט ולאכול א. ערב ולמחרת לקחנו מונית בבוקר לשדה התעופה.

• הטלפון של ארדינצ' הוא 00-90-543-633-2599. אפשר לתקשר איתו בהודעות ווטצאפ או לחפש אותו בפייסבוק. הוא מדריך טיולים מקומי ובעל פנסיון ואפשר לארגן איתו טיולים בכל הרמות: להתייעץ על מסלול למשפחות או לקבוצות וכמובן למי שרוצה לבוא עם אוהל.
  • ניתן גם לישון בשטח עם אוהל כמעט בכל מקום וכך להוזיל משמעותית את הטיול. לנו יצא כ3,500 ש"ח כולל הטיסות לשני אנשים לתשעה ימים (8 לילות).
  • מכיוון שהמסלול מסומן, אפשר כמובן להמשיך איתו לעוד אזורים ויש מסלולים קצרים מקומיים בכפרים, בפיצולים שאנחנו לא עשינו.
  • מצורפים קבצי GPS של המסלולים שעשינו. קחו בחשבון שזה כולל את הברבורים שלנו ופה ושם נגמרה הבטרייה...