טרק בהרי הפאן - 4 אגמים ב-4 ימים

טרק שעשינו באוגוסט 2018 בהרי הפאן, טג'יקיסטן. הרים יפהפיים, 4 אגמים מרהיבים ו-2 פסים.

תאריך הטיולAugust 2018
עונה מומלצתקיץ.

הגעה לארטוץ'

הגעה: מהעיר הגדולה פנג'יקנט (Panjakent) לכפר ארטוץ' (Artuch, Артуч) ניתן לקחת מרשרוטקה ישירה בערך עד השעה 11.00. אם יוצאים מאוחר יותר ניתן לקחת מרשרוטקה מס' 23 עד לכפר שורצ'ה (Shurcha) ומשם לקחת מונית לארטוץ'. אנחנו יצאנו אחה"צ עם מונית ישירות לארטוץ' בעלות של 150 סומוני. נסיעה של כשעה וחצי.

בארטוץ' ישנו בגסטהאוס של נור. 30$ לזוג ללילה לאחר מיקוחון (התחיל ב-44$ לזוג). יתכן ואפשר גם בפחות. חדר טג'יקי סטנדרטי, אוכל טעים ובשפע ומקלחת מצוינת.
בובוג'ון, הבן של נור, מדבר שוטף אנגלית וצרפתית, והוא זה שעזר לנו לסגור את המונית, הלינה והחמור שליווה אותנו בטרק (20$ ליום). הטלפון שלו +992-935443444.

יום 1 - מארטוץ' דרך אגם צ'וקורק לאגם קוליקלון

הערה ליום זה ולבאים אחריו - הקצב שלנו בטרק הזה היה מאד איטי. אם קצב ההליכה שלכם מהיר ניתן לקחת בחשבון לפחות שעה-שעתיים פחות מהזמן שנציין.

את היום הראשון התחלנו לאחר ארוחת בוקר בגסטהאוס והעמסת החמור. יצאנו סביב השעה 9.00. ההליכה מתחילה בכיוון דרום לאורך דרך העפר המרכזית היוצאת מהכפר. דרך העפר הרחבה מלווה את השביל במשך כ-8 ק"מ של נוף כפרי מקסים ופשוט להליכה.
עם התעקלות הדרך הראשית מזרחה נעבור ליד שער רחב של בית הארחה / בייס קאמפ בשם Alpine camp Artuch (ככה לפחות הוא נקרא בmaps.me, אין על השער שילוט). נכנסנו דרך השער, עברנו את מבני האירוח והתחלנו בטיפוס תלול בכיוון דרום, בסביבת עצים מחטניים. הטיפוס לקח לנו שעה וקצת. בסוף העלייה ישנה שלולית ירקרקה (עדיין לא האגם). שכמה דקות אחריה מחכה אגם צ'וקורק (Chukurak, Чукурак), אליו הגענו בערך ב-13.00 ולידו עצרנו לארוחת צהריים.
בשעה 14.00 המשכנו במסלול. מהאגם פנינו מזרחה (מכיוון ההגעה זה מרגיש כמו ישר עם נטייה שמאלה) לכיוון הפס לאגם קוליקלון. זהו פס בלי שם. במפה פשוט תמתחו קו ישר בין האגמים וזה בערך המסלול. בתחילת ההליכה מגיעים לעוד אגם ירקרק והולכים מימינו. יש לחפש שביל יחסית ברור ולהמשיך בו, תוך ניסיון להצמד יחסית לשמאל העמק. תחילת הטיפוס יחסית קלה באזורי מרעה עם תלילות מתונה. לאחר כשעה הטיפוס הופך יותר תלול והשטח הופך ליותר סלעי. יש לשים לב שלא מאבדים את השביל ואף להיעזר ברוג'ומים המעטים לאורך הדרך. לקראת סוף הפס ההרגשה היא של טיפוס לכיוון רכס הסלע החשוף הנמצא משמאל.
בשעה 16.00 בערך הגענו לפס עצמו (גובה בערך 3500 מ'), עם נוף מרהיב לאגמים בשני הכיוונים, והתחלנו בירידה. הירידה יותר תלולה מהעלייה. תחילה בסביבה סלעית וככל שיורדים בגובה בסביבת שיחים ואז עצים מחטניים. הנתיב יחסית ברור. לקח לנו כמעט שעתיים לרדת עד לאגם.
בהגעה לאגם קוליקלון (Kulikalon, Куликалон) בחרנו להמשיך מעט מעבר לאגם הגדול לכיוון אגם בינוני הנמצא מזרחית אליו. האגם נקרא בmaps.me אגם ביבידזונט (Bibidzhonat, Бибиджонат) אבל בפועל לא שמענו אף אחד משתמש בשם הזה. חוף אגם זה נוח לקמפינג - שטוח ואף דשאי בחלקו הדרומי, כך שמס' קבוצות חנו שם גם הן במקביל אלינו.

חלופה ליום זה (אותה לא ביצענו) - ניתן לוותר על אגם צ'וקורק ועל חציית הפס ולהגיע ישירות מארטוץ' לאגם קוליקלון. בנקודה בה הדרך מארטוץ' מתעקלת מזרחה, במקום להכנס בשער הבייס קמפ, יש להמשיך עם השביל המרכזי מזרחה, ובהתפצלות הנחל לאחר כ-2 ק"מ יש לבחור בשביל לכיוון דרום מזרח המוביל לאחר כ-3-4 ק"מ לאגם קוליקלון.

יום 2 - מאגם קוליקלון, דרך פס אלאודין לאגם אלאודין

מאגם קוליקלון ישנן לפחות 3 חלופות אפשריות להמשך. אנו בחרנו בחציית פס אלאודין (Alaudin, Алаудин). זהו המסלול הקצר ביותר אל אגם אלאודין אך לא בהכרח הקל ביותר. רוב המטיילים שפגשנו במאהלי הלילה בחרו בנתיב זה. אנחנו בחרנו בחלופה זו לאחר שיקלול של הטיפוס הקשה, סך מרחק ההליכה הכולל והמלצה ממדריך מקומי על הנוף הנשקף בדרך. המסלול של יום זה כולל רק את חציית הפס, אך לקח לנו יום הליכה מלא (בהליכה מאד איטית).

מהאגם המזרחי לידו לנו, התחלנו בהליכה קצרה של כ-400 מ' לכיוון דרום, ומשם הדרך מתעקלת מזרחה במקביל לאפיק הנחלון. שימו לב שיש לכם מספיק מים להמשך היום, כי הנחל נעלם מהר מאד ונקודת המילוי הבאה תהיה רק באגם אלאודין. משלב זה מתחילה העלייה לכיוון הפס. כשאנחנו טיילנו היו במסלול זה המון מטיילים אחרים והמון חמורים עם ציוד. אם יהיה פחות עמוס - המגמה היא כל הזמן מזרחה. הדרך מאד ברורה בשל נתיבי חמורים שממש חצבו את הדרך אל הפס. הנוף משתנה גם כאן כמו אתמול. תחילה יותר צומח ושיחים ואף מעט עצים. הולך ומידלדל עד שהופך טרשי ככל שמטפסים. הטיפוס עצמו תלול אך לא תלול מדי (כאמור, מותאם גם לחמורים. לא טיפוס המצריך להיעזר בידיים). הטיפוס לפס הוא בסה"כ 2 ק"מ בקו אוירי, אך בשל פתלתלות השביל הוא להערכתי ארוך בלפחות כ-1 ק"מ (כל הזמן ימינה שמאלה במקום ישר), ולוקח כמה שעות.
עם ההגעה לפס מתגלה אגם אלאודין בגוון מרהיב של כחול עמוק. זמן לעצור, לשים עליכם משהו חם נגד הרוח וליהנות מהנוף לצד נישנוש קל...
הירידה גם היא דומה לעלייה. כ-2 ק"מ בקו אווירי לאגם (ויותר בפועל), נוף שמשתנה מטרשי חזרה לשיחים ואף לשטח מיוער ב-400 מ' האחרונים לפני האגם. הירידה מהפס מעט תלולה יותר מהעלייה (זהירות!). שבילי החמורים ברורים וההליכה במורד העמק במגמה כללית מזרחה.
אנחנו הגענו לאגם אלאודין בסביבות השעה 16.00, אבל כאמור בהליכה מאד איטית כך שאפשר להגיע לאגם אפילו שעתיים קודם לכן.
בשלב זה שיחררנו את החמר והחמור שלנו, כיוון שהאוהל יישאר במיקומו גם מחר. את האוהל הקמנו על חוף דשאי קטן ממש בסיום המסלול, במערב האגם, קרוב לדופן הדרומית שלו. התמקמנו ליד קבוצה מאורגנת שגם נשארה ללילה נוסף, וכך ביום המחרת הרגיש לנו בטוח להשאיר את האוהל עומד לבד.
אזורים נוחים ורחבים נוספים לאוהל: [א] מעט צפונה על גדת האגם, באזור של אוהל הקבע ליד הגשר הקטן, קצת אחרי הגשרון. [ב] מעט במעלה היער דרומה ישנה קרחת יער רחבה ושטוחה, אך ללא גישה למים. [ג] בטח יש עוד לא מעט אפשרויות נוחות, בטח אם מדובר רק באוהל אחד.
המים בנקודה בה אנחנו הקמנו את האוהל היו מלאים בגללי עיזים, אז הקפנו את האגם לגדה המזרחית שלו, נגד כיוון השעון, אל הנחל הזורם אליו. הליכה של כ-10 דקות. המקור של נחל זה באגם מוטני (ראו מחר), אך בדרך הוא זורם דרך הסלעים והאדמה ומגיע מסונן ונקי לנקודה הנשפכת לאגם.
אם החלטתם לא להמשיך למחרת לאגם מוטני והשעה מאפשרת, ניתן להמשיך כבר היום ברגל עוד 2 ק"מ צפונה ולסיים את הטרק בבייס קמפ אלאודין.

חלופות ליום זה:
א. הליכה דרך פס לאבדן (Laudan, Лаудан) - המסלול הזה יותר ארוך מהמעבר דרך פס אלאודין, אך אמור להיות קצת יותר מתון ופשוט (שיא הגובה הוא 3528 מ', נמוך בכ-500 מ' מפס אלאודין). מהאגם הבינוני המסלול ממשיך צפונה וממש מהר מתעקל מזרחה לכיוון מזרח, הליכה של כ-2.5 ק"מ עד הפס. לאחר מכן ירידה מהפס והליכה לאורך הנחל, סה"כ כ-8 ק"מ עד לכפר סאר (Sar, Сар), ממנו ממשיכים דרום מערבית עוד כ-3 ק"מ עד לורטיקל בייס קאמפ ומשם עוד כ-2 ק"מ עד לאגם אלאודין.
ב. הגעה ישירות לאגם מוטני - אמור להיות עוד פס היוצא מדרום לקוליקלון, ומגיע קודם לאגם מוטני (ראו מחר) ומשם ניתן להמשיך עוד יום לאלאודין ללא צורך בהלוך ושוב. זה מסלול יותר ארוך ואין לי מידע מדוייק עליו (המפה עם שם הפס כבר לא ברשותי, מופיע במפה שקנינו בzbdt בפנג'יקנט, ראו הערות), אבל שווה להכיר את האפשרות.

יום 3 - מאגם אלאודין לאגם מוטני וחזרה

זהו מעין יום "בונוס" של הליכה הלוך ושוב לאגם נוסף. אם לחוצים בזמן אפשר לוותר עליו, למרות שהוא לדעתי מומלץ.
מנקודת הלינה יש לנוע במגמה דרומה, בעמק המאד ברור שנפתח ממול. יש לא מעט שבילים אפשריים, כשהנח בהם מתחיל בפינה הדרום מערבית של אגם אלאודין. משם יש הליכה ברורה מאד של כ-6 ק"מ עד לאגם מוטני (Mutnoye, Мутные). ההליכה יחסית נוחה בחציה הראשון, עוברים ליד יובלים קטנים ובריכות צלולות. לאחר כ-3 ק"מ מתחיל טיפוס יחסית תלול (כאמור, גם חמורים יכולים וכו') , תחילה בדרדרת ואז באדמה יציבה. בסיום החלק התלול עוד כק"מ נח יחסית ולאחריו עוד חלק תלול אך קצר יותר. לאחר חלק זה נותר כק"מ במגמה קלה ימינה (מערבה) עד להגעה לאגם.
מיקום האגם עצמו יפהפה. מסלע מסוגים שונים ובצבעים שונים מקיף אותו, כולל כמה מרבצי שלג על הפסגות. צבע האגם קצת עכור ולא מתחרה באגמים הקודמים, אבל התמונה הכוללת שווה את הטיפוס.
חזרה מהאגם בדיוק באותו המסלול, שכמובן ייקח פחות זמן מההלוך. לינה באותו המיקום כמו בלילה הקודם.
גם כאן, אם מסיימים מוקדם ורוצים לחסוך לילה, אפשר כבר להמשיך לורטיקל בייס קמפ.

יום 4 - מאגם אלאודין לבייס קמפ אלאודין

יום קצר מאד וקליל שמשמש להגעה לורטיקל בייס קמפ ומשם התניידות הלאה.
מהאגם מתחילים בהליכה צפונה במורד הנחל. ממשיכים עם התעקלויות הנחל במגמת צפון מזרח, עם נוף המשתנה מיער מחטני לכרי מרעה וחזרה. לאחר כ-2 ק"מ מגיעים לורטיקל בייס קמפ (Vertical, Вертикаль), מקום עם וייב קצת סובייטי.
זהו. נגמר הטרק...

מהבייס קמפ ניתן לחפש טרמפ עם אחת הקבוצות המאורגנות או המטיילים העצמאיים. לנו זה לא כ"כ עבד, אז נסענו עם עלי, נהג מהבייס קמפ, לכיוון העיירה סארבודה (Sarvoda, Сарвода), המשמשת כתחנת מעבר נוחה לדושנבה, פאנג'יקנט או במקרה שלנו לאגם איסקנדר. הנסיעה עלתה לנו 150 סומוני.

• למידע יקר ערך על טרקים באזור, ובכלל על הרי הפאן, ניתן להיעזר בג'פאר בטוריסט אינפורמיישן במרכז פאנג'יקנט. ג'פאר יודע המון על האזור ועל צרכי התיירים וישמח לעזור. איך מגיעים? ברח' רודאקי (הרח' הראשי) הולכים מערבה. עוברים את האיצטדיון העירוני ומיד לאחר פסל גדול של Loik Sherali (כך גם בmaps.me), נכנסים לבניין שמשמאל בכניסה המערבית. לא ידוע לי לגבי שעות פתיחה. אם סגור אפשר לפגוש את ג'פאר גם בסלום הוסטל (Salom hostel) שבבעלותו.
  • מפה מאד טובה של כל הרי הפאן, בקנ"מ של 1:100,000, ניתן לרכוש ב-ZBDT בפאנג'יקנט, בעלות של כ-80 סומוני. רח' רודאקי 108 (הרח' הראשי, כמה דקות אחרי האיצטדיון העירוני ואחרי הטוריסט אינפורמיישן מהטיפ הקודם).