צפון ויאטנם

סאפה, הא ג'יאנג והאנוי. נופים עוצרי נשימה ותרבות מיוחדת במינה- ברוך הבא לצפון ויאטנם

תאריך הטיולJune 2018
עונה מומלצתצפון ויאטנם הוא אזור מעט שונה מבחינת אקלימית- ויהיה יותר נעים לטייל שם בין החודשים מרץ למאי. למרות שטיילנו בחודש יוני, למעט הלופ בהא ג'יאנג לא נתקלנו בבעיות אמיתיות עם מזג האוויר.

סאפה והכפרים שמסביב

סאפה הינה עיר הנמצאת בצפון ויאטנם. עם נוף של טרסות אורז מכל עבר, מזג אוויר נעים ופסטורלית אינסופית סאפה והאזור הינם מקומות חובה לביקור בויאטנם.

איך להגיע?
אנחנו הגענו בסליפר מטאם קוק שיצא בשעה 5 בבוקר והגיע ב2 בלילה לסאפה בעלות של 280 אלף דונג. ניתן להגיע גם בסליפר מהאנוי.

איפה לישון?
האזור המומלץ ללינה בסאפה הוא אזור האגם. אזור יפה שבו נמצאים מרבית ההוסטלים והמסעדות.
אנחנו ישנו בשני מקומות:
1. hoi nga- חדר זוגי עם מיטה (ומזרון קשה), מקלחת עם מים חמים לעיתים וארוחת בוקר ב230 אלף ללילה. בדיעבד קצת פחות מוצלח גם בגלל המזרון והמקלחת וגם בגלל שהוא היה משהו כמו 500 מטר מהאגם בעלייה חדה אז זה היה קצת פחות כיף.
2. cafe monaco- ממוקם ממש על האגם עם נוף ממש יפה אליו, קיבלנו חדר עצום (מקום ל5 אנשים) רק לשנינו עם שירותים ומקלחת פרטית וחמה וואיפאי בחדר. אחלה של מקום :)

מה לעשות?
1. קניות ועוד קניות- בסאפה (וגם בהאנוי) ניתן לרכוש מוצרי טיולים, סופטשלים במחירים זולים (שילמתי 50 שקלים על זיוף של סופטשל) ושלל קניות במחירים ממש נמוכים.

2. בסביבתה של סאפה יש מספר מפלים, שעקב קוצר בזמן לא יצא לנו ללכת אליהם. לכו למפל האהבה, שמעתי שהוא יפה מאוד.

3. טיול לכפרים הסמוכים עם המאמות- אטרקציה מרכזית בסאפה היא הליכה לטווח של בין יום לשלושה ימים לכפרים הסמוכים, לראות את הנופים שבדרך ולהיפגש עם משפחתה הכפרית של המאמא. אנחנו קבענו להיפגש עם מאמא סה, וב9 בבוקר יצאנו עם הבן שלה ועם עוד מאמא אחרת לטיול לעבר הכפר שלה. הדרך עצמה מרשימה ביותר, ולאחר טיפוס של שעתיים בערך הנוף של סאפה נפרס לנגד עיניך. לאחר מכן עוברים לצד השני, ולאט לאט נגלה הנוף של הכפרים ושל כל טרסות האורז של הכפרים שמסביב. הנוף באמת מרהיב ומשאיר אותנו פעורי פה. למרות שראיתי כבר טרסות אורז בפיליפינים, הנוף פה היה שונה ועוצמתי. לקראת השעה 3 הגענו לביתה של המאמא, שם הצטרפנו לעוד 3 תיירים שהיו שם מיום קודם לכן. שיחקנו עם הילד שלה ואכלנו ארוחת ערב מפנקת וטעימה עם המשפחה שלה, שלצערי כמובן נאלצתי להפגין את כישורי האכילה שלי על מקלות, עד שהילד שלה החליט לעשות לזה סוף וללמד אותי. כל הכבוד לו על האמונה. לאחר מכן שתינו happy water (מי אורז), משקה שמזכיר סוג של וודקה, עד שהלכנו לישון. ביום שלאחר מכן לבקשתנו הלכנו עם המאמא למפל סמוך, ולאחר מכן חזרנו לסאפה. הייתה חוויה מאוד טובה ואני יותר מאשמח לחזור לשם בעתיד!

4. המלצה על קפה נחמד- cafe in the clouds. קצת מרוחק מהמרכז, אבל זה הולך להיות הקפה עם הנוף הכי יפה שיהיה לכם בחיים. תודו לי אחרי זה :)

5. הר הפנסיאין- ההר הכי גבוהה בויאטנם המתנשא לגובה של 3200 מטר. ניתן להגיע בטרק של 2-3 ימים מאתגרים, או ברכבל שמגיע עד לפסגה. החיסרון- הפסגה תמיד מעוננת. לשיקולכם.

סאפה הינה מקום מיוחד ושונה משאר ויאטנם, ואני שמח שיצא לנו להגיע לשם למרות הקולות הרבים שאמרו לנו לוותר בגלל שהיינו כבר בטרסות אורז בפיליפינים.

הלופ בהא ג'יאנג

הלופ בהא ג'יאנג הוא כינוי למסלול מעגלי שנמצא בצפון ויאטנם. ישנם כמה סוגי לופים בצפון ויאטנם, שנשכים החל מיומיים עד לשלושה שבועות (מסלול שמתחיל מהאנוי). אנחנו בחרנו להתרכז בלופ של ה3 ימים שיוצא מהא ג'יאנג. נופים עוצרי נשימה וללא ספק החוויה הכי חזקה שחוויתי בויאטנם.

הגעה: ניתן להגיע להא ג'יאנג בסליפר מהאנוי או באוטובוס מקומי בסאפה. אנחנו התארגנו קבוצה של ישראלים על ואן מסאפה בעלות של 12.5 דולר לאדם.

לינה: הלינה בהא ג'יאנג לא כל כך רלוונטית למען האמת. מומלץ להגיע למקום, להזמין דרך סוכנות מסוימת, למצוא מקום לינה (לעיתים איפה שהסוכנות עצמה) ולצאת ללופ יום אחרי. הא ג'יאנג עצמה לא כל כך אטרקטיבית. אנחנו סגרנו דרך kikis, ובגלל שהגענו קבוצה גדולה קיבלנו הנחה משמעותית (רלוונטי לגבי כל אטרקציה כמעט במזרח).

תיאור מסלול:
יצאנו קבוצה של 9 אנשים על אופנועים עם 3 בנות שנעזרו באיזי ריידרים. חשוב מאוד לצאת כקבוצה ולא לבד למסלול על אופנוע. המסלול לא הכי קל, ובמקרה של נפילה או אפילו בעיה באופנוע חשוב מאוד לא להיות לבד אף פעם. ניתן כמובן גם לעשות את המסלול בג'יפ, אך זה פוגם מאוד בחוויה לטעמי בתור מי שעשה את המסלול על אופנוע ושמע חוויות מאנשים שעשו על ג'יפ. לרוכבי האופנוע מומלץ מאוד להצטייד במגני ברכיים ומרפקים ובביגוד ארוך ומגן כגון ג'ינס וסופטשל. מפחית נזקים בהחלקות באופן משמעותי. את המוצ'ילות השארנו בסוכנות והעמסנו על האופנוע תיקים קטנים עם דברים הכרחיים ליומיים של מסע.
מזג האוויר במסלול לא האיר לנו פנים יותר מדי, והיה גשום לרוב אורכו ומעורפל גם כן. סגרנו דיל של הכל כלול כולל לינה ארוחת והשכרת האופנוע. חסך כאבי ראש במסלול ומכיוון שהיינו עם איזי ריידרים של הסוכנות זה היה יחסית מאוד פשוט.

היום הראשון-
יצאנו לדרך בגשם לסירוגין מהעיירה הא ג'יאנג בדרך למסלול של 3 ימים. לאחר כשעה וחצי של נסיעה הגענו לנקודת bac sum pass. נקודת עצירה למנוחה ושתיית תה, כאשר הנוף המהדהים שמסביב היה מעורפל לגמרי. מזל שיש תמונה במקום שהיה ניתן לראות איזה נוף נשקף משם בדרך כלל :)
למזלנו לאחר העצירה הדרך התבהרה קצת והיה קצת יותר קל לרכב. הדרך נגלית לנו לאט לאט ואנחנו מגיעים לארוחת הצהריים בעיירה tam son. ארוחה בסיסית ומספקת. לאחר ארוחת הצהריים המשכנו לעבר מערת lung khuy, שהמערה עצמה היא מערת נטיפים יפה, שבאופן מצער באמצע הביקור בה נאלצנו לפרסס עקב קצר חשמלי שהיה במקום. כניסה למערה עלתה 30 אלף דונג לאחד. בכל מקרה הפרס האמיתי במערה הזו הוא הדרך שהתגלתה לנו בעלייה בדרך אליה. היה מרשים מאוד.
לאחר המערה התחיל להיעשות מאוחר ונסענו אל עבר נקודת הלינה שלנו באותו יום- yen minh. הוסטל דורומס נחמד מאוד עם חלל משותף ומזרונים שפרוסים בחלל. אכלנו ארוחת ערב ושיחקנו סנוקר עד שהתעייפנו והלכנו לישון :)

היום השני-
כבר בשעות הבוקר שמענו גשמים עזים ניתכים על גג המקום. יצאנו החוצה ובאמת ראינו את כל הכביש "הראשי" במקום מוצף. לאחר לבטים רבים ביחד עם האיזי ריידרים באנגלית קלוקלת החלטנו לצאת לעבר המסלול. היום השני מאופיין יותר בעליות וירידות מהרים ומקטעי דרך ירוקים. הדרך עצמה צרה אך הנוף הנשקף לאורך הדרך עם הרוח שמלווה את הנסיעה באופנוע פשוט הופכת את החוויה לנהדרת למרות הגשם שממשיך לטפטף לסירוגין והערפל שבא בעקבותיו. היינו אמורים להמשיך לכיוון הגבול עם סין, אך בגלל המזג אוויר הלא סימפטי הגבול היה מוצף והיו שם מפולות בוץ לאורך הדרך שבגבול- ויתרנו על הרעיון. אכלנו ארוחת צהריים במקום שנקרא dong van במסעדה ממש מצוינת. לאחר מכן המשכנו לכפר שבו נישן הלילה- meo vac. הדרך הייתה יפה וירוקה כשמדי פעם עוצרים למבט על שדות האורז העצומים והרחבים שנפרשים לפנינו. ממש לקראת ההגעה עצרנו בתצפית mai pi, תצפית מדהימה על שדות האורז והנחל שעובר מתחתינו, כאשר הערפל החליט לא להפריע והמזג אוויר רק הוסיף לאווירה ולנוף המדהים שנפרש תחתינו. בהוסטל בmeo vac היה דורומוס מצויינים (מיטות לשם שינוי) וארוחת הערב הייתה משביעה וטעימה מאוד. צפינו ביחד עם קבוצת בריטים במשחק של אנגליה מול פנמה במונדיאל (מזל גדול שהם ניצחו 6-1). בערב שמענו מהאיזי ריידרים שהדרך המקורית ליום המחרת מוצפת אז נעשה דרך קצת שונה.

היום השלישי-
בעקבות מזג האוויר המתעתע הצטרפו אלינו מספר תיירים אחרים בכדי לנסוע עם האיזי ריידרים של הקבוצה שלנו. הדרך ביום השלישי הייתהה באמת מהממת ויוצאת דופן עד לארוחת הצהריים, כאשר אופי הנסיעה מתאפיין בנסיעה בעליות וירידות של הרים, ותצפיות מרהביות על הנוף. הערפילים שהיו יצרו תחושה של הרים שממש יוצאים מתוך הענן. המקום היה באמת יוצא דופן ביופיו. חשוב לציין שביום הזה יורדים מהדרך הראשית ועוברים לדרך קצת יותר מאתגרת, במיוחד מכיוון שהיא הייתה מוצפת בחלקה וממש נסענו עם האופנוע בתוך נחלים קטנים שנוצרו מהגשמים. באזור השעה 1 הגענו לארוחת הצהריים בעיירה mau due. לאחר ארוחת הצהריים הגשם נרגע קצת אך הדרך המתוכננת הייתה לא קלה בכלל והייתה דרך עפר עם אבנים שהפכו את הנסיעה לאיטית ומייגעת, עד שהשתלבנו חזרה עם הכביש הראשי לתדלוק קל. למזלנו הרע, איך שהדרך חזרה להיות סלולה הגשם חזר להכות בעוצמה, ובשלב הזה רק רצינו להגיע חזרה להא ג'יאנג ואכן קצת לפני השעה 6 הגענו חזרה לסוכנות, מחוייכים ומרוצים.

אני באמת חושב שהחוויה של הלופ, אף על פי מזג האוויר שלא האיר פנים הייתה חוויה חזקה מאוד. הנופים עוצרי הנשימה ביחד עם הרוח מהרכיבה העבירו לי בגוף תחושות שלא יצא לי להכיר. חשוב לציין שהדרך לא קלה כל כך והמזג אוויר מתעתע- אז באמת למען הבטיחות שלכם אני ממליץ מאוד לרכב על אופנוע רק במידה ויש לכם נסיון קודם ובטח לא פעם ראשונה. מומלץ לנסות לבדוק את התחזית לימים הקרובים למרות שהיא לא הכי מדויקת. אנשים שיצאו יום אחרינו ללופ לא יכלו לצאת כי כל הא ג'יאנג הייתה מוצפת. עם רואים בתחזית שהגשמים באמת חריגים מומלץ לשקול לדחות את המסלול או לא לצאת אליו בכלל- הסכנה אמיתית ולא כדאי להתעסק עם הטבע.

לסיכום- חוויה יוצאת דופן. ממליץ בחום לכולם, על אופנוע או עם איזי ריידר.

האנוי הבירה

האנוי היא עיר הבירה של מדינת ויאטנם. בעיר יש קסם מיוחד- למרות היותה עיר מערבית וסואנת, ניתן לראות בכל פינת רחוב את המסעדה של המקומיים עם שולחנות הפלסטיקים בחוץ שיושבים על תה קר באמצע היום.

הגעה- לא חסר דרכים להגיע להאנוי, החל בטיסה בינלאומית או סליפר מכל מקום. אנחנו הגענו בסליפר מהא ג'יאנג בעלות של 200 אלף דונג.

לינה- מומלץ לישון באיזור העיר העתיקה, אנחנו ישנו בהוטסל old town palace guset house בעלות של 250 אלף דונג ללילה לחדר ממוזג עם וואיפאי טלוויה ומקלחת חמה ופרטית כולל ארוחת בוקר. מקום ממש טוב!

מה לעשות?
1. אטרקציות מסביב- האנוי היא מרכז שממנו ניתן לצאת להמון מקומות ולחוות המון אטרקציות שבמרחק מסוים מהעיר עצמה. האלונג ביי, טאם קוק, מאי צ'או- כל אלו מקומות שאפשר לצאת אליהם מהאנוי במסגרת טיול יום למי שרוצה.

2. סיור אוכל- האוכל ופרט והסצינה הקולינרית ככלל בהאנוי מצוינת וישנם מקומות רבים שמציעים סיורי אוכל בכדי להיוודע יותר לאוכל המקומי. אנחנו לקחנו סיור אוכל דרך האתר free walking tour. זהו סיור שמעבירים סטודנטים שמתאמנים על האנגלית ללא תשלום על הסיור (רק על האוכל עצמו אבל זה לא יוצא הרבה). הסטודנטים שליוו אותנו (אחד היה מתמחה שבא בפעם הראשונה) היו מקסימים והעשירו את הידע שלנו מעבר לאוכל עצמו.כמובן שנהוג להשאיר טיפ מכובד בסוף הסיור. מומלץ מאוד וטעים מאוד! אנחנו אכלנו סלט פאפאייה מתוק ומצוין, מנה שנקראת ban cuon thit שהיא כמו דף אורז שעוטף בשר חזיר, ומנת הדגל bun chai, שזה היה מרק עם כופתאות בשר בתוכו ונודלס. היה מאוד טעים!

3. תיאטרון בובות מים- חוויה תרבותית מעניינת. תיאטרון הבובות מורכב ממופע של בובות על מים תוך כדי ליווי של תזמורת קטנה בצד. קצת ממצה את עצמו מהר אבל נחמד לראות :)

4. קניות- הקניות בהאנוי זולות והמגוון עצום!!! בנוסף לכך ישנו שוק סופש בין שישי לראשון שבו סוגרים את הכיכיר המרכזית והרחובות הסמוכים בשעות הערב. מומלץ מאוד ומומלץ גם להגיע מוקדם כי לקראת 22:00 מתחילים לסגור שם את הבסטה.

5. אוכל- האוכל שם מאוד טעים. מומלץ מאוד לאכול במסעדת הפיצות 4p- יקר אבל כל כך טעים! מומלץ להזמין מקום מראש

6. הפארק שליד האגם- ליד האגם המרכזי HO HOAN KIEM יש פארק ירוק נחמד לישיבה. אם תשבו שם מעל 10 דקות כנראה שיבואו ילדיים או סטודנטים לדבר איתכם בכדי לשפר את האנגלית שלהם. נחמד מאוד לסייע להם וגם לשמוע מהם על חייהם בהאנוי.

7. לחצות כביש- חוויה מאוד מאתגרת :)

האנוי הבירה היא עיר מאוד מיוחדת, שאף על פי שהיא מאוד סואנת והמונית יש בה קסם מיוחד שאי אפשר לקחת ממנה. אני לא מחבב ערים גדולות אבל האנוי היא באמת עיר שבאופן יחסי נהנהתי בה מאוד ביחס לשאר הערים הגדולות במזרח.

סיכום צפון ויאטנם

צפון ויאטנם בהחלט מרשים ביופיו ובאנשיו ואפשר לבלות בו בקלות תקופה ארוכה. התרבות השונה, האנשים החביבים ברובם והנופים הלא נורמליים הפכו את הצפון לחוויה בלתי נשכחת.