פורט ברטון ומרכז פלאוון על טוסטוס - Port Barton, Palawan

טיול טוסטוסים נודד בין עיירות ברחבי האי פלאוון

תאריך הטיולMay 2022

לכפר פורט ברטון הגעתי מאל נידו (מיניבוס ב-700 פזו) ואחרי כמה ימים שנהניתי מהשקט שלו ומאיילנד הופינג מהיפים שעשיתי (לא לוותר!), חיפשתי איפה אפשר להסתובב באזור. במפגש מקרי עם אירופאים שגרים באי, הם המליצו על נסיעה ללילה בכפר השכן סן ויסנטה, ומה שהתחיל כנסיעה קצרה המשיך לטיול ספונטני ברחבי האי.

יום 1: Port Barton > San Vicente

הדרך הקצרה בין הכפרים היא שביל שמחבר ביניהם על החוף, אמור לקחת שעה רכיבה לפי המקומיים, אבל הוא מאוד משובש והרכיבה בו אתגרית. כשהיינו ירד גשם והיה מלא שלוליות שחסמו את הדרך אז זה לא היה אפשרי. אחרי הניסיון הזה לקחנו את הדרך הארוכה, דרך הכביש הראשי של האי (בצד השני של האי), 90 ק"מ שלקחו לנו שעתיים/שלוש של רכיבה עם עצירות בנקודות בדרך, נוף כפרים וים (חובה לקנות buko pai, שזה פאי קוקוס, בכביש שעולה מפורט ברטון לדרך הראשית). ממליצה בכל מקרה לקחת את הדרך הזאת כי היא הייתה מאוד יפה.
אכלנו צהריים במרכז הכפר ואז התמקמנו ללילה ב- Jamm Tourist Inn, ליד הלונג ביץ' המהמם, והלכנו לחוף מעבר לכביש. בערב כדאי להגיע לאכול בכפר בשעה לא מאוחרת כי המקומות נסגרו מוקדם וכמעט לא הספקנו.
היום הראשון המדהים הזה עשה לנו חשק להמשיך לטייל באי, כל ערב מצאנו כפר שיש בו מקומות לינה זמינים במרחק נהיגה הגיוני, וככה התגלגלנו לעוד 3 ימים.

יום 2: Long Beach > Tagpis Beach

בילינו את היום בחוף ועברנו לישון בחוף ליד, Tagpic Beach. השכרנו אוהל אצל Turtle Beach Resort and Restaurant שממוקם ממש על החוף והקמנו אותו בגינה שלהם, הם נתנו לנו להשתמש במקלחת של הבית. את רוב הארוחות באותו יום אכלנו במסעדה של המקום כי לא היו מקומות אחרים בכפר, וקצת נשנושים שאספנו בדוכני אוכל רחוב המעטים שהיו (כדורי בצק מטוגן עם דגים היה מעולה מומלץ לנסות). שוטטנו באזור ונסענו לנקודת תצפית מטורפת בשם Bato ni Ningning, הדרך הייתה מקסימה ועברה בין כפרים ושדות. בסוף הדרך יש עלייה תלולה ומחליקה לנקודת תצפית, החננו את הטוסטוסים למטה וטיפסנו אותה ברגל.

יום 3: Tagpis Beach > Taytay

אחרי ארוחת בוקר מפנקת שהגישו לנו על החוף, יצאנו לעיירה במרחק 50 ק"מ. ביקרנו באתר ההיסטורי Fort Santa Isabel (שהיה סגור להפסקת צהריים בדיוק כשהגענו) ונהננו מאוכל יקר וטוב ונוף ב- Casa Rosa Seaview Cottages and Restaurant. ישנו בזול בחדר שמצאנו בבוקינג במרכז העיר.

יום 4: Taytay > Sader Beach > Port Barton

נסענו 20 ק"מ לחוף שהיה נראה כחול וצלול בתמונת לווין של google maps וכך היה, Sader Beach. רוב הדרך הייתה סלולה, הקילומטרים האחרונים היו אדמה שקצת קשה לסוע בה אבל שווה את זה. יש שם ריזורט שהיה בהקמה ונתנו לנו להשתמש בחוף חופשי, היינו שם לבד והיה מדהים. בדרך חזרה לפורט ברטון היו 20 ק"מ שחיברו את החוף עם הכביש המהיר (לא הדרך שממנה הגענו) של דרך לא סלולה וקצת משובשת, זה היה מאוד איטי ומתיש ובדיעבד היינו בוחרות לחזור בדרך הארוכה יותר שממנה באנו. שאר הדרך על הכביש הראשי שממנו באנו, סה״כ 125 ק"מ.

סיכום

הטיול הזה היה חוויה מדהימה ומיוחדת בטיול שלנו בפיליפינים! הנהיגה במרחבים מאפשרת להנות מכל הנופים הגדולים והפרטים הקטנים, בכפרים ובשדות שבצד הדרך, מהאוכל המקומי האמיתי והמפגש עם המקומיים. לא צריך להכיר ולתכנן, רק לקחת תיק קטן וטוסטוס ולצאת (ולוודא שיש איפה לישון בגוגל מאפס או בוקינג). הכבישים פה נוחים והמרחקים לא גדולים ולכן הטיול מתאים לנהגים בכל הרמות ומאפשר נהיגה איטית עם הרבה מנוחות.
תהנו :)

המלצות לפורט ברטון

MY GREEN HOSTEL-
הוסטל טוב, נקי נעים ומאובזר. יש חדר דורמס עם מיטות נוחות ווילונות ויש חדר פרטי.

Gacayan-
המסעדה הפופולרית בכפר. אוכל מקומי וקצת אפשרויות מערביות, הכל טעים ומחירים טובים.

kusinero del bariso-
אוכל טוב, טיפה יותר יקר מהמסעדה הקודמת. מרקים ויטנאמים מעולים.

Besaga Beachfront Bed & Breakfast-
מסעדה יפה על החוף, ארוחות בוקר מפנקות וקפה טוב, מחירים יקרים בהתאם.

* דוכן אוכל בייתי ליד דוכן ירקות באמצע הרחוב הראשי, טעים וזול.

• אפשר לשכור טוסטוס ב400 פזו ליום במקום 500 אם לוקחים לכמה ימים רצוף.
  • כשבוחרים דרך לנסיעה, רצוי להתסכל בגוגל מאפס לווין אם מדובר בדרך עפר או כביש סלול. הדרכי עפר קשות, אין בעיה לנהוג בהן אבל זה מתיש ורצוי לא בגשם ובחושך. לא תמיד אפשר להבין מהתמונה אבל שווה לנסות.
  • בשעות הצהריים תמיד התחיל מבול אז דאגנו להיות כבר במסעדה אחרי רכיבת בוקר ואז להמשיך אחרי הצהריים. להביא מעילי גשם.
  • מומלץ לעצור בדרך בדוכנים של מאכלים מקומיים שלא רואים בכפרים המתויירים. בדרכים וגם בכפרים יש דוכנים עם "בופה" של תבשילים בייתים מוכנים, תמיד טעים ומאוד זול. המרקים הויאטנמים בפלוואן מעולים, שווה לטעום.
  • הנקודה הצפונית ביותר, Taytay, נמצאת 56 ק"מ מאל נידו. אפשר לשלב ביקור באל נידו, או לצאת לטיול מאל נידו דרומה בדרך ההפוכה.