מנאלי-לה : קיבר (ספיטי)\צ'ונגדו(המיס)

טרק בחבל לאדק המדברי בהרי ההימליה. נוף מדברי יבש עם שלג והרבה מים, הליכה בגבהים , ושבילים המובילים אל הנופים היפים בעולם

תאריך הטיולJuly 2019
עונה מומלצתיולי-אוגוסט

באזור לדאק יש הרבה טרקים באורכים וקשיים שונים.
את הטרק מספיטי (קיבר) ללה ניתן לעשות משני הכיוונים.
אפשר לעשות גם רק מקטעים של הטרק, למשל מקיבר לכפר קורז'וק או מהכפר דאט למארקה ואלי.
המלצתי האישית היא לטרק את הכל ביחד, זאת חוויה אדירה, שלא תשכחו בחיים.
אומנם ארוך אבל הנופים שווים את הכל וגם על הדרך חוסכים את הנסיעה המעייפת והמסוכנת ממנאלי של יומיים. רואים נופים יפהפים בדרך והאווירה מיוחדת, כי נמצאים פחות או יותר לבד במהלך כל הזמן.
אבל, הוא דורש גם היערכות קצת שונה כי הוא פחות מתויר ביחס לטרקים בנפאל.

ה"פסים" (מעברי הרים) שחוצים בטרק נשאים לגבהים של 5100-5600 מטר ובכלל לאורך כל הטרק לא יורדים נמוך יותר מ4000 מטר. יש להתרגל לגבהים כמו שצריך לפני.

רמה: בינוני עד קשה.
כמו כל טרק כמעט, אתם יכולים להתאים את הרמה לעצמכם- לחבר/לקצר ימים, להגדיר ימי מנוחה, לטייל עם כל הציוד על הגב/לשכור חמורים שיסחבו...

בכל מקרה, לא חייבים לקחת מדריך!
לרוב השבילים ברורים וכשקצת פחות תמיד אפשר למצוא עקבות וקקי של סוסים שהולכים בדרכים האלה. כמובן שלהוריד לפני את המפות במפס מי, מאוד עוזר.
כדאי- לאמת את הדרך (עד כמה שאפשר) עם חברת טרקים/ספרים/מפות/מקורות נוספים, תמיד יכולים להיות שינויים בשטח ( סלילת דרכים לרכב, הישטפות שבילים שהיו צמודים לנחלים- כך שצריך ללכת בדרך עוקפת וכו'...).

לינה בטרק- במהלך הטרק עוברים רק בשני כפרים וחצי, מה זה החצי?(מאחז אוהלים על כביש מנאלי-לה שיש בו כמה דאבות ואפשר לישון בפנים או להקים אוהל בחוץ) ככה שרוב הטרק תמצאו את עצמכם מקימים אוהל וישנים בשטח.
בשני הכפרים תוכלו למצוא הומסטיי טובים ולנוח שם.

הכנות ליציאה

הכנות- אז אחרי שהתגבשה קבוצה של שלושה בנים ובת התחלנו בהכנות ליציאה.
מי שצריך מתארגן על ציוד כמו אוהל , שקי שינה, אוכל ומפות לטרק בניו מנאלי.
לרוב הסוכנויות לא היה מידע שכל כך עזר לנו לפני, זאת אחת הסיבות של כתיבת הסיפור דרך לבאים שיצאו.
יום א'- סגרנו מיניבוס בסוכנות במנאלי ב1300 רופי לאחד שנוסע לקאזה שבספיטי, יצאנו מוקדם בבוקר ולקח 13 שעות. יש לזכור לפעמים הדרך סגורה, וכשהיא פתוחה אפשר לבדוק אם יש לוקאלים שעושים את הדרך (הנסיעה לא הכי כיפית אז
מיניבוס לדעתי עדיף).
ישנו בkesang הומסטיי ממש נחמד בקאזה, עלה לנו 600 לחדר.

יום ב'- הלכנו בבוקר לעשות אינרליין פרמיט, שנקרא גם
permit parangla pass לפני שמגיעים למשרדי ADC לעשות את הפרמיט, יש להצטייד בשתי תמונות פספורט, דרכון וצילומי דרכון וויזה, את כל זה אפשר להשיג בחנות שנמצאת ברחוב מעל ADC שנקראת Ashuka (חוץ מתמונת פספורט) את התמונת פספורט ניתן להשיג בחנות בעלת שלט ירוק מול הג'רמן בייקרי. בנוסף יש לקנות מAshuka שני מסמכים אחד נקרא parangla pass permit והשני לא זוכר את שמו אבל זה טופס שממלאים שם פרטים אישיים ותאריך יציאה. כל התהליך לקח בערך שעתיים (צריך לוודא שהם לא שוכחים אתכם) ועלה 200 רופי לכל אחד (היינו חמישה חברה יש מצב שזה משתנה בהתאם לכמות האנשים).
בנוסף עשינו השלמות של ציוד לטרק כמו לחם, ירקות (בהמשך נכתוב על התפריט אוכל שהצטיידנו בו) וכל מה שלא קנינו במנאלי, חשוב להצטייד בכל הציוד בקאזה כי בקיבר אין חנויות רק מוצרים ממש בסיסיים ועדיף לא להסתמך על כך.
לקחנו את האוטובוס לקיבר בשעה 17:00 והתמקמנו שם בהומסטיי עם משפחה מדהימה שנקרא נמגאל המוסטיי (לא להתבלבל כי יש גם מדריך באותו השם) לשני הלילות הבאים על מנת להתרגל לגובה (4100 מ').

יום ג'- יצאנו לטיול קצר באזור ועלינו לגובה 4400 על מנת לעזור לגוף להסתגל לגובה, ממש מומלץ לעשות את זה. חוץ מזה בעיקר נחנו ועשינו הכנות אחרונות לפני יציאה. ישנה מכולת בקיבר ששם תמצאו מים, נייר טואלט, מצטים, חטיפים ושוקולדים.
בנוסף, הלכנו להתייעץ עם מדריך בשם נמגאל שנתן לנו מידע על הדרך ועזר לנו. כל אחד מכיר אותו בכפר ככה שאפשר פשוט לשאול ויכווינו אתכם אליו.

Kibber to parangla pass

יום 1-
9 ק"מ, 7 שעות
יצאנו סוף סוף לטרק ב8 בבוקר, תחילת ההליכה היא על כביש בערך 2 ק"מ, חוצים גשר ששמו צ'יצם שלא מפספסים אותו ממש גדול. אחריו ממשיכים על הכביש (השביל מופיע במפס מי, רק שהקטע הזה טיפה מבלבל) עד שמבחינים בטרסות מצד ימין שם השביל נמצא מימינכן מתחת לכביש, יורדים למטה, חוצים את הנחל ומשם מתחילה עליה לא פשוטה עד לגובה 4700, לאחר העליה יש ירידה של בערך קילומטר ותבחינו משמאלכם בשטח דשא שנראה מתאים לאוהלים ולצידו נחלון קטן שאפשר למלא שם מים. שם התמקמנו ללילה (בגובה 4600מ'). סך הכל אחלה יום ראשון.

יום 2-
7.5 ק"מ, 10 שעות
יצאנו ב7 וחצי אחרי שאחד החברה היה צריך לחזור לקיבר בגלל כאבי ראש חזקים מהגובה.
התחלנו בירידה אל הנהר למטה, ברגע שמגיעים אליו מתחילים ללכת נגד כיוון הזרם, צריכים להיות מאוד זהירים בחלק הזה למה הוא דיי מסוכן. בהתחלה יש חציה של הנהר על ידי גשר קטן מבטון ואחר כך ממשיכים על גדת הנהר (הולכים מצידו הימני) עד ששמים לב שהמשך השביל קרס בערך 15 מטר עד שעולים בחזרה לשביל, לכן יש צורך להיכנס לנהר ( מגיע עד גובה ברכיים) וללכת בזהירות לאורך גדת הנהר כאשר אוחזים בה , עכשיו החלק הזה מסוכן לכן מומלץ אך לא חובה שיהיה חבל אישי לאבטח לסלע שיהיה עוגן בטיחות לפחות ברגע הכניסה למים שזה החלק הבעיתי כי הזרם דיי חזק (חובה לעשות את החציה בבוקר כאשר השלגים עוד לא התחילו להפשיר ואז הזרם מתחזק). משם יש עוד קצת חציות בתוך המים אבל לא משהו רציני.
מסיימים את החלק של הנהר כשמבחינים בשביל שעולה מימינכם, עכשיו בעצם עולים בגובה מ4400 עד 5000, עליה ארוכה ולא פשוטה בכלל, תקפידו לעשות אותה מאוד לאט, בגלל הגובה לנו לקח 5 שעות, לגבי נקודות מים יש 2 בדרך ובנקודת לינה ככה שלא צריך יותר מליטר וחצי לעליה. בגובה 5000 תראו משמלאכם מקום שניתן להקים אוהלים ולצידו זרם קטן של מים. סך הכל 7.5 ק"מ ביום הזה אבל יום מאוד קשה שחייבים להתחיל אפילו יותר מוקדם ממה שהתחלנו.

יום 3-
11 ק"מ, 11 שעות
Parangla pass-
יום אולי הכי קשה בכל הטרק (כן למרות הכמות קילומטרים הפחותה משאר הימים השלושה הראשונים כנראה גם מהקשים ) התעוררנו ב4 לפנות בוקר ויצאנו עם אור ראשון ב5, חשוב מאוד לצאת מוקדם כי לרוב הפס מושלג והרבה יותר קשה ללכת כשהשלג מפשיר.
היום ישר מתחיל בעליה של 550 מ' אל עבר הפס שפרוסים על 3 ק"מ, לנו לקח 4 וחצי שעות, מי שבלי ציוד עליו כנראה יקח פחות. ההליכה רובה בשלג, סך הכל עליה קשה בעיקר בגלל הגובה. חשוב לוודא שאנשים חצו את הפס לפניכם כי אתם הולכים להסתמך על עקבות, גם לפני וגם אחרי הפס. לאחר הפס מתחילים לרדת גם בשלג וחוצים קרחון גדול, שם השבילים מבלבלים וחשוב להיות ערניים לעקבות ורוג'ומים שבדרך. הדרך בקרחון אחרי קילומטר נמצאת בגדה השמאלית אז שימו לב. לגבי מקום לאוהלים יש אחד בסוף הקרחון כ5 ק"מ מהפס ואחד 8 ק"מ. סך הכל יום קשוח, גם העליה לפס וגם החציה של הקרחון לא פשוטים וחשוב להיות חדים על עקבות של אנשים שעברו לפניכם..

Parangla pass to Karzok

יום 4-
19 ק"מ, 9 שעות
התחלנו את היום ב8, ממש בהתחלה חצינו את הנחל (לחציות חשוב שיהיו לכם סנדלים), חצי ראשון של היום מישורי וקל (הקלה אחרי הפס), אחרי 9 ק"מ יש מקום לאוהלים מי שירצה לעצור, והחצי הבא של היום כולל קצת יותר עליות. אחרי 17 ק"מ השביל מעל הנהר נגמר, אז צריך לרדת למטה וללכת לאורך הגדה (השביל בחלק הזה לא הכי ברור ואחרי שיורדים יש איזה שתי חציות נהר).

יום 5-
19 ק"מ, 9-10 שעות
יש שני דברים חשובים שצריך לשים לב אליהם אחד זה החציות נחל דיי רציניות אחת אחרי 2 ק"מ ואחת ממש בסוף. הדבר השני שאנחנו ישנו אחרי המעבר נחל השני ואין שם מים למלא, רק לרדת בחזרה לנהר וגם זה מים עם בוץ שדורשים מסנן, לכן כדאי לשקול לישון לפני החציית נחל יש שם מקום קרוב למים וגם אפשר למצוא נקיים לא מהנחל הראשי. סך הכל יום עם הליכה רגועה ופשוטה. *הערה- לפעמים השבילים שעל גדת הנחל קרסו, לרוב יהיה שביל לפני שמקיף מלמעלה אז לשים לב ולא ישר לנסות ללכת בתוך הנחל.

יום 6-
15 ק"מ, 8 שעות
יום ממש קליל ויפה, הולכים כל היום בתוך עמק מישורי, יש כמה מקורות מים לאורך הדרך, ממש בסוף חציית נחל וישנים בתחילת אגם So Moriri(צ'ו מורירי).

יום 7-
22 ק"מ, 7 שעות
הליכה פשוטה לאורך האגם. סוף סוף אחרי 7 ימים בלי כפרים בדרך מגיעים לכפר קורז'וק שם יש אחלה הומסטיי שאפשר לנוח בכיף ולהתארגן גם מבחינת אוכל להמשך.

יום 8-
יום מנוחה בקורז'וק, ישנו בהומסטיי crane עלה לנו 600 לאחד כולל ארוחות בוקר וערב, הבעלים מאוד עזר במה שצריך וחדרים מעולים. הצטיידנו באוכל חדש הכולל אורז, עדשים, מאגי, בצל, לחם, חמאה וחטיפים. (כמובן שאין את כל מה שרצינו כמו במנאלי, למשל שום, גבינה קשה, פירות יבשים, קוואק, ממרחים, מרקים) לקראת היציאה לכיוון אגם צ'ו קאר. סך הכל כפר ממש נחמד עם כמה מסעדות של אוכל טיבטי והומסטיי. הערה חשובה- התבקשנו לשלם על לינה באוהל בשטח כ-200 רופי לאוהל לילה, לא שמענו על זה בכלל לפני אז בהתחלה חשבנו שמנסים לעבוד עלינו, בסוף אמרנו שישנו באוהל אחד ושילמנו.

Karzok to Tso Kar lake

יום 9-
17 ק"מ, 9-10 שעות
יצאנו ב5 וחצי בבוקר לקראת הפס הראשון והכי גבוה בימים הקרובים, הליכה של 11 ק"מ עד הפס, בהתחלה מתון ולקראת הסוף הופך להיות תלול. העליה לא פשוטה מגובה 4500 ל5400, אבל משמעותית היה לנו יותר קל מפרנגלה פס כי היינו הרבה יותר רגילים לגובה, הגענו לפס ב12 נוף מדהים של כל האזור, הפס לא היה מושלג. (בפס למעלה יש מים ככה שאין צורך לסחוב הרבה, כמובן שרלוונטי למתי שעשינו את הטרק). אחר כך הלכנו 6 ק"מ בירידה לאורך הנחל עד שעצרנו בגובה 5100 ללינה.

יום 10-
16 ק"מ, 9 שעות
קמנו לבוקר לבן אחרי שכל הלילה ירד שלג, בערך 15 ס"מ. היה מדהים אבל הבעיה הייתה שלא ראו את השבילים. החלטנו בכל זאת לצאת כי עומק השלג לא היה מסוכן ונעזרנו במפס מי, עלינו לפס השני בגובה 5350, היה מעייף בעיקר בגלל השלג שהקשה על ההליכה, גם הירידה מהפס הייתה כולה בשלג אבל בהמשך שהלכנו לאורך הנחל השלג התמעט עד שנגמר, בעליה לפס השלישי שהוא הרבה יותר פשוט מקודמיו (עליה מתונה מאוד) בגובה 5400 כבר לא היה שלג עד סוף היום. יום קשה של שני פסים ו16 ק"מ (בהחלט אפשר גם לפצל ליומיים).

יום 11-
16 ק"מ, 6 שעות
הליכה ממש קלה עד אגם צ'ו קאר , כשמגיעים לאגם הדרך נהיית כביש עפר ומידי פעם עוברת שם מכונית, תפסנו טרמפ מאוד צפוף עם משפחה טיבטית חמודה שלקחה אותנו עד Debring שזה בעצם מאחז אוהלים על כביש מנאלי-לה, ככה שהם חסכו לנו יום הליכה על כביש עפר. הערה חשובה היא שיש דאבה בין האגם לכביש הראשי, אנחנו תכננו להגיע לשם ברגל ולישון שם אבל רק בדיעבד גילינו שזה עוד 10 ק"מ הליכה בנוסף ל16 שכבר הלכנו. בנוסף הנקודת מים האחרונה ליום הזה היא ממש לפני האגם כשנפרדים מהנחל, עד הדאבה. בדברינג התמקמנו שם במבנה היחיד שם שהיה נטוש, אחר כך גילינו שקילומטר משם על הכביש יש כמה דאבות שגם אפשר לישון שם (תכלס עדיף) ויש איפה שאנחנו ישנו גם מקום לאוהלים עם מים. בנוסף גילינו שהכפרים שבדרך למארקה ואלי לא מיושבים.

יום 12- יום מנוחה בדברינג, הצטיידנו באורז, לחם, ריבת מנגו, קצת חטיפים (בכללי אין יותר מידי מבחר, אז לקחת בחשבון) ובנוסף חוץ מלאכול מלא גילינו גם שעד לכפר Dat שתכננו ללכת הדרך היא כביש שעוד ברובה סלולה, פחות נחמד ומעניין אותנו ללכת על כביש ככה שהחלטנו לבקש ממישהו מדברינג להסיע אותנו לשם (ככה שסך הכל הטרק התקצר ב4 ימים), עלה לנו 5000 רופי לנסיעה של שעתיים.

(Dat-Hankar (Markha Vally

יום 13-
18 ק"מ, 8-9 שעות
הגענו ב9 בבוקר לדאט אחרי הנסיעה בג'יפ, בגלל הירידה בגובה לאזור ה4000 רואים שינוי רציני בנוף, כל הטרק יפה בטירוף החלק של היום הזה במיוחד. הלכנו 18 ק"מ בתוך ואדי גדול, הליכה ממש נוחה ולא מסובכת. התמקמנו בקמפ סייט קצת לפני תחילת העליה לפס.

יום 14-
12 ק"מ, 9 שעות
יום של פס, הפס הזה העלייה אליו קשוחה, מתחילים את היום ב4200 והפס ב5150 כמעט 1000 מטר עלייה. סך הכל 10 ק"מ מתחיל בעליה מתונה ולאט לאט נהיה תלול, אחרי הפס יורדים 2 ק"מ לקמפ סייט. פס שהנופים שלו שווים הכל אז לא לוותר.

יום 15-
17 ק"מ, 8 שעות
הליכה בירידה לאורך הנחל (מלא חציות), מגיעים לגובה 4000 (הכי נמוך בטרק) במארקה ואלי לכפר Ankar שמפה כבר האזור מתויר ואפשר לעשות כאן כל מיני מסלולים. ישנו בהומסטיי נחמד ועלה 1200 לאחד כולל שלוש ארוחות ומקלחת הוט באקט (המחירים ממש יקרים כי זה מקום מאוד מתויר).

Hankar to Chogdo

יום 16-
11 ק"מ, 6-7 שעות
בחרנו במסלול של יומיים לכיוון chogdo שבדרך נעלה לפס בגובה 5200. אז היום עלינו לגובה 4800 ב11 ק"מ הליכה, לא יום קל, נופים ממש יפים, 4 ק"מ לסוף מגיעים לכמה אגמים קטנים שמשם יש נוף יפה ממש והדרך נהיית יותר פשוטה. מסיימים את היום ממש בתחילת העליה הרצינית לפס, יש פה מתחם אוהלים שלוקח 1400 לאחד, החלטנו לוותר על ההוצאה והקמנו לנו אוהלים ובישלנו לעצמנו ליד.

יום 17-
12 ק"מ, 7 שעות
יום של פס וגם יום אחרון לטרק! ישנים ממש בתחילת העליה הרצינית, הליכה של 3 ק"מ עד הפס ועליה של 400 מטר לגובה 5200. לא מבין הפסים הקשים שהיו לנו. אחרי הפס מתחילים בירידה רצינית של כ-9 ק"מ ארוכים ואטיים (הירידה דיי חדה ומלא חציות נחל ככה שזה קצב איטי) עד שמגיעים לכביש עפר ושם נגמר הטרק! משם מומלץ להזמין ג'יפ ללה (יש קליטת שיחות על הפס), לנו עלה 2200 רופי ושעה נסיעה. המקום שבו נגמר הטרק נקרא chogdo.

רשימת ציוד

אוהל, שק שינה טוב, מזרון שטח, מקלות הליכה. ציוד רגיל לטיולים- נעלים, כובע, תיק נוח, קרם הגנה, משקפי שמש (חשוב לשלג), מטען נייד, פנס ראש, מפה של האזור.
כלים למים (בקבוקים), אמצעי טיהור מים (Life Straw היה לכולנו מאוד שימושי), ציוד בישול- בנזיניה\גזיה, סיר, סכינים, כפות, קערה,כוסות לתה\קפה.
חשוב! סנדלים- ממש מומלץ לאוורר את הרגליים בסוף היום וגם מאוד יעזור לחציות נחלים הרבות.
ביגוד חם מאוד חשוב, לנו היה מאוד קר בלילות ולפעמים גם במהלך היום אז מכנס\חולצה תרמי חובה בנוסף מעיל, גרביים עבות, צעיף\חם צוואר.

א. קחו מספיק כסף לטרק ותשמרו שטרות קטנים למקומות הנידחים. אני יצאתי עם 8000 רופי ממנאלי והספיק לי אבל היה גבולי.
ב. נקודות הצטיידות בדרך- אז במנאלי ולה אפשר להשיג בערך הכל כולל ציוד טיולים מצוין.
מבחינת אוכל במהלך הטרק יש את הכפר קורז'וק ששם אפשר להצטייד באוכל בסיסי, בדברינג על כביש מנאלי-לה אפשר להצטייד באוכל מועט ודל יחסית, ובכפר הנקר כבר אין צורך להצטייד כי יש מקומות לאכול ולישון, אם רוצים בכל זאת מאמין שאפשר באוכל בסיסי.

תפריט אוכל

אז היה לנו תפריט אוכל שהתחלנו איתו מקיבר, כמובן שלאורך הטרק קצת השתנה בהתאם להספקה אבל נציין פה את הכמויות לאדם פחות או יותר ואת הדברים שאסור לוותר עליהם. בכללי שתדעו שלא חסכנו על עצמינו באוכל כי זה היה לנו מאוד חשוב לאכול טוב ושיהיה טעים. בסוף זה גם מוסיף לאווירה ולמצב רוח.

ארוחת בוקר:
קוואקר- חצי כוס לבן אדם
תפוחים יבשים, תמרים יבשים, צימוקים
קינמון
דבש

ארוחת צהריים:
לחם (מומלץ מאוד לקנות לחם לא פרוס כי הפרוס מתפורר אחרי יומיים, אם מוצאים טורטיות אז זאת האופציה המושלמת כי זה נשאר למלא זמן)
טחינה
חמאת בוטנים\נוטלה
גבינת יאק (שמחזיקה מעולה להרבה זמן)
גזר
מאגי- מאין מנה חמה, פשוט שמים כמה דקות במים רותחים ומוכן.

ארוחת ערב:
אורז- חצי כוס לאדם
עדשים- חצי כוס לאדם
בצל
שום
תבלינים- מלח, פלפל, פפריקה, גארה מסאלה (תבלין הודי)
שקיות מרק בטעמים (דרך מצוינת להחזיר לגוף נוזלים בסוף היום)
וכמובן שקצת שוקולדים לסיים את היום כמו שצריך.