טרק בסיקים ה- Goecha La Pass

טרק מדהים בן 8 ימים במדינת סיקים שבמזרח הודו

תאריך הטיולApril 2013
עונה מומלצתמרץ-מאי או ספטמבר-נובמבר

יצאנו בחופשת פסח משפחה בת שבע נפשות לטרק בסיקים.

בסיקים אופציות רבות לטרקים. הטרק היפהפה היוצא מיוקסום לעבר הגוצ'ה לה פאס (4950 מטר) אורך 7-8 ימים ואפשר לקצר אותו לכדי 5 ימים (עד Dzongi La). לאורך הטרק יערות גשם סבוכים, פריחות של רודנדנדרון בצבעים שונים, מגנוליה, סחלבים, נהרות שוצפים ומפלים מרשימים, גשרים תלויים ושבילי עץ ציוריים. ככל שעולים בגובה הצמחייה מתמעטת וההרים המושלגים האדירים והקרחונים מקיפים מכל עבר.

הכנות לטרק

סוכנות טיולים:

חובה לטייל בסיקים עם מדריך. ניתן להתארגן לבד על כל הדברים (מדריך, יאקים, אוכל וכו..) אך הרבה יותר נוח וכנראה שאפילו זול לקחת סוכנות שתארגן הכל עבורכם. ישנן מספר סוכנויות שאפשר למצוא באינטרנט והמחירים שהן לוקחות ליום נעים בין 25-60 דולר. בכפר יוקסום 6 סוכניות ומומלץ מאוד לבחור באחת מהן ולא בסוכנות רחוקות הנמצאות בערים.

אנחנו בחרנו בסוכנות בשם Red Panda. יש עליהם יחסית הרבה ביקורת שלילית (בעיקר בענייני תשלום) אבל הם היו זולים משמעותית מהאחרים והחלטנו להמר עליהם. כדי למנוע אי הבנות שילמנו רק חלק מהסכום מראש וביקשנו לראות את הציוד לפני היציאה ולפגוש את המדריך והצוות.

ויזה:

כדי להכנס לסיקים יש להוציא ויזה. הויזה ניתנת בחינם וניתן להוציא אותה בדרג'לינג, בגנגטוק, בסיליגורי. מומלץ לתת לסוכנות דרכה אתם מטיילים לטפל בהוצאת הויזה. בכל מקרה צריך שתי תמונות פספורט בשביל זה.

פרמיט:

היציאה לטרק מחייבת פרמיט. מוציאים אותה ע"י הסוכנות וגם לכך צריך תמונת פספורט. עלות הפרמיט היא חלק מהתשלום לסוכנות. לוקח להוציא את הפרמיט יום שלם, אם אתם ממהרים אפשר לשלוח שבועיים מראש את הפרטים והצילומים לסוכנות והפרמיט יהיה מוכן כשתגיעו.

הגעה

שדה התעופה הקרוב נמצא ב- Bagdogra הנסיעה מהשדה לכפר יוקסום אורכת 8 שעות בג'יפ. מומלץ מאוד לתאם איסוף מראש ע"י הסוכנות איתה סגרתם. אחרת תיאלצו לנסוע דרך אחת הערים הסמוכות (גנגטוק, דרג'לינג, סיליגורי).

הצוות

הצוות כלל 7 חברי צוות ושמונה יאקים. מדריך, טבח, שלושה עוזרי טבח שגם סחבו את ציוד המטבח ושני אנשי יאקים. אחד מאנשי היאקים היה גם שמן (רופא מקומי) וידע היטב קשפים נגד מחלות גובה והשני היה מחוץ לעונה רועה צאן ואפילו שרד תקיפת דוב.

הצוות כולו היה מעולה! מקצוענים, אדיבים ונחמדים.

מז"א ועונות טיול

בסיקים אפשר לטייל בשתי עונות - אביב וסתיו. בין החודשים מרץ למאי יש הרבה פריחה ובין החודשים ספטמבר עד נובמבר יש ראות טובה יותר.

אנחנו טיילנו בתחילת האביב כאשר הפריחה הייתה רק בתחילתה. מז"א היה מאוד הפכפך ולרוב בבקרים היה בהיר ולקראת הצהריים (החל מ- 11:00) מעונן עם גשמים, ברד ושלג.

הכפר יוקסום

יוקסום הוא כפר יפה ממנו יוצאים לטרק. גובהו 1780 מטר והוא מתפרס על שטח גדול. מומלץ לאכול במסעדה בשם Gupta הצמודה לסוכנות Red Panda

מהכפר ניתן לעשות טיולים יומיים למנזרים בסביבה, לאגם המשאלות במרחק שעה נסיעה (לא מאוד מומלץ) וגם לצאת לטרק המנזרים שאורך יומיים-שלושה.

יום א' - Yuksam ל- Tshoka

ההליכה מיוקסום מתחילה בקצה הכפר בשביל צר ולא בולט.

הדרך עצמה ברורה ונחה להליכה. השביל שומר בגדול על קו גובה אחד ועובר בתוך יער טרופי יפה. בדרך עוברים שלושה גשרים תלויים ואחריהם עליה תלולה ויחסית ארוכה לכפר טסוקה.

משך ההליכה הכולל: 7 שעות

יום ב' - Tshoka ל- Dzongri

מטסוקה ממשיכים את העליה התלולה לכיוון דזונגרי. הדרך מלאה בפריחה וחלק ניכר מהשביל מסודר כאשר ההליכה היא על שביל עץ (כמו דק).

משך ההליכה הכולל: 5 שעות

יום ג' - Dzongri View Point ו- Dzongri La

היום השלישי של הטרק מיועד להסתגלות לגובה.

עשינו שני טיולים מנקודת הלינה:

הראשון - טיפוס בזריחה לעבר ה- Dzongri View Point אורך כשעתיים הלוך וחזור.

השני - הליכה בת שעתיים וחצי לכל כיוון לעבר ה- Dzongri La.

יום ד' - Dzongri ל- Thangsing

יום עם הליכה לא קשה - מעט מאוד עליות ונוף מדהים לעבר הקנצ'נג'ונגה.

ההליכה מתחילה בעליה קצרה ואחריה הליכה מישורית של כשעתיים. אחרי שלוש שעות מתחילת ההליכה מגיעים לירידה תלולה בתוך יער לעבר הנחל הגדול היוצא מאיזור ה- גוצ'ה לה. הירידה ביער מחליקה מאוד בעונה בה טיילנו - הקרקע הייתה קפואה לחלוטין.

אחרי הירידה הולכים מעט לאורך הנחל הגדול עד נקודת חציה על גבי גשר. משם שעה וחצי נוספות ומגיעים מ- Thangsing.

משך ההליכה הכולל: 7 שעות

יום ה' - Thangsing ל- Lhamunne

מטנזינג ללמוני הליכה קצרה בת כשלוש שעות בשביל נוח ועם עליה מתונה. הדרך כולה לאורך הנחל, הקרבה להרים הגבוהים מרשימה מאוד וההר Pandim המרשים מלווה אותנו עד למוני.

בדרך ראינו להקת Blue Sheep גדולה ויאקים פראיים.

משך ההליכה הכולל: 3 שעות

יום ו' - העלייה לפאס ה- Goacha La והירידה ל- Cockchorong

היום לשמו התכנסו - יום הטיפוס לפאס.

התחלנו את ההליכה בשעה 02:30 לאור ירח מלא. היציאה המוקדמת חשובה כדי להגיע לפני כניסת עננות לתצפית על הקנצ'נג'ונגה ושכניו. כעבור שעה הגענו לאגם סמיטי שהיה קפוא בעונה הזו. המשכנו לעלות ולקראת השעה 06:00 הגענו לתצפית הראשונה לעבר ההרים הגבוהים באמת.

חלק מהקבוצה החליטו לחזור וחלק המשיכו לעבר הפאס. מי שחזר זכה למצוא עקבה בולטת של נמר שלג!

המשך הדרך לפאס מדהימה ומומלצת מאוד! היא מתחילה בירידה תלולה על מדרון מושלג וממשיכה באיזור פתוח עם מרחבים עצומים ונוף מאוד מיוחד. בדרך ראינו עקבות של שועלים, ארנבות וחיות אחרות...

העליה הסופית לפאס נוחה מאוד ואין אתגר רציני מבחינת ההליכה, למעט הגובה שמקשה על הנשימה.

הגענו לפאס בשעה 09:00.

את הירידה עשינו בהליכה מהירה משמעותית מהעליה. עברנו על פני שתי הבקתות בהן ישנו בשני הלילות הקודמים וירדנו עד Cockchorong.

משך ההליכה הכולל: 15 שעות

יום ז' - Cockchorong ל- Bachim

ההליכה ביום הזה עוברת בקיצור דרך ואיננה עוברת דרך Dzongri.

השביל עובר ביער בקו גובה יציב עד הבקתה ב- Phedang. השביל היה קפוא ועבר על פני נחלים קפואים ואיזורים מושלגים בשלג עמוק.

משך ההליכה ל- Phedang כ- 4 שעות.

מ- Phedang ממשיכים על השביל בו כבר הלכנו ביום השני עד ל- Bachim.

משך הליכה כולל: 7 שעות

יום ח' - Bachim ל- Yoksum

יום זהה ליום הראשון. הגענו ליוקסום בשעה 13:40 עייפים ומרוצים מטרק מדהים!

• הטמפרטורה בחלק מהלילות צנחה הרבה מתחת לאפס. חשוב להביא שקי שינה טובים, בגדים חמים ומזרוני שטח עבים. לא לסמוך בכך על הסוכנות.