טרק Rumtse - Tso Kar - Tso Moriri

טרק אוהלים מאתגר, נידח וגבוה (במיוחד) במזרח לדאק שנקטע יומיים לפני הסוף עקב סופת שלגים באמצע הקיץ. נופי בראשית ומרחבים מדהימים.

תאריך הטיולAugust 2019
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

בנימה אישית

שמי תומר, תרמילאי מושבע ובלוגר טיולים!
אני אוהב להעלות על הכתב את החוויות והרשמים האישיים שלי ולשתף אותם, כדי שגם אחרים יוכלו ליהנות מהם! אני מקפיד לטייל במדינות ובאזורים שהם מחוץ למסלול השחוק, אין תחושה מדהימה יותר מלהרגיש 'שגילית' מקום חדש.
מזמין אתכם להיכנס לבלוג הטיולים שלי - 'Backpacker' בכתובת- backpacking.co.il.
תוכלו למצוא שם מידע נוסף על הודו ומדינות אחרות באסיה ובפאסיפיק.

הקדמה ופרטים טכנים

טרק רומטסה - צוקאר - צומורירי הוא טרק מאתגר באיזור המזרחי של לדאק. איזור זה גבוה במיוחד ומתאפיין במרחבים פתוחים חלקם מישוריים, גבעות רכות ובדלילות אוכלוסין.

הנופים אינם דרמטיים כמו באיזורים אחרים בלאדאק אך משהו במרחבי האינסוף ובהרגשה הנידחת כובש ומעניק תחושה של טרק על הירח.

הגובה הממוצע באיזור הוא 4000 מ׳ + לכן יש להגיע לטרק מאוקלמים לאחר שהייה ממושכת יחסית בגבהים.

אגם צוקאר הוא אגם מלוח קטן, בעוד שאגם צומורירי הוא אגם מים מתוקים ונחשב לאחד האגמים הגבוהים בהודו.

טרק זה יוצא מכפר הנקרא Rumtse על כביש לה מנאלי, ומסתיים בכפר Korzok שעל אגם צומורירי. נהוג לעשות את הטרק ב-6-7 ימים. לצערנו לא הצלחנו לסיים את הטרק עקב סופת שלגים שהפתיעה אותנו יומיים לפני סופו.

💮 רקע כללי ופרטים טכנים: 💮

▪️מרחק: 68 ק״מ ( המסלול המלא - 100 ק״מ)
▪️משך הטרק: 4 ימים (6 ימים)
▪️תקופה: אמצע אוגוסט 2019
▪️רמת קושי: קשה
▪️אופי המסלול: חד כיווני

▫️עונה: ניתן לצאת לטרק מיוני עד ספטמבר. תצפו לשלג במקומות הגבוהים בתחילת/סוף העונה.

▫️ניווט: המסלול מסומן ב- maps.me, ובפועל תואם רוב הזמן למסלול בשטח. המסלול מאוד ברור, ובחלקו עובר על דרכים המתאימות לרכבים.

▫️לינה: יש להיערך ללינת שטח -אוהל, שק״ש,מזרון שטח. אין כפרים בדרך עם בתי תה בהם ניתן לישון.

▫️הצטיידות במזון: תאלצו לבשל בעצמכם. אנחנו עשינו את כל קניות המזון במיין באזאר בלה. בבוקר אכלנו קוואקר, בצהריים לחם/קרקרים עם ממרחים ומאגי, ובערב אורז עם עדשים.

▫️פרמיט: יש צורך להצטייד בפרמיט עבור אגם צומורירי. הפרמיט ייבדק רק בהגעה/יציאה באגם צומורירי בעמדה הצבאית. את הפרמיט הוצאנו מהסוכנות של סונאם ברחוב צ׳אנגספה -750 רופי עבור 10 ימים.

▫️השכרת ציוד: יש חנויות להשכרת ציוד ברחוב צ׳אנגספה בלה.

▫️השארת ציוד: השארנו ציוד מיותר בגסט האוס בו לנו בלה.

▫️גבהים: פרט קריטי במיוחד. הטרק כולו בגבהים של 4000 מ׳ + וחוצה את קו ה-5000 מ׳ לא מעט פעמים. מומלץ לצאת לטרק לאחר שהייה ממושכת בגבהים, ומאוד לא מומלץ לצאת לטרק זה כטרק ראשון בלאדאק.

▫️מזג אוויר ולבוש: יש לבדוק את מזג האוויר לפני היציאה לטרק ולבוא ערוכים מבחינת מעילי גשם וביגוד חם. לנו (אמצע אוגוסט 2019) היה מזג אוויר מאוד הפכפך, גשם ירד מספר פעמים ובסוף הטרק אפילו תפסה אותנו סערת שלגים שחדלה אותנו מלסיים את הטרק במלואו.

▫️מים: יש שעות שלמות בטרק בהם אין נגישות למקורות מים. פירטתי בסיפור הדרך מתי מומלץ למלא מים ולכמה זמן. מומלץ כמובן לטהר את המים/ להרתיח לפני השתייה.

▫️הגעה לתחילת הטרק - הכפר Rumtse: בכל יום בשעה 16:00 יוצא מיניבוס מהתחנה המרכזית בלה לכפר רומטסה. משך הנסיעה 3 שעות ועלותה 100 רופי. מומלץ להגיע כשעה לפני לתחנה לתפוס מקום במיניבוס.

▫️חזרה ללה מסוף הטרק - אגם Tso Moriri- יש אוטבוס שחוזר מאגם צומורירי ללה 3 פעמים בחודש. האוטבוס יוצא מלה בכל 10,20,30 בכל חודש בשעות הבוקר, וחוזר מ צומורירי ביום למחרת בשעה 7 בבוקר. עלות הנסיעה 401 רופי. מונית תעלה 6500-7500 רופי.

▫️אופציות להארכת הטרק: ניתן ללכת מהכפר Korzok שעל אגם Tso Moriri לכפר Kibber שבעמק ספיטי - כ-6-7 ימים. אין כפרים בדרך - מחייב לינה באוהלים.

יום 0 - הגעה לנקודת ההתחלה של הטרק: הכפר Rumtse

לינה בגובה: 4200 מ׳

בשעה 16:00 עלינו על אוטבוס מהתחנה המרכזית של לה לכפר Rumtse - משך הנסיעה 3 שעות ועלותה 100 רופי. הכפר רומטסה כפר דרכים על דרך לה מנאלי עם 4 מסעדות שהם גם הום סטייז. בחרנו מקום אקראי בו ישנו בעלות של 250 רופי לאדם כולל א.ערב ובוקר (דלות).

יום 1- מהכפר Rumtse ל-Chorten Sumdo

מרחק הליכה: 13 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 5 שעות
שיא גובה יומי: 4550 מ׳
לינה בגובה: 4550 מ׳

היום נפתח בהליכה של כרבע שעה על הכביש מהכפר רומטסה עד לנקודה ממנה מתחיל הטרק, הנמצאת על דרך עפר ממזרח (משמאל) לכביש לה- מנאלי. ניתן לזהות מתי צריך לרדת מהכביש על פי מספר מבנים הנראים נטושים, שם יוצא שביל עפר. מהמבנים הנטושים הולכים על דרך עפר עד שמגיעים לנהר. יש לרדת במורד הנהר עד לגשר אדום, שם יש לחצות את הנהר. לאחר מכן חוזרים אחורה ופונים ימינה לנחל אחר, יש ללכת כל הדרך לאורך הגדה הימנית של הנהר. את הנחל יש לחצות מספר פעמים, עד שנשארים בגדה השמאלית של הנחל ומזהים מצד שמאל מכלאות בקר מאבן ומספר בקתות נטושות -Chorten Sumdo. לנו היה מזג אוויר גשום כשהגענו למקום ומצאנו בקתה נטושה נקייה יחסית בה העברנו את הלילה.

יום 2- שלושת הפאסים הראשונים

מרחק: 21 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 10 שעות
שיא גובה יומי : 5230 מ׳
לינה בגובה: 4960 מ׳

קמנו לבוקר קצת סגרירי ומעונן. בלילה ירד שלג במקומות הגבוהים והפסגות הסובבות נעטפו בשמיכה לבנה דקה של שלג.

היום מתחיל בהליכה קלה של כ-25 דקות לאורך הנהר בעמק בו ישנו. בשלב מסוים מגיעים לפיצול ערוצים. השביל ממשיך עם הערוץ השמאלי והדי יבש. פה הייתי ממליץ למלא מים ל-4 שעות הבאות.

מפיצול הערוצים מתחילה עלייה של כשעתיים עד הפאס. העלייה לא מאוד תלולה אך עדיין קשה עקב הגובה הנותן אותותיו ככל שמתקרבים לפאס. לאחר הליכה כוללת של כשעתיים וחצי הגענו לפאס הראשון בטרק - Kyamni La . גובה הפאס 5180 מ׳. מהפאס נוף יפה להרים בצבעים משתנים ולפסגות מושלגות.

מהפאס מתחילה ירידה לעמק יפיפה של כ-45 דקות. גם פה מומלץ למלא מים ל-3 שעות הבאות. בעמק עצרנו לפקל קפה ומנוחה קצרה לקראת הפאס הבא. זהו גם מקום מעולה לקמפינג המידה והתעייפתם או בחרתם לעשות את הפאס הראשון ביום הראשון לטרק.

לאחר המנוחה מתחילה עלייה של כשעה עד לפאס השני בטרק - Mandalchan La. גובה הפאס כ-5170 מ׳ והעלייה אליו לא פשוטה, שוב בגלל הגובה. לאחר ההגעה לפאס ישנה הליכה לאורך קו הרכס , ללא ירידה בגובה. זהו אחד החלקים היפים ביותר של היום. לאחר כחצי שעה מתחילה ירידה אל עבר עמק הנקרא Tisaling. סהכ הליכה של כשעה מהפאס לטיסאלינג. Tisaling הוא מקום בו נוהגים להעביר את הלילה בסוף היום השני של הטרק בדרך כלל. הגענו לחניון הלילה בשעה 13:00 לאחר כ-6 שעות הליכה. החלטנו שהיום נעשה כבר את הפאס השלישי.

לאחר מנוחה ארוכה וארוחת צהריים, יצאנו לעבר הפאס השלישי בטרק. תחילת העלייה בשביל די ברור, אך בשלב מסוים השביל נעלם ויש צורך לאלתר שביל על פי השביל במאפס מי ( שמחצי הדרך לא באמת קיים). ההליכה לא קלה אף היא במיוחד עקב העובדה שצריך לאלתר דרך. משך ההליכה מטיסאלינג - כשעה וקצת עד לפאס Shingbuk La - גובה 5230 מ׳. בעלייה לפאס ראינו להקת יעלים ופרא. הפאס עצמו מדהים וניתן לראות ממנו חלק קטן מאגם טסו קאר, כשברקע פסגות מושלגות רכות ונופים מדבריים משגעים.

מהפאס התחלנו ירידה של כשעה וקצת (כמעט 5 ק״מ) עד נקודה שנראתה לנו מתאימה לפתוח אוהלים - איזור של מדשאות בסמוך לנחל חצי זורם בגובה של 4960 מ׳. זהו המקום האחרון לפתיחת אוהלים כיוון שבהמשך הנחל לא זורם ואין איזור נוח לפתיחת אוהלים.

יום 3- אל עבר בקעת Tso Kar

מרחק הליכה: 17 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 7 שעות
שיא גובה יומי: 4950 מ׳
לינה בגובה: 4550 מ׳

את היום השלישי של הטרק לקחנו באיזי. לאחר קימה מאוחרת התחלנו ירידה לכיוון בקעת צוקאר. מומלץ למלא מים בנחל ליד הקמפסייט כיוון שאין מים בשעתיים הבאות בכלל.

היום מתחיל בירידה בערוץ יבש לעבר בקעת צוקאר. לאחר שעה של ירידה בנופים מדבריים יפים, מגיעים לבקעה. עם ההגעה לבקעה יש צורך לעלות מעל אוכף קטן, עלייה של רבע שעה. מהאוכף ירידה של כ-40 דקות לכיוון חניון לילה מסודר. בדרך חוצים דרך סלולה המתחברת לכביש לה - מנאלי.

לאחר הליכה כוללת של כשעתיים מגיעים לחניון לילה בו יש אוהל תה ומספר אוהלים בהם ניתן לישון. אנחנו עצרנו למנוחה מאוד ארוכה בבית התה שם אכלנו טאלי ב-100 רופי. ניתן להצטייד שם גם במאגי ובעוגיות ושוקולדים. באוהל התה נדרשנו לשלם 200 רופי עבור אוהל שמוקם בשטחים הקרובים לאגם עקב הסיבה שמדובר בשטח פרטי. אוהל התה הוא גם נקודת מילוי המים האחרונה עד חניון הלילה.

לאחר המנוחה התחלנו הליכה לכיוון אגם Tso Kar. ההליכה היא הליכה מישורית קלה על דרך ג’יפים. לאחר כשעה מגיעים לתצפית יפיפה בפינתו הצפון מערבית של האגם המלוח. משם הליכה נוספת של כשעה מעל חופו המערבי של האגם.זו הייתה כבר שעת ערביים והאגם נבצע בצבעים כתומים -ורדרדים מקסימים. סיימנו את היום באתר הקמפינג Riyul הנמצא בקצה הדרום המזרחי של האגם. ניתן לזהות שהגעתם לריוּל על ידי בקתות אבן ליד מכלאות בקר מצד ימין של השביל, ומדשאות רחבות בצידו השמאלי. ישנה נביעת מים קטנה ליד המדשאות אותה ניתן לזהות על ידי בזנט.
בריול פתחנו אוהל והעברנו את הלילה.

יום 4 - מ-Riyul ל-Rajun Karu דרך פאס Horlam Konka La

מרחק הליכה: 17 ק״מ
זמן הליכה ברוטו: 7 שעות
שיא גובה יומי: 4980 מ׳
לינה בגובה: 4930 מ׳

היום מתחיל בהליכה מונוטונית של כשעתיים בעמק רחב ויבש. לאחר כשעתיים מגיעים למקום יפה עם מדשאות הנקרא Nuruchang. שימו לב שאין נקודות למילוי מים מריוּל עד נורוצ׳אנג אז הצטיידו עם מספיק מים לשעתיים הליכה.

בנורוצ׳גנג עצרנו לפקל ומנוחה קצרה ולאחר מכן התחלנו להתקדם לעבר הפאס. בנורוצ׳אנג יש לחצות נחל המחייב הורדת נעליים. אחרי חציית הנחל מתחילה עלייה מתונה ולא קשה מידי של כשעה ורבע עד פאס Horlam Konka La הנמצא בגובה של 4980 מ׳. מהפאס נופים לאגם צוקאר ולמספר פסגות מושלגות.

מהפאס ישנה ירידה לעמק יפה. בירידה הכה בנו ברד חזק וטורדני. למזלנו הברד הפסיק עם ההגעה לעמק, שעם ההגעה אליו ישנה חצייה נוספת של נחל. לאחר החצייה עצרנו להפסקת צהריים. משם הליכה די מישורית של שעה עד ל- Rajun Karu, התיישבות נוודים טיבטית בגובה 4930 מ׳ בה פתחנו אוהל. את האוהל פתחנו מאחורי חומת אבנים בתוכה יש אוהל ירוק גדול המשמש לדעתנו כמקום תפילה (יש שם תמונה גדולה של הדלאי לאמה). התבקשנו לשלם במקום מהמקומיים הנוודים 200 רופי עבור כל אוהל.

יום 5 - סיום הטרק מוקדם מהצפוי

קמנו בשעת בוקר מוקדמת כששלג כבד מכה על אוהלינו. השלג הצטבר לגובה של 5-10 סנטימטרים. מדהים היה לראות איך כפר נוודים בלב המדבר נצבע לפתע בלבן באמצע הקיץ כאילו היה כפר באלפים. שגרת חייהם של הנוודים לא נפסקה על אף השלג הכבד והקור העז- הנשים יצאו החוצה לחלוב העיזים והגברים עסקו ברעיית היאקים.

בשעת בוקר מאוחרת השלג נפסק והשמים התבהרו. בצעד מצער למדי אך עם זאת אחראי קיבלנו החלטה לסיים את הטרק בשלב הזה. החשש הגדול שלנו היה שסערת שלגים נוספת תתפוס אותנו בלילה הבא והאחרון לטרק - בגובה 5200 מטרים ותנצור אותנו בגובה רב מרוחקים מכל ציוויליזציה או אפשרות להיחלץ.

למזלנו, דרך עפר מגיעה אל הכפר ולחלק מה נוודים יש רכב. הצלחנו למצוא צעיר שהסכים לקחת אותנו ב-4500 רופי לאגם צומורירי - נקודת הסיום של הטרק. הדרך מהכפר לאגם - כ-3 שעות. מדובר באחת הנסיעות המדהימות ביותר שיצא לנו לעשות - האוויר הצלול לאחר סערת השלגים, הפסגות הגבוהות העטופות שלג טרי ורך יחד עם הנופים המדבריים הפכו את הנסיעה לעוצרת נשימה.

בשעת אחהצ מאוחרת הגענו לכפר Korzok - שעל אגם צומורירי. כפר טיבטי קלאסי לא יפה במיוחד אבל עם נוף יפיפה לאגם. מקומות הלינה בכפר בסיסים למדי אך גם יקרים בהשוואה לרמתם. הצלחנו למצוא מקום סביר עם נוף לאגם בעלות של 600 רופי לחדר זוגי. מקלחת חמה בבאקטים.

יום 6 - מנוחה על אגם צומורירי

היום שלאחר הטרק היה מנוחה בגדול ובמהלכו כבר הספקנו להכיר את כל ׳המבחר הגדול׳ של המסעדות בכפר קורזוק.

בשעת בוקר מאוחרת יצאנו לטיול קצר של כשעתיים על הגדה המערבית של אגם צומורירי. הלכנו כרבע שעה מזרחה מקורזוק עד שהגענו לחופו של אגם צומורירי ואז המשכנו דרומה לאורך הגדה המערבית. בדרך עוברים מספר תצפיות יפות על האגם.

במרכז קורזוק מנזר בודהיסטי קטן, כניסה אליו עולה 50 רופי וממש לא מוצדקת. המקדש מוזנח , חשוך ועלוב למדי והנזירים מבלים את יומם בשיטוט בטלני ברחוב היחידי של קורזוק והאזנה למוזיקה ברמקולים של JBL.

יום 7- חזרה ללה

כעיקרון, האוטבוס חזרה ללה צפוי היה לצאת רק ביום למחרת, אך מבדיקה קצרה שעשינו בכפר מצאנו מישהו שנסע ללה גם ככה וסיכמנו איתו על מחיר של 3000 רופי לארבעתנו (750 רופי לאדם). הפרש של 350 רופי אם היינו לוקחים את האוטבוס. הנסיעה ללה לוקחת כ-8 שעות.

• מומלץ לברר את מזג האוויר לפני היציאה לטרק כדי לא להיקלע לשלג כפי שלנו קרה.
  • קראו בעיון מתי נקודות למילוי מים כדי שלא תתקעו בלי מים.
  • הסוכנויות בלה יכולות לארגן סייס עם שיירת סוסים שתסחוב עבורכם את התיקים, וכן גם טבח, מדריך וכו׳. המחיר יקר ביותר.