טיפוס לפסגת סטוק-קאנגרי (6153) בלדאק

פסגת סטוק מתנשאת לגובה של 6153 מטר, מהפסגות הגבוהות באזור חבל לדאק ולה שבהודו, סיפור דרך קצר על טיפוס מדהים.

תאריך הטיולJune 2016
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

רקע כללי בנקודות

1. סטוק קאנגרי (stok kangri), היא פסגה המתנשאת לגובה 6153 מטר.
2. היופי בה, זה הגובה לעומת שאר לדאק, החוויה המדהימה והאתגר - שבמקביל מדובר בפסגה לא טכנית לטיפוס, ולכן אין צורך בניסיון קודם.
3. לטרק, כמו שאר הטיולים המוצעים בלדאק והסביבה, מתארגנים ויוצאים מלה, הנמצאת כשעה נסיעה מהעיירה 'סטוק' שממנה מתחיל הטרק.
4. תכנית הטרק, כפי שמציעים ברוב הסוכנויות-
יום 1- נסיעה לסטוק והליכה עד ל- mankarmo.
יום 2- הליכה ממנקארמו לבייס קאמפ, בלילה- עלייה לפסגה.
יום 3- הגעה לפסגה בבוקר, ירידה ומנוחה בבייס קאמפ.
יום 4- יציאה חזרה לנקודת ההתחלה.
אנחנו עשינו מסלול מעט שונה, ואפרט על כך בהמשך.
5. יש סוכנויות שמציעות דיל כולל - נסיעות, לינה (באוהלים), אוכל, ציוד ומדריך במחירים טובים (סביבות ה-15,000 רופי).
6. יש אפשרות גם לצאת עצמאית (יש להביא אוהל, שק"שים ואוכל, כאשר יש אפשרות גם להשכיר בשטח הכל).

יום 1 - נסיעה ל-stok והליכה ל-mankarmo

התחלנו את היום מוקדם, בנסיעה קצרה מאוד בג'יפ לעיירה סטוק (3,700 מטר).
נפגשנו עם המדריכים ויצאנו לדרך במסלול שמאוד מזכיר את שאר הטרקים והטיולים באיזור לדאק- הרים מדבריים עצומים ושטחי מדבר עצומים.
אמנם היום כולו עלייה, אך לא מאוד מורגשת והיום לא קשה במיוחד ולא ארוך.
בסוף היום הגענו להעביר את הלילה במחנה מנקארמו, בגובה 4,400 מטר, שם היו אוהלים מוכנים ואוהל גדול- מסעדה.

יום 2 - מ-mankarmo ל-base camp

קמנו בבוקר מהאוהלים הקרים, ארוחת בוקר ויצאנו להליכה כביכול קצרה מאוד, אך לא פשוטה.
ההליכה מתחילה מוקדם כדי לאפשר הגעה מוקדמת לבייס קאמפ ומנוחה לשם התאקלמות עד לחצות ולתחילת העלייה. אנחנו שינינו את לו"ז הטרק ויצאנו לפסגה יום לאחר מכן, ולכן אפרט בהתאם.
ההליכה ביום זה אכן לא הייתה ארוכה, אך לא פשוטה כלל. הנוף ממשיך להיות דומה אך מתחילים לראות קרחונים ופסגות מושלגות בהתאם לעלייה בגובה.
בסוף היום הגענו לבייס קאמפ (5,000 מטר), המאובזר באוהלים רבים ואוהלי מסעדה. המיקום של הבייס קאמפ עוצר נשימה ובמידה ויש מזג אוויר נקי, הנופים מדהימים והצפייה בשמי הלילה עם הכוכבים ייהפכו לחוויה בלתי נשכחת.
על אף שהיינו אמורים לעלות בלילה, החלטנו לנוח עוד יום ולעלות בלילה שלמחרת.

יום 3 - מנוחה והתקאלמות לגובה בבייס קאמפ

את היום העברנו בעיקר במנוחה והתאקלמות, והכנה נפשית לפני הפסגה.

המלצה שקיבלנו במקום, ואכן ביצענו בהתאם - הליכות ועליות התאקלמות.
באזור הבייס קאמפ יש עלייה לתחילת המסלול לפסגה, וכמו כן מספר גבעות באזור שמעולות להתאקלמות לגובה.
קחו שעה-שעתיים, תעלו קצת בגובה, תכינו קפה ותחזרו לבייס קאמפ.

הלילה שבין ימים 3 ו-4 - עלייה לפסגה

אחרי יום מנוחה וציפייה, לאחר שינת ערב קצרה, התעוררנו בחצות בבייס קאמפ, תה ויצאנו.
התחלנו את העלייה בקור ובחושך המוחלט, אך מהר מאוד הגוף מתחמם ומתרגלים לחושך.
במהלך העלייה, חוצים קרחונים תלולים, ועולים אט-אט לכיוון הפסגה. מגיעים לאזור הפסגה לאחר כ-6 שעות עלייה ולאחר כ-7 שעות מגיעים לפסגה. העלייה כוללת הרבה מאמץ פיזי ונפשי, ומהווה אתגר משמעותי. יחד עם זאת- חוויה משמעותית ומיוחדת במינה! כשהראות מתחילה להתבהר, ומתקרבים לפסגה, הנוף עוצר נשימה וניתן לראות פסגות רבות ברכסי ההימלאיה והקראקורם (כולל ה-K2).

בפסגה, מרוגשים ושמחים על ההצלחה, מצטלמים קצת ויורדים מהר.
הירידה עצמה לקחה כ-4 שעות, כשבדרך חזור מצליחים להבין מה עברת במהלך הלילה ורואים באור יום את הקרחונים המדהימים של ההר הזה, והנוף העוצר נשימה שניתן לראות מצלע ההר.

בסוף הירידה מגיעים חזרה לבייס קאמפ, עייפים אך מרוצים.

יום 4 - חזרה ל-stok

כפי שאמרתי, בדרך כלל יש יום מנוחה שלם לאחר הירידה מהפסגה ועד לירידה לסטוק. אנחנו לא עשינו כך, ולכן אפרט בהתאם.

לאחר הגעה לבייס קאמפ מהפסגה, החלטנו לנוח כשעה, לאכול ולשתות קפה ותה ולצאת לדרך חזור.
הדרך חזור הייתה מתישה וארוכה, לא קשה פיזית במקורה אך נהפכת לקשה לאחר לילה לבן של עלייה לפסגה וירידה ממנה. כמו כן, הדרך אינה קצרה ולכן נהפכה לקשה עוד יותר.

בסוף היום הגענו חזרה לסטוק, ושם חיכה לנו ג'יפ שלקח אותנו חזרה ללה.

טיפים ונקודות בדיעבד

1. גבהים - מומלץ לעשות את הטרק אחרי התאקלמות לגבהים בלדאק. כמו כן, צריך להקשיב לגוף גם במהלך הלילה ולמרות כל הרצון לעלות אם מרגישים לא טוב אז לא להתחיל את העלייה או לרדת חזרה לבייס קאמפ, גם באמצע הלילה.

2. מדריכים - לא חובה, אך עוזר, בעיקר לעלייה בלילה. פגשנו לא מעט אנשים שעלו בלי מדריך ופשוט הזדנבו אחרי קבוצות אחרות שעלו במהלך הלילה. כן חשוב לדעת מאיפה לחצות את הקרחון ולאיזה כיוון לעלות כדי להגיע לפסגה. שימו לב- נאמר לנו כי יש אפשרות להשכיר מדריך בבייס קאמפ. עד לבייס קאמפ אין שום צורך במדריך.

3. ציוד - מלבד קרמפונים, שום דבר לא קריטי. יש כאלה שמשתמשים בחבלים ורתמות, אך אנחנו לא השתמשנו.

4. חבילות וסוכנויות - הסוכנויות מציעות חבילות נוחות, ואני ממליץ בכל מקרה לדבר עם כמה סוכנויות ללמוד על הטרק ולהשוות מחירים, בכל מקרה.

5. החוויה - למי שאוהב הרים, מדובר בחוויה מדהימה. גם העלייה וגם הנוף, בשילוב עם האתגר, מהווים סיפור בלתי נשכח ונקודת שיא לכל טיול. מומלץ ביותר!