טיול אופנועים בעמק הנוברה ואלי

שבוע של נסיעות מטריפות על האופנוע וטיולים בין תרבויות טיבטיות ופקיסטניות, נופים עוצרי נשימה של מדבר מושלג, אגמים, מעיינות חמים והמון חוויות על האופנוע Enfield ההודי המסורתי

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתהעונה המומלצת ללה בירת חבל לאדאק ולסביבתה היא מאמצע יוני עד סוף אוגוסט

הכנות לטיול

מומלץ בחום!! ניסיון קודם באופנועי שטח לשם בטיחות הנסיעה וידע בסיסי במכונאות רכב.
ציוד לאופנוע:
שני ג'ריקנים של 5 ליטר לדלק, גומיות לאבטוח התיקים על האופנוע (אפשר לקנות בשוק המקומי בלה).

פרמיט: לגשת לאחת הסוכנויות יום ליפני ,אנחנו הוצאנו אצל sani בחור חמוד ואמין. בדקו שיש לנו פרמיט בכל מחסום בדרך (יש כמעט כל יום מחסום).

לפני ששוכרים/ קונים אופנוע:
לבדוק אורות, ברקסים, צופר, מצבר. מעבר כללי עם המוסכניק. מומלץ מאוד סבל לתיקים על אחורי האופנוע.

קופסת כלים לאופנוע:
בוקסה לפלג, מפתח לפירוק גלגלים, כלים לתיקון פנצ'ר, מפתח לחיזוק ברקס ולדרמן.
חלקי חילוף: פנימית להחלפה, כבל גז, כבל קלאץ', פלג, חוט חשמל לגישור.

לנסיעה על האופנוע- חובה מעיל נגד גשם ורוח (זה איזור עם מזג אוויר הפכפך).

יום ראשון- לה לפאנאמיק

שכרנו ערב ליפני 2 אופנועים 350 סמ"ק בסוכנות בשם albatross bike לא רחוק מהמיין בזאר באזור 900 רופי לאופנוע ליום, לקח לנו שעתיים לעבור על האופנוע בבוקר, לקבל את הכלים ולבדוק שהכל במקום. יצאנו לדרך ב-11 אחרי תור ארוך בתחנת דלק בלה (היחידה עד קארו). מלה פנינו צפונה לעבר פס glakhardun (אומרים שהוא הפס הרכוב הכי גבוה בעולם) 5600. הטיפוס לפס מתחיל על כביש אספלט וממשיך בדרך אפר משובשת. הגענו לפס ב-13, לאחר תקלת חשמל באחד האופנועים (קוטב התנתק מהמצבר ועשינו אילתור). התחלנו לרדת מהפס והגענו למסעדה קטנה ראשונה מהפס לאחר שעה וחצי בגובה 4700. ב16 יצאנו מהמסעדה לכיוון הכפר פאנאמיק ,בו המעיין החם- יותר נכון מבנה עם אמבטיה ענקית שמתמלאת ממים רותחים מהמעיין (יש הפרדה לנשים וגברים, אבל אנחנו נכנסנו יחד כי לא היה אף אחד).
המעיינות החמים נסגרים ב- 18 ונפתחים בבוקר ב 9.
גסט האוס מומלץ ומקסים! בתחילת הכפר מצד ימין- Nebula guest house.
והכי חשוב (: רואים יאקים ענקיים בדרך

יום שני- פאנאמיק לטורטוק

יום ארוך.
התעוררנו בפאנמיק, לארוחת בוקר לאדקית.
ב 9 הלכנו למעיינות החמים עד 11. הבריכה הייתה מלאה במים בני כמה ימים. רוקנו את הבריכה ומילאנו אותה מחדש במים רותחים! (בנים ובנות יחד).
יצאנו על האופנועים לכיוון טורטוק ב- 12. עצרנו בעיר דיסקיט ב-14 בערך לצהריים (אנחנו חיפשנו שם מוסך ולא מצאנו משהו מספק) יש בדיסקיט תחנת דלק (שלא תמיד יש בה דלק). הגענו לטורטוק אחרי נסיעה ארוכה ב-19. הדרך לטורטוק עוברת במרחבים עם רוחות מאוד חזקות ואיזורים מעוננים. נסענו לחלק האמצעי של הכפר "יול" לגסט האוס מקומי "בלטי" שבעליו נחמדים (מקום מאוד פשוט ולא נקי). נמצא בלב הכפר בין כל הסמטאות והתרנגולות. הכפר טורטוק הוא כפר פקיסטני בכל הווייתו, המקום מלא תרבות, חקלאות ושלל תלבושות מסורתיות של הכפריים המוסלמים (אין צורך לחשוש בגלל הזהות הישראלית, הכפריים אנשים חמים ומזמינים ופוליטיקה לא מעניינת אותם).
בטורטוק בילינו 2 לילות, עשינו מנוחה מהרכיבה הארוכה והמקום מקסים. יש תצפית מעל הכפר (הכפריים טוענים שאפשר לראות את פסגת ה- K2 בפקיסטן), אנחנו היינו בעונת הקציר וראינו את הנשים עובדות עם המגל ומפרידות את המוץ מגרגירי החיטה.

יום שלישי- מטורטוק לכפר הקטן טאנגייר

יצאנו מטורטוק אחרי יום מנוחה מפנק ב 8:30, הגענו חזרה לדיסקיט ב- 12. אכלנו ארוחת צהריים בדיסקיט על הרחוב הראשי ב"צ'ו קפה"(יותר מומלץ מבתוך הבזאר) ועלינו למנזר ליד הפסל בודהה הענק שנמצא מעל העיר (כניסה לבודהה ולמנזר 30 שקלים והם בהפסקה בין 12-13). חשוב לא להסתמך על התחנת דלק בדיסקיט, לא תמיד יש בה דלק (שאנחנו היינו היה).
בצומת של דיסקיט פונים חזרה לכיוון לה, ובתחילת העליות לפס (של היום הראשון) פונים במזלג שמאלה ונוסעים מזרחה לאורך הערוץ הגדול (מצפון לדרך). נוסעים על המצוק ולאט לאט יורדים לנחל. מגיעים לגשר קטן ואחריו יש צומת T בה פונים ימינה לכיוון הפס Wari la. אנחנו עצרנו לישון בכפר לא מתוייר Tangyar שנמצא מתחת לקרחון מרהיב. ראש הכפר עזר לנו למצוא משפחה בכפר שאירחה אותנו בתמורה לשינה על מיזרונים בסלון שלהם וארוחת ערב ובוקר (אנחנו השארנו להם כמה כסף שראינו לנכון, אם אני זוכרת 500 רופי לבנאדם).

יום רביעי- מהכפר טאנגייר לאגם הפנגונג

קמנו, הודנו למשפחה המדהימה שפתחה את הבית שלה בשבילנו.
ויצאנו לעבר הפס Wari la בגובה 5300 בשעה 8:30. הדרך לפס חלקלקה ומטפסת בדרך אפר לא פשוטה לנסיעה. ראינו נחלים שעדיין לא הפשירו מהלילה וחיות שאני לא יודעת את שמם (דומות לבונה) חמודות ושמנמנות. לקח לנו שעה וחצי להגיע לפס. מהפס יורדים לכפר sakti ומגיעים לצומת מרכזית עם שילוט של 10 ק"מ ימינה ל- karo (יש שם תחנת דלק) ובהמשך ללה. ושילוט שמאלה לפס Changla 5300. פנינו לכיוון הפס, והגענו לשיא הגובה סביב 13. הדרך לפס מתחילה טוב וממשיכה בדרך משובשת (בנוסף יש יחסית הרבה כלי רכב שנוסעים בה). עברנו את הפס ואכלנו צהריים ב- Tangste (מסקטי עד לטנגסטה אין באמת אוכל חוץ ממאגי- נודלס אינסטנט, בפס וגם זה לא תמיד).
משם המשכנו לכיוון אגם הפנגונג המפורסם. בדרך לאגם חצינו מעבר מים די עמוק וארוך סביב 16:30, אפשרי עם האופנוע אבל מומלץ לא להרכיב. לפני ההגעה לאגם יש מזלג- שמאלה ל- Lukong וימינה ל- Spangmik. כ-5 ק"מ לפני ספנגמיק נתקלנו במעבר מים סוער על הכביש שמתחיל לזרום בשעות אחה"צ כל יום בגלל הפשרת הקרחונים. סביב 17 פירססנו חזרה וישנו בפונדק דרכים 3idiots, 3 ק"מ חזרה בערך מהנחל. (הפונדק בסיסי מאוד אבל סביר, 200 רופי לאוהל ל4 אנשים).
וזריחה ראשונה מול אגם הפנגונג!

יום חמישי- אגם הפנגונג

זריחה ב 5:50, אכלנו ויצאנו לספנגמיק בשנית (: והמעבר הסוער מאתמול, היה שקט מאוד.
המשכנו ל -man כ- 10 ק"מ מספנגמיק על דרך משובשת ולא קלה. לא מצאנו שם מקום לינה קרוב למים שמפתה להישאר בו. (פחות תיירותי שם ויש הרבה הום-סטיי). עשינו פרסה וחזרנו לספנגמיק סביב 13 וחלק מהנחלים על הכביש כבר התחילו לזרום. ישנו ב Summer paradise באוהלים זוגיים גדולים עם מיטות ושירותים צמודים בקצה הכפר על האגם + באקט חם למקלחת (קפוא באיזור משעות אחה"צ!) בעלות כוללת של 2000 רופי כולל ארוחת בוקר וערב טעימות!
הנוף באיזור האגם מהמם, אנחנו עשינו שם שני לילות. והרחצה מומלצת בין 11-12 למרות שגם אז יש רוח ולבנות קצת קר (;

יום שישי- אגם הפנגונג ללה

נפרדים מהפנגונג!
יצאנו ב-7 בדרך חזרה ללה. עצרנו לארוחת בוקר בטנגסטה בסביבות 8:30. המשכנו חזרה לפס Changla והגענו לקארו לארוחת צהריים.
מקארו סטינו מהדרך למנזר הכי גדול בחבל לאדאק- המיס, הסתובבנו בו שעה וחצי (100 רופי כניסה) וחזרנו לקארו ומשם ללה. הדרך מהמנזר ללה לקחה לנו שעה על כביש ראשי יותר.

• אנחנו ניווטנו עם מפת כבישים מעולה של לה והסביבה שאפשר לקנות בכל חנות ספרים בלה. ושם רואים בבירור את שמות הכפרים והפסים שפירטתי עליהם בסיפור דרך.
  • קרם הגנה!!!! חשוב! נשרפים מלא גם עם קסדה וכיסוי פנים.
  • בגדים חמים- רוב השבוע בגבהים די גבוהים ומזג האוויר סגרירי.
  • בטיחות! אל תזלזלו. קסדה טובה שתתאים לכם, נעלי הרים ומכנס ארוך ועדיפות גם לעבה למקרה של נפילה. ומומלץ גם באף לפנים למנוע את השאיפת אבק בזמן הנסיעה.
  • יש הרבה משאיות צבאיות בדרכים, הם יחסית נהגים זהירים ונותנים זכות קדימה לתיירים על אופנועים (:
  • מומלץ רק למי שבעלי ניסיון קודם ברכיבה על אופנוע לצאת לטיול, ובטח כאשר מרכיבים אדם נוסף מאחור!!! מומלץ לא לרכב אופנוע בודד.