הודו - חלק ב' - לאורך הגנגס מרישיקש לוארנסי ולכפרים בקסר-דווי

טיול מרישיקש השקטה לוראנסי המדהימה. לחוות את הודו דרך הטקסים והנוף האנושי

תאריך הטיולMay 2020
משך הטיולחודשיים
עונה מומלצתאפשר לטייל בהודו בכל זמן , מחודש אפריל החום במישורים מורגש, זו העונה לצפון הודו ועדיף לעלות להרים, שם נעים יותר. בהרי הצפון - החל ממרץ אפריל ועד אוקטובר מאוקטובר עד אפריל זה הזמן למרכז והדרום ללאדק העונה המומלצת היא מסוף יוני ועד אמצע ספטמבר. בכל יתר עונות השנה מעברי ההרים חסומים.

הודו היא ארץ מיוחדת שקשה לתאר. היא ארץ של שילובים וניגודים , צבעוניות ועוני, זיהום אוויר וטבע עוצמתי, שלווה וכאוס מוחלט.
מה שבטוח שאי אפשר להישאר אדישים אליה ואין אפשרות שהיא לא תשפיע עליך.
חמישה חודשים נפלאים בהודו - אני אחלק את הטיול שלנו לארבע פרקים :
חלק א - חודש וחצי במדינת ראג'סטאן - המדבר הכי צבעוני.
חלק ב - חודש וחצי מרישיקש השקטה לוראנסי המדהימה. לחוות את הודו דרך הטקסים והנוף האנושי
נפאל - יציאה חודש וחצי וחזרה .
חלק ג - חודש במדינת הימאצ'ל פרדש - כפרים שלווים, נהרות ועמקים ירוקים למרגלות הרי ההימליה. ומקדש הזהב של הסיקים בפנג'אב
חלק ד - חודש בלאדק - נופים עוצמתיים, פסגות מושלגות, אוכלוסיה טיבטית והכול מאד רגוע ושליו.

רישיקש שעל נהר הגנגס

רישיקש היא עיר 100% צמחונית דתית שנמצאת על גדות נהר הגנגס. בקרבת הנהר מתקיימים כל ההתרחשויות. טקסים מוזרים, מלא באבות וסאדואים. והיא גם מרכז למדיטציה ויוגה.

איך מגיעים:
כדי להגיע מדלהי לרישיקש צריך להגיע קודם לעיר הרידואר ומשם חצי שעה נסיעה באוטובוס לרישיקש.
הרכבת מדלהי להרידואר לוקחת 5 שעות .
יש ברישיקש שני אזורים עיקריים, שנקראים רמג'ולה ולקסמנג'ולה, שניהם נמצאים משני צידי גדות נהר הגנגס, וגשרים שמחברים בין הגדות .
המרחק בין רמג'ולה ולקסמנג'ולה הוא 20 דקות הליכה.
מתחנת האוטובוסים ברישיקש לוקחים ריקשה לאחד הגשרים ועוברים לצד השני.

לינה:
האזור של רמג'ולה הרבה יותר שקט , והאזור של לקסמנגולה מלא במסעדות גסטהאוסים וכו'.
ברמג'ולה אכסניה חביבה בשם ganga sai g.h. שנמצאת בצמוד למלון rajdeep שבו מסעדה לא רעה.
בלקסמנג'ולה אכסניה טובה moon holiday home , לא רחוק ממסעדת כנען.

מה לעשות:
אחרי רדת החשיכה רישיקש דיי נסגרת, ורק מעט מסעדות תיירים נשארות פתוחות.
הגנגס באזור הזה מאד נקי וממש כיף להיכנס למים.
אפשר לעשות טיול קצר למפלים היפים (יש אזהרות לא ללכת לבד לשם).
יש הרבה מרכזי מדיטציה ויוגה, והרבה אירופיים מגיעים לכאן בשביל זה.

מסעדות מומלצות:
ברחבת תחנת הריקשות של רמג'ולה נמצא: mokti’s helth food cafe קצת רחוק אבל מומלץ מאד, אוכל מצוין ומוזלי שווה.
בלקסמנג'ולה יש מסעדות הודיות טובות, טאלי ב 20 רופי. מסעדת כנען העושה חמין בשבת וקוסקוס בימי רביעי.

המלצה לטיול באזור:
שכרנו אופנוע מבחור הודי ברחוב (250 רופי ליום), ועשינו טיול בהרים שמסביב. היעד היה מקום בשם קנג'פורי. שעתיים רכיבה, טיפסנו בפיתולים לאורך ההר. בדרך ראינו הרבה עופות דורסים גדולים ומרשימים. לקראת הסוף, הכביש נהיה צר ולא תמיד סלול, והנוף מאד יפה. כשנגמר הכביש התחלנו לטפס מלא מדרגות עד שהגענו לראש ההר שם נמצא מקדש קנג'פורי. הרגשה של סוף העולם, פסגות מושלגות ונוף של ההימליה.

אנחנו לא ממש התחברנו לרישיקש ולדעתנו כמה ימים בהחלט מספיקים למקום.
מרישיקש המשכנו ליעדנו הבא - ורנסי.
לקחנו רכבת מהרידואר לורנסי (2nd sleeper, שעות 21).
הדרך לורנסי תמיד ארוכה ומעייפת כי היא יחסית במזרח הודו. כדאי להצטייד באוכל לדרך- סנדוויצ'ים, פירות, ירקות ופירות יבשים וכו'.

גנגוטרי - טרק אל מקורות הגנגס

בחודש מאי חזרנו פעם שניה אל רישיקש במטרה לעשות טרק אל מקורות הגנגס:
יוצאים לטרק מעיירה קטנה בשם מגנגוטרי, שנמצאת בגובה: 3,415 מ׳
הכפר גנגוטרי שוכן בעמק צר בין הרי ההימלאיה הגבוהים, כאן חבוי המקור של נהר הגנגה.
הכפר קדוש להינדואים שבאים לשם לטבול במי הנהר הקפואים והשוצפים.
הנהר יוצא מתוך קרחון במעלה ההר שמעל גנגוטרי .
קצת לפני גנגוטרי יש אתר עם מעיינות חמים.

איך מגיעים:
אוטובוס מרישיקש לאוטרקשי (7.5 שעות), שם נשארנו לילה, ולמחרת המשכנו באוטובוס לגנגוטרי (6 שעות). הדרך מתפתלת במעלה ההר ומלאה תהומות עד שנגמר הכביש ומגיעים לגנגוטרי שממוקמת גבוה גבוה בין ההרים.

בעקרון אין בעיה לצאת לטרק בעונה הזו (תחילת מאי), אבל לנו לא היה מזל, וביום שהגענו לגנגוטרי התחילה סופה רצינית של שלושה ימים בכל צפון הודו. ובגלל הגבוה הסופה הפכה לסופת שלגים. אחרי שלושה ימים של שלג החלטנו לוותר על הטרק וירדנו חזרה להרידואר.

וראנסי - הרפתקה ללא יעד

ורנאסי היא עיר מדהימה, מורכבת והעיר העתיקה ביותר והקדושה ביותר בהודו. גדושה בפעילויות ובמראות נוף אנושיים, ולא כולם יודעים להתמודד איתה. העיר נמצאת לאורך נהר הגנגס ובכל שכונה יש גאטות שיורדות אל המים שם מתקיימים טקסים שונים, ובמיוחד בגאט המרכזית.
גאט נוספת שמושכת הרב תשומת לב היא גאט השריפה, אליה מגיעים עולי הרגל ההודים כדי ללוות את יקיריהם בדרכם האחרונה. אפשר להסתובב בשקט באזור הגאט ולצפות במחזות מורכבים שהם מעבר להגיון החינוכי בתרבות המערבית. מפאת הרגישות תיירים מתבקשים לא לצלם ולכבד את המקום.
השיטוט בעיר הוא הרפתקה ללא יעד, והתפאורה מדהימה.

לינה:
בתחנת הרכבת בורנסי יש טוריסט אינפורמיישן דיי יעיל.
אכסניה מומלצת: ganga yogi lodge שבשכונת sonarpura , לבעלים קורים סאני, והוא ממש אחלה. באכסניה יש חדרים טובים ופחות טובים, אז תבקשו לראות כמה .
נהגי הריקשות בורנסי ידועים בנסיונותם לקבל עמלה מהגסטהאוס אליו הם מביאים אותך. לכן כשנכנסים לגסטהאוס ודאו שנהג הריקשה לא יצטרף אליכם.

מה לעשות:
את הנסיעות בורנסי עושים על ריקשות אופניים תמורת 10 רופי
טיול לאורך הנהר והגהאטות זו אחת הדרכים לחוש את החיים בורנאסי
הגאט המרכזית מלאת התרחשויות. חתנים וכלות הודים שבאים יום אחרי החתונה, מאמינים שבאים לטבול בנהר הקדוש, זקנים וחולים שבאים למות בעיר הקדושה, הודים שמוכרים מים קדושים מהנהר, ילדים משחקים, נשים מכבסות בנהר, ערמות כביסה שפרוסה לייבוש ועדרי באפלו שבאים להתקרר במים. ליד הכול יש שלט "please keep the gangas clean” .
גאט השריפה עמוסה בערמות עצומות של גזעי עץ והאווירה מיוחדת מסתורית ומסריחה.
שייט על הגנגס בשעת הזריחה, לראות את ההתרחשויות בגאטות בשעות המוקדמות היא חוויה מעניינת ומומלצת.
בורנסי יש הרבה קונצרטים של כלי נגינה הודים כגון סיטאר וטאבלה. יש בתי ספר ללימוד מוזיקה, ואפשר ללמוד חליל, גיטרה, ג'מבה וכו'.

קניות:
ורנסי היא בירת המשי- צעיפים, כל סוגי המצעים, מפות, וילונות, כיסויים וכו'. יש כמה חנויות שמתחרות על כספם של הישראלים, והתמקחות זה שם המשחק. המוכרים, הודים לחלוטין, מדברים עברית שוטפת. הידועים ביותר הם: אסי מורנסי (שיש לו גם חנות בדלהי), אנטוני מהעין השלישית, שנקין של המשי, ובאבא קטן.
כל אחד ינסה שתיקנו אצלו ולא תבקרו אצל המתחרים. כולם מוכרים את אותה סחורה אז שווה לעשות סקר שוק. אנחנו ממליצים על אסי מורנסי.

מוראנסי לנפאל:
מורנסי המשכנו לנפאל
בורנסי מוכרים דילים של אוטובוס עד קטמנדו - יקר ומעייף.
אנחנו ממליצים לקחת רכבת לילה מורנסי לגורקפור (6 שעות 2nd sleeper) להגיע בבוקר, ולהמשיך באוטובוס לעיירת הגבול סונלי (3 שעות).
מסונלי לקחת אוטובוס לאן שרוצים - קטמנדו/פוקרה/צ'יטואן.

לאחר חודשיים בנפאל חזרנו להודו.
חזרנו מסונלי לגורקפור, מכאן אפשר לתפוס רכבת כמעט לכל מקום.

קסר-דווי, kasar devi

קסר-דווי הוא אזור הררי כפרי לא מתויר במיוחד, על ההרים שמעל העיר אלמורה, ומקום מפגש של ישראלים.
הרכבת הכי קרובה לאלמורה מגיעה עד קאתגודאם

אנחנו נסענו מלגורקפור שליד וארנסי, הרכבת לקאתגודאם הייתה מלאה, אז עלינו על רכבת לילה לבאריילי (10 שעות 2nd sleeper), ומשם המשכנו באוטובוסים עד אלמורה (7 שעות). הדרך מאד יפה.

אלמורה היא עיירה הודית לא גדולה במיוחד, בנויה על צלע הר. העיירה מוקפת ביערות סמיכים של עצי מחט גבוהים ונשקף ממנה נוף אל פסגות הימלאיה. המראה הכללי פסטורלי מאד , והיא מלאה בחנויות של ממתקים הודים.
קסר-דווי נמצאת חצי שעה נסיעה מאלמורה.

את הדרך בינהם עושים בג'יפים צפופים שעולים ויורדים כל הזמן (מקום בג'יפ עולה 10 רופי). כשמגיעים בפעם הראשונה עם התיקים והכול, ינסו לקחת מכם הרבה יותר (מאיתנו ביקשו 150 רופי) אז לא לשלם יותר.

קסר-דווי: מקום רגוע מאד, נוף של הרי ההימליה, אווירה פסטורלית ושקטה, אוכל טוב, וזול מאד. כיף להיות שם. הרבה אנשים שוכרים כאן בתים לתקופות ארוכות. יש שמורת ציפורים באזור.

אכסניה מומלצת: akash deep g.h.. הרבה מקום, ספות לשבת מול הנוף. פשוט לשבת ולקרוא, לסרוג ולנוח. מידי פעם יורדים לאלמורה לסידורים. קרוב לאכסניה יש מסעדה קטנה בשם "מוהנ'ס" עם עוגות ואוכל טוב.

מאלמורה חזרנו לדלהי באוטובוס (12 שעות).