Stok Circuit

טיול קצר קולע ויפה מאוד, קרוב ללה. ואדיות מדבריים, נחלים זורמים, פס אחד ויפה, כפרים נחמדים ונוף נהדר

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

רקע והכנות

היציאה לטרק מ-Zinchen, שנמצא סמוך מאוד ללה, אך כ-50 דקות נסיעה ממנה. לקחנו מונית אל נקודת ההתחלה, ושילמנו מחיר מופקע של 1000 רופי. הנהג הסיע אותנו אל הנקודה בה הכביש נגמר נכון לרגע בו יצאנו לטרק - מעט אחרי זינצ׳ן. בלונלי פלנט הטרק מתחיל במנזר Spitok, משם הולכים ברגל על הכביש עד זינצ׳ן. מכיוון שזוהי הליכה ארוכה, חמה, משעמעת ולא נעימה, החלטנו לוותר עליה ואנחנו ממליצים בחום לעשות כן.

בלה ניתן להצטייד באוכל וציוד לטרק (ולהשכיר אוהל אם רוצים). בעונה, אין חובה לסחוב אוהל, למרות שמאוד נחמד לעשות זאת ולהיות עצמאיים מבחינת נקודות הלינה ואורך הימים. אם זה הטרק הראשון שלכם באזור ואינכם מאוקלמים- מומלץ מאוד לסחוב אוהל, אחרת תצטרכו לעלות. טיילנו עם מפה של הוצאת Olizane, שעלה 1500 רופי במיין בזאר - המפה מצויינת, אך לא הכרחית אם זהו הטרק היחיד שתעשו.
יש צורך באמצעים לטיהור מים בטרק - גם אותם אפשר לקנות בלה. אנחנו השתמשנו בפולידין.

יום 1 - Zinchen ל-Rumbak

בהתכוונות ליום הליכה קצר (בשל העלייה בגובה) יצאנו מלה לאחר ארוחת צהריים. ירדנו מהמונית בקצה הנוכחי של הכביש ההולך ונסלל במעלה בואדי. התחלנו ללכת נגד כיוון הזרימה, תחילה על כביש מתהווה, חתוך זמן קצר על שביל יפה, שחצה לעתים קרובות את הנחל, על גשרי עץ, על סלעים ולעתים הרגלים יחפות.
ככל שהתקדמנו בואדי נהיה מצוקי יותר, והתחלנו לראות חלקות עצים גבוהים שאנשי הכפר שותלים. תוך זמן קצר התחלנו לראות הרים מושלגים במעלה בואדי.
לאחר כשעתיים הליכה הנחל נפתח, והגענו לפיצול נחלים רחב, ממנו ההרים נשקפים מכל העברים. המשכנו עם השביל הברור יותר במעלה הואדי השמאלי, ומיד פגשנו אתר קמפינג ראשון. המשכנו לעלות והגענו אל הכפר Rumbak.
רומבק הוא כפר יפה מאוד, עם בתי בוץ לבנים מטופחים וגדולים, גינות ירק יפות (קנינו מנגולד לארוחות הבאות) ונוף מצוין. הכפר מתפרש לאורך הואדי, ולכל אורכו ראינו Home stays. המשכנו לאורכו, עברנו אותו, ומצאנו מקום נוח להקים את האוהל ליד הנחל.

יום 2 - Rumbak ל-Changma דרך Stok La

הלונלי פלנט ממליץ לחלק את ההליכה ליום נוסף, ו ביום השני ללכת רק עד הבייס קמפ של Stok La, כדי להתאקלם לגובה. מכיוון שלא כל חברי הצוות הספיקו לטרק בלדאק לפני כן, כך התכוונו לעשות.
בהתכוונות ליום קצר (3-4 שעות לפי הלונלי פלנט) יצאנו לדרך בשבע בבוקר- מוקדם מספיק כדי להספיק שעתיים של קרירות.
אולם, תוך חצי שעה מצאנו את עצמנו באתר קמפינג שהתאים לתיאור של הבייס קמפ. הזמנים לא נראו לנו הגיוניים, לכן המשכנו ללכת. שעה לתוך ההליכה הבנו שאנחנו כבר בעלייה לפס. בלי כוונה יום מנוחה הפך ליום של הליכה.
העלייה תפס כולה ארכה קצת יותר משעתיים בקצב איטי מאוד. תחילה הלכנו במעלה הנחל, כשממש לפני שהשביל מתחיל לזגזג בלילות מעלה פגשנו שתי נביעות קטנות - האחרונות שראינו כמעט עד נקודת הלינה. כך- מומלץ לצאת בבקבוקים מלאים - ליטר וחצי-שניים לאדם. כבר בעלייה הנוף היה יפה מאוד - כשהפס אליו אנו עולים נמצא בקצה של שרשרת שפיצים מרשימים.
מהפס נשקף נוף יפה מאוד אחורה - מסת הרים מדבריים מרשימה, כשבקצה פסגות מושלגות.
מהפס השביל מתחיל לרדת תחילה בתלילות ולאחר מכן במתינות, כעשר דקות עד שמגיע למיני-פס נוסף - מכאן הנוף נפתח קדימה - אל הרים מדבריים ירוקים יותר, סכיני סלע מחודדים ושלג קרוב יחסית על פסגת Stok Kangri וההרים הסמוכים אליו.
מכאן המשכנו לרדת כשעה - תחילה במתינות לאורך הרכס, לאחר מכן פנינו שמאלה לאתר קמפינג ראשון שנראה בבירור מלמעלה. משם המשכנו למטה במורד ערוץ יפה מאוד, כארבעים דקות נוספות עד לאתר קמפינג שני - Cangma, בו עצרנו.
כשטיילנו היה שם בחור נחמד שהפעיל דאבה קטנה, ואף השכיר אוהל אחד למטיילים.
אנחנו ישנו באוהל שלנו.

יום 3 - Changma ל-Stok

זהו יום אחרון וקצר.
יצאנו מנקודת הלינה, והמשכנו לרדת לאורך הנחל. כשהנחל נפתח ומתמתן, השביל עוזב אותו ומטפס מעלה, לפני שיורד אליו חזרה. אנחנו עלינו איתו, אך כפי שבילינו, אם גובה המים מאפשר חציה קלה של הנחל (וכשטיילנו הוא אפשר זאת) אין צורך לעלות לאפשר להמשיך מטה.
לאחר השנתיים הליכה נינוחה הגענו לכפר Stok - כפר יפה מאוד, שבתיו הלבנים פזורים בין תעלות מים לשדות שעורה וחרדל. גם כאן ראינו Home stays ומסעדות.
אוטובוס יוצא מסטוק ללה מוקדם בבוקר. פספסנו אותו במספר שעות, אך לא הייתה בעיה למצוא מונית חזרה - רכבים רבים מגיעים לכפר עמוסים בקבוצות שיוצאות אל פסגת Stok Kangri.
שילמנו 400 רופי, והגענו ללה תוך 40 נסיעה.

• הימים בלדאק עשויים להיות חמים מאוד, עם שמש חזקה שמנקזת מהגוף את כל הכוחות. בימים כאלה מומלץ ללכת מוקדם בבוקר ואחר הצהריים, ולמצוא צל לשעות הצהריים החמות.
  • השתמשנו ב-Trekking in the Indian Himalaya של לונלי פלנט לתיאור המסלול - אך להשראה בלבד
  • יש צורך באמצעי טיהור מים לטרק.
  • טיילנו עם גזיית Kovea Moonwalker שעבדה מצויין בגובה.
  • טיילנו עם מפת Ladakh and Zanskar של הוצאת Olizane (גליון מרכז) המצויינת אך יקרה שנקנתה ב-Main Bazar בלה.