טרק קצת אחר ברילה

טיילנו ב 14-19 אוקטובר 2016. טרק של 6 ימים ברילה במסלול קצת שונה בגלל תנאי מזג אויר.

תאריך הטיולOctober 2016

נסענו לרילה באוקטובר במטרה לעשות אחד מהמסלולים המתוארים בהרחבה כאן באתר.
בגלל מזג אויר לא נוח - שלג, קרח, ערפל - שנתקלנו בו בגובה, יצא שבסופו של דבר הלכנו במסלול קצת שונה שכולו בצד הצפוני של הרכס.
הלכנו בהרבה שבילי יער יפים והיינו רוב הזמן לבד, גם בשבילים וגם בבקתות.
חשבתי שהתיאור יכול להועיל למי שמגיע לאזור ונתקל כמונו, במזג אויר בעייתי.

יום שישי – מסאפארבה באניה לבקתת סקקביצה

נסיעה באוטובוסים מסופיה לדופניצה dupnica ומשם לספאראבה באניה sapareva banya. בסאפארבה באניה יורדים באמצע הכפר (תחנה שניה בתוך הכפר). אין שם תחנה מרכזית ואין שירותי תיירות מסודרים. מישהו ניגש אלינו ועזר לקנות מפה ולמצוא מונית. המונית נסעה במעלה הכביש עד ל zeleni preslap (18 לבה). משם התחלנו לעלות רגלית לבקתת סקקביצה skakavitsa . ההליכה היא בחלק הראשון בדרך רכב ואז פניה ימינה לשביל ירוק.
התחלנו ללכת ב 13:30. העליה לבקתת סקקביצה לקחה 1:20 שע' דרך יער יפה. הבקתה עם חדרים אבל ללא מקלחות. היינו בה לבד. מהבקתה מומלץ מאד לגשת למפל סקקביצה – הגבוה ביותר ברילה. סיבוב שווה מאד של שעה בערך הלוך וחזור מהבקתה.

יום שבת - מסקקביצה לשבעת האגמים

מהבקתה השביל עולה - צומת ראשון פיצול מהשביל לבקתת לובנה, אנחנו לוקחים ימינה; צומת שני פיצול מהשביל האדום שעולה לאיבן ואזוב אנחנו לוקחים שמאלה; צומת שלישי כחול ימינה וירוק שמאלה. כאן יש סתירה מול המפה - במפה שניהם ירוקים. אחרי בדיקה לוקחים את השביל הכחול, העליון. אחרי בערך שעתיים מבקתת סקקביצה מגיעים לבקתת רילסקי עזרא, שהיא נקודת ההתחלה של אזור שבעת האגמים ונמצאת ליד התחנה העליונה של הרכבל. מפה יש מסלול מעגלי של שבעת האגמים, שביל צהוב-ירוק עולה בין האגמים ושביל אדום עובר ברכס מעליהם. שני השבילים יוצאים מריסלקי עזרא ומתחברים ליד האגם החמישי וניתן ללכת באחד ולחזור בשני. אנחנו עלינו בשביל דרך האגמים. אחרי שעה הגענו לבקתת סטדמה עזרא שליד האגם השני. את הבקתה פתחו רק בצהריים ואכלנו שם משהו קל. השביל היפה ממשיך לעלות דרך האגמים. יש המון מקומות לעצור ולהתפעל מהנוף. אחרי האגם החמישי יש עליה תלולה לכיוון האגם השישי. בעליה התחיל להיות שלג על הקרקע וכשהגענו לאגם השישי הוא היה מוקף שלג. פה יש פיצול שבילים: שמאלה עולה שביל לגבעת תצפית (לשם מגיעים רוב מטיילי היום) ומשם השביל ממשיך לכיוון שיא הרכס וניתן גם להגיע ממנו לאיבן ואזוב; ומהאגם השישי ימינה עולה שביל כחול לכיוון בקתת איבן ואזוב. אנחנו פנינו ימינה בכחול. השביל ממשיך לעלות אל מעל האגם השישי, כל הזמן בשלג ואז מגיע למישור. פה ראינו שכל ההמשך מושלג ועוד יש עליה לא קלה עד לגובה 2700 מ' ואז צפויה ירידה תלולה אל בקתת איבן ואזוב. החלטנו לא להמשיך את ההליכה בשלג וחזרנו משם דרך השביל האדום שהולך על הרכס עד לבקתת רילסקי עזרא שם נשארנו לישון. יש חדרים פרטיים עם מקלחת צמודה. מסלול שבעת האגמים פופולרי מאד וגם בבקתה היו לא מעט אנשים. ההליכה ביום הזה לקחה כ-8 שעות סה"כ.

יום ראשון – משבעת האגמים למליוביצה תחתית.

התחזית מנבאת סערה. מחליטים להמשיך ללכת בשבילים נמוכים. מרילסקי עזרא יורדים בדרך תלולה סימון אדום (דרך לא ממש נעימה ועדיף לחפש את השביל הירוק צהוב שיורד דרך העמק). כשעה ורבע הליכה עד לובנה Lovna - בקתה חמודה בעמק יפה. מתחיל טפטוף. עוד כשעה עד בקתת וודה Vada שנמצאת בקצה של כביש שם אוכלים צהריים. משם שעתיים עד מליוביצה תחתית (אתר סקי). מכאן אפשר לעלות עוד שעה עד בקתת מליוביצה, אבל בגלל שצפוי מזג אויר רע מחליטים לחלק את הזמן בין שני ימים ונשארים לישון במליוביצה תחתית. בעונה זו יש רק מקום אחד לישון בו שנקרא צ'יינה - בית תה, למעשה מסעדה שצמודים אליה חדרים. המקום נמצא בתחתית העמק בצד רחבת הדשא הגדולה. המקום חביב מאד והחדרים טובים עם שירותים צמודים.

יום שני – ממליוביצה תחתית לבקתת מליוביצה.

ערפל כבד מכסה את כל העמק. מתחילים ללכת מאוחר ועולים בערפל במשך שעה לאורך הנהר עד בקתת מליוביצה שנמצאת בראש העמק. בבקתה חדרים של 2 ושל 8 מיטות. יש מקלחת ציבורית חמה.

יום שלישי – ממליוביצה לאגם סטרשנו וחזרה למליוביצה תחתית

יום שמתחיל בהיר וקר. נוף יפהפה אל ההרים שמעל העמק ובראשם הר מליוביצה. המטרה היא ללכת בשביל הארוך דרך מחסה קובלינו Koblino branishte עד לכביש שמעל מנזר רילה. מתחילים לטפס לכיוון אגם סטרשנו. הסלעים והאדמה מכוסים קרח מה שמאד מקשה על ההליכה ובמיוחד על חציה של דרדרות סלעים. בשלב מסויים נכנס ערפל מלמטה. מגיעים לאגם אחרי כ3 שעות כשהכל כבר מכוסה בערפל כבד ומחליטים לא להמשיך יותר גבוה. בערב הקודם קיבלנו מידע שבהמשך לכיוון קובלינו יש קטע עם חבל שמאד מחליק כשיש קרח. מאגם סטרשנו יורדים בשביל כחול שמגיע לאגם יפה ומשם בשביל ירוק חזרה למליוביצה תחתית דרך יער יפה. סהכ הליכה כ9 שעות כולל קרח שהפריע במשך כל העליה וחלק מהירידה. חוזרים לישון שוב באותה מסעדה.

יום רביעי - ממליוביצה תחתית לכפר גובדארצי

הערפל ממשיך. אפשר מפה לצאת בטרמפ לכפר הקרוב גובדארצי אבל מחליטים ללכת לשם ברגל. מתחילים בשביל אדום דרך יער יפה, מגיעים לצומת כבישי יער ולוקחים את הכביש שיורד למטה. זה פחות נחמד ללכת על כביש אבל אף מכונית לא נסעה שם. לפי המפה הכביש אמור להיות בסימון כחול אבל הסימון ממשיך באדום. הולכים עליו עד לכפר גובדארצי Govedartsi. סה"כ הליכה שעתיים וחצי. מגובדארצי לוקחים מיניבוס לסאמוקוב ומשם אוטובוס לסופיה.

• • ארוחות ערב ובוקר יש בבקתות. לגבי קניית ארוחות למשך ההליכה ביום – בחלק מהבקתות אפשרי ובחלק לא בדקנו. בכל מקרה לא נראה שהמבחר גדול וכדאי להביא קצת אוכל איתכם. היו לנו פירות יבשים וקנינו לחם, גבינות וירקות בסופרמרקט גדול שנמצא בתחנת האוטובוסים של סופיה. לא קנינו בדופניצה או בסאפארבה באניה.
  • • אנחנו לא לקחנו גזיה. בחלק מהימים עצרנו להפסקת תה/אוכל בבקתות שהיו בדרך.
  • • סימון השבילים הבולגרי טוב בד"כ. הסימון הצבוע הוא כמו אצלנו יחד עם שלטים עם שמות המקומות. כדאי להכיר את כתיבת השמות בבולגרית כדי לזהות את השלטים. חשוב לרכוש מפת סימון שבילים. יש מעט אי התאמות בין השטח ובין המפה לגבי צבע השביל. בנוסף, יש לפעמים עודף בסימונים כאשר שביל מסומן בכמה צבעים במקביל. בקיצור כדאי לשים לב.
  • • בסופיה ישנו במלון Favorit שהזמנו ב Booking.com. נמצא 10 דק' הליכה מהתחנה המרכזית. מומלץ מאד.