בולגריה - הרי הבלקן

המסלול עובר בין קרלובו (Karlovo) לקאלופר (Kalofer) וניתן ללכת אותו בשני הכיוונים. אנחנו התחלנו אותו מקרלובו בעיקר כיוון שבכיוון זה יש יותר בקתות בעליה. את המסלול אפשר לעשות בשלושה ימים ואנחנו פרסנו אותו על ארבעה ימים. ביומיים הראשונים עולים לרכס דרך שמורת נהר ה- Strata Reka הנהדרת, ביום השלישי ההליכה מעל קו העצים עם נופים פנורמים נפלאים עד למפל הגבוה בבולגריה (Ray) וביום הרביעי אוכלים הרבה שזיפי בר בדרך למטה

תאריך הטיולJuly 2011
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

כללי

לפני כשנה (קיץ 2011) יצאנו עם ביתנו בת השנה ושלושה חודשים לחודש וחצי של טרקים בבולגריה. גילינו מדינה קסומה ומאוד נוחה למטייל. שלושת הרכסים בהם טיילנו (בלקן, פירין ורילה) נמצאים במרחק של כמה שעות מעיר הבירה והתחבורה אליהם זמינה ונוחה. הנופים מרהיבים, האנשים חביבים ופריסת הבקתות מאפשרת טיול שמתאים לכל גיל. רכבלים מאפשרים גם למטיילים "לייט" לצאת לטיול יום סביב אגמים בפסגות הרים. לפני שנולדה בתנו חלמנו להמשיך לטייל בסגנון האהוב עלינו, לצאת לטבע לכמה ימים, לצלול בנופים ולהגיע לפסגות הרים. בולגריה איפשרה את החלום. הטיול המתואר מתאים למטיילים ומשפחות מנוסות בטיולים, יש לזכור שמדובר בטיול בהרים ומזג האויר יכול להיות מאוד הפכפך, כמו גם טיב השבילים, שימוש בסיפור הדרך על אחריותכם.... וכמובן שהוא אינו תחליף למפה.

האזור

לאחר צעדינו הראשונים בבולגריה עשינו דרכנו אל האזור שבפי כל נקרא הרי הבלקן ובפי הבולגרים נקרא סטארה פלאנינה (Stara Planina). הרכס חוצה את את חלק הארי של בולגריה ממזרח למערב לאורך 520 ק"מ ופסגתו הגבוהה ביותר Botev ברום של 2370 מ'.
לאורך כל שיא הרכס עובר השביל E3 (חלק מרשת השבילים האירופית) וניתן ללכת לכל אורכו. אל שביל הרכס עולים שבילים מדרום ומצפון כך שנוצרות אין סוף אפשרויות (כמעט) לטייל באזור. אנחנו עשינו שני טיולים בסטארה פלאנינה בראשון חצינו את הרכס מצפון לדרום (באזור צ'יפליק) ובשני, שעליו נרחיב, עלינו מדרום (קרלובו) וירדנו לדרום (קאלופר).
לעומת הפירין והרילה המוכרים לתיירים רבים מרחבי אירופה וישראל, אזור הבלקן מאופיין בתיירות מקומית ובכך טמון חלק מהקסם שבו.

היום הראשון: Karlovo ל- Hizha Hubavets

ביום זה נטפס כ- 530 מ' (440-970) דרך נהר ה- Strata Reka. את הערוץ התלול של הנהר שחורץ את הסלעים המגמתיים ניתן לראות כבר בישיבה על בירה במרכז קרלובו אבל בשביל להתקלח ולאכול פטל בפינות החמד שלו חייבים קצת לטפס...
תחילת השביל היא באזור האגם של קרלובו. מתחילים לטפס מערבה בחלקו הדרומי בשביל ברור אך לא מסומן היטב. לאחר כעשר דקות של טיפוס מגיעים לשביל מסומן בכחול איתו נישאר עד סוף הטיול. השביל מטפס בתלילות ממערב לנחל עד שבמקביל נגלה לנו הערוץ העמוק מצפון ונפתח הנוף לקרלובו בדרום. מכאן העלייה הופכת להיות מתונה יותר והנחל קרוב יותר עם שלל אתרי רחצה שאף אחד מהם אסור להחמיץ (חוץ מאלה שתלול מדי להגיע אליהם!).

ההליכה בהמשך היום היא אחת החוויות הרגועות שהזדמנו לנו (לא ראינו דובים) כשהשביל עובר בין נחל צלול יפיפה ליער נשירים צפוף. השביל ממשיך ומזגזג על גבי גשרי בטון משני צידי הנחל, עד שיצוץ באזור מישורי קרוב לנחל בית אבן מרשים העונה לשם Hubavets. לאלו שבונים על לינת שטח לפני Hubavets יש אזורים נעימים רבים ליד הנחל שמתאימים לאוהל.
סך כל ההליכה (נטו): 3:00 שעות.
ב- Hizha Hubavets יש מקלחת חמה, מיטות, שמיכות וזוג נחמד שמתפעל את המקום. טל' 033595373.

היום השני: Hizha Hubavets ל- Hizha Vasil Levski

ביום זה נמשיך לעלות עם נהר ה- Strata Reka כ- 380 מ' (970-1350). זהו יום רגוע ואפשר לקום מאוחר ולהנות ממי הנחל הצלולים. מבחינת אופי ההליכה ממשיכים את היום הקודם עם הרבה מראות ורוגע של מים ויער כאשר הנחל משנה אט אט את כיוונו מערבה. באמצע המסלול נחלוף על פני Hizha Balkanski rosi בגובה 1060 מ' במידה והיא פתוחה אפשר להתפנק שם על איזה תה.
Hizha Vasil Levski נמצאת על פיצול ערוצים גדול ואפשר להגיע לשם כבר בשעות הצהרים מה שמאפשר קפיצה למפל karlovsko Praskalo בגובה 26 מ' ובמרחק של כ 20 דק' הליכה. הדרך לשם אמנם לא מסומנת ודורשת חצייה של הנחל בין בולדרים, אך היא יחסית פשוטה והמפל לא מאכזב... (אינפורמציה ניתן לקבל מבני המשפחה המתחזקים את הבקתה).
סך כל ההליכה (נטו): 2:30 שעות.
ב- Hizha Vasil Levski יש מקלחת חמה משובחת, מיטות, שמיכות. טל' 029801285.

היום השלישי: Hizha Vasil Levski ל- Hizha Ray

היום מתחיל בטיפוס של כ- 500 מ' על גדתו הצפונית של הנחל. תחילתו של הטיפוס ביער מחטנים ולאט לאט כמות העצים מתדלדלת עד שעולים מעבר לקו העצים. כאן יתגלו בפנינו נופים מרהיבים לכל הכיוונים, עדרי פרות רועות באחו ושפע של שיחי אוכמניות משובחות כמקובל בהרי בולגריה.... הטיפוס ממשיך עד אוכף בגובה 1870 מ' הנקרא Dyusa ומהווה גם פיצול שבילים חשוב באזור. מהאוכף מתחילה סדרת ירידות ועליות (בהתחלה תלולות יותר ואחר כך מתמתנות) כשהשביל ממוקם נפלא - תחת המצוקים של Botev, הפסגה הגבוהה בסטארה פלאנינה (עם התחנה המטארולוגית שעליה) ומעל העמק המיוער. מהמצוקים נשפכים מפלי מים והשביל חוצה ערוצים זורמים. לא בכדי מכונה האזור בפי המקומיים "גן העדן". לאורך השביל יש מספר נקודות נמוכות יחסית, בהן קו העצים "תופס" את השביל. בימים חמים הצל מאפשר הפסקות צהרים מרגיעות.
ההליכה על צלע ההר מאוד מהנה אך רוויה בירידות ועליות ולכן Hizha Ray (גובה 1430 מ') באה בטוב כשהיא נשקפת באופק. מעט לאחר מכן, במבט צפונה, מתגלה המפל הגבוה ביותר בבולגריה: Rayskoto Praskalo בגובה 124 מ'. המפל מרשים ואם משקיעים כ- 15 דק' הליכה לכיוונו אפשר לחזות בפלא מקרוב.
בזכות המפל, Hizha Ray היא נקודת עלייה לרגל לאספני ה-Vיים המקומיים וכאן בהחלט ניתן לראות את המטיילים הבולגרים הנלהבים מטפסים אל הבקתה (כ- 1000 מ' טיפוס וארבע שעות הליכה מקרלובו) כשבידם האחת צידנית ובשניה אוהל הצבא האדום. הבקתה גדולה יחסית אך בעונה החמה (יולי –אוגוסט) צפו לעומס מטיילים.
סך כל ההליכה (נטו): 6:00 שעות.
ב- Hizha Ray יש מקלחת קרה, מיטות, ושמיכות. טל' 029801285.

היום הרביעי: Hizha Ray ל- Kalofer

מהבקתה אפשר להגיע ללכת ל- Kalofer דרך ערוץ ה- Byala Reka ומנזר מולד הבתולה (Nativity of the virgin monastery). זוהי אופציה מערבית יותר, כאשר טרמפים אפשר לנסות לתפוס מהמנזר. אם נתקעים ללא טרמפ אפשר להעביר במנזר לילה.
לחילופין, אפשר ללכת לכפר הנופש Panitsite ומשם לתפוס טרמפ. אנחנו מצאנו טרמפ מכפר הנופש כבר מהבקתה ולכן לא התלבטנו יותר מדי והלכנו על האופציה השניה.
חמש דקות הליכה מהבקתה שוב נמצאים עמוק ביער בירידה חדה מזרחה. לאחר חציית ערוץ משתנה מגמת השביל לדרום מזרח. ההליכה ביער על בסיס השביל הכחול. היציאה מהאזור המיוער פתאומית ודקות בודדות לאחריה נגיע לפיצול שבילים חשוב: השביל הצהוב שיורד אלינו מבוטב ממשיך דרומה לכיוון המנזר והשביל הכחול ממשיך דרום–מזרח ל- Panitsite. לא נתבלבל ונמשיך על הכחול על בסיס השלוחה הקרחת.
את דרכנו ילוו מכאן עצי שזיף מקומי שופעים בפרי (אוגוסט) המשמחים לבב צועד. כאשר אנחנו נכנסים מחדש לאזור מיוער אנחנו כבר קרובים ואחרי ירידה נוספת נגיע לנחל עליו יושבת העיירה, נלך דקות ספורות לידו עד לכביש לקאלופר.
זה הזמן להרים יד וללבוש חיוך תמים בציפיה לטרמפ או לחילופין ללכת עוד ששה ק"מ על הכביש....

• מפת סימון שבילים בקנ"מ 1:70,000 או 1:50,000 ניתן לקנות בחנות Strata בסופיה בעלות סבירה.
  • הלינה באזור היא על בסיס בקתות (Hizha) שבכולן יש ארוחות בסיסיות, מיטות ושמיכות וברובן יש גם מקלחת חמה. עלות לאדם נעה סביב 15 Lev (~7.5€).
  • אם בגזיות עסקינן מיכלים כדאי לקנות כבר בסופיה.