ארבעה ימים וחצי בהרי רילה, מרכבל בורובץ לשבעת האגמים

טרק של ארבעה ימים וחצי בהרי רילה בסוף אוגוסט. הטרק מתחיל בעלייה ליסטרבץ בעזרת רכבל מהעיירה בורובץ, ומסתיים בתחתית רכבל שבעת האגמים שנמצא מעל ספרבה באניה.

תאריך הטיולAugust 2023
עונה מומלצתבין יוני לספטמבר, כאשר מזג האוויר חמים.

פירוט קצר על הטרק שעשינו

טרק בהרי רילה הוא מסלול פופולארי שמתבצע מדי שנה על ידי כמויות גדולות מאוד של ישראלים. למעשה, במהלך הטרק שמענו חבורה שכינתה את הטרק כ- "שביל ישראל 2". זאת משום שהרוב הגדול של המטיילים שתפגשו בדרך אם תצאו לטיול, יהיו ישראלים. הטרק נחשב ברמת קושי בינונית כי הוא לא דורש ציוד מיוחד או כושר גופני יוצא דופן. השבילים בטרק מסומנים מאוד וכמעט אף פעם לא צריך להסתכל במפה. לאורך הטרק ישנו בארבע בקתות: גרנצ'אר (Granchar), ריבני אזרה (Ribni Ezera), מליוביצה (Malyovitsa) ואיוון ואזוב (Ivan Vazov). במהלך הטרק עוברים על פני נופים עוצרי נשימה, אגמים, הרים, נחלים, מפלים, בעלי חיים, צמחים ועוד ועוד.

קצת נתונים על הטרק שעשינו:
בסך הכל בטרק מטפסים 4,200 מטרים ויורדים 5,000 מטרים.
לאורך הטרק אתם תראו 64 אגמים (משתנה לפי התאריך שבו עושים את הטיול)
ימי הטיול שעשינו היו מחולקים ל15.5 ק"מ ביום הראשון, 16.4 ק"מ ביום השני, 18.4 ק"מ ביום השלישי, 13.5 ק"מ ביום הרביעי ו15 ק"מ ביום החמישי.
*חשוב לשים לב לכמות העלייה והירידה שיש בכל יום (פירוט בהמשך) ולא רק למרחקים

לקראת הטרק אני חיפשתי וקראתי המון דברים באינטרנט, ובעקבות זה בשום שלב של הטיול לא הרגשתי חוסר וודאות. לא תמיד היה פשוט למצוא מידע על כל מה שרציתי, ולכן בסיפור הדרך הזה אני אשתדל לשתף כמה שיותר ממה שלמדתי על הטרק.

תכנון הטרק ושאלות שעלו לנו

בשלב התכנון של הטרק נתקלנו בכמה שאלות לא פשוטות וחשוב לי לשתף אתכם בהן כדי להקל עליכם.
הראשונה: כמה ימים לטייל? התשובה לשאלה הזאת צריכה להיות תלויה בשני דברים עיקריים לדעתי, זמן וכושר. כמה זמן יש לכם לטייל. אם יש לכם 4 ימים לדעתי אפשר לעשות את המסלול ולוותר על בקתת איוון ואזוב (Ivan Vazov), אם יש לכם פחות, אני ממליץ לעשות את המקטע משבעת האגמים עד מליוביצה עם עצירה באמצע ללינה באיוון ואזוב. אם אתם בכושר טוב, אני ממליץ לעשות את המסלול במלואו, אם אתם בכושר קצת פחות טוב הייתי שוקל לסיים את המסלול באזור מליוביצה(Malyovitsa)\מנזר רילה (Rila Monastery).

השאלה השנייה: מאיזה כיוון להתחיל? במידה ואתם מתכננים לעשות את הטרק שעשינו או משהו דומה, אתם צריכים להתחיל או מבורובץ (Borovets) או מספרבה באניה (Sapareva Banya). ההגעה לשתי העיירות פשוטה יחסית ואפרט עלייה בהמשך אז לדעתי זה לא פקטור. אני חושב שהתשובה צריכה להיקבע על פי היום בשבוע שבו אתם מתחילים ומסיימים. **רכבל בורובץ לא פעיל בימי שני ושלישי** ולכן במידה ומתחילים או מסיימים את הטרק באחד מהימים האלה, תוודאו שאתם לא מתכנננים להגיע לבורובץ בימים האלה.

השאלה השלישית: כמה מים צריך לסחוב בכל יום? דבר ראשון צריך לזכור שמזג האוויר בהרי רילה שונה מבישראל ולכן לא שותים את אותה כמות מים. במהלך רוב הימים יש גישה למים זורמים ככה שאם מביאים טבליות כלור לטיהור מים (יש בכל חנות טיולים) אפשר לצמצם משמעותית את כמות המים שסוחבים. ההמלצה שלי היא לשאול את המטיילים שאתם פוגשים בבקתה איפה יש נקודות מילוי ולהתארגן על כמויות בהתאם. בכל הבקתות יש מקום למלא מים נקיים.

תחבורה ציבורית ובקתות

לדעתי זה החלק הכי חשוב בתכנון ולכן אפרט פה הכי הרבה.
תחבורה ציבורית:
מהניסיון שלנו לגמרי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית בבולגריה, למרות שהמסלולים לא מופיעים בגוגל מאפס. אני ממליץ להשתמש באפליקציה: Rome2Rio למרות שגם שם המסלול לא תמיד מופיע.
בכל מקרה, אכתוב פה את כל המסלולים שתצטרכו (לכיוון השני זה אותו דבר פשוט הפוך...)

מנמל התעופה בסופיה לבורובץ:
מתחנת המטרו בנמל התעופה לתחנת Zholio Kyuri, מחיר: 1.6lv, תדירות: כל רבע שעה
מתחנת המטרו Zholio Kyuri הליכה לSofia South Station (מצורפת מפה בתמונה)
מתחנת Sofia South Station לSamokov, מחיר: 7lv, תדירות: בערך כל שעה עד 20:00 (אנחנו עלינו על האוטובוס בשעה 15:30 ולפי האינטרנט וסיפורי דרך אחרים הוא פועל עד 20:00, ממליץ לברר לפני!)
מSamokov אוטובוס לבורובץ, מחיר: 2lv, תדירות: כל 45 דקות עד 18:00

מהרכבל התחתון של שבעת האגמים לסופיה:
אופציה ראשונה: לפי גוגל מאפס יש קו שיוצא בשעה 15:30 ומגיע ישירות לסופיה
(בכלל לא יכול להתחייב על זה, תבררו לפני!)
אופציה שנייה:
מונית מהרכבל לספרבה באניה, מחיר: 10lv לאדם
אוטובוס מספרבה באניה לדופניצה, מחיר: 2lv, תדירות: בתמונה למטה השעות המדויקות (נכון ל3.9.2023) **יש כמה תחנות בדופניצה, תרדו באחרונה**
מדופניצה לסופיה בעזרת רכבת\ אוטובוס (פשוט תשאלו באינפורמיישן מי מהם יוצא קודם ותעלו עליו, השעות שלהם נוחות ממה שהבנתי).
**הרכבת עוצרת בכמה תחנות בסופיה, תרדו באחת שהכי מתאימה לכם**

בקתות:
שם פה רשימה של מספרי טלפון ומיילים של הבקתות, ממליץ לכתוב להם בוויבר. מתחת אני אפרט על המחיר, השירותים שהבקתה מציעה ודגשים נוספים
Granchar Chalet: +359 89 846 6388 , granchar.chalet@gmail.com
Ribni Ezera Chalet: +359 89 871 8205, asenbalabanov@abv.bg
Malyovitsa Chalet: +359 88 523 2325⁩
Ivan Vazov Chalet: +359 88 772 7772⁩

גראנצ'ר: עונים בוויבר ובמייל, יש מסעדה ומים למילוי, שירותי בול פגיעה, אין מקלחת, אין חשמל, אין קליטה, חדרים משותפים. מחיר: 25lv
ריבני אזרה: עונים בוויבר ובמייל, יש מסעדה ומים למילוי, שירותי בול פגיעה, יש מקלחת חמה!, יש חשמל, יש קליטה לאייפון, חדרים משותפים ואופציה לבודדים. מחיר: 35lv
**השלטר הקטן** הנמצא 10 ק"מ מריבני ו8 ק"מ ממליוביצה (תמונה למטה): יש 10 מיטות עם שמיכות, יש אוכל למקרה חירום, יש אח חימום ועצים, יש קליטה.
**השלטר הגדול** הנמצא 15 ק"מ מריבני, ו3 ק"מ ממליוביצה (תמונה למטה): יש 10 מיטות עם שמיכות, יש הרבה אוכל וציוד למקרה חירום, יש אח חימום ועצים, יש קליטה, ממוקם על אגם, מיטות לא נוחות ממה שהבנתי.
מליוביצה: עונים בוויבר (אם אומרים יותר מדי זמן מראש הם לפעמים אומרים שאין מקום. במידה והם אומרים את זה, תכתבו להם יותר קרוב למועד ההגעה ולא אמורה להיות בעיה.), יש מסעדה ומים למילוי, שירותים רגילים, יש מקלחת עם מים פושרים, יש חשמל, יש Wi-Fi חינם, חדרים משותפים. מחיר: 30lv
איוון ואזוב (כמו הרבה ישראלים קיבלנו יחס לא נחמד בבקתה הזאת, יש ישראלים שטוענים שהיחס נובע מזה שהם לא אוהבים ישראלים): עונים בוויבר, יש מסעדה יקרה יחסית ומים למילוי, שירותי בול פגיעה, אין מקלחת, אין שקעים, יש קליטה , חדרים משותפים (לרוב שמים את הישראלים ביחד) מחיר: 30lv

היום הראשון של הטרק (Borovets->Granchar)

נחתנו בשבת בצהריים 26.8 בסופיה, נסענו לסמוקוב (לפי האוטובוסים שכתבתי מקודם) וקנינו בLIDL אוכל ונשנושים לטיול. מילאנו שם גם את הבנזיניה בתחנת דלק (למי שמשתמש). משם המשכנו לבורובץ וישנו במלון שהזמנו בבוקינג.

את הטרק התחלנו בבוקר של יום ראשון 27.8. הלכנו לרכבל שנמצא בבורובץ בשעה 8:15 (הרכבל מתחיל לפעול ב8:30 אבל מכירת הכרטיסים מתחילה רבע שעה לפני). מומלץ להגיע מוקדם כי יש לא מעט תור וחבל לבזבז זמן.

הרכבל עולה 20lv לאדם והכרטיסים הם רק הלוך חזור, מומלץ להביא את הכרטיסים לאנשים שתפגשו בהמשך המסלול. הרכבל באורך 5 ק"מ, עולה 1054 מטר גובה ונמשך חצי שעה בערך.

ירדנו מהרכבל בשעה 9:00 והתכוננו לטיפוס על המוסלה, שלושתנו נמצאים בכושר די טוב, חלק יותר חלק פחות והטיפוס לפיק לא היה לנו קשה במיוחד. בדרך לפסגה עוברים בכמה אגמים מהממים, אולי אפילו הכי יפים בטיול. אנחנו החלטנו להיכנס אליהם והם היו קפואים. אחרי הכניסה החלטנו לאכול ארוחת בוקר באגם מתחת למוסלה. קחו בחשבון שאסור להיכנס לאף אגם או נחל ואם תיתפסו תשלמו קנס כספי!!! (לאורך כל הטיול לא ראינו אף פקח). למרות שהפיק של המוסלה נמצא בגובה 2926 מטרים, הנוף משם לא כזה מטורף ויש שם לא מעט אנשים.
החלק הקשה של היום מתחיל אחרי הטיפוס על המוסלה. ביום הזה עולים בסך הכל 950 מטרים ויורדים 1150, כנראה שאתם תרגישו את זה בברכיים. אחרי הירידה מהמוסלה עולים ויורדים עוד שלושה הרים בגובה 2780 וזה חלק ממש קשוח ומתיש. לחלקנו זה היה החלק הכי קשה בטיול. אחרי עצירה לארוחת צהריים במקום עם נוף וקצת צל, התחילה הירידה. בדרך לבקתת גראנצ'אר יורדים בערך 600 מטרים שזה די הרבה. ככל שיורדים יותר אפשר לראות את הצמחייה נהיית גבוהה יותר וזה ממש נחמד. האגם של גראנצ'אר משמעותית פחות צלול מהאגמים ליד המוסלה אבל עדיין טבלנו בו בערב. בישלנו לעצמנו ארוחת ערב (אורז, עדשים, קישוא, גזר ונקניק) ואז הלכנו למסעדה, שתינו בירה, דיברנו עם כמה ישראלים שישנו איתנו בחדר ותכננו את המשך הטיול.

היום השני של הטרק (Granchar->Ribni Ezera)

דבר שלומדים בהרים של רילה הוא שגם אם היום על המפה נראה לך יחסית קל, עדיין יהיו חלקים שבהם יהיה קשה. בכל זאת, צריך לזכור שקווי הגובה של רוב המפות באזור הם כל 50 מטרים, מה שאומר שגם ביום יחסית שטוח, עולים בסופו של דבר יותר מ750 מטרים ויורדים 700.

ביום השני קמנו באזור 7 והתחלנו את היום בעלייה יחסית תלולה וקשוחה של 300 מטרים מבקתת גראנצ'אר, לא כיף להתחיל את הבוקר מזיע... משם יחסית הולכים על קו הגובה ובדרך אפשר לראות נוף מטורף על ההרים וגם כמה אגמים חמודים. אחרי שממשיכים ללכת, מגיעים לנקודה שממנה אפשר לראות בבירור את הרי פירין ואת כל האזור בין רילה לפירין. היה לנו מזל גדול שהראות הייתה כל כך טובה, לדעתנו הוא אולי היום הכי יפה בטרק, וזה ממש לא מובן מאליו. בערך אחרי 8 קילומטרים יש צינור מילוי מים ואפשר לקחת את זה בחשבון מבחינת כמה שמחליטים לסחוב. בהמשך היום פשוט עולים ויורדים כמה הרים, עד ארבעת הקילומטרים האחרונים המסלול ממש מתון, אבל משם הוא מתחיל להיות קצת מאתגר. קילומטר לפני הירידה לריבני אזרה מצאנו נקודה ממש יפה לשבת בה אז אכלנו בה ארוחת צהריים. אחרי הארוחה המשכנו לריבני ולמרות הספקות שהיו לנו, האגם באמת נראה כמו דג (ריבני אזרה מתרגם לfish lake). קיבלנו חדר פרטי לשלושתנו בבקתה ואז הלכנו לשחות באגם. אחרי השחייה הלכנו להתקלח והמים היו פשוט מעולים, בלי ספק ריבני הייתה הבקתה האהובה עליי. האוכל בבקתה ממש אחלה והמארחות מאוד נחמדות, אחת מהן ידעה אנגלית שוטפת וזה עזר מאוד.
הלכנו לישון מוקדם כי תכננו לצאת למחרת באור ראשון כדי להספיק ללכת כמה שיותר לפני שיהיה גשום (התחזית הראתה שהגשם יתחיל ב11:00).

היום השלישי של הטרק (Ribni Ezera->Malyovista)

היום השלישי של הטרק הוא בלי ספק היום הכי קשה שלו. במהלך היום עולים 1,100 מטרים ויורדים 1350 מטרים, העלייה והירידה מתפרשים על פני שני הרים גדולים שצריך לתפור. העובדה שהיה אמור לרדת גשם מהשעה 11 בבוקר לא עזרה לנו במיוחד. בעקבות המצב, החלטנו לצאת מהבקתה בשעה 6:15 במטרה להגיע עד השלטר הראשון שממוקם אחרי הירידה מההר הראשון שעולים ויורדים ביום הזה. השלטר נמצא במרחק 10 קילומטרים מריבני אזרה, והדרך אליו ממש יפה אבל מאתגרת. מתחילים את היום בגובה 2200 מטרים ועולים לפסגה בשם voden chal שנמצאת בגובה 2700, העלייה יחסית מתונה ונמשכת בערך 6 קילומטרים. הירידה מההר לעומת זאת מאוד תלולה, אנחנו העדפנו לעשות אותה לאט יחסית כדי לא לגמור על הברכיים. בקתת החירום הייתה ממש נחמדה ונראתה נוחה לשינה. היה לידה הרבה צל אז עצרנו קצת לפני העלייה השנייה של היום. בזמן העצירה הסתכלנו על התחזית וראינו שבסוף הגשם יתחיל רק בשלוש, זה הרגיע אותנו מאוד ואפשר לנו לקחת את שאר היום ממש בצ'יל.
העלייה להר השני ממש מתונה והיא לא הייתה לי קשה. חשוב לציין שבדרך עוברים ליד נחל נקי שמהווה נקודת מילוי מים אידיאלית (מומלץ להשתמש בטבלית כלור). בנוסף מהעלייה יש נוף פשוט מטורף, וליד הפסגה יש אגם ממש יפה שעצרנו לידו ונכנסנו אליו.
תחילת הירידה מההר היא יחסית תלולה והולכים לצד חוט ברזל על שפת מצוק, קחו בחשבון שזה יכול לקחת קצת זמן אם יש שם עוד אנשים. באמצע הירידה מגיעים לשלטר השני שנמצא ממש ליד שני אגמים ממש יפים. המצב של השלטר הזה היה ממש טוב, הייתה בו כמות מטורפת של ציוד, חמש עשרה מיטות בערך (אולי יותר, לא ספרתי) והמון אוכל למקרי חירום (אם אתם רק ישנים שם ולא נמצאים בחירום עדיף שתשתמשו במה שיש לכם...). עצרנו לארוחת צהריים ושחייה באגם הגדול שנמצא ליד הבקתה והמשכנו למליוביצה. הירידה למליוביצה תלולה מאוד ובסך הכל יורדים קרוב ל600 מטרים. הנוף מהדרך לעומת זאת פשוט עוצר נשימה, עוברים לצד מספר אגמים ונחלים ומשקיפים על הר מליוביצה והסביבה. בקתת מליוביצה היא כנראה הבקתה הכי נוחה, יש בה כל שירות שתצטרכו כנראה. הגענו לבקתה בשעה חמש בערך, את רוב ההליכה ביום הזה עשינו עד הצהריים.

היום הרביעי של הטרק (Malyovitsa->Ivan Vazov)

היום הרביעי הוא היום הכי קצר מבחינת הליכה, האורך של המסלול הוא רק 13.5 קילומטרים אבל עולים בו יותר מאלף מטרים ויורדים באזור 800. רוב העליה היא למעשה העלייה מבקתת מליוביצה שדרך אגב, נמצאת בנקודה הכי נמוכה בטרק, 2000 מטר מעל פני הים. עד להר מליוביצה שנמצא בגובה 2700. עד השעה 12 בצהריים העננים היו מאוד נמוכים, מה שגרם לנו להיות בתוך ענן עד אחרי הירידה מהר מליוביצה. העלייה לא הייתה קשה במיוחד, כנראה כשתגיעו לשלב הזה בטיול, העליות יפסיקו להיות מאיימות. על ההר יש אפשרות להאריך את המסלול במשהו כמו 200 מטרים לכיוון ולעלות לפסגה, לדעתי זה ממש שווה את זה, למרות שהיינו בתוך ענן.. בשביל לעלות צריכים לעקוב אחרי המסלול האדום בשלט שתראו בדרך, קשה לפספס. אחרי שכבר התבהר היה אפשר לראות נוף למלא אגמים ולמנזר רילה, מבחינתי החוויה של ההליכה בענן הוסיפה עוד מימד לטיול ואני בבירור זוכר את הרגע שיצאנו מהענן לנוף, זה היה פשוט מדהים. אחרי הר מליוביצה יש עוד שני הרים קטנים שצריך לתפור ומהשני יש נוף לשישה אגמים, בנוסף תוכלו כבר לראות משם את בקתת איוון ואזוב. הירידה לבקתה היא יחסית מתונה ומתחילה מהפיצול שממשיך למסלול שבעת האגמים, אם תרדו לבקתה, בבוקר תיאלצו לעלות על אותה הדרך. הירידה לבקתה הייתה ממש יפה כי היא ממוקמת בעמק ירוק ומקסים שמלא בפרות וסוסים. הבקתה עצמה די נוחה ופירטתי כבר על השירותים שהיא מציעה. מבחינת אירוח, האנשים בבקתה היו קרים מאוד לישראלים שבאו וזה דבר שצריך לקחת בחשבון. הלילה בבקתה לעומת זאת היה מאוד כיף, אפשר לשבת בחדר עם אח, לשתות בירה ולשחק במשחקי קופסא. חברת הישראלים בבקתות ממש כיפית ובאיוון ואזוב זה הורגש יותר מבבקתות האחרות.

היום החמישי של הטרק (Ivan Vazov->Sapareva Banya)

היום החמישי של הטיול הוא יום יחסית קצר ופשוט. במהלך היום עושים את מסלול שבעת אגמיי רילה ויורדים ברכבל או ברגל עד החנייה של הרכבל. האורך של המסלול (כולל ירידה של הרכבל ברגל) הוא 15 ק"מ, ירידה ברכבל מקצרת בערך שלושה קילומטרים. היום הוא בעיקר ירידה אחת גדולה, יורדים 1,200 מטרים ועולים 400 (בעיקר העלייה מאיוון ואזוב). התחלנו את היום הזה בשעה שש וחצי כדי שנגיע כמה שיותר מהר לספרבה באניה ונספיק לבלות כמה שיותר זמן במעיינות החמים שיש בעיירה. את היום מתחילים בעלייה מהבקתה, ברגע שמגיעים לפיצול שהולך למסלול שבעת האגמים אפשר לבחור לעלות עוד ק"מ נוסף על ההר שנמצא מעל שבעת האגמים ומשם אפשר לראות את כל האגמים בבת אחת. אנחנו בחרנו לעלות למעלה ואני ממליץ מאוד לעשות את אותו הדבר. הנוף מלמעלה פשוט מדהים, כנראה הנוף הכי יפה שרואים בטיול. צילמנו כמה תמונות ומשם המשכנו לשבעת האגמים. המסלול עצמו ממש יפה אבל יש בו לא מעט אנשים, אנחנו התחלנו יחסית מוקדם ולכן הייתה לי האפשרות להיכנס לאגם הראשון לפני שאנשים יראו אותי (לא ממליץ להסתכן). בחרנו לרדת בדרך שעוברת בין כל האגמים והיה מאוד נחמד לסיים את הטרק בנופים האלה. מהאגם האחרון ירדנו למטה בלי להגיע לתחנה העליונה של הרכבת (תסתכלו במפה). הירידה מהשביל הזה הייתה מקסימה ועברה ביער בין עצים מרשימים. רוב הירידה יחסית מתונה אבל בסוף שלה יורדים בשיפוע די גדול. מהחניון של הרכבל לספרבה באניה הגענו בעזרת הבעלים של הבוקינג שהזמנו מראש, הוא לקח מאיתנו 10lv לאדם והבנו ממטיילים אחרים בדרך שזה המחיר שנהגי מונית לוקחים. למצוא נהג מונית לא אמור להיות סיפור ממה ששמעתי אבל קחו בחשבון שכשירדנו לא היו נהגים שחיכו לאסוף מטיילים.
הנסיעה לוקחת משהו כמו עשרים וחמש דקות, אחריה אכלנו משהו בעיר וסיימנו את הטרק במעיינות החמים. היה בבריכות ממש כיף ואני לגמרי ממליץ את זה לכל מי שעושה את הטרק (עוד סיבה למה עדיף להתחיל מבורובץ). למחרת קמנו בצ'יל ונסענו לסופיה בדרך שפירטתי עליה בפרק על תחבורה ציבורית.

מקווה שעשיתי לכם חשק לצאת לטייל, תודה רבה שקראתם!!

• תזמינו מראש מה שאתם יכולים: מוניות, בוקינג, בקתות וכו'
  • תיעזרו בתחבורה ציבורית, זה נוח וזול
  • אם אתם מסתובבים בסופיה יום לפני הטרק, אפשר לקנות גז ומפות בחנויות טיולים
  • מוזמנים לכתוב לי בווצאפ אם יש לכם שאלה נוספת, 0543348208 אשמח לנסות לעזור!
  • תזמינו מקום בבקתות מראש, כשהיינו לא היה עמוס אבל הבנתי שיכול להיות צפוף לפעמים