טיפוס לארבעת הפסגות של ארגטס Aragats

משך הטיולחודש ויום אחד
עונה מומלצתיולי אוגוסט

עליה מהכפר Aragats לאוכף בגובה 3765

בחודש אוגוסט 2019 טיילתי כמה ימים בארמניה, ובהמשך בגיאורגיה (מסטייה אושוגולי)
בכללי ארמניה מדינה מדהימה, וטיילתי מעל שבוע, בין המסלולים שעשיתי גרני – גרהד, נחל AZAZ, טרק אזדהק, Lake Akna, דיליג’אן, אבל פה באתי לכתוב על הטרק לפסגת Aragats.

יש 2 דרכים לעשות את הטרק, אני בחרתי לא לעלות ולרדת באותו מקום, אלא לעלות בדרך אחת ולרדת בדרך השניה.

הטרק מתחיל מהכפר Aragats (לינק למיקום: (https://goo.gl/maps/jWpzYdEVxX... הכפר בערך 50 דקות נסיעה מירוואן. לקחנו לשם מונית, נדמה לי שהעלות הייתה כ-20 שקלים. באופן כללי הדרך הנוחה לנוע בארמניה היא מונית, העלות זולה באופן מחריד.
Aragats זה כפר די קטן, אנחנו מצאנו בו מלון שהתברר כמוצלח במיוחד ושמו באופן מפתיע Aragats Hotel. (עלות כ-10 שקלים כולל ארוחת בוקר) בסמוך אליו יש מסעדה. הגענו לכפר בלילה מתוך מטרה להתחיל את הטרק למחרת בבוקר את ההליכה התחלנו מהמלון עצמו בצד הדומי של הכפר, בדרך מצאנו עצי דודבנים בשפע, טעמנו קצת והמשכנו לדרכנו. ההליכה מתחילה בשביל ג'יפים, גם באוגוסט הרוב ירוק ופורח, ההליכה במקביל לנחל הזורם מפסגת הארגטס, ומהפשרת השלגים. למיטב זכרוני יש (ק"מ 6) תחנה בדרך של הפקת חשמל מהנהר, ו-2 מבנים.

השביל בחלק נע בסמוך לנחל Gegharor ויש בו מספר מפלים, שווה לתת קפיצה אליהם, ההליכה בחלק הזה היא במישורים רחבים במגמת עליה, תוכלו למצוא שם אוהלי רועים, פרות, סוסים מטיילים להם בנחת.
אחרי כמה קילומטרים של הליכה מסתיים הקטע של העלייה רחבת הידיים, פה גם יש מפל מרשים שבהחלט שווה ביקור (לינק https://goo.gl/maps/CSt5CRmk3C.... המפל בגובה כ-10 מטרים אך הוא זורם בעוצמה רבה. מכאן מתחילה עלייה די תלולה, כאמור אנחנו טיילנו בתחילת אוגוסט, במקטע הזה היה קרחון רציני שהתיישב בדיוק על הנחל ולמעשה על השביל, הקרחון היה חלק לחלוטין (מכירים את זה שהשלג נמס והקרח מתקשה) העניין הזה הקשה עלינו מאוד את העלייה, ועלייה של עשות מטרים לקחה לנו דקות ארוכות מאוד.

המשכנו לעלות בעליה די ארוכה, השביל בשלב הזה ממש לא ברור, בכלל לא מדובר בשביל לא מסומן ולא פגשנו בו אנשים, אבל קיים שביל הליכה, הוא עולה פעמים רבות על סלעים ארוכים, לעיתים גם שלגים ארוכים כך שלעיתים תצטרכו לנסות להמשיך לנחש את הכיוון. אחרי עליה ממושכת תגיעו לאוכף מרשים בגובה 3765 ממנו יש נוף של 360 מעלות, למרחק של עשרות קילומטרים.

בסופו של דבר ואחרי עלייה רצופה של 17 ק"מ הגענו לאוכף בגובה 3765 ממנו מתפצלות ארבעת הדרכים של ארבעת הפסגות של הארגטס.

ארבעת הפסגות - טיפוס

כאמור בפרק הקודם של דבר ואחרי עלייה רצופה של 17 ק"מ הגענו לאוכף ממנו מתפצלות ארבעת הדרכים של ארבעת הפסגות של הארגטס, החלטתי לעלות על כולם. הטיפוס אליהם לא קל בכלל, הוא כולל עלייה בדרדרות, טיפוס, עם הידיים על קטעים מצוקיים, הליכה על סכינים, לעיתים הערפל ממש נכנס לך ואתה לא רואה הרבה קדימה, למזלי הוא זז במהירות עם הרוח. הטיפוס עצמו לכל אחת מהפסגות הוא לא ארוך, 100-300 מטר, אך הוא דורש ריכוז וסבלנות בגלל המאפיינים שציינתי. בפסגות כמו בפסגות קר מאוד, רוח חזקה, למיטב זכרוני פחות מ-5 מעלות. הפסגות עצמן אינן מושלגות אך היו בהם מעט שאריות שלג, בעיקר בנקיקים הצפוניים.
מהאוכף בגובה 3765 מתחילים הליכה מזרחה, לפסגה המזרחית בגובה 3901. (140 טיפוס על 500 הליכה) הפסגה אחריו היא הפסגה הצפונית הסמוכה אליו (250 טיפוס על 700 הליכה), היא גם הפסגה הגבוהה ביותר של הארגטס בגובה 4090.
מכאן הליכה של 3 ק"מ במגמת ירידה כשבדרך חוצים מספר ערוצים, קטעים מושלגים (גובה 3700), בשלב מסוים, ויתרנו על השביל לא היה גם עניין לחפש אותו, משום שהוא הופסק פעמים רבות על ידי עשרות מטרים של דרדרות סלעים, ושלגים, חצינו להערכתי 10-20 קטעי שלג ארוכים של עשרות מטרים. בשלב הזה לא נותר אלא להסתמך על היכולות הצבאיות, ועל הניסיון בניווט, למרות שההליכה בקטעים הללו כוללת הליכה בשיפועים, עליות וירידות רבות.
בסיום ההליכה, וחציית הערוצים, מגיעים לאוכף נוסף שבין שתי הפסגות הנותרות הסמוכות אחת לשניה, המערבית בגובה 4001 (300 טיפוס על 1000 מטר), והפסגה הדרומית, הנמוכה וגם מכולם בגובה 3879.
בירידה מהפסגות עצמן הריכוז כמובן צריך להיות כפול, הפעם הדרדרת פי כמה מסוכנת, ויש כאלו לרוב, שרירי רגליים יעזרו לכם לרדת לאט ובבטחה, פה לא קיימת הפריבילגיה לרוץ בירידה.

ירידה מהפסגות לאגם KARI

מכאן השביל די ברור, אני בפוקוס כל הזמן על השעון, כל הזמן הראש עובד לחשב את המרחק שנותר לבין הזמן שנותר, משחק כזה, המטרה לסיים ממש לקראת ערב באגם, לא נותר לנו הרבה זמן, אז ברוב הירידה אנחנו עוברים לריצה קלה, זה מבטיח לנו עוד כמה דקות יקרות של אור.
מכאן ככל שאנחנו יורדים בגובה הירוק חוזר לעיניים, צמחיה, פרחים, ין לנו זמן להתמהמה, ולמעשה מהפסגה אנחנו הולכים באופן רצוף, ממרחק של כמה קילומטרים אנחנו מבחינים באגם קארי, ויש לנו אנחת רווחה. מכאן הדרך קלילה, כאילו אנחנו לא על הרגליים מהבוקר. ככל שאנחנו מתקרבים לאגם אנחנו מבחינים במבנים שיש סביבו, חבורה של צעירים מתארגנת לשהייה בסמוך אליו.
אגם קארי הוא מרשים ויפה, אבל אחרי הפסגות והמפלים שעברנו כל מה שאנחו מחפשים זה להניח את הרגליים, אנחנו חולצים את הרגליים למרגלות האגם, הוא כמובן קפוא לגמרי, מזמינים לנו תה להתחמם מהבקתה הסמוכה. בודקים אם מישהו מגיע ויורד למטה בכביש העולה לאגם קארי, אין דבר כזה, מבקשים שיזמינו לנו מונית, העלות לא יקרה, אנחנו סוגרים מחיר מראש, ייקח לו לפחות חצי שעה להגיע מלמטה, מנצלים את הדקות האחרונות של האור מסביב לאגם הזה, המונית מגיעה והדרך כבר חשוכה, מלאת עיקולים וסיבובים, מתלבטים אם לנסוע לירוואן, או לכפר הסמוך למה, רוצים לנשום עדו קצת מההר הזה. בסוף מחליטים לנסוע עם המונית לכפר ארגטס המרוחק מאיתנו שכן ירדנו מההר לכיוון השני - מערב, למרות שהוא רחוק יותר, אנחנו עושים סיבוב ומקיפים את ההר מדרום, למלון שישנו בו לילה קודם, סוס מנצח לא מחליפים, יודעים שמחר בבוקר נקום לנוף הנפלא של פסגת הארגטס שוב.

נתונים יבשים ותכנון מסלול

הנתונים היבשים: 30 קילומטר הליכה. 2700 טיפוס.
התחלה בכפר ארגטס – גובה 1950.
17 ק"מ מגמת עליה עד לאוכף בגובה 3765. (1800 טיפוס)
7 ק"מ טיפוס של 4 הפסגות. (מזרחית, צפונית, מערבית, דרומית)
6 ק"מ ירידה לכיוון אגם קארי.
השביל בצורה שעשינו אותו הוא לא הבחירה הכי קלה כפי שמשתקף מהנתונים, הדרך הקלה והנוחה היא לעלות עם רכב לאגם קארי שנמצא כבר בגובה 3100, ללכת מזרחה לפסגות (כ-6 ק"מ עד לפסגה הראשונה) ומשם להמשיך לפסגות האחרות ככל שיש לכם זמן, ולחזור.
לעומת זאת המרחק מהכפר ארגטס ששוכן בגובה 2000 הוא ארוך יותר (17 ק"מ עד לאוכף הראשון) בהשוואה לאגם קארי, מעבר לכך שמדובר בתוספת מ-1000 מטר טיפוס שכן הגובה ההתחלתי נמוך יותר (1950), וגם ההליכה בדרך הזו קשה הרבה יותר מהחלק של הפסגות לאגם קארי.
אבל, ופה האבל הגדול, הנופים בדרך, הנחל, המפלים, קטעי השלג הם חוויה אחרת לחלוטין, שלא הייתי מוותר עליהם.