שלושה שבועות בקולורדו

קולורדו היא אחת המדינות היפות ביותר בארצות הברית. אפשר למצוא בה הכל-נופים מושלגים, עיירות סקי, יערות, דיונות, בעלי חיים ועוד... בסיפור אפרט על שלושת השבועות המדהימים של הטיול שלנו בקולורדו שכללו טרקים וטיולי יום.

תאריך הטיולJune 2017
משך הטיול3 שבועות
עונה מומלצתמאי-אוקטובר

הקדמה על קולורדו

קולורדו היא אחת המדינות עם הטבע היפה ביותר בארה"ב. היא מוכרת בעיקר בשל נופיה המושלגים, היערות הרבים והאגמים החבויים שנמצאים בכל פינה. בחורף, רבים באים לקולורדו בשביל אתרי הסקי הרבים הפזורים במדינה, ובקיץ הופכות עיירות הסקי את צבען ומאכלסות את הטיילנים שבאים להתפעל מנופי המדינה. אפשר למצוא את כל סוגי הטיולים בקולורדו- טיולי יום קלים או ארוכים יותר, טרקים של כמה ימים, אטרקציות שונות וכו'. בין הטיולים הרבים, הסתובבנו קצת בעיירות החמודות שפזורות בקולורדו והתפעלנו מהנופים שנשקפים מבעד לחלונות הרכב- אפילו רק בנסיעה אפשר להבין כמה יפה המדינה הזו.

אנחנו הגענו לקולורדו כחלק מטיול ארוך במערב ארה"ב ומפאת חוסר הזמן, הקדשנו לה רק 3 שבועות. נשמע אמנם הרבה, אך בהחלט לא מיצינו את מה שיש למדינה זו להציע ואין ספק שנחזור אליה בעתיד. אנו הגענו בשנה שירד שלג רב בחורף ולכן ביוני עדיין חלק מהטרקים לא היו עבירים (בדרכ אין שום בעיה בעונה זו). לכן, התמקדנו בעיקר בטיולי יום. בסיפור אפרט בכלליות על המסלול שלנו בקולורדו מצפון לדרום- מה ראינו ועל מה אנו ממליצים. כמו כן, פירטנו על כל מסלול בסיפור דרך נפרד באתר. מקווה שהסיפור יעזור לכם

הגעה לקולורדו מיוטה, העיירה Glenwood springs וטיול יומי בHanging lake

לאחר נסיעה ארוכה מיוטה לקולורדו על כביש 70 הגענו לעיירה Glenwood springs לקראת ערב. הסתובבנו קצת בעיירה, שנראתה נחמדה למדי, והתמקמנו במסעדה לארוחת ערב טעימה ולצפייה במשחק NBA מותח.
בבוקר המשכנו בדרכינו לשמורת הרי הרוקי ובדרך עצרנו לטיול יומי קצרצר ב- Hanging lake שנמצא על הכביש הראשי 70 סמוך לעיירה. הטיול לאגם הוא מסלול קצר, הלוך-חזור של כ 2.8 מייל סהכ: הלוך הכל בעלייה וחזור בירידה. האגם יפה ומיוחד מאוד וניתן גם לעלות למפל שמעליו.
המסלול מתוייר מאוד (מאוד!) אז מומלץ להגיע מוקדם בבוקר כדי לתפוס מקום חנייה (אחרת צריך לחכות שמישהו ייצא על מנת להיכנס).
חשוב לציין כי לא היינו נוסעים במיוחד לאגם, אך במידה ועוברים באיזור שווה לעצור ולהקדיש שעתיים לטיול לאגם.

שמורת הרי הרוקי Rocky mountain national park

רכס הרי הרוקי (הרוקיס), הינו רכס הרים מרכזי במערב אמריקה, שנמשך כ -4,800 ק"מ ממערב קנדה לניו מקסיקו, בדרום מערב ארצות הברית. חלק מהרכס עובר במדינת קולורדו וסביבו הוקמה שמורת הטבע היפיפיה Rocky mountain national park. השמורה ממוקמת בצפון מזרח קולורדו, ממזרח לעיר דנוור ומאפייניה העיקריים כוללים הרים, אגמי אלפינים ומגוון רחב של חיות בר באקלים ובסביבות שונות.
יש לשמורה שתי כניסות- Estes park ממזרח, וGrand lake ממערב (הכניסה אליו כרורה בתשלום). בין 2 צדדים אלו של הפארק מחבר כביש 34 שמטפס לפס ועובר בין נופים מטריפים! הנסיעה בכביש זה מומלצת ביותר, אך לא למי שמפחד גבהים (הנסיעה ממזרח למערב בכביש פחות ״מפחידה״ כי זהו הנתיב שרחוק מהמצוק). בשמורה המון אופציות לטיולי יום וטרקים ארוכים או קצרים, המגוון באמת גדול. אנו ממליצים להתייעץ במרכז מבקרים לגבי מה מומלץ לפי אופי הטיול שמתאים לכם.

בשמורה יש דובים ולכן לא מומלץ להשאיר אוכל או דברי ריח באוטו (יחד עם זאת, אנחנו השארנו כי לא היה לנו איפה לאחסן, ואף דוב לא פרץ לנו לאוטו, אולי במזל...).

הלינה בתוך השמורה לא כחלק מטרק היא בcampgrounds שמתמלאים יחסית מוקדם (אפשר לברר במרכז מבקרים מה מצב התפוסה). יש כאלו בצד המערבי וגם המזרחי של השמורה. במידה והגעתם וכבר אין מקום יש כמה אופציות לישון מחוץ אך קרוב לשמורה:
1. בעיירות שליד השמורה יש campgrounds שעולים די הרבה. בדרכ׳ יש בהם גם חדרים וגם אפשרות להקמת אוהל/מקום להחנות את הרכב/קרוואן ולישון בתוכו. אנחנו היינו בצד המזרחי ובדקנו בעיירה Estes Park והכי זול שמצאנו היה 50$ למקום שבו אפשר להחנות ולישון ברכב.
2. National forest campgrounds שהם יחסית זולים. אנחנו מצאנו אחד על כביש 7 שעלה לנו 12$. הוא היה ממוקם קצת רחוק מהשמורה (כ40 דקות נסיעה), אבל לא מצאנו אופציה זולה קרובה יותר.

* הלינה בcampgrounds מחייבת אוהל או קרוואן (או לישון בתוך האוטו). לגבי מקומות לינה מסודרים יותר, אנחנו פחות בקיאים אך בטוחים שהם קיימים בשפע בעיירות מסביב לשמורה (למשל בEstres park).

אנחנו עשינו בשמורה טרק בשם Lawn lake עליו פירטנו בסיפור דרך נפרד (שם גם מפורט על הדרך להוצאת פרמיט).
אחרי הטרק שעשינו נסענו לעיירה Fort Collins לבקר מכרים. עיירה זו חמודה ביותר ונהיננו מאוד להסתובב במרכזה. ישנו שם בcampsite על שפת אגם ה Horsetooth. מחברים שמענו שגם העיירה Boulder שנמצאת בסמוך לדנוור שווה ביקור, אך לא הספקנו להגיע לשם.

פסגות ה- 14,000

ה-Fourteeners (נכתבות גם 14ers) הם פסגות בגובה מעל 14,000 רגל (4,267 מ׳) ויש 53 כאלה בקולורדו. חלק מהפסגות דורשות ידע טכני בטיפוס אך חלק לא מבוטל יכולות להיות נגישות לכל מטייל בעל כושר סביר. טיפוס לפסגות אלו הוא קטע נפוץ בקולורדו ואנו החלטנו לנסות טיפוס אחד כזה. הפסגות מפוזרות בכל רחבי קולורדו ואנו בחרנו לטפס על פסגת Torreys ופסגת Grays (נמצאות אחת בסמוך לשניה) כיוון שהן ממוקמות מדרום להרי הרוקי (כך שהנסיעה אליהן לא לקחה זמן רב) והם נגישות גם למטיילים שלהם אין יעד טכני בטיפוס.
לבחירת הפסגה שמתאימה לכם ניתן להיעזר באתר https://www.14ers.com/routes_b....

פירטנו ספיציפית על טיול היום לפסגת Torreys ופסגת Grays בסיפור דרך נפרד.

העיירה בריקנרידג' וטיולי יום בסביבה

אחרי הטיפוס לפסגת ה Torrey עצרנו בעיירה בריקנרידג' שכמו העיירות הקודמות אירחה אותנו בנעימים. ביום שלמחרת יצאנו למסלול יומי באיזור בשם Monhalk lake- טיול יומי יפיפה של כ- 12 ק"מ שעובר בין 6 אגמים. במרכז מבקרים בעיירה קיבלנו מפה ופרטים כללים על המסלול. לא כתבנו סיפור דרך נפרד על טיול זה ולכן אספר עליו פה בקצרה:
המסלול הוא הלוך-חזור כאשר הדרך הלוך היא ברובה בעלייה ובחזור- יורדים את הכל. את הרכב מחנים בנקודת Spruce Creek trail. השביל מתחיל בקטע מיוער בעלייה ולאחר כ-3.65 ק"מ יש פיצול ימינה לאגם Mayflower. הרבה מחליטים לוותר עליו אך אנחנו החלטנו לפנות אליו להקדיש לו מעט זמן. החלטה זו הייתה נבונה כי היינו באגם לבד ואפילו הצלחנו לראות שועל שותה ממי האגם. אחרי הביקור באגם Mayflower חזרנו באותה הדרך לפיצול והמשכנו לעלות עוד כ1 ק"מ עד ל- lower Monhalk lake. אחרי שהגענו אליו המשכנו לעלות הלאה לאגם שמעליו ה- upper Monhalk lake שנגלה לעיננו רק בסוף. הרבה מאנשים מחליטים לחזור בנקודה זו, אך אנחנו החלטנו להמשיך הלאה לעוד 3 אגמים נוספים. עוקפים את ה upper Monhalk lake מימין והשביל הופך למישורי. המשכנו בשביל עוד כ- 1.5 ק"מ עד שהגענו לאגם האחרון. נחנו קצת על שפת האגם וחזרנו באותה הדרך חזרה. במפה מופיע עוד אגם בהמשך המסלול אך לא הגענו עד אליו.

טיול זה מומלץ ביותר אך כדאי להתחיל מוקדם בבוקר כיוון שהוא יחסית מתוייר.

lost creek wilderness

כאמור, הגענו לקולורדו בשנה שבה ירד המון שלג בחורף ולכן רוב הטרקים לא היו עבירים. לאחר התייעצות בחנויות טיולים ובקבוצות פייסבוק, הבנו שאחד המקומות שאפשר ומומלץ לטרק בהם במצב כזה הוא הlost creek trail. על הטרק פירטנו בסיפור דרך נפרד. אציין רק שהטרק נחמד, אבל לא מהמדהימים. אם אתם קצרים בזמן אמליץ לוותר עליו.

שמורת הדיונות- Great sand dunes

שמורת ה-Great sand dunes היא לא מהשמורות המפורסמות בארה״ב אבל בהחלט אחת המיוחדות בהן טיילנו ומהאהובות עלינו בקולורדו. השמורה היא שטח ענק של דיונות חול גבוהות ומרשימות שנמצאות בין רכסי הרים גבוהים ומושלגים ברוב חודשים השנה.
על השמורה פירטנו בהרחבה בסיפור דרך נפרד.
החיסרון שלה הוא שהיא ממוקמת בדרום קולורדו ולכן הנסיעה אליה יחסית ארוכה, אך אם יש לכם זמן- ממליצים בחום. בנוסף, נחמד קצת לגוון את הנוף המושלג והמיוער, בנוף הדיונות השונה.

העיירה אספן וטרק ה Maroon bells 4 passes loop

בדרך חזרה צפונה משמורת הדיונות עברנו בעיירה אספן שהינה עיירה של יהודים עשירים והיא עיירת סקי יקרה יחסית. בדרך לעיירה עוברים ב- independence pass המרהיב ביופיו. באיזור העיירה אספן ישנם מספר טיולי יום וטרקים מומלצים, כאשר אנחנו הגענו במטרה לעשות את הטרק Maroon bells 4 passes loop. המון המליצו לנו על טרק זה ולכן החלטנו לעשות אותו למרות שלא ידענו האם הפאסים עבירים. לצערינו אחרי שהגענו לפס הבנו שהשלג לא נמס עדיין ואין אפשרות לעבור אותו.

בעיירה יש חנות טיולים בשם Ute Mountaineer ששם קנינו מפות והתייעצנו לגבי המסלול (הם אמרו לנו ששבועיים לפני שהגענו הפאס עדיין היה חסום אבל הם לא יודעים מה מצבו כעת).
מסביב לעיירה יש מספר campgrounds שאפשר ללון בהם בקרוואן או אוהל.