טרק של 6 ימים בשמורת יוסמיטי (Yosemite National Park) שברכס ה-Sierra Nevada, קליפורניה

מסלול ארוך ומגוון שנותן הצצה אל האזורים הנסתרים מעיני רוב המטיילים שמגיעים לשמורה.

תאריך הטיולJuly 2017
עונה מומלצתיולי - אוקטובר. אפשר לטייל גם בחודשים מוקדמים יותר כתלות בכמות השלגים שירדה.

שמורת יוסמיטי

השמורה הינה חלק מרכס הרים שנקרא Sierra Nevada ונמצאת בסמוך לשמורות אחרות כמו Kings canyon NP ו- sequoia NP, ביניהם עובר שביל שמחבר אותם ונקרא John Muir Trail.
יוסימיטי היא שמורה גדולה ואפשר להגיע אליה בכמה כבישים שעוברים בחלקים שונים של השמורה. הקניון המרכזי אליו מגיעים רוב התיירים ובו נמצא גם ה-Visitor Center המרכזי של השמורה נקרא Yosemite valley והוא נמצא במרחק נסיעה של כ-4 שעות מסן פרנסיסקו לכיוון מזרח.

ייחודה של השמורה טמון בסלעי הגרניט העצומים שמתנשאים לגבהים מרשימים ביותר שיוצרים נופים לא מוכרים ומפלים מרשימים! הסלע המפורסם ביותר ביוסמיטי נקרא Half Dome וניתן לטפס אליו במסלול שמתחיל מ-Yosemite valley.

מסלולי טיול בשמורה

השמורה מרושתת בשבילי הליכה, מה שמאפשר לעשות מגוון רחב של מסלולי טיול באורכים שונים ובמקומות שונים, השבילים הפופולריים ביותר בשמורה הם:

Half Dome - טיפוס על הסלע בטיול יומי ארוך או לחילופין בטיול של יום וחצי עם לינה בCampgound שנמצא באמצע הדרך אליו. זהו המסלול היחידי בשמורה שדורש פרמיט גם ללא לינה ונכון ליום כתיבת הסיפור הפרמיט עולה 10 דולר לבן אדם.
כאמור, המסלול מתחיל מ-Yosemite Valley.

Clouds rest - טיפוס לפסגה גבוהה יותר מ-Half Dome שמשקיפה על חלקים גדולים מהשמורה. למסלול זה אין צורך בפרמיט ואפשר להתחיל אותו מ-2 מקומות. Yosemite Valley (טיול יום ארוך מאוד! מומלץ לעשות ביומיים), או מ-Tenaya Lake, משם הדרך קצרה באופן משמעותי.

JMT (John Muir Trail) - זהו אחד השבילים הארוכים המפורסמים בארה״ב והוא מתחיל בשמורת יוסמיטי (Yosemite Valley) וממשיך דרומה על רכס ה-Sierra Nevada עד לMount Whitney שבפארק הלאומי סקויה.
את השביל עושים לרוב בטיול של 10 ימים עד שבועיים.

עונה לטיול ביוסמיטי

המז״א בשמורה יכול להיות טוב כבר מאוד מוקדם בעונה. כשאנחנו היינו באזור במאי וחשבנו לעשות טרק בשמורה היו שבועיים מושלמים בלי טיפת גשם.
העניין המרכזי שצריך לקחת בחשבון הוא כמות השלג שירדה בחורף.
אנחנו טיילנו אחרי החורף המושלג ביותר בהיסטוריה של יוסמיטי. חלק גדול מהשבילים עליהם הלכנו בטרק (אמצע יולי) היו מכוסים בשלג והרבה פעמים היה קשה להבין לאן השביל הולך. כמה שבועות לפני בכלל לא היה אפשר לעשות את הטרק ללא ציוד לטיפוס אלפיני.

ישנן עונות בהן המסלולים נפתחים מוקדם בעונה ולכן כדאי להבין את המצב באינטרנט או בשיחת טלפון עם הרנג׳רים שבשמורה עוד לפני שמגיעים.
אם רוצים לעשות רק מסלולי יום קצרים בעמקים ולא להגיע למקומות הגבוהים של השמורה אז אפשר לעשות זאת רוב השנה.

המסלול שאנחנו עשינו

אחרי שהבנו שאין לנו מספיק זמן כדי לטייל את ה-JMT במלואו החלטנו לנסות להרכיב מסלול של 5-6 ימים שיהיה מעגלי ויחסוך לנו את המנהלות של התניידות בתחבורה ציבורית (שלא כל כך נוחה) בחזרה לנק׳ ההתחלה.
את המסלול התחלנו ביוסמיטי וואלי, טיפסנו ל-Clouds Rest, משם צפונה עד ל-Tolumne Meadow ובחזרה ליוסמיטי וואלי דרך השביל המקביל ממזרח שעובר דרך Merced Lake.

אנחנו אהבנו מאוד את המסלול וחושבים שהוא מוצלח ועובר בנופים די מגוונים של השמורה. צריך לקחת בחשבון שהוא יחסית קשה עם הרבה טיפוס וירידות ושבתנאי שלג (כמו שלנו היה) הוא יכול לקחת יותר זמן מהמתוכנן, כדאי לקחת אוכל ספייר לעוד יום אחד לפחות.

הכנות לטרק

פרמיט - לינה בשטח ביוסמיטי מחייבת פרמיט. ישנם 2 דרכים להשיג את הפרמיט:
1 - להזמין מראש דרך האתר (הרבה מראש!)
2 - לקבל פרמיט של Last Mintue ב-Backcountry Office שביוסמיטי וואלי או באחת התחנות הייעודיות שנמצאות בשמורה.

אנחנו כמובן לא הזמנו מקומות מראש ולמרות שהגענו ביום הכי עמוס בשנה (יום העצמאות), המתנה במשרדים מהשעה 6 בבוקר (שעתיים לפני פתיחה) הספיקה לנו כדי לקבל פרמיט ל14 יום.
בניגוד לשמורות אחרות, ביוסמיטי לא עושים פרמיט לCampsites ספציפיים אלא אפשר לישון איפה שרוצים, כל עוד זה לא אזור אסור (במפה הטופוגרפית מוגדרים התחומים האסורים).

ציוד לדובים - כשאנחנו טיילנו ההערכות היו שישנם קצת פחות מ-500 דובים שחורים (אין גריזלי) בשמורה והרנג׳רים מאוד הקפידו להזהיר ולתדרך את כל המטיילים על איך לטייל נכון.
בגדול, חובה לטייל עם קופסא נגד דובים (אפשר להשכיר ב-Backcountry Office ב-5 דולר לשבוע) ומומלץ להסתובב עם גז פלפל נגד דובים שגם אפשר להשכיר בשמורה אבל זה יקר ועדיף כבר לקנות ואז לנסות למכור למטיילים אחרים.

קניות -
ביוסמיטי וואלי יש General Store שיש שם כמעט הכל, כמובן יותר יקר מסופרים שמחוץ לשמורה.
הייתי ממליץ לעשות את ההצטיידות באחת העיירות שלפני השמורה (Mariposa היא העיירה הגדולה הכי קרובה ונמצאת במרחק של כשעה).

היום הראשון

השביל מתחיל בנק׳ שנקראת Happy Isles. אפשר להחנות את הרכב בחניון שנמצא במרחק של כ-20 דק׳ הליכה משם, יש גם שאטל של השמורה למי רוצה לחסוך את ההליכה.
בחניון יש קופסאות מתכת נגד דובים שהן שיתופיות וממליצים לשים שם את האוכל שברכב כדי שהדובים לא יחרבו לכם את האוטו בזמן שאתם מטיילים.

השביל בו מתחילים הוא המטויל ביותר בשמורה ותפגשו שם הרבה משפחות עם ילדים, אל דאגה, בכל שאר הימים של הטרק ראינו אנשים בודדים.
השביל מטפס במעלה הוואדי ובדרך יש כמה מפלים יפים ונק׳ תצפית נחמדות על הHalf Dome. באיזשהו שלב בעליה השביל מתפצל ל-2 ובסופה הוא מתחבר שוב. ההבדל בין שני השבילים הוא שאחד עובר ממש בסמוך למפלים והשני עובר בדרך שמספקת תצפית על המפלים מגבוה.
ממליצים לעלות בשביל שעובר בסמוך למפלים ולרדת בשביל השני (השביל שהוא גם הJMT).

אנחנו סיימנו את היום סמוך לנק׳ הפיצול של הJMT והשביל שעולה לכיוון ה-Clouds Rest, יש שם מספר מקומות מעולים לאוהל עם אחלה נוף.

היום השני

את היום ממשיכים בעלייה לא מבוטלת שמסתיימת בסופו של דבר בנק׳ התצפית שנקראת Clouds Rest. המקום באמת יפהפה ומשקיף על אזור נרחב שבשמורה, כולל זווית יפה של ה-Half Dome. אנחנו הגענו לשם בצהריים, אם מסתדר הייתי ממליץ מאוד לישון בסמוך או על הפסגה ולראות זריחה /שקיעה משם. אין מקומות שטוחים לגמרי להקמת אוהל אבל אפשר להסתדר וראיתי אנשים שעשו את זה.

אחרי הפסקת צהריים ממושכת על הפסגה, המשכנו ללכת לכיוון צפון בשביל שמוליך אל Sunrise Lake, שם העברנו את הלילה.
המקום היה יפה וחביב אבל כמות היתושים שם היתה בלתי נסבלת, מומלץ להגיע בשעה מאוחרת כדי לסבול כמה שפחות מהיתושים.

היום השלישי

את היום התחלנו בעלייה איטית אך מיוחדת בלצד אחד מאגמי הSunrise שהיה קפוא לחלוטין וסביבו כמויות אדירות של שלג, דבר די נדיר לאמצע חודש יולי.
בהמשך, השביל חובר בחזרה לשביל של הJMT-, איתו ממשיכים עד ל-Tolumne Meadow.
אנחנו סיימנו את היום לא רחוק מ-Cathedral Lake, ומצאנו מקום מושלם לאוהל עם תצפית יפהפיה על Cathedral Lake ועל Cathedral Peak. הנקודה בה ישנו לא נמצאת על השביל, אלא כק״מ סטייה - מסומן במפה.

היום הרביעי

זהו יום הליכה ארוך! לא התכוונו שכך יהיה אבל ההליכה בשלג העמוק שהאטה אותנו גרמה לנו להבין שאנחנו גבוליים באוכל שהבאנו לטיול ושכדאי שנסיים את הטרק מקסימום ב-6 ימים.
מהנק׳ בה הקמנו את האוהל חברנו בחזרה לשביל והמשכנו איתו עד ל-Tolumne Meadow. ישנו שביל קצר בדרך שמגיע עד ל-Cathedral Lake, אנחנו לא עשינו אותו כי לא הרגשנו צורך אחרי שראינו אותו בתפארתו ממקום הלינה.

ב-Tolumne Meadow חוצה את השמורה כביש ויש שם לא מעט מבקרים. אפשר להמשיך עם ה-JMT עד לפיצול דרומה שלוקח לכיוון Tolumne Pass או לקחת את אחד השבילים האחרים שעוברים שם ולקצר מעט את הדרך.
צריך לשים לב שביום הזה בכל מקרה צריך ללכת די הרבה מכיוון שאסור לישון בטווח של 4 מייל מ-Tolumne. אנחנו העברנו את הלילה בסמוך ל-Tolumne Pass, ליד אגם קטן ויפה שגם קפא במהלך הלילה.

היום החמישי

מ-Tolumne Pass אפשר להגיד שדי נגמרו העליות לטיול ומעכשיו רוב המסלול בירידה, גם את היום הזה עשינו די ארוך כדי שנספיק לסיים ביום למחרת עד הצהריים.
במקור תכננו לישון בקרבת Merced Lake אבל לשם הגענו כבר בצהריים המוקדמים. הבעיה בתכנון שעשינו היא שלא ידענו שבין Merced Lake ל-Campground שנמצא ב-Little Yosemite Valley אין מקום לשים אוהל.
כך שבסופו של דבר הגענו כמעט עד ל-Campsite ופתחנו אוהל בערך חצי ק״מ מה-Campground למרות שזה אסור וצריך לשמור מרחק של 2 מייל משם.

היום השישי

את היום הזה שכולו בירידה עשינו הפעם דרך השביל של ה-JMT, למרות שהוא ארוך יותר, הוא הרבה יותר נוח להליכה (ירידה מתונה) והנוף ממנו שונה לגמרי מהשביל בו עלינו.

• אם עושים טרק ארוך כדאי לקנות Bear Spray, ההשכרה שלו די יקרה בשמורה
  • כשרוצים להתייעץ על מסלולי טיול כדאי לדבר רק עם החבר׳ה שנמצאים ב-Backcountry Office ולשאול אותם אם הם עשו את המסלול בעצמם ומתי. כשאנחנו התייעצנו אותם הם מאוד המליצו לנו לא לצאת כי יש הרבה שלג. אמנם היה לא מעט שלג אבל זה היה עביר לחלוטין ולא מעט אנשים טיילו על ה JMT באותו שבוע.