טרק הJMT

טרק בהרי הסיירה נאוודה שבקליפורניה, ארצות הברית. הטרק מבודד ובו לא נתקלים בערים, כבישים ועמודי חשמל לאורך כ350 קילומטר.

תאריך הטיולSeptember 2018
עונה מומלצתיוני - אוקטובר

בספטמבר 2018, יצאנו קבוצה של שלושה חברים לטרק ה-JMT בהרי הסיירה נאוודה שבקליפורניה.
אחד הדברים המיוחדים ביותר בטרק הוא תחושת הניתוק והבידוד שאתה חש, לאורך כל הטיול לא חוצים כביש, לא רואים קו חשמל וכמובן שלא מקבלים קליטה סלולארית. דבר זה מאפשר להתנתק מהסביבה באופן די מוחלט וייחודי למשך כלל המסלול. לאורך המסלול עוברים באין ספור אגמים, מעברי רכסים ונקודות יפיפיות שכל אחד שאוהב לטייל יתרשם מהן. במסלול מותר לעצור כמעט בכל נקודה ולפתוח מחנה ללילה דבר אשר מאפשר לכל אחד לחוות את ההליכה והטרק באופן שונה ואישי, בקיצור הטרק מומלץ בחום.

אישור הליכה ליציאה לטרק (Permit)

בשל הביקוש הרב של המסלול, האמריקאים מגבילים את כמות המטיילים שיכולים להיכנס מכל נקודה למסלול. הנקודות המבוקשות ביותר לקבלת אישור הליכה הן סביב הפארק יוסמטי שם מתחיל הטרק. אנחנו ניסינו להירשם להגרלה עבור אישורי כניסה בנקודה זו (חצי שנה מראש) אך לא זכינו בהגרלה (פחות מ5% מקבלים את האישור). אחרי שלא זוכים בהגרלה יש 2 חלופות מרכזיות על מנת לצאת למסלול.
1. קבלת אישור כניסה בבוקר היציאה לטיול - חלק מאישורי הכניסה לא מוגרלים מראש ונשמרים לאנשים אשר מגיעים ורוצים לצאת באותו היום. קראתי על הרבה אנשים שזה עבד להם והם יצאו למסלול לאחר שקיבלו את האישור באופן הנ"ל, הרבה אחרים קיבלו אישור למקטע של השביל ואז היו צריכים לקבל אישור מחדש. בשל העובדה שאנחנו קבוצה יחסית גדולה (3) וכי באמת לא רצינו להתעסק בלוגיסטיקה ובירוקרטיה כאשר אנחנו באמריקה לזמן מוגבל בחרנו בחלופה השנייה.
2. כניסה למסלול מנקודה שלא בפארק יוסמטי- הJMT הוא שביל ארוך (350 ק"מ), כלל השביל הוא יפה ומרשים. על מנת לא לסכן את היציאה למסלול כולו החלטנו לוותר על 4 ימי ההליכה הראשונים של הטרק ולהתחיל במייל 55 בנקודה שנקראת red meadows. מנקודה זו אשר נמצאת על יד העיירה Mammoth lakes, קל משמעותית לצאת למסלול ולמעשה לא ממש צריך לשריין זאת מראש (תלוי בחודש).
נקודת כניסה לשביל-
כאשר אתם מתכננים את המסלול ומתלבטים באיזה נקודה להיכנס למסלול תזכרו כי ישנם המון נקודות, חלקן קשות מאוד לקבלת אישור חלקן קלות מכיוון שהן מוסיפות מקטע שאינו בשביל וכן הלאה. כלל הנופים באזור מדהימים, התחלה בנקודה שהיא לא יוסמטי היא חלופה מעולה ולדעתי שווה את הורדת הכאב ראש ביציאה לטיול שאינך בטוח שתתחיל אותו.
נקודת יציאה מהשביל-
בנוסף לכך שאתם תשריינו נקודת כניסה לשביל, אתם צרכים לקבל אישור לנקודת היציאה שלכם מהשביל. רוב המטיילים (אשר הולכים דרומה) רוצים לצאת דרך הwhitny portal, הנקודה המבוקשת ביותר ליציאה וגם פה האמריקאים מגבילים זאת ולא מאפשרים לכולם לקבל אישור יציאה משם.
** אנחנו לא היינו עם אישור יציאה משם אך החלטנו בכל מקרה לצאת מנקודה זו ולהתמודד עם הקנס או מה שלא יהיה, לבסוף לא נתקלנו בכלל בפקח ביציאה ולא הייתה עם זה בעיה כלל.
חלופות היציאה האחרות נמצאות מדרום להר וויטני ויכולות להוסיף לטיול 20-30 מייל של הליכה, כך שזה לא עיקוף קטן.

תכנון המסלול

כיוון הליכה -
אנחנו הלכנו מצפון לכיוון דרום, לדעתי כיוון זה הינו עדיף ממספר סיבות:
- התחלה מדרום נפתחת בטיפוס על היום הראשון של הר וויטני (4850 מ'), בלי התאקלמות לגובה כלל - קשוח.
בעוד שבהליכה דרומה אתה מתחיל מהרים נמוכים ועם כל פס והר עולה עד ליום האחרון במסלול בו אתה מאוקלם כהלכה ומטפס את הר ווטני.
- ההליכה לכיוון דרום עבורנו יצרה תחושה של בניית ציפיות. למעשה כל יום, כאשר אתה עובר פס יותר ויותר גבוהה אתה מתחיל לגלות נופים חדשים ופסגות יפות עד לאחת הנקודות המרשימות ביותר במסלול - הר וווטני, אשר בכיוון זה מגיעה בסוף המסלול.
- שיפועים - יכול להיות שמדובר בתחושה שלנו בלבד, אבל תמיד הרגיש לנו כי הירידות שלנו תלולות מאוד ביחס לעליות, כמעט בכל טיפוס לפס שמחנו שאנחנו עושים אותו מצפון לדרום ולא להפך.

אם זה מתאפשר לדעתי שווה ללא ספק כיוון זה. שהוא גם הכיוון שמרבית המטיילים עושים.

חלוקת ימים -
החלטתי שלא להיכנס לעומק לאיזה מקטע אנחנו עשינו בכל יום וכמה זמן הוא לקח, הדבר באמת משתנה מקבוצה לקבוצה והמידע זמין באין ספור סיפורי דרך שכבר נכתבו, כן ארשום מספר נקודות חשובות לקחת בחשבון בתכנון חלוקת הימים.
- לנו לקח יום וחצי להתאקלם לגבוהה הנמוך יחסית (3500 מטר), הדבר משפיע עליך רבות ואתה מוצא את עצמך בקצב איטי ממה שחשבת שתעשה, יום ראשון סיימנו עייפים.
- ההליכה בעליות התלולות, לפעמים למשך יום שלם יכולה להיות קשוחה וחשוב לא לזלזל בה בתכנון הימים.
- תמיד ניסינו שהעלייה לפס תהיה בשעות הבוקר, כך שארוחת הצהריים תתבצע לאחר הירידה מהפס בחלק השני של היום (ירידה), תכנון כזה חשוב מאוד כי הוא מאפשר לטפס בבקרים מוקדם כאשר השמש עוד לא חזקה והמזג אוויר הכי נעים ביום ההליכה.
- כאשר אתם מתכננים את האוכל, מומלץ להביא מזון ליום אחד מעבר למה שתכננתם שתעשו, מאפשר גמישות ושינוי תוכניות במידת הצורך לנו היה שימושי.
- תכניסו יום או יומיים מנוחה לאורך המסלול תלוי כמה זמן אתם הולכים את כל הטראק, חוץ מזה שזה מאוד כיף זה עושה את המשך ההליכה הרבה יותר מהנה ונעימה לגוף.

חלוקת הימים שלנו:
* 4 ימים הליכה מred meadows ועד muir trail ranch (נקודת האספקה שלנו).
* 1 יום מנוחה ליד החווה (נקודה מומלצת מאוד עם הרבה צל ומעיינות חמים).
* 8 ימי הליכה עד היציאה מווטני פורטל.

הגעה ויציאה מהטרק

הגעה לנקודת ההתחלה-
ההגעה אל Mammoth Lakes הייתה מסובכת ממה שחשבנו בגלל שאין לשם תחבורה ציבורית משישי ועד ראשון (מתי שאנחנו התחלנו), בנוסף התחבורה הציבורית שם לא נוחה ומסובכת.
לכן לקחנו רכב בLA שם היינו לפני הטרק והחזרנו אותו בעיירה בסוכנות של חברת Hertz, כל הרכב עלה לנו 140דולר ליום (הייתה לנו עמלה של נהגים מתחת לגיל 25), אפשר למצוא מחירים יותר טובים גם. אחרי שמחלקים במספר הנוסעים שהיינו יצא לנו יותר זול מאוטבוסים אז לדעתי זו האופציה העדיפה. מהסוכנות של חברת Hertz בעיירה, יש אוטובוסים של המקום לנקודת ההתחלה - לשאול במרכז המבקרים של Mammoth איזה אוטובוס לקחת ומתי מגיע, יש תחנה צמוד לסוכנות הרכב, פשוט ונוח.

יציאה מהטרק - לקחנו טרמפים לעירייה אשר נמצאת מחוץ לווטני פרוטל, וממנה המשכנו בטרמפים עד שהתקרבנו יחסית חזרה לLA, מצאנו מוטל מפוקפק ובבוקר לקחנו Uber(אפליקציית מוניות בארצות הברית) והגענו ישר לאן שהיינו צריכים.

ציוד

* מיכל דובים (bear canister )בשל כמות הדובים (דובים שחורים בגדול לא מסוכן לאדם) אשר נמצאים בשמורות בהן הטיול עובר חובה לקחת את המיכלי דובים עבור האוכל שלכם. בדקתי את הנושא הרבה כי מאוד לא רציתי לקחת את המיכל הכבד (כמעט קילו וחצי עבור המיכל הגדול, היינו צרכים אחד עבור כל אחד מאיתנו). החלופה הישנה של לתלות שקים אינה חוקית בחלק מהשמורות ולכן היא לא חלופה אפשרית למיכל, מכאן שכולם טיילו עם המיכל הזה.
אחת הבעיות עם המיכל שלא כל האוכל נכנס לנו בתוכו ביום שיצאנו מהחווה (כאמור אוכל עבור 9 ימים), מה שעשינו זה שהשארנו מעט אוכל לא במיכל בשקית סגורה רחוק מאיתנו וקיווינו שלא יגיע דוב ויקח לנו את האוכל למחר.
* גז לבישול- רוב האוכל בטיול מצריך שימוש בגז, אנחנו באופן כללי לא היינו רגילים לחישובי גז כי זו פעם ראשונה שיצא לנו לטייל זמן כה רב ללא אספקה ובנוסף בגובהה צריכת הגז שונה . שימו לב למצב הגז שלכם ותיקחו אקסטרה גז כדי לא להיתקע ללא אפשרות של בישול האוכל שלכם.
* מים- לאורך המסלול ישנם נקודות רבות של נחלים זורמים ונקודות מילוי מים. משתנה לפי החודש אך בתחילת העונה כמעט ואין מרווחים ארוכים ללא מילוי מים כך שניתן לטייל עם ליטר אחד בלבד. בחודשים ספטמבר ואוקטובר ישנם מצבים בהם יהיו קטעים של מספר מיילים ללא מים אליהם צריך לדעת מראש. לפני הכניסה למלסול תבררו מה היה מצב החורף ומה מצב המים ובתאם לכך תסמנו לכם על המפה נקודות מילוי מים - חשוב.
טיהור המים -
- כדורי כלור-אנחנו השתמשנו בכדורי כלור על מנת לטהר כמויות מים גדולות, בעיקר מספר ליטרים בשלוקרים.
- מסנני מים - אנחנו השתמשנו במוצר של חברת BeFree, היה מאוד נוח עבור מילוי במהלך היום ומילוי של כמויות קטנות בכל פעם. ממליץ לקנות את הבקבוק של הליטר, 40 דולר בREI.
* אוהל - טיילנו עם אוכל קטן עבור 3 מטיילים של חברת Big Agnes, יש הרבה סוגים והרבה חברות המייצרות אוהלים, מבחינתינו מה שהיה חשוב שהאוהל יהיה קל כמה שניתן (1.6 ק"ג) ושיהיה לו אפשרות לעמוד כFree standing.
* ציוד עודף - כמו בכל טיול ציוד עודף וציוד לנוחות זה מותרות, אנחנו נהנו לטייל עם מעט ציוד לא נחוץ כדי לשמור על התיקים קלים כמה שניתן, זה עושה את ההבדל באופן ניכר בקושי בהליכה.

מסביבנו ראינו מטיילים עם תיקים גם חצי משלנו והבנו שיש עוד הרבה לאן לשאוף.

המלצות כלליות

שימוש באפליקציה JMT לאנדרואיד - אנחנו הורדנו בארץ את האפליקציה של השביל, כולם שם משתמשים בה כי היא נוחה מאוד. האפליקציה מאפשרת לך לראות ביחס למיקום שלך את השביל, נקודות מילוי מים, נקודות לינה מומלצות, מרחק בין נקודות, פסים ועוד. האפליקציה מאפשרת לך להוריד לOffline את כל הנתונים ככה שאין בעיה להשתמש בה בשביל במצב שאין קליטה אלה רק מיקום GPS.
מומלץ מאוד, עושה את הטיול הרבה יותר נוח.

רכישת ציוד בREI- חברת REI היא חנות הטיולים מהגדלות בארה"ב, לא פרסומת פה לחנות אבל משו מאוד נוח לאנשים שבאים לקנות ציוד במיוחד לטיול, היא מדיניות החזרת הציוד של REI שמאפשרת לכם לקבל החזר מלא על כל ציוד שרכשתם ואתם לא מרוצים ממנו, גם לאחר שימוש (כמובן אם הוא לא נפגם), הדבר מאפשר לכם להחזיר ציוד שלא היה נוח או שלא היה לכם טוב ולקבל על כך החזר כספי.

מה אוכלים

בטיול חשוב לחשב את האוכל בצורה מאוד מדויקת ואחראית שכן אתה מצוא את עצמך סוחב אוכל עבור מספר ימים רב ללא אפשרות אספקה. אנחנו רצינו לקחת אוכל כמה שיותר קל כדי לא להוסיף משקל על התיק הכבד גם ככה. שיקול מרכזי הוא כמה אתם מוכנים להיות רעבים בהתאם לכמות המשקל והנפח שאתם סוחבים, אנחנו שלושה חברה צערים שרגילים ואוהבים לאכול הרבה ולכן לקחנו יחסית הרבה אוכל :)
ארוחת בוקר-
- דייסה של קוואקר - מגיע בשקיות קטנות עם טעמים כבר מעורבבים בפנים - מאוד נוח להכנה בסיר.
חישוב - שקית וחצי לאדם לארוחה.
ארוחת צהריים-
- 2 טורטיות בשביל פחממות (שימו לב שאתם קונים מחיטה, אנחנו בטעות לקחנו לחלק הראשון ללא גלוטן, לא טעים זה דרך עדינה לתאר את הטורטיה), עבורנו 2 טורטיות זה לא הספיק אבל לא רצינו לסחוב עוד מבחינת משקל.
- ממרח חמאת בוטנים וממרח לוטוס.
- חבילות טונה בשקיות אלומיניום - בארה"ב הם מוכרים טונה ועוד שימורים שאנחנו רגילים לקנות בפחיות מתכת בשקיות אלומיניום כך שהן נהיות ללא משקל לאחר האכילה - מומלץ, יש הרבה טעמים. חישוב - חבילת טונה לבן אדם לארוחה.
ארוחת ערב-
מרק - אנחנו השתדלנו לעשות בכל ערב מרק מאבקה, מחמם ועושה כיף בנשמה.
ארוחות ערב מוכנות - קנינו ארוחות ערב מוכנות, יש המון טעמים ומחבר יחסית רחב (מתאים גם לטבעונים), הארוחות הן כאלה שאתה שופך מים חמים, מחכה מספר דקות והאוכל מוכן - מאוד נוח וכנראה מאוד לא בריא בארץ אנחנו לא נוהגים להשתמש בהן אלה לבשל דברים לעצמנו, פה החלטנו שהמשקל הקל בשילוב עם נוחות ההכנה מנצחים. חישוב - על השקיות רשום לכמה הגשות הן מספיקות, אותנו זה לא השביע כלל ולקחנו 4 הגשות עבור 3 אנשים. חישוב יותר טוב יהיה 2 הגשות עבור כל סועד.
חטיפים -
בין הארוחות ובנקודות עצירה אכלנו חטיפים נחמדים שסוגרים פינה ומכניסים אנרגיה.
- חטיפי אנרגיה - אנחנו לקחנו את אלה של חברת קליף, מאוד טעמים ומשביעים גם.
תערובות אגוזים - יש מוכנות אפשר גם להרכיב.
- ביפ גרקי - חטיפי בשר מיובשים, היה מאוד טעים ונחמד בעצירות.
- פירות יבשים - תערובות שונות של פירות יבשים.

את האוכל חילקנו לפי ארוחות במיכלי הדובים כך שלא כל פעם צריך לפתוח את כל המיכלים ולהסתבך איתם.

אספקת אוכל לאורך המסלול

חובה לעשות אספקה לאורך המסלול, חלק מהאנשים עושים מספר פעמים גם.
בגלל שאנחנו התחלנו 4 ימים אחרי נקודת ההתחלה לא היינו צריכים לעשות אספקה בred meadows ולכן בחרנו לעשות אספק ב Muir Trail Ranch-MTR. מה שקורה שם זה שאנשים שולחים לשם דלאים עם הרבה מזון שהם יאספו להמשך הטיול כאשר הם מגיעים לחווה. בפעול החווה לוקחת על זה סכום כסף (שמירה על הדלאים ושינוע שלהם בשטח מהנקודת דואר הקרובה).
עבור אנשים לא מארצות הברית קשה לעשות את המשלוח של האוכל באופן עצמאי כי אנחנו לא יכולים לארגן את הדלאים ולשלוח אותם באמריקה, כמו כן ההמלצה של החווה שהדלאים יגיעו כשבוע- שבועיים לפני מועד ההגעה שלכם לחווה דבר שמצריך שליחה של המזון שלושה שבועות לפני לפחות.
כדי לגשר על הפער הנ"ל, יש אתרים שנותנים את השירות הזה עבור סכום יחסית קטן.
אנחנו השתמשנו באתר שנקרא:
מאוד נוח ופשוט, עבור שלושה אנשים ו9 ימי הליכה אנחנו הזמנו 2 דלאים אשר עלו לנו 500$ ביחד (כולל אוכל, אריזה ומשלוח).
ראיתי שיש גם עוד אתרים, מהמחקר הקצר שעשיתי זה היה נראה הכי נוח ומקצועי.
חשוב לדעת -
בMTR המון אנשים שלוחים אוכל, הרבה מהאוכל הזה לא נלקח משם כי אנשים מבינים שהם הזמינו הרבה יותר מידי. מסודרים שם בערך 20 דלאים מלאים באוכל (חטיפי אנרגיה, מנות מוכנות חמות, קוואקר, נייר טואלט ועוד.) בדיעבד היינו יכולים להסתדר גם עם דלי אחד ולבצע השלמה ממה שהיה שם אבל זה משהו שלא ידענו. לא יודע אם הייתי מסתמך על זה ב100 אחוז מהאכול שאני מזמין אבל זה משהו לדעת ולשקול.