שלושה שבועות בבלקן

בסוף ספטמבר 2022 יצאנו שני חברים לטיול של שלושה שבועות בבלקן- אלבניה, קוסבו, צפון-מקדוניה ויוון.

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתאפריל- אוקטובר

בסוף ספטמבר 2022 יצאנו שני חברים לטיול של שלושה שבועות בבלקן. הזמנו כרטיס לכיוון אחד לאלבניה בלי לדעת יותר מידי מה התוכניות שלנו ומאיפה נחזור, אבל ידענו שנצטרך להדרים בשביל טיסה זולה.

את סיפור הדרך חילקנו לכמה חלקים:
• המסע בכללותו (הסיפור הזה)
• טרק בצפון אלבניה (https://www.sipurderech.co.il/...)

• טרק בצפון מקדוניה (https://www.sipurderech.co.il/...
• קונקשן באיסטנבול בהלוך

(https://www.sipurderech.co.il/... )

היום הראשון - הגעה לאלבניה

נחתנו באמצע הלילה בנמל התעופה של טירנה, עיר הבירה של אלבניה.

קנינו סים ביציאה מהנמל בחנות בשם ONE. הסים עלה של בערך 60 ש"ח לחבילה הגדולה ביותר שאמורה הייתה לעבוד בכל אירופה. באופן מפתיע המדינה היחידה בה היא לא עבדה לנו הייתה יוון.
סים לאלבניה בלבד יהיה הרבה יותר זול.

אין אוטובוסים באמצע הלילה, חלקנו מונית עם בחור שמצאנו בעלות של 20€ לשלושתנו.
הזמנו שתי מיטות בהוסטל Trip'n'Hostel בעלות של 11€ למיטה כולל ארוחת בוקר.
ביקשנו במיוחד להגיע באמצע הלילה ולא הייתה בעיה, הדלפק שלהם פתוח 24/7, סך הכל הוסטל נחמד, המון אירופאים צעירים.

היום השני - טירנה

התכוונו לא להתעכב בטירנה ולנסוע כבר בצהריים לצפון אלבניה אך מזג האוויר הגשום והקר למדי דחה לנו את התוכניות והשאיר אותנו בטירנה יום נוסף. בדיעבד אנחנו ממליצים להקדיש לטירנה לפחות יום.

בחור טורקי שגר באלבניה ופגשנו בטיסה הזמין אותנו להתארח אצלו ללילה נוסף בעיר, הוא מארח couch surfing כך שאם אתם מוצאים בחור בשם Emre Aslan באפליקציה מומלץ בחום.

דברים שעשינו בטירנה:
• הסתובבות באיזור ככיר העיר והשוק- טירנה לא עיר יפה במיוחד אבל ההסתובבות באזור המרכזי מוצלחת, שוק קטן, כיכר גדולה ומסגד יפה.
• Free tour:
הכרנו את הקונספט אבל אחרי שהגענו די במקרה לסיור של טירנה, החלטנו לעשות סיור כזה בכל עיר בירה שנגיע אליה.
הסיורים יוצאים פעמיים ביום, ב10:00, 18:00 (השעות כנראה משתנות בחורף אז כדאי להתעדכן) מהכיכר המרכזית.
ההיסטוריה של אלבניה מרתקת והמדריך שהיינו איתו היה מצויין.
סיור כזה די ממצא את ההיכרות עם המדינה והעיר כך שאם יש לכם רק כמה שעות זה הדבר הראשון לעשות.

• הגענו במקרה לפסטיבל הסרטים של טירנה ונכנסנו לצפות בכמה סרטים קצרים מהבלקן, עלה כ10₪.
מומלץ לבדוק על פסטיבלים שווים בערים שתגיעו אליהן!

• אוכל הרחוב והמסעדות מאוד זולים, לרב עדיף פשוט לאכול בחוץ על פני לקנות מצרכים ולבשל, הבלקן לא מצטיין קולינרית (במיוחד לא לטבעונים) אבל מאפים דמויי בורקס תמצאו בכל פינה והם זולים וטעימים.

• אם יש לכם הרבה זמן בעיר, שמענו הרבה המלצות על ביקור במוזיאונים של בונקר 1 ובונקר 2 (https://albania.co.il/bunkart-...) (https://albania.co.il/bunkart-...) האחד נחשב מאוד מרשים (בונקר מלא חדרים של דיקטטור משוגע), נמצא מחוץ לעיר. השני ממוקם צמוד לכיכר המרכזית והוא מוזיאון טוב להבנה של ההיסטוריה של אלבניה.
בנוסף המליצו לנו לעלות לתצפית נחמדה על העיר, ניתן לקחת רכבל שמגיע בערך לגובה 1000 מטר.

היום השלישי - נסיעה לשקודרה

קמנו מוקדם והלכנו ל"תחנה המרכזית". כאן הבנו שבבלקן אין ממש תחב"צ, התחנות יכולות להיות גם בחנייה של מסעדה ורובם זה שאטלים באוטובוסים או טרנזיטים מיושנים.

נסיעה של שעתיים ומגיעים לשקודרה בירת הצפון, העיר הרביעית בגודלה במדינה והשער לאלפים האלבנים.
בדרך הורדנו את אפליקציית cauch surfing. לא מצאנו מישהו שיארח אותנו אז ישנו בהוסטל me casa es tu casa, קצת יותר יקר מהוסטלים אחרים בעיר ולא כולל ארוחת בוקר אבל הביקורות היו טובות והחלטנו ששווה להשקיע עוד קצת ואכן יצאנו מאוד מרוצים.
הצוות מאוד נחמד ועזר לנו לתכנן את הטרק, יש להם מפות מפורטות שקשה למצוא באינטרנט עם שבילים שלא קיימים בmapy.cz.
בונוס: יש בר זול של בירה ורקייה (המשקה החריף של הבלקן)

דברים שעשינו בשקודרה:

• שכרנו אופניים ב6€ מההוסטל ורכבנו למערב העיר לאורך הנהר. משם עלינו לטירת שקודרה, כניסה בתשלום סמלי.
בטירה אפשר לראות בעיקר ביצורים וחומה אבל הנוף שווה את זה, חזרנו בדרך דרומית דרך כפרים בפאתי שקודרה.

• אכלנו ארוחת צהריים במסעדה Arti Zanave, מסעדת תיירים אבל לא מלכודת שמגישה אוכל מסורתי. אנחנו השתכנענו להכנס בגלל באפשרות לאוכל מסורתי צמחוני, בנוסף חלק מההכנסות הולכות לתרומה למקלט נשים.

• אכלנו ארוחת ערב עם חברים שפגשנו בהוסטל במסעדה שהמליצו לנו בקבלה.
ת'אכלס לא עפנו על המקום, מעבר לכביש יש מסעדה מקומית זולה יותר שם אכלנו למחרת בצהריים.

• הסתובבנו בעיר העתיקה של שקודרה, מדרחובים תיירותיים אבל במידה הנכונה (בעיקר מחוץ לעונה).

יום 4-8- טרק בצפון אלבניה

את הבוקר של היום רביעי הקדשנו להתארגנות ונסיעה לכפר לפוש, באוטובוס שיצא בשעה 14:00, כדאי להתעדכן בזמנים בהוסטל. יום אחרי כבר יצאנו לטרק מהכפר לפוש לכפר ולבונה.

כל המידע על הטרק בסיפור אחר שכתבנו, שמוקדש רק לטרק- https://www.sipurderech.co.il/...

יום 9-10- טרמפים לקוסובו ופרישתינה

קמנו בבוקר שאחרי כיפור עם יעד חדש- קוסובו. לא היה לנו יעד ברור בקוסובו ובעיקר תכננו לחצות דרכה לצפון מקדוניה.
התחלנו את הטרמפים בולבונה. תרבות הטרמפים באלבניה ובבלקן בכלל לא מפותחת ואנשים רבים חשדנים מאוד. תיירת סיפרה לנו שהיא הצליחה בקלות, לעומת מקומי שסיפר לנו על אלבני פסיכי שרצח 2 תיירים לפני כמה שנים על טרמפ ומאז אף אחד לא לוקח טרמפיסטים. החוויה שלנו מהבלקן הייתה איפה שהוא באמצע- במקומות מסוימים לקח זמן ובסוף עצרה לנו מונית ובמקומות מסוימים הלך ממש חלק.

כמה עצות לטרמפים בבלקן:
1. הצעירים יעצרו יותר ממבוגרים
2. חלק מהאנשים ימציאו שהם מונית ויבקשו כסף, לפעמים גם תוך כדי הנסיעה
3. במעברי גבול הטרמפים הם הכי קשים. גם אין הרבה נוסעים שאשכרה חוצים את הגבול ומי שכן חוצה מאוד חשדן ולא רוצה לקחת סיכון שאנחנו פליטים או משהו (תחשבו על פלסטיני שמחפש טרמפ ליד מחסום, את רוב האנשים זה יחשיד). חשוב להדגיש שאתם ישראלים ושיש לכם דרכון.
4. לפעמים אין מנוס מלקחת טרמפ בתשלום
5. להדגיש שאתם תרמילאים, עם תיק גדול שלידכם ולבוש מתאים.
6. יש צמתים נוראיים בבלקן, בטוח בלי תחנות אוטובוס ומפרץ נוח לעצירה. זה לא מונע מהבלקנים לעצור באמצע הכביש.

הגענו בטרמפים עד לgjkove בקוסובו. הטרמפ האחרון היה "טרמפ-מונית" של חצי שעה ועלה 5 יורו לאחד. מעבר הגבול כולל ביקורת דרכונים בלי דמי מעבר.

שמענו גם שיש אוטובוס מטירנה לקוסובו שעובר באזור בו תפסנו טרמפים אבל לא מצאנו עליו מידע. אפשר אולי לשאול אנשים בעיירה bajram curri בה עברנו.

מgjkove לקחנו אוטובוס לפרישתינה. התלבטנו בין פריזנר לפרישתינה (עיר הבירה) ובסוף החלטנו לעשות עיקופון בפרישתינה- גם כי אמרו לנו שנוח יותר להגיע משם לסקופיה וגם כי עיר בירה זה תמיד יותר מעניין. כנראה שגם מפריזנר אפשר להגיע לסקופיה.

בפרישתינה התמקמנו בmoonlight hostel. הוסטל בבעלות טורקית, מספק את הצרכים אבל די מעפן. לא היה צעירים או משהו והבניין היה בשיפוצים. יש מטבח מאובזר והמחיר זול , אין ארוחת בוקר.

דברים שעשינו בפרישתינה ב24 שעות:

- free tour. האחד של אחר צהריים לא יצא, אז הצטרפנו לבוקר (10 בבוקר). צריך לתאם מראש כי אם אף אחד לא מתאם הם לא מוציאים. היה פחות מוצלח מטירנה אבל גם מעניין.

- פסטיבל manifest. הפסטיבל הציל את מה שחשבנו על פרישתינה, שהייתה נראית בהתחלה עיר סובייטית אפורה ואחרי שגילינו על הפסטיבל הזה היא נראתה לנו באור הרבה יותר מגניב, פגשנו את צעירי העיר ואת המקומות שהם מבקרים בהם. זה פסטיבל אומנות שקורה כל 4 שנים בעיר אירופאית אחרת והגיע השנה לקוסובו. עשינו סיור מודרך של הפסטיבל בין יצירות ברחבי העיר והיינו בתערוכה של הפסטיבל במלון במרכז העיר.

- Baba Ganoush Meze. המסעדה הכי טובה שאכלנו בה בטיול. אנחנו טבעונים וזאת מסעדה "ים תיכונית" אבל ממש לא הים תיכוני שאנחנו מכירים אז זה יותר מעניין מלאכול בחומוסייה. מנות טעימות ממש וזולות ממש, אווירה מעולה.

- tintin- בר קוקטליים. לא הסגנון שלנו אבל הבחור שפגשנו בסיור הזמין. אחלה קוקטילים, 4.5-6 יורו לקוקטייל.

- newborn brew- בית קפה של משחקי קופסה, כל ילדי פרישתינה יושבים שם. המקום מחקה קצת את סטארבקס ומגוון גדול של משחקים.

נסענו בקו של 18:00 לסקופיה. מידע תחבצ מצאנו בgiraffa.com שהפעם דייק. גם כאן מעבר הגבול דרש דרכון בלי דמי מעבר.

יום 11- סקופיה

סקופיה- "הבירה המזויפת של אירופה". כמו וגאס או דובאי, כל דבר שתראו קחו בעירבון מוגבל. ב2014 סקופיה השקיעה 800 מיליון אירו כדי להפוך את סקופיה ליותר "אירופאית". התוצאה- פסלי ענק ובניינים לבנים שכאילו הם ארמונות וינה. שאול חשב שמכוער, אני חשבתי שעדיף מזויף על בנייה סובייטית.

ישנו בskopja hostel. הוסטל חמוד וזול במרכז העיר, עלה 10 יורו אבל אין ארוחת בוקר, אין קבלה, אין דרך לבשל. אם צריך את הבחור מתקשרים. יש מיקרו, קומקום וכלים אבל אין גז או תנור. בישלנו על גזייה כי הבחור לא היה.

דברים שעשינו בסקופיה:
- Free tour- המדריך היה מצוין ובסקופיה יש הרבה מה לראות
- הסתובבות בעיר ועלייה למצודת סקופיה, מצודה בחינם ונוף נחמד על העיר
- הסתובבות ברובע הטורקי, בתים קצת יותר אותנטיים מהבנייה הסובייטית ומפסלי הענק המזוייפים.
- Temov brewery בר של מבשלות קראפט מעולות.

דברים אחרים שאפשר לעשות:
- לקחת אוטובוס לקניון מטקה, קניון מפורסם עם נהר עצום שעובר בו, אפשר גם לשלם 7 יורו לשייט הלוך וחזור בסירה.
- לקחת אוטובוס ואז רכבל/ לעלות ברגל לצלב המילניום, הר ופסל של צלב, אמור להיות שם נוף יפה.
- לבקר במוזיאון אמא תרזה ובמוזיאון הארכאולוגי. אמנם הארכיואלוגיה המקדונית היא כלום לעומת היוונית, אבל אמורים להיות שם די הרבה ממצאים.

יום 12-14 - טרק בהר טיטו

נעזרנו בGiraffa.com ותכננו לקחת את האוטובוס של 07:10 לtetove, הגענו לתחנה מרכזית בסקופיה וגילינו שהאוטובוס רק ב8:15. הגענו ב9 לטטובו. הטרק המלא בסיפור הדרך של הטרק- https://www.sipurderech.co.il/...

לאחר הטרק הקדשנו יום לטרמפים לאוחריד וישנו במתחם הקמפינג של שבט הצופים של אוחריד. טעות גדולה. התקשרנו ותיאמנו אבל לא היה שם אף אחד. אב הבית במקרה ראה אותנו וקיבל את פנינו בחוסר נחמדות ובחוסר ידיעת אנגלית. הקמת אוהל עלתה 5 יורו לבן אדם (יקר), המתחם לא מגודר באמת כך שאין משהו שמונע מגנב או שועל מאוחריד לבוא לגנוב ציוד. שאלנו אם יש שירותים והוא פתח לנו שירותים ישנים שהשתיקה יפה למה שהלך שם באסלות. היתרונות- מצאנו שקעים באיזו סככה, יש wifi, יש חוף לאגם ומרחק הליכה מהעיר.

יום 15- אוחריד וביטולה

את הבוקר פתחנו בטבילה באגם אוחריד שנחשב לאחד העמוקים והצלולים באירופה, (מגיע לעומק של 288 מטרים וצלילות של כ20 מטר).

דברים שעשינו באוחריד:
- Samuel's Fortress - מבצר על גבעה ממש מעל האגם, 2 יורו לאדם, תצפית מעולה.
- חצר של כנסיה יוחנן הקדוש על האגם (Church of Saint John the Theologian), ישבנו שם לארוחת בוקר, מהר מאוד החלו להגיע שחפים ולאיים לנו על הארוחה, ברגע שסיימנו לאכול הם הלכו. מחיר כניסה לכנסייה 3 יורו, החצר בחינם.
- הליכה בסמטאות אוחריד על קו החוף בין כנסיית יוחנן הקדוש למרכז התיירותי, סמטאות יפות מאוד ומחוץ לעונה לא מרגיש עמוס.

דברים שלא עשינו:
- יש מתחם כנסייה נוסף מפורסם בנמצא בין המבצר לכנסיית יוחנן הקדוש, האתר כולל עתיקות וכניסה לכנסייה גדולה יותר מיוחנן אבל באותו סגנון בנייה. 3 יורו לאדם.
- אטרקציות מים באזור התיירותי, כמו לעשות בננה באילת.

סך הכל אוחריד הפתיעה לטובה ולא הזיק לנו יום עירוני תיירותי אחרי הטרק, מניח שבקיץ יש הרבה תיירים והקסם פוחת.
באוקטובר יכול להיות גשום וקר, אנחנו היינו יום אחרי סערה אז עדיין היה קריר ומעונן אבל לא ירד גשם.

שוב הסתמכנו על Giraffa.com ובנינו על האוטובוס של 16:00, הגענו ב15:32 שתי דקות לאחר הזמן האמיתי שבו האוטובוס יצא (15:30).
היינו מאוד מבואסים כי כבר הזמנו לילה בהוסטל בביטולה אז החלטנו לנסות להגיע לשם בכל זאת.
מונית רצתה 50 יורו. הלכנו לתפוס טרמפים ואחרי כמה דקות הגיע נהג המונית שבמילא חזר לבית בביטולה והציע 20 יורו. הלכנו על זה. אוטובוס אמור לעלות 6 לאחד.

בביטולה ישנו ב goldy hostel הסביר והזול, פקיד קבלה סטלן מת אבל עזר במה שצריך. לא ממש יצא לנו להסתובב בביטולה כי ירד גשם. ישבנו עם פקיד הקבלה וראינו כדורגל אבל לא בטוח שיש לביטולה משהו להציע מעבר.

דברים שלא עשינו:
- השוק הטורקי
- בית הכנסת העתיק (ביטולה הייתה הבירה היהודית של מקדוניה)
- ביטולה היא העיר השנייה בגדולה במקדוניה ואמור להיות בה חיי לילה וברים

יום 16- טרמפים ליוון, אוטובוס לאתונה

קמנו בבוקר והתחלנו ביום טרמפים ואוטובוסים ליוון. המטרה הייתה להגיע לאתונה באותו יום וידענו שאולי נצטרך לישון בדרך.
שוב התאכזבנו מgiraffa.com כי למרות שהיה כתוב שיש אוטובוסים, נכון לאוקטובר 2022, אין תחבורה ציברות בין שתי המדינות. בעבר אפילו הייתה רכבת.
היציאה מביטולה לגבול הייתה קשוחה וכללה הרבה הליכה, מעט מאוד טרמפים והרבה יאוש. אחרי כמה קילומטרים הגענו לסופר שבו יוונים באים לעשות קניות בביטולה כי היא יותר זולה משמעותית.
בסוף בכלל עצר לנו צעיר מקדוני שעובד במפעל ליד הגבול.
את הגבול חצינו ברגל וחזרנו לתפוס טרמפים בצד היווני, זה גם היה לא קל וחשבו לא פעם שאנחנו מהגרים.
הצלחנו לתפוס טרמפ לפלורינה, עיר לא קטנה באזור הגבול, משם יש רכבת ואוטובוסים לסלוניקי.
לפי מה שאנחנו זוכרים אוטובוס עלה 15 יורו ורכבת 10. ברכבות ביוון יש הנחה מתחת לגיל 24, ניתן גם לבקש הנחת סטודנט באוטובוסים.
הגענו לסלוניקי והיה לנו שם כמה שעות עד האוטובוס לילה לאתונה.
הספקנו לאכול במסעדה טבעונית בשם Tarantoúla, מצויינת וזולה מאוד יחסית לאתונה.

בחרנו באוטובוס של 12 כי אנחנו קמצנים וזה חסך לנו הוסטל ללילה- פשוט ישנו באוטובוס. הגענו ב6 בבוקר לאתונה שבורים ומרוצים.

מחיר אוטובוס מסלוניקי לאתונה- 42 יורו!!
רכבת בסביבות ה30 יורו, אבל לא היה רכבות לילה. הצלחנו להשיג הנחה באוטובוס (אין לנו מושג איך) ל32 יורו לאדם. הנחת סטודנט היא הנחה עוד יותר משמעותית- חצי מחיר.

יום 17-22- אתונה

הגענו לאתונה על הבוקר. אתונה היא בכל זאת אחד היעדים המטוילים בעולם כך שגם אם נכתוב כאן סיפור דרך מפורט- גוגל כנראה יביא לכם מידע מעשיר יותר. התארחנו אצל בחור בקאוץ' סרפינג במשך כל השהות שלנו באתונה.

כמה דברים שעשינו באתונה:

- אקרופוליס, מוזיאון האקרופוליס ומוזיאון הארכיאולוגיה הם יעדי חובה באמת, פשוט צריך להגיע לפני שנחיל התיירים מגיע. הגענו לאקרופוליס ב11, ראינו את התור והבנו שאנחנו ניכנס לפקק אנושי. יום לאחר מכן גענו ברבע ל8, והצלחנו להיכנס בקלות. כן, על אף כמות התיירים ועל אף המחיר, זה שווה את זה.

- הרבה עולים לגבעת הזאבים לראות שקיעה, אבל יש המון גבעות באתונה שאפשר לעשות את זה בהם, גם כאלו עם פחות תיירים. נגיד- Strefi Hill, שאין בה תיירים בכלל או Philopappos Hill
שרוב התיירים באים ביום.

- רחוב Themistokleous והשכונה שסביבו היא שכונת סטודנטים מגניבה מאוד, שם התארחנו. הרחוב הוא הרחוב הכי טבעוני באתונה עם המון עסקים טבעוניים. באופן מפתיע, בשכונה יש המון שוטרים. הסיבה, על פי המארח שלנו, היא תחנת רכבת שבונים שם שגורמת להתנגדויות רבות של תושבים. לפעמים אתם פשוט תראו ברחוב סיור של שוטרים חמושים הולכים בשני טורים, כמו חיילים בחברון.

- נסענו דרומה לפאתי אתונה, וחיפשנו חוף ים פרטי לעצמנו. זה לא היה קשה, יש מיליוני מפרצים ביוון. הגענו לחוף עם סלעים שאפשר לקפוץ מהם וים צלול. מאוד בקלות אפשר למצוא מקום שקט לגמרי.

בבוקר היום האחרון קמנו לטיסה לישראל דרך רודוס. אל תקנו כרטיס של הרגע האחרון בחגים, זה מטומטם ויקר, וזה לא הופך ונהיה זול יותר כמו שחושבים- כשאין כרטיסים טובים כנראה שגם לא יהיו כרטיסים טובים.

אוכל וטבעונות

הבלקן לא מצטיין קולינרית. עם זאת, יש לנו כמה המלצות, בעיקר לטבעונים כמונו שירגישו בבלקן בחיפוש תמידי אחרי אוכל.

- המרקים בבלקן זולים, מגוונים ומגישים תמיד לחם בצד. סוגר את הפינה הרבה פעמים, בעיקר בכפרים ההרריים.

- מאפים על שלל צוריתיהם, בעיקר מאכל דמוי בורקס גדול עם מילוי. יש מסעדות פועלים שמוכרות רק את הברוקס הזה, והאלבנים או המקדונים אוהבים לקחת יוגורט בצד. יש כאלו במילוי בשר או גבינה וכמעט תמיד יש גם אחד במילוי טבעוני כמו תפוח אדמה, תרד או שעועית, רק צריך לבקש.

- מאפה אלבני נוסף הוא מאכל שקשה לבטא את שמו, אבל הם כותבים אותו באנגלית כ"traditional pie". מאפה שלוקח בערך 3 שעות להכין בתוך מה שנראה כמו אפייה עם אפר מדורה. הטעם- כמו של מלוואח גדול וממולא, חבל שרק לא ממליחים כמו שצריך.

- Tavče Gravče- שעועית אפויה ברוטב עגבניות, המאכל המקדוני הלאומי. מוגש לרוב עם נקניקיות אבל הגרסה הטעבונית מקובלת מאוד. מגיע בכלי חרס, והולך מעולה עם אורז. מאוד זול.

- יוון הייתה החזרה לצביליזציה בהקשר הטבעוני- באתונה יש מיליון אפשרויות וחלק מהם טובות יותר מתל אביב, ובטוח שזולות הרבה יותר. טבעוני צרי לאכול בכל המסעדות ברחוב Themistokleous. בנוסף, יש גבינת פטה טבעוני שנמכרת בכל סופר, הכי טוב שאכלנו, ועולה בערך 10 שקל לחבילה, יותר זול מגבינה לא טבעונית בישראל.

חוכמת הבדיעבד

כמה הארות ומסקנות:

- אלבניה הייתה השווה מכל המדינות שהגענו אליהם- אפשר להקדיש לה יותר זמן, בעיקר יותר זמן של טיול בצפון אלבניה וטרק ארוך יותר.
- ברוב המקומות מקבלים גם יורו, ולא חייב להוציא הרבה כסף מקומי. נתקענו בסוף 3000 לק שלא קיבלו בצ'ינג'ים במקדוניה או ביוון.
- לבדוק פסטיבלים בכל עיר שתבקרו בה ולעשות דבר ראשון free tour שיכסה את רוב האתרים המעניינים.
- המחירים די זהים באלבניה מקדוניה וקוסובו, אני חושב שאלבניה מנצחת כזולה ביותר.
- למצוא דרך טובה יותר להתניידות בתחב"צ מgiraffa.com, שעזרה לנו מאוד בזמנים מסוימים והטעתה אותנו באחרים. באתונה גוגל מפס כבר מכסה את התחבורה הציבורית.