טרק פסגות הבלקן - יולי 2023

באמצע יולי 2023 יצאנו חבר ואני לטרק פסגות הבלקן, שהולך וצובר תאוצה בקרב מטיילים מהארץ ומהעולם בשנים האחרונות. ישנם הרבה סיפורי דרך וחלקם גם בעברית, פה אציג את החוויות שלנו מהמסע.

תאריך הטיולJuly 2023
עונה מומלצתיוני עד אוקטובר הן העונות המומלצות. ניתן לבצע גם בתקופת החורף אך נדרש ציוד מתאים - אוהל כי לא כל הבקתות פתוחות, וציוד להליכה בשלג.

רקע ומידע כללי

חיפשנו טיול שעונה על הדרישות הבאות:

-רמת קושי בינונית+
-מעל שבוע
-זול יחסית
-נגיש בטיסה ישירה
-מתאים ללינה בבקתות ע"מ שלא נצטרך לסחוב אוכל ואוהל על הגב
-באיזור שיהיה יחסית קריר (ביחס לחום בארץ בחודשי הקיץ)

טרק פסגות הבלקן היה האופציה שבחרנו כיוון שהוא ענה על כל הדרישות.

אני לא ארחיב פה על המסלולים, אכתוב רק מרחק, עליות וירידות. ניתן למצוא בקלות את המסלולים הרלוונטים באינטרנט, ממליץ להשתמש באתר Komoot - https://www.komoot.com/collect...

*ניתן לעשות את המסלול באופן חלקי, ולעשות מינימום של 3 ימים, ואפשר לעשות את כולו ולחלק אותו למקטעים קצרים ולעשות אותו גם בשבועיים+, לכן הוא מאוד גמיש ומתאים גם למיטיבי לכת וגם לאנשים שמחפשים משהו יותר קליל, ארחיב על זה בחלק האחרון של הסיפור דרך.

*רשימת ציוד תהיה בחלק האחרון של הסיפור דרך.

מידע כללי על המסלול-
מדובר בטרק חדש (יחסית) שהולך וצובר תאוצה בקרב קהילת המטיילים העולמית וגם בארץ הוא הולך ונעשה יותר ויותר פופולרי בשנים האחרונות. זה טרק שנוצר ע"י הרשויות המקומיות עם עזרה של ממשלת גרמניה במטרה לייצר בין אלבניה קוסובו ומונטנגרו שביל הליכה שיתמוך בתושבי האיזור, ויעזור לספר את הסיפור של איזור הבלקן.

המסלול, כמו ששמו מרמז, עובר בין הפסגות של איזור מרכז הבלקן, בין המדינות אלבניה,קוסובו ומונטנגרו, בין כפרים נידחים, אגמים רחבי ידיים, שדות רחבים ופסגות עוצרות נשימה.
עד לפני 20 שנה בערך, יה כמעט בלתי אפשרי להגיע לאיזור כמטיילים, והחוויה האותנטית עדיין נשמרת בזכות זה.

המסלול שאנחנו בחרנו הוא (כמעט) המסלול הקלאסי, ועליו אפרט פה:

יום 1- נחיתה בטיראנה ונסיעה לשקודרה, לינה ב City Center Hotel
יום 2- נסיעה לTheth ותחילת הליכה לValbone, לינה בValbone בBujtina 2 bar restaurant
יום 3- דילוג על היום של Valbone - Cerem, ובמקום, תפיסת טרמפ לCerem ומשם תחילת הליכה לDoberdol, לינה בגסט האוס Vatnika
יום 4- הליכה לMilishevc ולינה בChalet Rrusta
יום 5- הליכה לReke e Allages ולינה בAriu אצל Mustafa
יום 6- הליכה לDrelaj ולינה ב Shqiponja
יום 7- הליכה לBajrovica Katun (כפר אחד אחרי Babino Polje שהוא נק' הסיום הרגילה) ולינה בsamelova koliva
יום 8- הליכה לPlav ולינה בLida
יום 9- הליכה לVusanje ולינה בKollata
יום 10- הליכה לTheth ונסיעה משם לשקודרה, לינה בCity Center
יום 11- נסיעה לTirana וסיום הטיול (אנחנו המשכנו משם לאיטליה)

הגעה למסלול

יש מס' נקודות שאפשר להתחיל בהן את ההליכה, העיקריות הן - Peje (קוסובו), Plav (מונטנגרו) וTheth (אלבניה).

רוב האנשים בוחרים להתחיל בTheth, אבל אם יש לכם דרך יותר נוחה להגיע למקום התחלה אחר, לכו על זה, זה לא מאוד משנה.

אנחנו טסנו עם ישראייר בשישי בבוקר, ונחתנו בטירנה בירת אלבניה בצהריים.
מהשדה יוצאים והולכים ישר כ-200 מטר (חולפים על פני סוכנויות הרכבים והנסיעות) עד שמגיעים לאוטובוסים, שם שואלים את הנהג איזה קו נוסע לטירנה, ועולים עליו. העלות - 4 יורו, יוצא כל שעה עגולה.
נסיעה של כחצי שעה, שבסופה תגיעו ל'תחנה המרכזית' של טירנה, משם יוצאים קווים כל שעה עגולה לשקודרה. מחיר 4 יורו, זמן 2-3 שעות.
*באוטובוסים המזגן לא עובד כ"כ, תבואו מוכנים. מומלץ גם לעלות עם בקבוק מים.
בשקודרה יש 'מונית שירות' או 'פרגון' כמו שהמקומיים קוריאם לזה (Furgon) שיוצאת כל בוקר ונוסעת לTheth, שם המסלול מתחיל. העלות היא 10-15 יורו לאדם, ומשך הנסיעה הוא 2-3 שעות. צריך לתאם אותה מראש בעזרת בעל הגסט האוס/מלון שתישנו בו, או ע"י פניה לסוכן נסיעות מקומי.
אופציה מומלצת- אם אתם 3-4 אנשים, אפשר לשכור ג'יפ בעלות של 60 יורו שיסיע אותכם, זה יותר מהיר, ממוזג, מרווח ועולה כמעט אותו דבר אם מתחלקים בין 3-4 אנשים.
כשמגיעים לTheth הולכים ברגל לנק' תחילת המסלול (לוקח 5 דקות).

כסף

מטבע מקומי- בקוסובו ומונטנגרו משתמשים ביורו.
באלבניה משתמשים גם ביורו וגם בלק שזה המטבע המקומי, אבל בכל מקום יקבלו גם את היורו, אז אין צורך להמיר כי חבל על העמלות.

לנו עלה בממוצע 35 יורו לאדם ליום טיול, כולל אוכל לינה ובירה פה ושם. בימים שהיינו בשקודרה וטירנה הוצאנו כמובן מעט יותר. הנה פירוט העלויות:

יום שישי 14/7

12 יורו ארוחה במסעדה OPA
6 יורו גלידה וקפה
0.5 מים
15 יורו בר מסעדה בטירנה (new Irish pub)

סה"כ 66.5 יורו

ניווט

בחלקים מסוימים במסלול, הסימונים לא ברורים ו/או לא קיימים, לא מדובר במשהו מסובך או מסוכן, אבל יש אפשרות להתברבר.
לכן חשוב להקפיד על כמה עקרונות-
1. מפה: הכי נוח להוריד אפליקציית אופליין ולהשתמש בGPS המובנה בטלפון (אנחנו השתמשנו בHiikier), ואפשר גם להשתמש במפה פיזית + מצפן אבל בעיני זה מסורבל ופחות נוח.
אם אתם לא מזהים סימון שביל (אדום לבן) במשך מס' דקות, יתכן שסטיתם מהשביל, ולכן יש לבדוק במפה שאתם בכיוון הנכון.
2. שינוי כיוון: אחרי פניות, פיצולים, מעבר בין עליה לירידה או ירידה לעליה, חשוב לוודא שמוצאים סימון, לרוב הוא יופיע 10-20 מטר אחרי הפיצול כדי 'לאשר' לכם שאתם אכן בכיוון הנכון. תחפשו אותו ואם לא מצאתם, יכול להיות שטעיתם בכיוון.
3. טופוגרפיה: לא צריך לסיים קורס ניווטים בבה"ד אחד, אבל כן חשוב להבין מונחים בסיסיים בטופוגרפיה- שלוחה, ערוץ, כיפה, אוכף וכו', כולל להבין את המשמעות שלהם.
4. לא ללכת על השביל: לרוב חשוב להקפיד על הליכה בשביל המסומן. ישנם מקרים בפסגות הבלקן שבהם השביל נמחק או טושטש בעקבות רעיית צאן, קריסת אדמה, שטפונות בחורף וכו', ולכן לפעמים *זה בסדר* לא ללכת על השביל למשך מס' דקות, כל עוד אתם יודעים איפה אתם ולאן אתם הולכים. בסוף אתם תתחברו לשביל אם תעשו את זה נכון.

יום ראשון - שקודרה (Shkoder) -> ט'ת' (Theth) -> ואלבונה (Valbone)

עלינו על הפורגון שהזמנו לילה לפני בשעה 07:15 בבוקר, בסביבות 10:30 הגענו לט'ת' והתחלנו הליכה.
היום מתחיל בעליה די רצינית וארוכה עד לפס, בדרך יש מקום נחמד שמוכר קפה.
כשמגיעים לפס מתחילים ירידה ארוכה ולעיתים תלולה לואלבונה.

17 ק"מ הליכה
1100 מטר עליה
900 מטר ירידה

ואלבונה זאת עיירה די מתוירת, אתם תמצאו שם המון אנשים שעושים טיולי יום מט'ת' או ממקומות אחרים באיזור.
יש מסעדות באיזור וכמובן גם חשמל ושירותים נורמלים.

יום שני - ואלבונה (Valbone) - דוברדול (Doberdol) (מדלגים על צ'רם)

במסלול המקורי יש עוד יום שהולך מואלבונה לצ'רם. לפני מס' שנים סללו שם כביש במקום השביל ולכן המסלול פחות יפה ומומלץ. ישנן מס' אלטרנטיבות - אפשר לתפוס טרמפ לצ'רם כמו שאנחנו עשינו (בתמונה למטה אוסיף את המקום שצריך לרדת בו). ואז 'לדלג' על היום הזה, ואפשר גם לעשות מסלול חלופי שכולל עלייה לפס וירידה לדוברדול, מצרף קישור למסלול (לא עשינו אותו, הוא 14 ק"מ מרחק, 1100 עליה ו850 ירידה) https://www.komoot.com/tour/16...

בדוברדול ישנו בVatnika שזה גסט האוס מרכז הכפר, ממוקם צמוד למפל מטורף אפשר לטבול בו. משפחה נחמדה ואוכל טעים. אין חשמל בחדרים, שירותי בול פגיעה.

יום שלישי - דוברדול (Doberdol) - מילשבק (Milishvec)

19 ק"מ
810 מ' עליה
930 מ' ירידה

בתחילת היום השביל לא מאוד מסומן וחשוב לוודא שעולים לפס הנכון כדי לא להתברבר בהמשך.
יום יפה ו(יחסית) קל יותר.

בדוברדול ישנו בChallet Rusta- בית מארח עם משפחה מקסימה ואוכל טעים. תשתיות טובות ונוחות.

יום רביעי - מילשבק (Milishevc) - רקה אלגס (Reke Allages)

16 ק"מ הליכה
800 מטר עלייה
1250 מטר ירידה

יום לא מאוד קשה.
יש אגם בערך שעתיים אחרי תחילת היום, אם תגיעו בתחילת העונה הוא יהיה עם מים, אח"כ מתייבש בדרך כלל.
יש מקטע שהולך על אספלט, אפשר לסטות מהשביל ובכך 'לברוח' מההליכה באספלט, מצורפת מפה עם המסלול הלוונטי. אפשר גם להגיע לאספלט ולהמשיך להתקדם בטרמפים אם עייפים ואין כוח. או להזמין מונית.

בReke Allages ישנו בAriu אצל Mustafa שמומלץ ע"י רבים.
ארוחת ערב טעימה וגדולה.

יום חמישי - רקה אלגס (Reke Allages) - דרליי (Drelaj)

זה יום קצר, אפשר להאריך וללכת עד לGuri Kuq (אפשר גם לקחת מונית/טרמפ) אם רוצים.

אם עושים את היום קצר כמו שאנחנו עשינו, זה
13 ק"מ הליכה
900 מ' עלייה
1300 מ' ירידה

אם מאריכים מגיעים ל22+ ק"מ בהליכה, או שכאמור אפשר לקחת הקפצה / טרמפים.

אנחנו ישנו בDrelaj אצל Shqiponja, אירוח טוב מאוד.

יום שישי - דרליי (Drelaj), הקפצה לגורי קוצ' (Guri Kuq) ומשם לביירוויקה קטון (Bajrovica Katun)

היום המקורי הולך מDrelaj\Guri Kuq לBabino Polje, אנחנו רצינו שהיום שלאחר מכן (ההליכה לPlav) יהיה קצר יותר, אז הוספנו ליום הזה עוד כ-4 ק"מ והמשכנו לכפר אחד אחרי כדי לקצר את היום למחרת.

מסלול יפה, שביל מעט לא מסומן בירידה לBabino Polje אז תקפידו על ניווט נכון.

סה"כ 19 ק"מ הליכה
1150 מ' עליה
950 מ' ירידה

יום שביעי - ביירוויקה קטון (Bajrovica Katun) לפלב (Plav)

18 ק"מ
640 מ' עליה
1200 מ' ירידה

יום יפה מאוד עם אגם ענק בדרך
בסוף היום מגיעים לPlav שזאת עיירה די גדולה יחסית למה שהיה עד עכשיו, יש סופר ומסעדות ובתי מלון וכו'.

אנחנו ישנו אצל Lida, שהיא מרוחקת יחסית מהעיר, שזה יתרון (שקט) וגם חיסרון (מרחק).
משפחה נחמדה וחדרים נוחים.

יום שמיני - פלב (Plav) - ווסניה (Vusanje)

22 ק"מ הליכה
1200 מ' עלייה
1100 מ' ירידה

לקחנו הקפצה מבעל הבית בPlav לתחילת המסלול כדי לחסוך הליכה על אספלט, מה שחתך לנו כ-6 ק"מ מההליכה ז"א שהלכנו סה"כ 16 ק"מ.

ישנו בKollata.

יום תשיעי - ווסניה (Vusanje) - לט'ת' (Theth) ונסיעה לשקודרה (Shkoder)

21.5 ק"מ
850 מ' עלייה
1100 מ' ירידה

החצי הראשון של היום די יפה, החצי השני הוא ירידה תלולה מאוד וארוכה לט'ת'.
הגענו וישר תפסנו פורגון לשקודרה במזל, כך שלא היינו צריכים להישאר בט'ת' ללילה.

ישנו בשקודרה בCity Center Hotel

רשימת ציוד

רשימת ציוד אישית:

תיק גב (30-40 ליטר)
ליינר
מברשת שיניים
כובע
בקבוק מים / שלוקר (3-4 ל' ליום הליכה)
כפכפים / סנדלים
טלפון
מטען

אופציונלי-
שעון, פנס, מצלמה, מטען נייד, חבל דק לכביסה.

ציוד משותף:
משחת שיניים, שמפו, סכין, פותחן שימורים, פקל קפה.

תיק עזרה ראשונה: פלסטרים, חוט ומחט, יוד, קלבטן, משככי כאבים, תחבושת אלסטית, ספונג'טות, מטהרי מים.

אפשרויות לשינוי המסלול

יש הרבה נקודות במסלול שאפשר לקצר או להאריף בהן את המסלול.
המסלול הוא בצורה שמזכירה את הספרה 8, אפשר להתחבר בכמה נקודות וכך בעצם לקצר את המסלול.
יש גם כמה טיולי יום שאפשר לעשות שיוצאים מחלק מהמקומות במסלול, וככה אפשר להאריך את המסלול.

הוספה:
- אפשר להוסיף ביום של מילישבק - רקה אלגס עצירה בעיר פייה (Peja) להתרעננות.
- בט'ת' יש המון טיולי יום (לעין הכחולה למשל).
- בPlav אפשר להעביר יום מנוחה.
- עלייה לHajla Peak ביום שבין Reke Allages לDrelaj - חפשו על זה מידע באינטרנט.

קיצור:
- אפשר ללכת למשל בין Valbone לVusanje וככה לקצר את המעגל.

סיכום

טרק מצוין לאנשים שמחפשים משהו מאתגר אבל לא מאתגר מדי, גמיש, עם נופים, ותרבות מעניינת.

ממליץ לקרוא את שאר סיפורי הדרך שם מפרטים יותר על הימים (גם באנגלית למשל בKomoot וגם פה באתר סיפור דרך), מרחקים, שעות הליכה וכו'.

למי שיש שאלות מוזמנים לכתוב פה או במייל - Lidorto@gmail.com
אשמח לסייע במה שאוכל.

• כמו שכתבתי כבר למעלה, לא צריך להמיר יורו ללק, כי באלבניה מקבלים יורו בכל מקום, ובשאר המדינות משתמשים ביורו.
  • תרבות הטרמפים במדינות הבלקן מפותחת - רוב הרכבים יעצרו לכם וישמחו להקפיץ אותכם ממקום למקום, ככה שמי שמעוניין יכול לבנות על זה כאלטרנטיבה למוניות - זאת חוויה יותר מעניינת בעיני.
  • אפשר לישון באוהל וכך לחסוך בעלות הבקתות, ועדיין להשתמש בבקתות לאוכל ומקלחת (בתשלום).
  • ארוחות הבוקר הן בד"כ - לחם, גבינה, ירקות לא חתוכים, ולפעמים ביצה קשה. מומלץ להביא איתכם סכין בשביל לחתוך את הירקות, וכדאי גם להצטייד בחיזוקים - חטיפי אנרגיה, קופסאות שימורים וכו'.