טרק פסגות הבלקן - Peacks of the Balkans

בספטמבר של 2023, יצאנו שלושה חברים לטרק פסגות הבלקן, טרק חוצה גבולות של אלבניה, קוסובו ומונטנגרו. טרק מאד יפה ומאתגר.

תאריך הטיולSeptember 2023
עונה מומלצתאביב וקיץ.

רקע, ומידע כללי

הטרק חוצה את גבולותיהן של אלבניה, קוסובו ומונטנגרו והוא הוקם בעיקר כדי לחבר בין המדינות.
הטרק ביינוני - קשה, זאת מאחר שבכל יום ויום בטרק חוצים פאס (Pass - מעבר הרים) אחד לפחות ועל כן בכל יום יש עליה של כאלף מטרים וירידה של כאלף מטרים.
הטרק לא עובר את ה2500 ולכן אין עניין של גבהים.
אנחנו החלתנו להתחיל את הטרק באלבניה, בעיירה בשם ט'ט' - Theth, ללא סיבה מיוחדת, כמו כן ניתן להתחיל אותו בכל אחת מהמדינות האחרות.
הטרק הינו מעגלי, אפשר להוריד ולהוסיף ימים. מבין האנשים שפגשנו בדרך, אנחנו היינו כמעט היחידים שהחלטנו לעשות את החלק של קוסובו, רוב התיירים מוותרים עליו ובסופו של דבר גם אנחנו וויתרנו על יום וחצי שמה, גם כי לא הרגשנו טוב וגם כי הבנו שכל החלק הזה סלול באספלט (אפרט על כך בהמשך)
קצת על המדינות:
אלבניה - מדינה מאד נחמדה, שעד לפני כשני עשורים היתה סגורה לתיירים וניכר שהתיירים האירופאים גילו אותה כבר ולכן תשתיות התיירות בה מפותחות יחסית אך לא מידי. מה שכן התחבורה הציבורית ומערכת הכבישים בה לא מאד טובים ומספר פעמים היינו צריכים לקחת מוניות וכל נסיעה באוטובוס לוקחת יותר שמתוכנן. מאד אוהבים ישראלים, בעיקר בגלל סיפור השואה המעניין במדינה.
קוסובו - מדינה שהכריזה על עצמאותה בערך ב2005. עדיין לא כל מדינות העולם מכירות בה והדבר ניכר. הקוסובואים מכירים בעצמן כאלבנים ומרביתן מוסלמים. בדיוק כמו אלבניה גם בקוסובו זכינו ליחס חם מאד מהמקומיים, כולם ידעו לספר לנו על החברות הטובה של ישראל וקוסובו ועזרו לנו בכל מה שהיינו צריכים.
מונטנגרו - המדינה הכי מפותחת מבחינה תיירותית באיזור ועל כן היא גם היקרה ביותר. האנשים בה מאד חביבים.

התארגנות והגעה לנק' ההתחלה - Theth

ניווט - אחנו ניווטנו עם אפליקצית מאפי.סי זד - Mapy.cz אפליקציה מעולה שהשביל מסומן בה אך לא תמיד היא מדיוקת ולכן צריך גם להבין את כיוון הביל ולזרום איתו (היו לנו פעמים שהתעקשנו לרדת הר דרך איפה שהניווט הראה ומצאנו שיש שביל טוב כמה מטרים הצידה).
מבחינת סים - לא עשינו, כמעט בכל גסטהאוס או בית קפה היה וויפיי.
ציוד לינה ובישול - אנחנו החלטנו לוותר על אוהל ושקש וישנו בגסטהאוסים הפזורים בכל אחד מסופי המקטעים. הלינה בגסטהאוסים היתה מעולה בחלקם ובחלקם לא טובה, צריך לדעת בדיוק לאיזה מקומות ללכת ומאיזה להמנע וכך לקבל את האוכל והלינה הטובה ביותר ולרוב גם את המחיר הטוב ביותר. לרוב המחיר של לינה ו3 ארוחות הוא בין 30 ל40 יורו. מומלץ להביא ליינר.
ציוד חם - אני אישית לקחתי חולצה ארוכה סווטשירט ופליז, כובע וכפפות והספיק לי לגמרי. חשוב מאד חוצה ארוכה מנדפת כי יש ימים שההליכה היא עם רוחות וצריך משהו ארוך לטייל איתו.
בנוסף ראינו הרבה אירופאים שמטיילים עם אוהל ורק אוכלים ומקבלים את שירותי הגסטהאוס (מקימים אוהל בגינה) העניין הזה חוסך כ15 יורו בלילה.
קניית ציוד - אנחנו מצאנו חנות טיולים אחת נורמאלית בטיראנה (הבירה של אלבניה) שנקראת InterSport וממוקמת במרכז העיר. גם לה לא היה הרבה מבחר אבל המחירים של מה שכן היה היו מעולים.
הגעה למסלול:
מטיראנה לקחנו אוטובוס לעיר הצפונית הנקראת שקודר Shkoder, האוטובוס יוצא כל יום בין 7 בבוקר ל5 אחרה"צ. הוסטל מומלץ בשקודר - Traveler Hostel - +355676996766 , זמינים בוואצאפ.
משקודר יש אוטובוס אחת ליום ב7 בבוקר לט'ט' Theth, מחירות 12 יורו, שהיא תחילת המססלול האלבני, מה שאומר שחייב לעשות לילה בשקודר או לקחת מונית (לא מופרך כי מחיר מונית הוא 80 יורו ול5 אנשים זה כבר יותא משתלם, מספר של סוכנות מוניות: )
ט'ט' היא עיירה מאד תיירותית וחייב לעשות הזמנה למקום לינה מראש אם אתם מתכננים לישון שמה! בנוסף אנחנו לא אהבנו אותה ולא נשארנו ללילה, כי המון תיירים מגיעים אליה והדבר מוריד מיופיה.
בט'ט' יש סופר קטן, זכה בתחרות הסופר הכי יקר שקניתי בו בחיי. תעשו קניות בשקודר.

מט'ט' לוולבונה Theth to Valbone

אנחנו יצאנו למסלול ישר מבלי לעשות לילה בט'ט', מה שאומר שמיהרנו יחסית.
עליה של כאלף מטרים וירידה של כ800.
זהו יום יפה מאד. שימו לב שהמסלול לא מסומן טוב והיום מתיל בעליה בשביל צר מט'ט', אז צריך לעקוב עם אפליקצית הניווט בדיוק על מקום העליה או לשאול אנשים.
מומלץ להזמין מקום מראש ללינה בוולבונה כי כמו ט'ט' גם אליה ניתן להגיע ברכב ולכן יש בה תיירות רצינית. אנחנו לא הזמנו מקום והסתדרנו על איזה חדר חיצוני ומעפן. מעבר לזה אין לנו המלצה על מקום לינה שמה אבל בבוקינג יש דירוג.

מוולבונה לצרם - Valbone to Cerem

השביל הישן הפך לדרך ג'יפים ולכן בנו שביל חדש שעובר דרך מונטנגרן.
עליה קשוחה בהתחלה ואז הליכה על קו גובה.
השביל עולה לפס מעל וולבונה, שימו לב שהפניה לשביל מסומנת גרוע וצריך להבין בדיוק מתי סוטים מדרך העפר.
יום של כ15 קמ.
בצרם ישנו בגסטהאוס ויטה VITA, מומלץ, אוכל טוב ומשפחה מאד חמודה, כמו כן היה יקר - היא רצתה 45 יורו ללילה כולל ארוחות.
שימו לב - בכניסה לצרם יחכה לכם איזה בחור שישכנע אתכם לבוא לרילקס גסטהאוס, אל תלכו! אנחנו לא הלכנו בגלל תחושת בטן ואחר כך קראנו ביקורות מחרידות בגוגל, שהם גנבו כסף לאנשים ושהאוכל היה גרוע.

מצרם לדוברדול - Cerem to Doberdol

יום יפה, היחיד בלי עליה קיצונית בהחלה, כ16 ק"מ.
היום הזה קצר יחסית ולכן אפשר לעשות בו ארגוני כמו כביסה וכו' או פשוט לקחת את הזמן בתצפיות היפות.
בדוברדול ישנם שני מתחמי בקתות גדולים, אנחנו ישנו בראשון משמאל, האוכל היה מעפן אבל האווירה מאד נחמדה. שמענו ביקורות דומות על המחנה השני (מימין). מחיר ללילה עם ארוחות - 27 יורו.
בדוברדול קר, ויש להצטייד טוב ללילה הזה או אם אתם באוהל אז ספציפית את הלילה הזה לעשות בבקתה.

מדוברדול למילישבק - Doberdol to Milishavec

יום מבלבל מאד מבחינת הסימונים, לעיתים הסימון בכלל לא נכון והיו איזה ארבעה שבילים שסומנו באדום בדרך. שימו לב למפה.
אנחנו התברברנו מאד.
במילישבק הלכנו לגסטהאו שקיבל המלצה - Chalet Rusta. מאד נחמדים, התלהבו שאנחנו מישראל והכינו אחלה אוכל, מלבד העובדה שהיה צמחוני. 33 יורו ללילה עם ארוחות.

ממילישבק לכביש של פייה ואל העיר פייה - Milishavec to peja

החלטנו לעשות לקפוץ לעיר פייה, כדיי קצת לחוות את קוסובו וכי האוכל בטרק אכזב אותנו ורצינו קצת מסעדות ובעיקר בשר.
בגלל הגיחה לפייה דילגנו על חלק מהיום הזה וחלק מהיום הבא.
היום הזה מתחיל בעליה יחסית סבבה ולאחר מכן ירידה נוראית לכביש.
בכביש יש מסעדה מעפנה עם אוכל מקומי שאנחנו לא אהבנו, המסעדה הזמינה לנו מונית לפייה ושם ישנו בסקיי הוסטל Sky Hostel, הוסטל נחמד מאד, היינו התיירים היחידם וניכר שאין לעיר באמת הרבה מה להציע לתיירים.
המסלול המקורי מגיע לעיירה בשם רקה א לאגס - Reke e Lages. יש שמה גסטהאוס מומלץ בשם אריו ARIU.

מפייה ללקינט - Peja to Leqinat

קודם כל, היעד ביום הזה מאד לא ברור מבחינת הסיפורי דרך והמפות - חלק קוראים לזה גורי קוצ', חלק לקינט וחלק קוצ'ישטה. אז קצת סדר:
כמעט כל החלק הזה של המסלול נסלל באספלט ולכן המון אנשים מגיעים ברגל לקוצ'ישטה, שהיא כפר על הנחל ויש אליה אוטובוס מפייה (אנחנו עלינו עליו וירדנו שמה וכך קיצרנו משמעותית את היום הזה), מקוצ'ישטה ניתן לקחת מונית או לתפוס טרמפים ללקינט, שהיא כפר על ההר. וגורי קוצ' זה פשוט אחד המלונות שיש בלקינט ורוב המטיילים ישנים בו.
אנחנו לקחנו קו מפייה לקוצ'ישטה ומשם עלינו ברגל ללקינט.
בדרך ללקינט פגשנו בחור בשם אגרן שהתלהב ממש שאנחנו מישראל והציע לנו לישון בצימרים שלו במחיר בדיחתי - 20 יורו לבן אדם. אנחנו הלכנו אליו ואכלנו במסעדות ליד, שהיו זולות וטובות המסעדה של הגורי קוצ' (למטה בכפר) יותר טובה.
הצימר נקרא ווילה רוט רוגובה - Villa Route Rugova. וילה עם נוף מטורף.
לגבי האוטובוס - הוא יוצא ב8 בבוקר מהמרכזית של פייה וניתן לרדת בכל אחד מחלקי הדרך - ליד רקה א לאגס, ליד דרליי (עוד תחנה ביום הזה) או בקוצ'ישטה, תלוי בכוח שלכם. אנחנו לא הרגשנו טוב כי הבשר בפייה היה כניראה מקולקל אז לקנו עד התחנה אחרונה.

לקינט לבבינו פולייה - Leqinat to Babino Polje

אחלה יום, יש אגם יפה מאד באמצע. יום ארוף ואין נקודות מים באמצע אז ימו לב שאתם יוצאים עם 3 ליטר לפחות.
אבל הוא יום ארוך ויש להצטייד בכמות אוכל מספקת. אנחנו קנינו חזה עוף מהמסעדה בלקינט וביקשנו מהם לחם ופשוט הכנו סנדוויצ'ים.
בבבינו פולייה יש שני גסטהאוסים בשם אקו - שימו לב שאתם לא מתבלבלים ונכנסים לראשון, כמו שאנחנו עשינו, היה אוכל מזעזע וחדר גרוע.
הגסטהאו הנכון נקרא אקו מונטנירינג וילאג' - Eco Lodge Hybrid.

בבינו פולייה לפלאב - Babino Polje to Plav

יום מהיפים בטרק.
ארוך אך השביל מאד נוח
חשוב לסגור מקום מראש אם אתם בונים על ההוסטל בפלאב- באר האג Bear Hug hostel - מקום מצויין עם אווירה מגניבה והכי חשוב - הבעלים אמיר Emir הוא גם מדריך טיולים והוא ממש עזר לנו בהמשך התכנון של הטיול שלנו.
פלאב - עיר קטנה וחמודה עם אגם. יש מסעדות ובתי קפה. יש שני כספומטים בעיר. יש סופר להצטיידות.

פלאב לווסניה - Plav to Vusanje

יום מאד מאד יפה אבל ארוך, אנחנו לקחנו ג'יפ שיקצר לנו כ7 ק"מ, עלה 10 יורו לאדם.
יש הליכה מאד יפה על קו גובה ונוף מהמם.
ווסניה - הכפר הכי יפה בטרק לדעתי, נמצא בעמק מטורף עם הרים שפסגותיהם אבל אפורה.
בהמלצתו של אמיר הלכנו לגסטהאוס בשם Vucetaj, האוכל הכי טוב שהיה לנו בטרק - בכללי ווסניה היתה הצלחה. אם יש לכם איך עדיף לסגור מקום מראש לגסטהאוס כי ניכר שזה המקום אליו הולכים רוב המטיילים.

יום אחרון - מווסנייה לט'ט' Vusanje to Theth

יום מאד יפה, הליכה בנחל של ווסניה עם ההרים האפורים מסביב.
עליה שנראת כאילו לא תגמר לעולם ואחריה ירידה תלולה וקשה לט'ט'.
לגבי היציאה מט'ט' - אנחנו הזמנו מראש, עוד בווסניה, נהג מונית שיחכה לנו ויקח אותנו לשקודר, בגלל שרצינו להגיע כבר לחופים ולא רצינו לשרוף יום על נסיעות, ותחלס זה גם יצא לנו משתלם כי הלינה בט'ט' יקרה מאד.