טרק סתיו באלפים האלבניים

בתחילת אוקטובר 2022, כחלק מטיול של כמה שבועות בבלקן, עשינו שני חברים טרק של שלושה ימים באלפים האלבניים.

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתקיץ- סתיו, אפשר גם אביב

בסוף ספטמבר 2022 יצאנו שני חברים למסע בבלקן של כמה שבועות. חילקנו את סיפור הדרך לכמה קטעים, זה האחד המתאר את הטרק שעשינו בצפון אלבניה. קישורים לשאר סיפורי הדרך:

המסע בכללותו- יתפרסם בקרוב :)
12 שעות קונקשין באיסטנבול-

טרק בצפון מקדוניה-יתפרסם בקרוב :)

אלבניה ממוקמת בבלקן, על גדות הים האדריאטי. צפון אלבניה הם "האלפים האלבנים" אזור הררי שמגיע לגובה 2670. חלק זה גובל ב2 מדינות- קוסובו ומונטנגרו.
בין אלבניה מונטנגרו וקוסובו עובר שביל טרק ארוך של 11 ימי טיול בשם "peaks of the Balkan". כדי לעשות אותו יש צורך באישור שמוציאים באינטרנט ולוקח עד שבועיים. כיוון שהטיול שלנו היה ספונטני, לא הספקנו להוציא אותו וכדי לא להסתבך עם רשויות החוק במונטנגרו וקוסובו היינו צריכים טרק שעובר רק בתוך אלבניה. התבססנו בעיקר על טרק שמופיע פה באתר של איתי לובל אבל הקשבנו בעצתו- הפכנו את כיוון הטרק ושינינו אותו קצת.

קישור לטרק של איתי- https://www.sipurderech.co.il/...

שקודרה והגעה ללפוש

הגענו לצפון אלבניה מטירנה יומיים לפני הטרק .יש אוטובוסים (אם אפשר לקרוא לטרנזיטים האלה אוטובוסים) די נוחים מטירנה לשקודרה שהיא העיר המרכזית בצפון אלבניה והשער לאלפים האלבנים. ישנו בהוסטל me casa es tu casa, קצת יותר יקר מהוסטלים אחרים בעיר ולא כולל ארוחת בוקר אבל הביקורות היו טובות והחלטנו ששווה להשקיע עוד קצת ואכן יצאנו מאוד מרוצים.
הצוות מאוד נחמד ועזר לנו לתכנן את הטרק, יש להם מפות מפורטות שקשה למצוא באינטרנט עם שבילים שלא קיימים בmapy.cz.
בונוס: יש בר זול של בירה ורקייה.

דברים שעשינו בשקודרה:

• שכרנו אופניים ב6€ מההוסטל ורכבנו למערב העיר לאורך הנהר ועלינו לטירת שקודרה, כניסה בתשלום סמלי.
בטירה אפשר לראות בעיקר ביצורים וחומה אבל הנוף שווה את זה, חזרנו בדרך דרומית דרך כפרים בפאתי שקודרה.

• אכלנו ארוחת צהריים במסעדה Arti Zanave, מסעדת תיירים אבל לא מלכודת שמגישה אוכל מסורתי. אנחנו השתכנענו להכנס בגלל אפשרות לאוכל מסורתי צמחוני. בנוסף, חלק מההכנסות הולכות לתרומה למקלט נשים.

• הסתובבות בעיר העתיקה של שקודרה, מדרחובים תיירותיים אבל במידה הנכונה (בעיקר מחוץ לעונה).

משקודרה יש כמה אוטובוסים שנכנסים להרים:

- אוטובוס לת'ת'- הכפר הכי תיירותי בהרים האלבנים בהסעה שיוצאת בבוקר.

- דיל של הסעה משקודרה לאדם קומני, שיט במעבורת באגם עד לFierza ואז הסעה לכפר ולבונה שממוקם בהרים. דיל מוכר שתיירים רבים עושים ומשלבים עם טיול מולבונה לת'ת' או הפוך.

- אוטובוס לכפר פחות מוכר- Lëpushë שנמצא ממש על גבול מונטנגרו. האוטובוס יוצא ב14:00 משקודרה ומגיע ללפוש ב14:00. זה האוטובוס שלקחנו.

כנראה יש עוד אוטובוסים משקודרה אבל המידע עליהם מאוד מוגבל. תמיד שווה לשאול בהוסטל בשקודרה איך מגיעים ומתי הקו. הבחורה בקבלה בהוסטל שהתארחנו בו אפילו התקשרה לשאול את הנהג אם הוא יוצא באותו יום, כי גם זה לא בטוח.

בלפוש חיפשנו מקום לישון בו בלילה, שהיה צפוי להיות גשום. אחרי שמלון אחד הציע הצעה יקרה מידי לתקציב שלנו, החלטנו שנישן באוהל בחצר של אחד המלונות, כדי לנסות את עמידות האוהל בגשם אבל גם שנוכל לייבש באח את הבגדים שלנו. בחרנו במלון Bujtina Tradicionale. בעלי המלון חמודים אבל לא הבינו מאיפה נפלנו עליהם. דיברנו עם הבת שלהם שידעה אנגלית והיא אמרה לנו שזה בסדר שנתמקם שם וסתם זרקה מחיר של 8 יורו להתמקמות. הסכמנו. בסוף החלטורה הייתה מוצלחת- יבשנו בגדים באח, נתנו לנו לאכול מהאוכל שהוכן לאורחי המלון וגם בדקנו את האוהל ששרד טוב את הגשם.

יום 1- מלפוש לעמק ללא שם

בהוסטל בשקודרה מצאנו מפה שאישרה את קיומו של שביל שנראה די מפוקפק בmapy.cz. באפליקציה הוא לא מסומן בצבע אבל בשטח הוא מסומן די טוב ורק בסוף היום היה קצת בעייתי למצוא את של הסמ"ש.

הערה חשובה- כל השבילים שראינו באלבניה מסומנים באדום. זה יכול לבלבל כמשגיעים לצמתים.

מקטעי השביל (כדאי לפתוח mapy.cz כדי להבין):

- עלייה ביער לפסגה 1657 דרום מזרחית לכפר. השביל מגיע ממזרח לכיפה.
- הליכה מערבה ודרומה לshkembejt e jame. המקום היחיד בו כמעט התברברנו. שימו לב שאתם באוכף שאתם לא יורדים בטעות עם השביל לעמק ששמערב.
- הליכה דרומה ומזרחה עד חיבור עם שביל פסגות הבלקן בעמק שיורד למונטנגרו. שם התמקמנו ללילה. במקטע האחרון של השביל, בירידה לעמק, הסימונים קצת נעלמים אבל כיוון הירידה מאוד ברור.

במחינת מים- השבילים עד גובה 1700 היו מלאים בזרימות קטנות אבל היינו אחרי שבוע של גשמים. מעל גובה 1700 כבר היה קשה למצוא מעיינות אז תבואו מוכנים לפני העליה. בעמק אליו הגענו בסיום היום זרמו מים.

היום הוא בערך 13 ק"מ אבל היה לנו קשוח מאוד. לא הגענו בכושר מטורף אבל אני חושב למרבית המטיילים החובבים הוא יום די מאתגר שלקח לנו מ7:00 עד 18:00, ממש לפני שקיעה. עם זאת, הוא היום הכי יפה שעשינו בכל שלושת השבועות שלנו בבלקן. נוף אלפיני מאוד סלעי ודולינות גדולות, ובגבהים שמתחת ל1800 גם כרי דשא גדולים ועצים בשלכת.

חשוב לדעת שיש לשביל גם חלקים מאתגרים ואפילו מסוכנים. החלק שבין כיפה 2263 לכיפה 2362 היה ללכת על שלוחה של דולינה מאוד גדולה ובלי מקלות חושב שהיינו מצליחים לא ליפול בדרדרת. אותו דבר לגבי הירידה הסופית של היום שגם בסתיו היה בה שלוגית גדולה שדרשה מקלות.

לאורך היום לא ראינו בכלל מטיילים, יתרון וגם חסרון. אולי בדיעבד היינו לוקחים אינריץ' (תכלס כנראה שלא). הדבר הכי אחראי שעשינו היה לכתוב לאלבני היחידי שהכרנו בטירנה שאם אנחנו לא כותבים לו שהגענו לת'ת', שיזעיק עזרה.

קישור למסלול של היום- https://en.mapy.cz/s/bogugekak...

יום 2- מעמק ללא שם לת'ת'

קמנו אחרי לילה ארוך בעמק והתחלנו להתקדם דרומה בשביל פסגות הבלקן. העלייה הייתה קלילה ומהירידה לת'ת כבר התחלנו לראות מטיילים. לכל אורך היום היה מים, אבל שוב- יכול להיות שזה בגלל הגשם.

theth הוא הכפר הכי תיירותי בצפון. הוא היה כפר חצי נטוש עד לפני עשור כשהבינו את הפוטנציאל שלו והיום היא בעיקר מלאה בצימרים ומלונות. מת'ת' יוצאים כמה טיולי יום נחמדים שאם לא היינו מתעכבים היינו מספיקים לעשות אחד באותו היום. החלטנו במקום להיכנס לנהר של ת'ת' ולהתפנן על גדותיו. שני טיולים שקיבלנו עליהם המלצות הם הליכה לעין הכחולה והליכה למפל ת'ת', שניהם בערך 3-4 שעות לכיוון מהכפר.

בת'ת' יש מכולת לא זולה, קנינו בה כמה שדרוגים לאוכל שלנו.

מת'ת' התחלנו לעלות מזרחה בשביל המפורסם בין ת'ת' לולבונה. הגענו עד הבית האחרון בת'ת' והתמקמנו על אחת הטרסות של הכפר. חששנו קצת שזה אסור או שחייב לישון רק באתר קמפינג בכפר אבל הלילה היה שקט.

קישור למסלול של היום- https://en.mapy.cz/s/fajavubod...

יום 3- מת'ת' לולבונה

קמנו בטרסה בת'ת' בלי גניבות או ביקורים לא רצויים בלילה. היום בין ת'ת' לולבונה הוא מסלול ההליכה הכי פופלרי באלבניה וגם הוא הולך על המסלול של פסגות הבלקן. הרבה עושים אותו בשילוב המעבורת משקודרה וחוזרים באוטובוס או הפוך. היום הוא באמת יום ששווה לא לוותר עליו. יש הרבה מטיילים במסלול, כנראה אפילו יותר בקיץ, אבל זה לא גרע מהמסלול ולא הגיע למצב של פקק אנושי.

עולים על השביל עד אוכף בגובה 1795 עם נוף מצוין ויורדים לעמק של ולבונה וכפרים נוספים. בעמק זורם הנחל של ולבונה אותו היינו צריכים לחצות (קשה מאוד לחצות בלי להירטב, עדיף כבר להוריד נעליים ולהחזיר אחרי החצייה). סוף המסלול הוא הליכה יחסית מנהלתית- בערך 3 ק"מ על כביש עד למרכז ולבונה. לאורך המסלול יש כמה בקתות שמוכרות תה ומשקאות.

קישור למסלול של היום השלישי- https://en.mapy.cz/s/dagadetas...

Valbonë הוא כפר שמנוהל על ידי ילדים בני 14. את התקשורת בבתי עסק אתם כנראה תעשו עם הילד של המשפחה שיודע אנגלית ולא עם ההורים. הגענו למלונית סבירה- Guesthouse Bujtina Hysa (20 יורו לחדר של שניים, מקלחת מעל מושב האסלה (כן כמו שזה נשמע), כולל ארוחת בוקר) כדי להעביר בה את יום כיפור. בערב יום כיפור הלכנו למסעדה שליד המלונית (באותו הצד של הרחוב- Bujtina Izet Selimaj (Restaurant)), גם שם הגיש לנו את האוכל ילד בן 14. האוכל היה ממש סבבה והמרק ב200 לק (6 שקל) היה מעולה. עשינו ארוחה מפסקת שנייה שעתיים אחרי זה במסעדה שממול למלונית (- Restaurant - Hotel NATYRA) והתפריט שם היה זהה. לקחנו את הפאי המסורתי שלהם שזה מעיין מלוואח ענק (בערך ל3 אנשים או ל2 רעבים) ממולא בכל מיני מילואים וכתוב בתפריט שצריך להזמין אותו 3 שעות לפני. הבחור אמר לנו שיש כזה זמין במילוי דלעת ולא נצטרך לחכות. די טעים אבל האלבנים לא כזה אוהבים להמליח את האוכל שלהם.

צמנו מהלילה עד ללילה שלמחרת במלונית. אפשר לצאת לראות את הנחל או להסתובב בכפר. בבוקר שאחרי זה התחלנו לתפוס טרמפים לכיוון קוסובו ובמזל מישהו עצר לנו, האלבנים לא כזה עפים על טרמפיסטים.

על טרק בסתיו וכמה המלצות

בסופו של דבר לסתיו היה הרבה יתרונות בטרק. הוא צבע הרבה מהעצים באדום ויצר נוף צבעוני מאוד- דשא צהוב, דשא ירוק, עצים אדומים, עצים ירוקים, סלעים אפורים. הגשם שירד בספטמבר הזרים את המעיינות והכי חשוב- האוף סיזן דיללה את השביל מת'ת' לולבונה ממטיילים.

כן צריך להיות בבדיקת תחזית תמידית ולהיות גמישים. בשבוע שלפני שהגענו הייתה סופה רצינית. אם לא היה לנו 3 שבועות בבלקן אלא רק שבוע לא בטוח שהיינו מסתכנים בלהגיע בעונה הזאת ולגלות שאנחנו נטייל בסופת סתיו.

מבחינת שלג- לא אמור להשליג תחילת אוקטובר אבל לא שאלנו. במקדוניה השכנה ירד באותו שבוע השלג הראשון על פסגת טיטו (2700 מטר) אבל זה היה שלג לילי שנמס בבוקר. היו מעט מאוד שלוגיות בטרק ובשום שלב הם לא הפריעו לשביל, חוץ מהשלוגית של היום הראשון שגם היא לא הפריעה מידי.

מבחינת מים במסלול- היינו ממליצים על 2 ליטר ליום. ביום הראשון זה הספיק בקושי כי בגובה היה מחסור במעיינות אבל בערב כבר יכלנו למלא בעמק. ביום השני היה אפשר לטייל גם בלי מים וביום השלישי 1-2 ליטר היה מצוין.

מבחינת טמפרטורה- היה מאוד נעים לטייל ביום אבל הטמפרטורה בלילה ירדה בערך ל0 מעלות. גם את זה צריך לבדוק, בעיקר כשwindy לא באמת נותן תחזית מדויקת בהרים.

המלצות:

- אפשר להוסיף יום ולהתחיל מורמוש, כמו הטרק שאיתי לובל כב עליו באתר הזה. (לא יודעים אם יש אוטובוס משקודרה לורמוש)

- אפשר להוסיף יום נוסף מלובונה מcerem (בחור שפגשנו בשקודרה אמר שהיום הזה של פסגות הבלקן לא משהו אם עושים את השביל המסומן אבל השביל שחוצה בהרים מדהים). לא עשינו את זה בגלל הצום שחייב אותנו להישאר עוד יום בולבונה ואחרי הצום כבר היינו גמורים.

- אפשר להוסיף עוד יום בת'ת' וככה להצליח לעשות את כל טיולי היום שהכפר מציע.

- אנחנו שוב אומרים- אל תעשו את היום הראשון בלי מקלות. יש שם חלקים שבאמת אפשר להדרדר לתהום. בתכלס נחל צאלים יותר מסוכן, מצד שני, בנחל צאלים יש יחידת חילוץ ובאלבניה בקושי מטיילים יש על השביל.

- אם מרגישים שהיום הראשון גדול עליכם אפשר לפצל אותו- יום ראשון עד הכפר nick ומשם עוד יום לtheth. ככה גם מתחמקים מהמקטע המסוכן באותו יום.