7 ימים בפסגות הבלקן אוקטובר 2022

אנחנו חברים בוגרים (55+), המטיילים בארץ ובעולם. בתתכנון המסלול נעזרנו בסיפורי דרך, ובאפליקצית המפות Mapy.cz . לצורכי לוגיסטיקה נעזרנו בחברה מקומית.

תאריך הטיולOctober 2022
עונה מומלצתמאי עד אוקטובר

חשוב לדעת

שבילים רבים במדינות הבלקן, שמסומנים היטב במפה, אינם קיימים בשטח. בדיעבד הוסבר לנו ששבילים שחיברו בין כפרים ושבילים שבהם נהגו הרועים לעבור עם הצאן, לא בשימוש יותר וצמחית היער כיסתה אותם לחלוטין. יש להתייעץ עם מדריכים מקומיים כדי לדעת איזה שביל עביר ואיזה כבר לא קיים.

בחרנו את הטרק בגלל תמונה של העין הכחולה בטת. אחרי קריאה של הרבה סיפורי דרך והבנה שכל מסלול הוא מעל ל20 ק"מ ולא היה לנו לגמרי ברור מה תוואי הדרך. בנוסף קנינו כרטיסי טיסה לאמצע אוקטובר והיה חשש משעות האור המועטות יחסית וממזג האוויר שעלול להיות סגרירי וגשום. החלטנו ללכת על גירסה שתתאים לנו. בתכנון המסלול נעזרנו כאמור בסיפורי דרך, ובאפליקצית המפות Mapy.cz שהציגה לנו אפשרויות למסלולי הליכה שונים או כך לפחות חשבנו.
לצורכי לוגיסטיקה נעזרנו בחברה מקומית בשם: Balkan Natural Adventure . אנחנו הינו בקשר עם אנילה (Anila). הם עשו עבודה נהדרת לאורך כל הטרק. היו זמינים וקשובים ועזרו לפתור בעיות שצצו. מומלצים בחום! Balkan Natural Adventure הסדירו עבורנו הסעות מ ואל שדה התעופה והקפצות לתחילת/מסיום מסלול, הזמנת מקומות לינה (בוטינה שזה גאסטהאוס באלבנית) שסיפקו לנו גם את כל הכלכלה והנפיקו עבורינו אישורי מעבר גבול: מונטנגרו אלבניה. ( קישור לאתר החברה: https://bnadventure.com/?fbcli... האיר לנו פנים והיום היחידי בו ירד גשם היה היום בו הגענו (שבוע לפני ירדו מעל 30 ממ ביום) כך שנהנינו ממזג אויר מושלם וצבעי שלכם שהפכו את החוויה ליותר ממדהימה.
המסלול שנבנה :
יום 1 - נחיתה בTivat מונטנגרו ונסיעה ל Vusanje, בדרך ביקור במעיינות עלי פשה, בעין של Vusanje, ובמפלים.
יום 2 --נסיון להגיע מ Vusanje לLapushe
יום 3 - מ Lapushe ל Vusanje.
יום 4 - מ Vusanje ל Theth
יום 5 - מ Theth לעין הכחולה דרך המפל הגבוה
יום 6 - מ Theth ל Velbone
יום 7 - מ Velbone ל Shkodra במעבורת על אגם קומן

יום 2: מ Vusanje מונטנגרו ל Lapushe האלבנית

התוכנית היתה, ללכת מ Vusanje מונטנגרו לLapushe האלבנית, במסלול שמסומן היטב ב mapy.cz ולמחרת לחזור ל Vusanje בנתיב אחר.
Balkan Natural Adventure סידרו לנו מראש הקפצה מהבוטינה לתחילת המסלול בכפרון Dolja, חיפשנו את הדרך המסומנת היטב במפה, זיהינו סימנים שיכולים לספר שפעם היה כאן שביל אבל השביל עצמו לא קיים יותר. אז הסתובבנו ביערות קסומים הצבועים בצבעי שלכת במטרה לפלס דרכנו ל לLapushe . הגענו בדרך כבושה היטב למעיין הפורץ מסלע, שם הסתיימה הדרך. המכנו בשביל ללא שביל, הלכנו, חזרנו, ניסינו דרך אחרת. מצאנו דרך רחבה אחרת שהובילה לכאורה עד לשביל הסומן באדום במפה אולם לא הצלחנו למצוא גם אותו. השעות נקפו ובסוף הבנו שגם אם נמצא את הדרך לא יהיו לנו שעות אור מספקות (ולא הייתה ערובה שנמצא את הדרך) לכן החלטנו לחזור על עקבותינו וללכת לעיירה הקרובה Gusine. הייתה לנו ודאות מסיפורי דרך שקראנו, שיש מסלול הליכה מLapushe ל Vusanje ולכן אחרי שעה של ישיבה בבית קפה בעיר (היינו התיירים היחידים ועל כן אטרקציה) הצלחנו לסדר הקפצה ברכבים פרטיים (בתשלום) לLapushe , שם הזמנו מראש מקום לינה.

יום 3: מ Lapushe ל Skala והקפצה ברכב חזרה ל Vusanje

התוכנית היתה ללכת מ Lapushe ל Vusanje דרך Skala . יצאנו בבוקר מ Lapushe נעזרים באפליקצית Mapy.cz (על אף האכזבה מיום קודם) והפעם מצאנו את דרכנו ללא בעיות. השביל מסומן הייטב. חצינו יובל קטן של נחל והלכנו בעזרת סימון שבילים יום מושלם, עם הרבה צבעי שלכת. אחרי כשעתיים הליכה, כשהגענו לפס התחלנו לראות קבוצות מטיילים שהגיעו מ Skala והיו בדרכן למסלול מעגלי שעובר על הפסגות המקיפות את העמק אליו תכננו לרדת ומגיע לאותה נקודה. מדריך (Arianit Mula) של שני מטיילים ספרדיים, שהסתבר שגם הוא מ Balkan Natural Adventure שכנע אותנו שחייבים ללכת במסלול זה, שהנוף מלמעלה זה וואו... הוא גם אמר שאין דרך מ Skala ל Lapushe, שהדרך שהיתה כבר מזמן לא בשימוש ואין אפשרות לצעוד בשביל. אז זמן יש, הנוף נראה משגע... כך שהתחלנו לעלות. כמעט כבשנו את הפסגה הראשונה כשהבנו שאחריה יש עוד פסגה ועוד פסגה ועוד פסגה (כ5 פסגות) היינו עם ציוד על הגב- ואחרי ויכוח בין אלו בנינו שרצו ללכת בשביל הפסגות ואלה שחששו מפניו – ויתרנו. ירדנו את מה שעלינו והמשכנו לרדת לעמק למסלול אותו תכננו מראש. עברנו בדרכנו יובלים מקסימים ולצד אחד מהם עשינו הפסקת צהריים ארוכה.
הגענו ל Skala לקראת השעה ארבע, ושמחנו להצטרף להסעה של המדריך Arianit Mula עם המטיילים הספרדיים חזרה לאכסניה ב Vusanje

יום4: מ Vusanje ל Thet

זה היה אמור להיות היום הכי מאתגר של התכנית, היום ממנו חששנו, לפי כל ספורי הדרך המסלול הוא של 21 ק"מ ומוערך בכעשר שעות הליכה. גם הזהירו אותנו מהירידה המאוד תלולה לטת. חששנו שמא לא יהיה לנו מספיק שעות אור (אוקטובר) - - לכן נקטנו בכל אמצעי הזהירות- גם לקחנו הקפצה של 6 ק"מ בגי'יפ (עד להצטלבות עם השביל לבקתת (Zastan Karaula וגם דאגנו שייקחו את התרמילים הגדולים לאכסניה בטת. יצאנו לדרך עם תיק קטן ופחות 6 קמ.
אחרי עליה של כ 950 מטר על פני כ 800 מטרה מגיעים לאחו ואפילו צינור למילוי מים. לקראת הפס הנוף הופך צחי. בתחילת הירידה שילוט וצלב. הירידה אכן תלולה וארוכה: כ 1300 מטר על פני 4 ק"מ והנוף קדימה לא מרשים במיוחד. אולם כשעוצרים ומביטים לאחור ניצבים מול קירות מרשימים ביותר כך שהמסקנה שלנו היתה שכדאי ללכת מ Thet ל Vusanje ולהנות ממראה המצוק היפה. הגענו לטת אחרי מספר הפסקות (בסוף הירידה יש פונדק קטן המוכר שתיה קלה, קפה בלי חלב וחטיפים. יש אפשרות לקחת ג'יפ מהפונדק לטת, אנחנו עצרנו לבירה ובחרנו להמשיך לכפר ברגל) סביב שלוש וחצי הגענו למרכז טת. סופר מרקט, בית קפה ומסעדה.

יום 5 : יום באזור Thet– דרך המפל לעין הכחולה

טת היא עיירת קיט, שרק לאחרונה סללו אליה כביש. קצב הפיתוח כאן מהיר; נבנים בתי הארחה חדשים והקימים מורחבים. סלילת הדרך אל העין הכחולה הסתיימה בזמן שהגענו. בחרנו ללכת לעין הכחולה כ-10 ק"מ, לאורך הנהר החוצה את העירה, שמימיו כחולים וזכים. מראש קבענו עם החברה, שג'יפ יאסוף אותנו בדרך חזור. יצאנו דרומה בשביל מסומן היטב אל המפל הגדול של טת- מפל מרשים- השביל עובר למרגלות המפל. המשכנו לאורך הנהר שחלקו שוצף ובשלב זה של השנה רגע לפני הגשם חלקו יבש. הלכנו לאורכו עד לכפר Nderiysaj (אליו מגיע הכביש החדש כך שאפשר לנסוע עד Nderiysaj ) מ Nderiysaj יש עוד שלשה קמ עד שמגיעים לעין. העין כחולה ויפה, המים זכים וקפואים. יש אמיצים שמעזים להיכנס אבל קרררר. בעונה יש במקום בית קפה.
3 ק"מ נוספים חזור Nderiysaj ומשם בג'יפ חזרה ל טת.

יום 6: מ Theth ל Velbone

טיפוס של 1200 מטר על פני כ 8.5 ק"מ, ביער קסום צבוע בצבעי שלכת מהממים של זהוב ואדמדם- חגיגה לעיניים. הפס הוא צוואר בקבוק, פתאום פוגשים הרבה אנשים, צפוף ורוח חזקה מנשבת. לא התעכבנו והחלנו מיד בירידה של כ900 מ' על פני 4 ק"מ כשבאמצע מפתיע בית קפה מגניב השוכן במקום קסום (שתינו תה הרים נפלא עם דבש). סה"כ כ 16 ק"מ.
בסיום הירידה מגיעים לנהר יבש- הליכה ארוכה (של כ 4 קמ) על אבנים לבנות (חלוקי נחל לבנים) וגרוסות עד לכביש ועד לאזור בתי ההארחה. הליכה ארוכה ודי מייגעת.

יום 7 מ Velbone ל Shkudra במעבורת

האוטובוס למעבורת אסף אותנו ממש מפתח המלון. נסיעה של כשעה למעגן שם חיכינו למעלה משעה למעבורת. ההפלגה רגועה של כשלוש שעות. ההמלצות אמרו שהיא מדהימה ואסור לפספסה. עבורנו היא היתה נחמדה אך גם ארוכה. תרגלנו יוגה, שיחקו ונחנו. ברציף הנמל חיכה לנו המיניבוס שמפזר את התיירים למלונות בשקודרה.
התמקמנו במלון ויצאנו לתור את העיר המקסימה.

למחרת בטרם אור ראשון יצאנו חזרה לשדה התעופה בטיבט. תם ונשלם.

מקומות לינה

כאמור, את הלינה אירגנה עבורנו חברת Balkan Natural Adventure (פרט ל lepushe שם החברה לא עובדת לכן הזמנו לבד), אך ניתן להגיע אליהם גם באופן עצמאי.
Vusanje- Guesthouse Vucetaj – ממומלץ בחום. משפחה מקסימה. הילד מדבר אנגלית. עשו עבורנו גם את ההקפצות. אוכל מצוין ונדיב. כולל סנדביץ מפנק ופרי לדרך. ישנו בבקתת עץ (יש כמה בקתות) בת שתי קומות, 3 חדרי שינה.
Lepushe- Bujtina Lepushe- אהבנו את המקום, ישנו כולנו בחלל גדול אחד. אןכל טוב ורצון טוב של המנהלים.
Theth- Guesthouse Polia- אנחנו לא נהנינו ממקום זה. לא מתנאי הלינה ולא מהאוכל
Valbone- Guesthouse Kol Gjoni- מקום חמוד, בקתות אבן. החימום לא עבד אז קיבלנו מפזר חום קטן. למסעדה שם בעצם מבלים, מרפסת גבוהה לנוף ואוסף של חפצים ישנים. בפני אח נעימה. בעל בית חביב והאוכל טוב.
Shkoder- Hotel Rose Garden חוזרים לעיר, מלון נעים, נקי עם גינה ועצי הדר. יש סויטות ממש מלכותיות למי שמעוניין.