lonsoraefi trail - טרק מבודד ואקסטרימי לבעלי ניסיון בלבד

טרק בן 4 ימים באזורים הגבוהים של איסלנד, הכולל חציית קרחונים, תצפיות מרהיבות, צבעים מטריפים ובידוד מולחט מהעולם החיצון.

תאריך הטיולAugust 2016
עונה מומלצתיוני-אוגוסט

אני אתחיל באזהרה - מי שאין לו ניסיון בהליכה על קרחונים, חציית נחלים ובלי יכולת ניווט סבירה שלא יעשה את הטרק הזה,
ובנוסף אם ביום הראשון יורד גשם או ששורר ערפל- לא לצאת לטרק.
הטרק אורך כ4 ימים ואורכו כ85 ק"מ. נקודת הפתיחה של הטרק נמצאת כ 12 ק"מ מבקתת snaefellsskali במרכז-מזרח איסלנד (לא להתבלבל עם הקרחון שנמצא במערב האי),ונקודת הסיום שלו היא על כביש הטבעת (כביש 1) כ15 דקות נסיעה מהעיירה HOFN.
היומים הראשונים של הטרק קשים ואינם מסומנים וכוללים בתוכם 2 חציות קרחונים ו 3 חציות נחלים, ולכן יש צורך בידע בסיסי בניווט ובעיקר בניסיון בהליכה על קרחונים, מכיוון שהקרחונים מלאים בסדקים רבים ואפשר ליפול עליהם בקלות אם לא נזהרים.
היומים האחרונים רגועים יותר ומסומנים ברובם ,כאשר ישנה אופציה לחתוך ביום השלישי או להרחיב ל5 ימים אם מרגישים צורך בהוספת עוד יום.
בנוסף ישנן כ4 בקתות לאורך הטרק שבתיאום מראש אפשר לישון בהן, כאשר כל בקתה עולה בערך 250 שקל (הבקתות נעולות ויש צורך במפתח כדי להיכנס אליהן).

התארגנות ודרכי הגעה

אל הטרק יצאנו מהעיירה egilsstaoir במזרח איסלנד, שם ניתן להשיג כל מה שצריכים לטרק (חוץ ממפה).
סגרנו עם החברה jeeptours שתסיע אותנו על נקודת ההתחלה שנקראת BJALAFELL (דרך אתר האינטרנט של החברה).
הנסיעה אורכת כשעתים וחצי ועולה בערך 1200 שקל (אנחנו היינו 3 אנשים ולכן יצא 400 שקל לבן אדם).
לאזור קשה מאוד להגיע בטרמפים מכיוון שהוא עובר באזור מבודד שאליו כמעט אין תנועה לכן אופציה זאת אינה מומלצת (אין תחבורה ציבורית לשם).

יום 1

התחלנו את היום בשעה 9 ליד שלט המסמן 20 ק"מ לבקתה הקרובה (זה היה הסימון היחידי במשך היומים הבאים).
באופן כללי ההתקדמות של אותו יום היא בכיוון דרום מזרח, כאשר בתחילת היום הולכים כבערך שעה מזרחה עד שמגיעים לאגם ואז מתחילים ללכת דרומה אל כיוון הקרחון. כאשר מגיעים אל הקרחון צריך לחפש "גשר קרח" שהוא בעצם קטע שבו הקרחון עובר מעל נהר חזק ושוצף שאותו אי אפשר לעבור. אנחנו בהתחלה לא מצאנו את הגשר הזה והתחלנו ללכת צפונה והתברברנו כשעתיים עד שחזרנו על עקבותנו ומצאנו אותו.
לא משנה מה קורה לא לחצות את הנהר!! (קואורדינטת מעבר "גשר הקרח" 64.674805-15.617204).
על הקרחון כיוון הדרך היא דרום מזרח (כאשר כל הזמן עולים במתינות) כשצריך להתקדם פחות או יותר לכיוון אמצע "לשונית האדמה" שנכנסת אל תוך הקרחון.
אנחנו תוך כדי ההתקדמות ראינו סדקים רבים בקרחון שלא רצינו לקפוץ מעליהם, בגלל שהיו ברווחים של חצי מטר ובעומק של כמה עשרות מטרים. לכן החלטנו תמיד להקיף אותם בעלייה ולא בירידה ולכן הגענו ללשונית האדמה בנקודה יחסית גבוה (בסופו של דבר טיפסנו יותר ממה שהיה צריך).
מכיוון שהקרחון כל הזמן משתנה כל אחד שמגיע יבחר בעצמו את הדרך שלו על הקרחון , מה שכן אין צורך בקרמפונים (יש אחיזה טובה על הקרח), לעומת זאת חבל יכול להועיל במקרה של נפילה לאחד הסדקים.
לאחר ההגעה ללשונית האדמה הבטוחה וחסרת הסדקים טיפסנו אליה לתצפית מרהיבה על הקרחונים וכל האזור, לאחר מכן נשאר עוד טיפוס קטן עד למעין פס בגובה 1000 מטר שם חוצים קרחון נוסף( הפעם בלי סדקים).
מהקרחון ירדנו בכיוון צפון מזרח אל עבר העמק כאשר בדרך צריך לחצות שני נחלים (המים מגיעים עד הברכים, הזרימה יחסית חזקה) כאשר 100 מטר אחרי חציית הנחל השני מגיעים לבקתה.
אם לא הזמנתם מקום מראש בבקתה (כמונו) עדיף לא לישון שם בגלל רוחות חזקות ולמצוא מקום להקים את האוהל אחרי חציית הנחל הראשון (אלה אם אתם סומכים אל המזל שהבקתה תהיה חצי פתוחה).
זהו היום הקשה, המסוכן והיפה ביותר בטרק, כמו שנכתב לעיל לעשותו רק במזג האוויר טוב.
סה"כ היום צריך לקחת בין 9-11 שעות.

יום 2

זהו יום הרבה יותר קל מקודמו אם כי עדין לא מסומן. לנו היה ערפל כבד לאורך כמעט כל היום לכן היה קשה לנווט ואי היה אפשר להתרשם מרוב הנופים.
את היום הזה אפשר לעשות בשתי דרכים תלוי במזג האוויר (מכיוון שמזג האוויר שלנו התחיל טוב ונהיה רע, אז עשינו משהו באמצע).
התחלנו את היום עם עליה קטנה בכיוון דרום מזרח שלאחר כשעה התחליו להראות אגמים מרשימים מצפון. לאחר כשעה נוספת הגענו לתצפית על קרחון מרשים, מנקודה זו הערפל ירד ולא ראינו יותר מ10 מטר קדימה במהלך רוב היום.
בעקרון הדרך אמורה לרדת אל הנחל היוצא מהקרחון ואז לעלות כאשר מגיעים למפל מרשים (כל הדרך בכיוון מזרח), מכיוון שלנו היה מזג האוויר רע החלטנו ללכת באזור יותר מישורי, ובעקרון פשוט הלכנו לכיוון צפון מזרח (לחלק הדרומי של האגם הרביעי והאחרון).
הגענו לקצה האגם שם חצינו נהר קרחוני מרשים, לאחר מכן המשכנו כעוד שעתיים בין נחלים קפואים וגבעות ערפיליות (כיוון דרום מזרח).
עד שהגענו לתצפית על עמק ירוק ומלא אגמים שבקתה נמצאת בקצהו (שם הערפל התפזר), ירדנו בעמק כבערך שעה כאשר הקפנו את האגם הגדול משמאל, והקמנו את האוהל ליד הבקתה.
סה"כ היום צריך לקחת בין 7-9 שעות.

יום 3

מהיום הזה יש סימון צהוב לאורך כל המסלול, כאשר צריך ללכת בכיוון הבקתות mulaskali ו eskufell. ביום הזה אפשר תאורתית לקצר את הטרק או לסיים בבקתה הראשונה (וכך להעריך ביום).
חצינו את הנהר לכיוון דרום ועלינו קצת עד שהגענו לשלט המורה לעלות לכיוון דרום מערב, לאחר עליה קצרה הגענו לתצפית מרהיבה על קרחון שנופל אל עמק מדהים בצבעים מטורפים. לאחר מכן התחלנו בירידה של כבערך שעה לכיוון העמק (כאשר בשלטים צריך ללכת תמיד לכיוון mulaskali).
אחרי ההגעה לנחל התחלנו ללכת לאורכו, כאשר בדרך היו חבלים ויתדות, עד שהגענו לבקתה הראשונה.
קצת לפני הבקתה הראשונה יש פניה שמאלה לחציית גשר, עברנו שם ועלינו בעזרת החבלים עד להגעה לפיצול בו צריך להמשיך ישר לאורך הנחל ולא לעלות. המשכנו לאורך הנחל עד שהגענו לעליה חדה ומעייפת שבסופה ישנו שביל ג'יפים.
מי שרוצה לקצר את הטיול ל3 ימים יכול לתאם שהסעה תאסוף אותו משם (יש לציין שכנראה זה יהיה יקר מאוד ואי אפשר להסתמך שם של טרמפים).
על כביש האפר חיכו שני הולנדים למדריך שלהם שהחליט לייבש אותם שם שעה כי הוא רצה להנות קצת מהשמש.
דיברנו שם עם המדריך והוא נתן לנו מידע רב ושימושי כמו: מחר יהיה מזג האוויר טוב, אין לכם מה להגיע לבקתה השנייה וכל מיני "דברי חכמה" אחרים. המשכנו כרבע שעה לאורך כביש העפר עד שהגענו למעין שער כבשים, שם פנינו שמאלה.
השביל הולך לאורך המדרון כבערך שעה עד שיורד בנחל (לא לרדת עד סוף הנחל, לעקוב טוב טוב אחרי הסימונים). בעקרון לא מגיעים לנהר הגדול שלמטה וכל הזמן עולים ויורדים על גדתו הימנית של הנהר הגדול, לאחר הרבה עליות וירידות הגענו לשלט והמשכנו בו ישר, ואז הגענו לשלט נוסף שמורה כי לבקתה eskufell יש לפנות ימינה. יש לציין כהבקתה היא סטייה של 2 ק"מ מהמסלול, אך אין הרבה מקומות להקים את האוהל עד לנקודה זו, לכן עדיף ללכת לשם. הגענו לבקתה תשושים ורטובים וגילנו כי היא פתוחה ובשפוצים ואין בה אף אחד. יחד עם זאת המקום היה נקי מאוד והיה בו שולחן גדול ומזרנים נקים וטובים בעליית הגג (טוב שהקשבנו למדריך האיסלנדי החכם).
זהו יום ארוך אבל לא קשה מבחינה פיזית וצריך לקחת בין 8-10 שעות.

יום 4

היום התחיל בממטרי גשם בלתי פוסקים (שלא נפסקו כל היום) בדיוק כמו שאמר המדריך האיסלנדי הגאון!!
חזרנו על עקבותנו לעבר השלט של היום הקודם, משם המשכנו מזרחה עד לנהר הגדול. חצינו את הגשר והלכנו קצת ביער רטוב מלא אוכמניות.
מהיציאה מהיער הדרך מאוד לא ברורה ובעקרון צריך להיצמד לנהר וללכת שם בכל הדרכי ג'יפים (יש צורך בחציית נחל אחד בדרך). בעקרון בנקודה מסוימת אחד משבילי הג'יפים עולה למעלה וצריך להמשיך איתו. אחרי העליה התחלנו לרדת למטה לכיוון כפר נופש כלשהוא, שממנו הלכנו כעוד שעה עד שהגענו לכביש הטבעת משם תפסנו טרמפ לhofn (בעקרון יש אוטובוס שאמור לעבור בערך ב5 אחה"צ).
זהו יום קצר שצריך לקחת בין 4-6 שעות.