איסלנד טיול קיץ - מסלול מעגלי - חודש אוגוסט

איסלנד - נופים שלא רואים באף מקום אחר!! ארץ של מפלים, קרחונים הרי געש, ופינות חמד נסתרות. נופים שונים ומגוונים, דרמטיים וייחודיים.

תאריך הטיולAugust 2011
משך הטיולשבועיים
עונה מומלצתאיסלנד בחורף ובקיץ היא כמו שני מדינות שונות, ושתי התקופות מומלצות.

תכנון הטיול
איסלנד גן עדן למטיילים ולחובבי צילום. ארץ של אין ספור מפלים, קרחונים הרי געש, ופינות חמד נסתרות. הנופים במדינה שונים, מגוונים, דרמטיים בחלקם וייחודיים. יש למדינה כל כך הרבה מה להציע, וניתן לתכנן מסלולים רבים ושונים.

אנחנו עשינו מסלול מעגלי , 14 יום , עם כיוון השעון בתחבורה ציבורית, לפני עידן האינטרנט waze וכו'..
בטיול הזה לפיורדים המערביים ידענו שלא נגיע.

סביר להניח שחלק מהדברים השתנו, אבל השלד , התכנון של המסלול והמקומות לא השתנו.

תחבורה ציבורית:
היו קיימים 3 סוגי פסים (כרטיסי נסיעה) בתחנת האוטובוסים B.S.I :

The full circle pass -
פס זה מאפשר להקיף את האי על כביש מס' 1 (כביש סובב האי), לכיוון אחד בלבד, ללא הגבלת זמן, אפשר לעצור איפה שרוצים ולכמה זמן שרוצים.

Full circle pass incl. westfjords -
כמו הפס הקודם + הפיורדים המערביים, ומעבורת שבהם.

The omnibus pass -
הפס הזה מאפשר לנסוע בכל הכבישים, איפה שאתה רוצה, ללא הגבלת כיוון, אפשר לנסוע הלוך חזור ולעצור איפה שרוצים. הפס מוגבל למספר ימים

אף אחד מהפסים לא כולל את כבישי פנים האי.

אכסניות:
באיסלנד אם אתה ישן בשק"ש זה מוריד את המחיר בחצי Sleeping bag accommodation .
שמענו שבעונה הזו האכסניות מפוצצות וכדאי להזמין מקומות מראש לכל איסלנד כמה שיותר מוקדם, בפועל לא נתקלנו בבעיות, ותמיד מצאנו מקום לישון.

ביגוד:
למרות שזו תקופת הקיץ , בחלק מהמקומות עדיין קריר , וצריך להביא ביגוד חמים.

אוכל:
אנחנו שומרי כשרות כך שאין לנו מה לשתף בחוויות קולינריות של המדינה
אנחנו בישלנו בכל מקום לעצמנו. בסופרים קנינו – פירות, ירקות וביצים ( דגים) . הבאנו איתנו כלים, לחם, אורז פסטה, טונה וכו'...

טיסה:
את כרטיס הטיסה לאיסלנד קנינו באוסלו בירת נורווגיה. המראה מצפון נורווגיה, עם עצירה בקופנהגן וחזרה מאיסלנד ישירות לאוסלו. למרות שזה עונת השיא יכלנו לבחור איזה תאריך שנוח לנו.

אורות הצפון
לא רלוונטי לתקופה זו של השנה.

אתרים חשובים

ההמלצות בפרק זה לקוחות מטיול חורף עדכני יותר שעשיתי ב 2019 :

לינק לסיפור דרך 2019 :

https://safetravel.is/ - ממליץ בחום להירשם באתר זה, מכניסים פרטים ותכנון כללי של המסלול, ומקבלים בזמן הטיול עדכונים והאזהרות בזמן אמת באזורים שרשמת על חסימת כבישים / סופות ועוד ... יכול ממש להציל חיים.

https://en.vedur.is/ - אתר תחזית מזג האוויר באיסלנד – רוח / טמפרטורה / משקעים.

http://www.road.is/ - אתר מצב הכבישים של איסלנד

https://en.vedur.is/weather/fo... - תחזית אורות הצפון

http://aurora-alerts.com/ - אפליקציה לתחזית אורות הצפון.

איסלנד – מספר חירום : 112 . קידומת: 354 .

משולש הזהב

נוחתים בשדה התעופה כפלויק שנמצא קצת מחוץ לעיר הבירה - REKJAVIK .
עלינו על האוטובוס לריקוויק, הנוף בדרך לעיר הוא אדמה מישורית שחורה, שמים כחולים.
מאד סקרנים לגלות מה מצפה לנו.

חלטנו שאת הטיולים בעיר נדחה לסוף הטיול וישר נתחיל את המסלול ההיקפי של האי, עם כיוון השעון, קנינו את ה The full circle pass . בנוסף קנינו כרטיס נסיעה לאקוריירי דרך פנים האי (הנסיעה דרך פנים האי לאקוריירי לא הייתה כלולה בפס ).

המסלול לאקוריירי דרך פנים האי מתחיל במשולש הזהב וכולל מספר עצירות.

הראשונה אחרי 40 דקות היא בגייזר (אסור להפסיד) , האזור כולו פולט קיטור מהאדמה ומלא ברכות לוהטות בצבעים מגוונים.
הגייזר הוא בריכה גדולה, שכל 4-5 דקות מתפרצת לשמיים לגובה של 20 מטר, מחזה מרהיב.

משם אחרי עוד 10 דקות נסיעה עוצרים במפלי הגולפוס. אחד מהמפלים הכי יפים באיסלנד.

משם ממשיכים בנסיעה בנוף המדברי של פנים האי.
בדרך עוברים בעמק שנמצא בין 2 קרחונים (יש מטיילים שיורדים ועולים בנקודות האלה, ומטיילים בהם). העצירה הבאה היתה בהוארבטליר, עוד אזור גייזרים מרשים, האזור כולו מעלה קיטור מהאדמה, עם בריכות טבעיות חמות באמצע הכלום, שאפשר לטבול בהם.

מי שלא מגיע לאקרויירי יכול לקחת טור מריקיויק, 8 שעות, לכל האתרים הנ"ל.
אבל עדיף להגיע לכל המקומות האלו באופן עצמאי ולטייל ללא מגבלת זמן.

הצפון ופנים האי

אקרויירי AKUREYRI:
הגענו בשעות הערב, עיר חמודה, יש אפשרות להמשיך מיד לעוד שעתיים נסיעה עד מיבאט, אנחנו החלטנו לעצור ולהסתובב בעיר.

אגם מיבאט,MYVATN
למחרת המשכנו לאגם מיבאט , MYVATN .
הכפר העיקרי שמסביב לאגם נקרא ריקאליד, REVKJAHLIO , שהוא כפר קטן שפועל בעיקר בתקופת התיירות, יש כמה גסטאהוסס ושני אתרי קמפינג , ELDA ו- HILD .
(בניגוד לאזהרות - לא היו יתושים בכלל)

ELDA בדרך כלל מלא, אנחנו התמקמנו ב- HILD, לא הזמנו מקומות מראש אז נאלצנו לעבור חדר כל לילה. בלילה הראשון ישנו בעליית גג של ה-SUMMER HOUSE שהוא הכי טוב. ב- 2 הלילות הנותרים ישנו בבית הירוק (שהוא סביר) (הבית האדום בסדר, וישנן בקתות קטנות ללא שירותים - הכי פחות טוב)

ה- INFO במיבאט היה ממש יעיל (למעט מיקומו הרחוק ) והם הזמינו לנו מקומות לינה לכל הלילות לכל המשך הטיול וגם שני תורים ליומיים הקרובים.

ממיבאט יוצאים כל מיני תורים, אנחנו עשינו 2 תורים ועוד טיול רגלי באזור.

מסלול טיול להר HVERFELL:
את מה שנשאר מהיום החלטנו לנצל לטיול באזור. יש מסלול הליכה להר געש כבוי, שחור כולו, לא רחוק מהעיירה, מסלול יפה בתוך שדות לבה. באמצע המסלול יש סדק גדול באדמה ובו מערה עם בריכת מים חמים.
כשמגיעים להר יש 2 שבילי עליה, אחד בכל צד של ההר, ומחבר בניהם שביל שמקיף את כל הלוע של ההר.
הנוף מרשים מאד האזור מסביב מלא כולו בשדות לבה ישנים, פנים ההר חלול, ואנשים יצרו כתובות ענק עם אבנים גדולות על הרקע השחור בתוך הלוע. כדי שיראו מלמעלה את הכתובת היא צריכה להיות ענקית, הוספנו מגן דוד ענק (בערך5 על 4 מטר), צריך לציין שיש שלטים שמורים ללכת בשבילים המסומנים בלבד.
חזרנו בטרמפים לעיירה עייפים אך מרוצים.

אסקייה:
אסקייה הוא מכתש (קלדרה) גדול שנוצר אחרי התפרצות לבה, שגרמה לקריסת הקרקע, ומה שנשאר זה 2 מכתשים שהתמלאו מים במשך השנים.
מכתש/לוע אחד גדול עם מים קרים וכחולים ואחד קטן גופריתי עם מים חמים וירוקים שנקרא VITI (גיהנום).
מסביב הרים שחורים, אדומים, חומים ופיסות קרח.
נקודת חובה למטייל באיסלנד.

התור לאסקייה : תור של 12 שעות, צריך להביא אוכל, לבוש חם ונעליים טובות.
יוצאים לכיוון פנים האי בדרך הררית , אוטובוס 4X4, נסיעה איטית בדרך לא סלולה בתוך שדות לבה נרחבים בכל מיני צבעים, חוצים נהרות גדולים, הנוף ירחי מאד ייחודי שאין דומה לו.
המדריך היה מצוין, נתן הסברים, סיפר סיפורי עם איסלנדיים אבל לא חפר יותר מידי.
בדרך עוצרים בכמה תצפיות, קניונים ונהרות קרחונים גועשים ושוצפים.

האזור של אסקייה שחור כולו ומכוסה שלג, כך שהמראה מסביב ולאורך כל הדרך הוא כולו שחור לבן - שחור לבן ושמיים כחולים, פשוט מדהים.
אחרי הליכה של 35 דקות מגיעים לאסקייה. כשמגיעים יש בערך 3 שעות לטייל באזור, חייבים ללכת בשלג.

Deifuss tour:
התור השני שעשינו נקרא על שם המפל הגדול באירופה.
תור של 12 שעות, קליל יותר מהתור של אסקייה.
הנקודה הראשונה היא 20 דקות בתצפית על מפל DETIFUSS , בזה נגמר כל הקשור ל - DETIFUSS .
משם ממשיכים לעוד נקודת תצפית יפה, מעל קניון בו שוצף נהר הקרחון עם עוד מפל ונוף יפה.
משם אחרי נסיעה קצרה יוצאים למסלול יפה של שעתיים וחצי עם כל מיני נופים, תופעות מעניינות, הרים אדומים, מערות לבה, משושים...
עצירה הבאה היא טיול באזור של לגונה ירוקה שקופה.
משם ממשיכים לעיר הוסביק שצמודה לים, היעד הוא הצוקים שמעל הים, שם בעונה גרים במחילות ה - PAFENS שהם הציפורים האיסלנדיות שדומות לפינגווינים.

צריך להביא אוכל. מי שרוצה יכול לסיים את התור בהוסביק או לחזור למיבאט .
הוסביק ידועה בשייט הליוויתנים המוצלח שלה, רואים הרבה ומקרוב.

לגונות וקרחונים - מזרח האי

ממיבאט המשכנו ל-הפ(HOFN) שממוקמת בדרום מערב איסלנד.

הפ:
התמקמנו ב-YH (YOUTH HOSTAL ) בחדר עם עוד כמה אנשים.
מול האכסניה יש ספא נחמד תחת כיפת השמיים, בריכות ג'קוזי בטמפרטורות שונות ובריכה.
את השבת העברנו כאן. יש גם אתר קמפינג לאוהלים.
מכאן יוצא תור לקרחון שמשלב אופנועי שלג, שייט בין קרחונים בלגונה הקרחונית בעונה - אנחנו לא עשינו.

הלגונה הקרחונית :
את היום הבא החלטנו להעביר בטיול בלגונה הקרחונית (שעתים נסיעה מהפ), לגונה ענקית מלאה קרחונים צפים בשלל צורות גדלים וצבעים שונים שמשתקפים במים.
עשינו שייט בין הקרחונים עם הסברים ויצאנו לטיול מסביב ללגונה.
חזרנו בטרמפים להפ.

מהפ המשכנו לסקפטאפל,
בדרך האוטובוס עוצר שוב בלגונה הקרחונית, שנראית מדהים ושונה לגמרי מהיום הקודם.

בסקפטאפל ובלאנדמאלגר אין סופרים וצריך להגיע לשם עם מספיק אוכל לזמן השהיה, כך שכדאי להצטייד בסופרים בהפ.

סקפטאפל,SKAFTAFELL :
2 אפשרויות לינה, הראשונה זה במלון שממוקם על הכביש הראשי מחוץ לשמורה, והשנייה היא הבית של BOLTI בתוך השמורה, יש גם חניון אוהלים בכניסה לשמורה.
הדרך לשמורה היא עלייה רצינית, התקשרנו אל BOLTI והבת שלה באה לאסוף אותנו, ישנו בסלון, על הספה והריצפה

ב-INFO יש סרט מעניין על ההתפרצות העצומה משנת 96 .
השמורה מתאפיינת בצמחייה (שלא נפוצה באיסלנד) והיא ממוקמת בין 2 קרחונים.
יש כל מיני אפשרויות טיול – הליכה לקרחון, עליה לתצפית אל הקרחון, טיול למפלים.
הטיפוס למעלה לתצפית שווה רק אם אין עננים ויש ראות, לנו היה מזג אוויר סגרירי אז עשינו תצפית על הקרחון וטיילנו בין המפלים המיוחדים.
יש גם כפר קטן נטוש שנשמר משנות ה - 70 בשם SEL שנחמד לטייל בו.
האזור עבר הרבה שיטפונות ורוחות, והנוף מסביב באמת נראה ככה.

לאנדמאלגר LANDMAHNALAUGAR

מסקאפטאפל לקחנו אוטובוס לפנים האי (שלא נחשב בפס, צריך לשלם עליו), ללאנדמאלגר.

לאנדמאלגר,LANDMAHNALAUGAR
מבחינתנו – המקום הכי יפה באיסלנד.
הדרך זה משהו שקשה לתאר - נוף בראשיתי. נוסעים בדרכים מפותלות ולא סלולות, אמצע הכלום, חוצים נהרות, כאילו נוסעים בעולם אחר. הנוף הולך ומשתנה, במקום הרים מושלגים האזור מתחיל לקבל צבעים שונים ומיוחדים של שדות לבה ישנים שצמחייה גודלת עליהם.
בדרך יש עצירה של 50 דקות בקניון אלדגיאו המהמם שבסופו מפל יפה.

גם מי שלא נשאר בלאנדאמלאגר שווה לעשות את הנסיעה הזאת (יש אוטובוס המשך עד ריקיאוויק ).
ההרים באזור הזה מדהימים, נוף פסטורלי וציורי בשלל צבעים וגוונים- צהובים, ירוקים, אדומים, אפורים, כחולים, ממש לטייל בציור.

לאנדאמאלגר - 2 בתים גדולים באמצע הכלום, אחד גדול למגורים משותפים, ואחד שרותים.
רצוי להזמין מקום מראש ולהצטייד באוכל.
הבתים ממוקמים צמוד למעיין מפנק של מים חמים. אפשר גם לבנות אוהל. אין סופרמרקט.

מסביב כל האזור הרים ציוריים, ואפשרויות הטיול פה גדולות, יש טרק של 4 ימים שיוצא מכאן עד תורמוסק .

אנחנו עשינו טיול רגלי בתוך אחד הקניונים לכיוון אחד.
עשינו טיול סוסים לכיוון אחר, דוהרים בשדות הלבה וחוצים נהרות גדולים, למרגלות הרים מחודדים בעלי צורות משונות.
אבל המסלול העיקרי פה הוא הטיפוס על ההר הגבוה וההר הצבעוני, יש מסלול סיבובי שמשלב אותם - לא להפסיד.
אין מילים לתאר את הנוף הזה, בדרך יש הרים שמתוכם שומעים קולות של מים רותחים מתוך ההר, מבעבעים כמו קומקום מבעבע שעומד לגלוש -מדהים.

אנחנו ממליצים לא לוותר על אזור זה - ולהשקיע באזור לאנדאמאלגר, האופציות לטיול פה רבות.

חזרה לריקיויק

מלאנדמאלגר חזרנו לריקיויק.
האוטובוס לריקיויק עוצר לתצפית על הר הגעש HEKLA .

ריקיאויק - עיר נחמדה.
מה לעשות:
שייט לוויתנים 3 שעות.
תצפית מגג כנסיית הלגרים .
בניין הפרלמנט - יפה מבפנים ונוף יפה מהמרפסות.
טיול וצפייה בציפורים באגם.

הלגונה הכחולה - מעיין/ברכה טבעית ענקית של מים חמים עם מלחים (בסגנון ים המלח) - יש אוטובוס שנוסע ללגונה, עוצר לשעתיים וממשיך משם לשדה התעופה.
יש אפשרות לעשות טיול סוסים (שעתיים) עד הלגונה, כניסה ללגונה וחזרה באוטובוס.

הסוסים באיסלנד מאד מיוחדים ויפים ויש הרבה אפשרויות רכיבה לכל מיני אטרקציות, ויש גם תורים של כמה ימים. יש בית קולנוע פרטי של אדם שהיה וצילם את כל ההתפרצויות, אנחנו לא היינו, שמענו שזה שווה.

לקחנו את התור ללגונה הכחולה, ואחרי מספר שעות של רגיעה בלגונה היינו כבר בדרכנו חזרה לאוסלו שבנורווגיה.