8 ימים בטרק laugavegur - דרום איסלנד

"ה"טרק באיסלנד בוואריאציה מורחבת קצת . הוספנו טיולי יום ב: Landmannalaugar , Þórsmörk והמשכנו ללכת עד Skógar

תאריך הטיולJune 2023
עונה מומלצתניתן לצאת לטרק רק בקיץ - יש להתעדכן עם הרשויות לגבי פתיחת הטרק. השנה זה היה אמצע יוני - אנחנו יצאנו ב23.6

מבוא ומנהלות

כשמדברים על איסנלד מדברים על הטרק "laugavegur", הטרק הפופולארי ביותר במדינה, ולדעתי לא לחינם.

כסף
בכל איסלנד בכל סכום - תמיד יעדיפו אשראי, ברמה שאין צורך להוציא מזומן בכלל.
הייתה פעם אחת שהשתמשנו במזומן וגם זו הייתה יכולה להתבצע באפליקציה של חברת האוטובוסים - אם היינו מתקינים אותה מראש.
כמו שכולם יודעים, איסלנד יקרה - קצת מחירים כדי להבין את סדר הגודל - נכון ליולי 2023.
מטבע מקומי - קרונה.
1000 קרונות שוות ערך ל27 שקלים.
ליטר סולר - סביב ה-300 קרונות ומעלה, תלוי באיזה אזור אתה --> 8.30 ש"ח.(בנזין עולה יותר)
המבורגר במסעדה בסוף הטרק - 3500 קרונות --> 95 ש"ח.
חנייה באתר תיירות - בין 400 ל-1200 קרונות --> 10-30 ש"ח.
הסעה לתחילת הטרק - 78 דולר.
אוטובוס עירוני - 550 קרונות --> 15 ש"ח.
לילה בבקתה בטרק - 12000 קרונות --> 330 ש"ח.

הגעה לטרק
מגיעים לטרק ע"י אוטובוס מהבירה, רייקוויק - יש מספר חברות שמבצעות את ההסעה, אנחנו הזמנו דרך rekewik express - היוצא מ BSI - bus terminal - שזו אותה חברה ואותו מיקום שהאוטובס מהשדה השאיר אותנו.
שימו לב להזמין מקום מראש באוטובוס לטרק , מהשדה אין צורך וגם ימכרו לכם כרטיס על המטוס אם טסתם בחברה האיסלנדית.
האוטובוס יוצא ב-7 בבוקר (יש להקדים בכ-10 דק'), נסיעה של 3-3.5 שעות פלוס מינוס כולל עצירות וכולל נסיעה פחות חלקה בחלק האחרון - שבגללה לא מומלץ להגיע ברכב.
לבעלי רכבים - ראינו לפני המעבר מים האחרון אנשים שמחנים את הרכב ועוברים אותו רגלית - אולי אופציה טובה למי שרוצה לטייל באזור הבקתה הראשונה ולא לצאת לטרק עצמו.

חזרה מהטרק
אנחנו בדקנו על 2 נקודות חזרה מהטרק
1. Þórsmörk - שוב, דרך rekewik express - ב-15:00 אפשר להזמין יום לפני, ואפילו ראינו אנשים שפשוט התייצבו לאוטובוס ועלו - אבל אם אתם סגורים על היום חזרה , תמיד עדיף להזמין - ועד 24 שעות לפני אפשר לשנות ולבטל.
2. Skógar - מפה יש אוטובוס ציבורי - קו 51 , המגיע ב-16:25 (בערך), התחנה היא שלט על עמוד מול המסעדה/מלון. ניתן לשלם באשראי על האוטובוס , לא ניתן להזמין מראש - אנחנו היינו בערך 15 מטיילים שעלינו על האוטובוס ולכולם היה מקום. האוטובוס השאיר אותנו בתחנת ביניים לא במרכז רייקוויק, אבל שם עלינו על קו 3 שלקח אותנו חזרה לBSI - על קו 3 לא היה אפשר לשלם באשראי - רק עם האפליקציה של החברה או מזומן

ניווט
הטרק מסומן בצורה מאוד ברורה, ע"י עמודי עץ עם צבע.
פרט להליכה באזור הקרחון ביום הראשון קשה לסטות מהדרך - אם הראות לא טובה באותו יום , ממליץ בקטע זה להעזר באפליקציה.

בקתות/אוהלים
ניתן לצאת לטרק לטרק באוהל - ייתרון משמעותי הוא גמישות, אין צורך להזמין מקום מראש וניתן לעצור באיזה קמפ סייט שתרצו, בנוסף אם תרצו לעצור ולהינות מבקתה - תוכלו לבדוק במקום אם יש מקום פנוי ולשלם במקום. אם תחליטו להשאר באוהל, בגדול תקבלו גישה לשירותים, מים ואוהל גדול לבשל ולשבת בו - אבל ללא גישה לבקתה.
אם בחרתם בבקתה - קודם כל עליכם להיות סגורים על המסלול עצמו, ולחלק אותו מראש, הרבה מראש כי צריך להזמין את הבקתות מעל חצי שנה מראש.
בכל הבקתות יש מזרנים (לפעמים זוגיים), מטבח שכולל מים, גז, וכלים - לבישול ואכילה.כלומר, אין צורך לקחת איתכם כלי בישול, גזיות וכו'.
ניתן לקנות חטיפים, בלוני גז, ומנות מיובשות בבקתות (כמובן, מחירים בהתאם)
בחלק מהבקתות ניתן להשאיר זבל (הנגישות) ובחלקן יש מקלחות חמות בתוספת תשלום.

יום 1 - הגעה וטיול יום בLandmannalaugar

הגענו בסביבות 11, חיכינו ל-12 לשים את הדברים בבקתה ואז יצאנו לסיבוב.
יצאנו מהבקתה למסלול האדום (המסלול של הטרק עצמו)
המשכנו ללבן בעמק, עלינו על הרכס משמאל בשביל ירוק.
חזרנו באדום/ירוק ולקחנו ימינה בכתום עד שחזרנו לקיימפסייט.
אחרי הטיול יומי הלכנו למעיין החם - מומלץ :).
בבקתה כמו בכל בקתה יש מזרנים, מטבח מצוייד באופן מלא (סירים/מחבתות/צלחות/כערות/סכו"ם וכו') וכולל מים זורמים וכיריים לשימוש. בבקתה זו אפשר להשאיר זבל ויש מקלחות בתוספת תשלום.
מומלץ להביא אוכל מפנק ליום זה (ולבוקר אחרי) מכיוון שאתם לא סוחבים אותו במסלול , אלא משאירים בבקתה.

מרחק - 9.5 ק"מ
סה"כ עלייה == סה"כ ירידה --> 550 מטר

יום 2 - landmannalaugar to Hrafntinnusker

11.5 ק"מ - 650 מטר טיפוס , 130 מטר ירידה.
יציאה מהבקתה על המסלול האדום, חפיפה קלה עם המסלול של יום קודם.
הליכה בתוואי בזלתי - צבעים מתחלפים וקיטור יוצא מהאדמה, גם נחלים רותחים בדרך.
בשלב מסויים בעלייה הייתה לנו ראות לא טובה, יחד עם גשם ורוח חזקה - הקשה על העלייה ועל איתור הסימונים - התקדמנו לאט וחיפשנו טוב טוב את הסימון הבא, הליכה על שלג וקרח - מאוד מומלץ להשתמש במקלות הליכה (לדעתי אין צורך בדורקנים בנעליים) ואם לא מוצאים את הסימון לעקוב אחרי טביעוצ רגל בשלג / להשתמש באפליקציה.
בדרך לבקתה עוברים ליד המצבה של הישראלי שנהרג שם.
הבקתה לא גדולה , ואם הבנתי נכון אי אפשר להקים אוהלים שם.
בבקתה כמו בכל בקתה יש מזרנים, מטבח מצוייד באופן מלא (סירים/מחבתות/צלחות/כערות/סכו"ם וכו') וכולל מים זורמים וכיריים לשימוש. בבקתה זו אין מקלחת ואי אפשר להשאיר זבל.
בגלל המזג הלא טוב שקיבלנו זכינו לראות את האזור רק בבוקר שאחרי.

יום 3 - Hrafntinnusker to Álftavatn

11.5 ק"מ - 80 מטר טיפוס , 550 מטר ירידה.
מתחילים את היום בהליכה של עליות וירידות קטנות בין השלגים.
בערך באמצע הדרך מתחילים לרדת לכיוון אגם Álftavatn.
את הבקתה כבר תראו מרחוק.
הקומה התחתונה מחולקת לחדרים של 1/2/4 - אנחנו קיבלנו חדר של 2.

יום 4 - Álftavatn to Emstrur

16 ק"מ - 200 מטר טיפוס , 275 מטר ירידה.
יום הליכה פשוט יחסית עם נוף שמתגלה כשמקרבים לבקתה, ובאזורה - יצאנו לסיבוב לנקודת תצפית אחרי שכבר התמקמנו.
בבקתה כמו בכל בקתה יש מזרנים כמה צמודים זה לזה בצורת קומתיים, מטבח באותו חלל עם המיטות אשר מצוייד באופן מלא (סירים/מחבתות/צלחות/כערות/סכו"ם וכו') וכולל מים זורמים וכיריים לשימוש. בבקתה זו (אם אני זוכר נכון) ניתן להשאיר זבל ויש מקלחות בתוספת תשלום.

יום 5 - Emstrur to Þórsmörk Langidalur

16 ק"מ - 350 מטר טיפוס , 600 מטר ירידה.
היום הרביעי והאחרון של הטרק ה"קלאסי".
ירידה לבקתה - החל מגובה מסויים מתחילים ללכת בין עצים.
בשלב מסויים יהיה פיצול בין הבקתות השונות - שימו לב לאיזו בקתה אתם הולכים - אנחנו היינו בבקתה של Ferðafélag Íslands, the Iceland Touring Association, (FÍ) - שרוב הבקתות בטרק שלהן.
פה , כמו שציינתי בפרק מבוא יש אוטובוס לריקוויק למי שמתכנן לסיים כאן, אם לא הזמנתם מראש, תוכלו לעשות את זה דרך הטלפון ועם אשראי - העובדים פה יכווינו ויעזרו לכם, אבל לא יקבלו את ההצמנה / תשלום.

יום 6 - טיול יום ב Þórsmörk Langidalur

9 ק"מ - 400 מטר טיפוס , 400 מטר ירידה.
מזג האוויר להמשיך את הטרק עדיין לא היה טוב, אבל החלטנו להוסיף יום ולעשות טיול יום.
הצלחנו לדחות את ההזמנה לבקתה הבאה (ללא תוספת תשלום) ולהזמין עוד לילה כאן - העובדים מראש שירותיים וסבלניים.
הבקתה כמו הראשונה מלאה בטיולים מאורגנים שבאים למספר ליליות לבקתה ויוצאים לטיולי יום - התייעצנו עם אחת המדריכות לגבי המסלול.
במסלול יש נוף יפה לעמק ולרכס ההרים והקרחון.

יום 7 - Þórsmörk Langidalur to Baldvinsskali

9 ק"מ - 860 מטר טיפוס , 190 מטר ירידה.
היום במגמת טיפוס, בהתחלה התוואי נח יחסית ובשלב מסויים זה עובר לשלג ולסלעי "טוף" פחות נוחים.
בבקתה כמו בכל בקתה יש מזרנים, מטבח מצוייד באופן מלא (סירים/מחבתות/צלחות/כערות/סכו"ם וכו'), כיריים לשימוש וזו הבקתה היחידה ללא מים זורמים.
בבקתה זו אין מקלחת ולכאורה אי אפשר להשאיר זבל - אבל העובדת בבקתה הרשתה לנו להשאיר בפח "שלה"

יום 8 - Baldvinsskáli to Skógar

13 ק"מ - 890 מטר ירידה.
תחילת הירידה היא מקביל לדרך עפר ובשלב מסויים מתחברים לאתר של סקוגר, המוני מפלים בדרך למטה עד שמגיעים למפל הגדול והמרשים.
מסלול זה כבר עמוס במטיילים יום שבשעה שתרדו הם יעלו.
האוטובוס חזרה הוא ב-16:25, והגענו מוקדם - אז אכלנו במסעדה של המלון, יקר כמובן, אבל אחלה של מקום להעביר את הזמן עד לאוטובוס