שבוע בסיציליה

תאריך הטיולMarch 2016
עונה מומלצתיוני/ספטמבר, כשעוד חם ואין הרבה תיירים

סיפור הדרך מוקדש באהבה למעיין ואייל

נסענו שלושה חבר'ה לשבוע בסיציליה, עם תיק יחסית מצומצם על הגב, תקציב מוגבל, ניידות בתחב"צ וללא תכנון רב מראש ויצא טיול תרמילאים קצר, כייפי ומלא באינטראקציה עם האיטלקים הסיציליאנים המאוד מסבירי פנים!

הנקודה המרכזית היא המזג אוויר, אנחנו נסענו בסוף מרץ (עם תחילת האביב) ועל אף דרומיות האי של סיציליה המזג האוויר היה קריר וגשום בחלק מהזמן. אני חושבת שכדאי לנסוע לסיציליה כשחם וכך לנצל את החופים המדהימים שסיציליה מציעה, דבר שלא כל כך יכולנו לעשות.

**שמתי בסוף הסיפור דרך קישורים למלונות

כסף ותחבורה ציבורית:
-ישנו בהוסטלים שחיפשנו בעיקר דרך hotlescombined ב10-20 יורו ללילה.
-האוכל יכול להיות מאוד זול אם נשארים בגבול המאפיות הקטנות שמציעות גם אוכל מבושל, ארנצ'יני (כדורי האורז המטוגנים של סיציליה) ודברים מטוגנים נוספים.
-בהתחלה השתמשנו ברכבות אבל הבנו שדווקא האוטובוסים נוחים וזולים יותר. נסיעות באוטובוסים עלו בין 5-10 יורו ונסיעות עירונית יורו וחצי.

+אני חושבת שסיציליה בעיקר טובה בשל חופי הים המדהימים ביופיים. בעיניי שווה לברר לאילו חופי ים רוצים ללכת ולתכנן את הטיול לפי זה.
+תחב"צ: אחרי שקונים כרטיסים (גם לאוטובוס אבל בעיקר לרכבת) צריך לתקף אותם במכונות תיקוף, אחרת זה נחשב שאין לכם כרטיס.
+לתחב"צ יש לוח זמנים לימות השבוע ולוח זמנים לפסטיבו (ימי חג וימי ראשון), שימו לב שבימי ראשון התחב"צ מתמעטת.
+תמיד מגיעים למקום כלשהו חשוב לבדוק זמנים של אוטובוסים להמשך כי בדר"כ יש שני אוטובוסים ביום למקום כלשהו: בוקר ואחה"צ.
+חלופה לתחב"צ: בלה בלה קאר Bla Bla Car אפליקציית טרמפים שימושית באירופה מעיר לעיר.

המסלול שלנו (שהיה ספונטני למדיי אבל התברר כהגיוני וממצה):
-יום 1: נחיתה בפלרמו Palermo בבוקר, יום בעיר ולינה בעיר
-יום 2: נסיעה לצ'פלו Cefalu לעיר ולחוף הים, משם רכבת לקטניה Catania דרך Termini Messini. לינה בקטניה.
-יום 3: נסיעה הר אתנה Etna, ביקור בלוע הר הגעש, חצי יום נוסף בקטניה. לינה בקטניה.
-יום 4: נסיעה לטאורמינה Taormina וחזרה לקטניה. לינה בקטניה.
-יום 5: נסיעה לסירקוזה Siracusa ומשם נסיעה לפוזאלו Pozzallo ולינה בפוזאלו.
-יום 6: חוף הים בפוזאלו ונסיעה לרגוזה Ragusa היפה ומשם נסיעה לג'לה Gela שם ישנו.
-יום 7: בוקר בג'לה ונסיעה לאגריג'נטו, בערב חזרה לטיסה

יום 1: פלרמו Palermo

נחתנו בבוקר בפלרמו, העיר המרכזית בסיציליה. מהשדה תעופה לקחנו מעין מונית שירות (7 יורו) שמגיעה מהר יותר ועוצרת ביותר מקומות בעיר (בהתאם לאיפה שאתם צריכים) לעומת האוטובוס (6.50 יורו).

אנחנו די אהבנו את העיר, היא מזכירה מעט את הודו והיא מגניבה. אני חושבת שיום בהחלט מספיק. האזור המרכזי הוא די קטן וכייף פשוט להסתובב. אנחנו נתקלנו בכל מיני פסטיבלים מאולתרים והתכבדנו באוכל מקומי.
יש שני שווקים מרכזיים: Capo, Ballaro ובלילה הרחוב הראשי הופך להומה (Piazza G. Verdi). ברחובות צדדים אפשר למצוא בערב דוכני אוכל רחוב.

*אפשר לעשות סיור רגלי חינם בעיר, אנחנו נרשמנו אבל לא היו מספיק אנשים - בגוגל זה מופיע Free tour Palermo (בדר"כ בכל עיר מרכזית באירופה יש סיורים חינמים על בסיס טיפים והם לרוב מעולים!)*

אוכל:
-באזור של Piazza Olivella יש מסעדות ובערב הוא הומה במיוחד, אחת מהן נקראת FUD שאם אני לא טועה היא רשת. לא אכלנו שם כי היה תור ארוך במיוחד וזה נראה כמו המבורגרים איכותיים במיוחד.
-אוכל מקומי וסיציאלני (יותר חטיפים כמו ארנצ'יני) שהוא נחמד וזול הוא Antica Focacceria
-גלידה טעימה (חייבים לפחות פעם אחת לנסות גלידה בלחמניה), היא Di Cipri' Gloria ברחוב Via Vittorio Emanuele 214.

לינה: ישנו באחלה הוסטל (Liola) ב15 יורו לבנאדם (כולל ארוחת בוקר מאוד בסיסית), בחדרים נקיים ומוארים ושירותים ומקלחת משותפים לכמה חדרים (סביר ביותר). לואיג'י (מי שמריץ שם את העניינים היה מאוד היפראקטיבי ונחמד ועזר לנו לתכנן הלאה, תמסרו לו ד"ש ממני).

יום 2: Cefalu-Termini Imerese-Catania

בבוקר נסעו לצ'פלו ברכבת מהתחנה המרכזית בפלרמו (20 דקות הליכה ממרכז העיר). הנסיעה הייתה שעה, הסתובבנו מעט בעיר המתוקה (אפשר לעלות ברגל למבצר מעל העיר -כשעה הליכה), קנינו פירות מרוכל עם עגלה וירדנו לחוף היפה.

אחרי כמה שעות התחלנו את המסע לקטניה שבשבילו נסענו חזרה ברכבת לכיוון פלרמו לתחנה Termini Imerese ששם נאלצנו לחכות שעה וחצי עד לרכבת לקטניה. עלינו ברגל למרכז העיר (20 דקות עליה), שבגדול אין בה כלום :) זה היה נחמד לראות עיירה סיציליאנית אבל בהחלט זה היה סיור בשל העצירה הכרוכה בחילופי הרכבות.
ממול לרכבת באחת מהמאפיות/מעדניות אכלנו מעין סופגנייה מטוגנת בפירורי לחם ממולאת בריקוטה. אמנם נשמע קצת מגעיל אבל זה היה מעולה והמקום הכי טוב בו טעמנו את זה. שם גם אכלנו עגבניות מיובשות ממולאות במין סוג של פירורי לחם- זה היה מעולה!

הנסיעה לקטניה הייתה ארוכה וכללה שתי החלפות רכבת אבל היא הייתה מהממת כי היא חוצה את פנים סיציליה היפה. ככל שמקרבים לקטניה כך רואים יותר ויותר את הר הגעש אתנה (שהיה מושלג)/ הגענו בערב לקטניה.

הוסטל: ישנו בהוסטל ב10 יורו לבנאדם בחדרים נקיים ונוחים, עם מרפסת עם נוף למבצר היפה וקרובים למרכז העיר ולשוק דגים אבל בעלי ההוסטל לא היו מאוד נחמדים וגם הווי פיי לא ממש עבד (קישור בהמשך).

יום 3: הר אתנה Etna וקטניה Cata

יש אוטובוס מהתחנה המרכזית בקטניה שיוצא כל בוקר ב8 ורבע להר אתנה וחוזר לקטניה ב16:30, עלות הנסיעה היא 6 יורו הלוך ושוב. הנסיעה היא כשעה והעליה להר אתנה (שההתפרצות האחרונה הייתה ב2006, כך שאל תצפו לראות שם לבה) היא מגניבה. האוטובוס עוצר בנקודת גובה מסוימת (קר שם) וחמש דקות הליכה משם יש כמה לועים של הר געש ושאפשר להקיף אותם או להיכנס לתוכם.
-אנחנו לקחנו איתנו אוכל ומים מקטניה
אם אתם רוצים לטפס עד לפסגה אפשר לעשות מעין מסלול של 3 שעות עלייה (או לקחת רכבל במחיר מוגזם של 30 יורו). המזג האוויר אצלנו לא אפשר עליה.
בסביבות 12 כבר מיצינו את האתר אבל האוטובוס חזרה הוא אך ורק בארבע וחצי, לכן תפסנו טרמפ חזרה לקטניה.

את החצי השני של היום בילינו בקטניה, שבעיננו הייתה פחות מגניבה מפלרמו. יש בקטניה שוק דגים מגניב אבל מעבר לזה לא התרשמנו יותר מדיי ולא כל כך מצאנו מקומות לאכול בהם.

יום 4: טאורמינה Taormina וחזרה לקטניה

מהתחנה המרכזית לקחנו אוטובוס לטאורמינה (6 יורו לצד). טאורמינה היא עיר מתוקה ויקרה במיוחד.
בעיקרון לנו ירד גשם אבל מה שמומלץ זה:
-האתרים הארכיאולוגים (הכניסה אליהם היא 5 יורו עד גיל 25 וכפול למעל אבל מהניסיון שלנו הם לא בדקו תעודות, אז תלוי בכם).
-עליה של 150 מטר לפסגת המצוק.
-חופים שאמורים להיות מדהימים.

יום 5: סירקוזה Siracusa, פוזאלו Pozzallo

בבוקר לקחנו רכבת מקטניה לסירקוזה (שאיחרה בשעתיים ולאחר מכן החלטנו להתנייד רק באוטובוסים). בסירקוזה הלכנו ברגל מהתחנה המרכזית לאתר הארכיאולוגי במשך חצי שעה (5 יורו עד גיל 25 ו10 יורו מעל). האתר מגניב ואם אני לא טועה, שם צילמו את הסרט הסנדק אבל אם אתם מגבילים את עצמכם לאתר ארכיאולוגי אחד- הייתי הולכת ללא ספק על אגריג'נטו. העיר העתיקה של סירוקזה ממש יפה והיא על הים, אנחנו לקחנו מעין מיניבוס מקומי שעשה סיבוב בכל העיר העתיקה ועל קו החוף. מסירקוזה רצינו להמשיך לכיוון אגריג'נטו אבל נאמר לנו שהדרך היחידה מחייבת אותנו לחזור כל הדרך לקטניה, דבר שסירבנו בכל תוקף. אז סמכנו על עצמינו שנסתדר אם פשוט נתקדם בין הערים הגיאוגרפיות לקראת אגריג'נטו.
חיכינו לאוטובוס אחר הצהריים שנסע לרגוזה (Ragusa). בדרך פגשנו מקומי מבוגר שאמר לנו שכדאי לעצור בפוזאלו, עיירת חוף דרומית באי ושם עצרנו ומצאנו הוסטל (Sciuby) ב50 יורו לשלושתנו (לא כולל ארוחת בוקר), החדר היה נחמד בעיקר כי הזכיר את הריהוט של שנות ה80 עם סט של שידה ארון ומיטה מפורצלן לבן וקירות סגולים.

יום 6: פוזאלו Pozzallo, רגוזה Ragusa, ג'לה Gela

בבוקר הלכנו לחוף הים היפה אבל לצערנו היה די קר וכשהגענו למרכז העיר, לתחנת האוטובוס גילינו שהפסדנו את האוטובוס האחרון לרגוזה ושוב יכולנו לחזור רק לקטניה, דבר שסירבנו שוב בכל תוקף. אז התחלנו לקחת טרמפים למודיקה ומשם לרגוזה Ragusa (בסוף אכלנו ארוחת צהריים עם שתי סיציליאניות באיזה קניון הזוי).
מהעיר רגוזה לקחנו אוטובוס מקומי לרגוזה איבלה שזאת העיירה העתיקה של רגוזה ואין מילים לתאר כמה היא יפה. היא שוכנת על הר מקביל לרגוזה והנוף פשוט מדהים ביופיו, מאוד מאוד ממליצה!!!. ארוחת ערב אכלנו ברגוזה (לא העתיקה) במקום מקומי ומאוד מומלץ, הרכבנו לעצמנו סנדוויצי'ים זולים ממוצרים איכותיים וטעימים La Grotta (Via Giovanni Cartia n 8).
לקחנו את הרכבת (שבעצם הייתה אוטובוס אבל הוא יוצא מתחנת הרכבת וקונים בשבילו כרטיס רכבת) לג'לה Gela שם ישנו במלון ב70 יורו לשלושתנו (הוא עשה לנו הנחה) שהיה אחלה עם ארוחת בוקר מפנקת!

יום 7: ג'לה Gela, אגריג'נטו Agrigento, פלרמו Palermo

האוטובוס היחיד לאגריג'נטו היה ב11 ועליו עלינו (6 יורו ושעתיים נסיעה), הוא מגיע לתחנה המרכזית של העיר, שם אכלנו באחלה מסעדה (דגים ופירות ים) בשם L'Ambasciata di Sicilia והיה מצוין. המסעדה היחידה שבאמת אכלנו ארוחה מפנקת וטעימה (50 יורו לשלושתנו). מהתחנה המרכזית לקחנו אוטובוס מקומי לאתר העתיקות שהיה מדהים ביופיו, מלא בקסם ובפריחה ובאמת עוצר נשימה, לאחר מכן חזרנו לתחנה המרכזית ולקחנו את האוטובוס לפלרמו (9 יורו), שם הסתיים הטיול שלנו.