חמישה ימים באלפים הברגמסקים (צפונית למילאנו). מ- Lecco ל- Foppolo

טרק מעולה המשלב בתוכו יום אחד אקסטרימי (יום 2) וימים רגועים. הטרק הוא בגובה של 2000 מ', וע"כ מומלץ לאנשים שאין להם ניסיון בהליכה בהרים - הוא מרושת היטב ברפיוג'ים ועם זאת מאתגר ועובר בנופים מדהימים.

תאריך הטיולJune 2019
עונה מומלצתיוני - ספטמבר

הקדמה - כמה טיפים לקראת הטרק

החלטנו שהטיסה תחליט איפה נטייל, ובכן - הטיסה הזולה ביותר הייתה לברגאמו (ליד מילאנו). אז קנינו מפה, שמנו את התיק על הגב והתחלנו להתגלגל. את הטרק הזה "בנינו" משני חלקים - ההרים מעל לאגו-די -קומו ושביל 101.

שביל 101: השביל עליו רוב הטרק נע הוא שביל 101 - השביל מסומן בצורה יוצאת מן הכלל וכן יש לו הגיון פנימי טוב. הוא נוטה להישאר על אותו קו גובה והוא לא מתעקש לעלות על כל הפסגות, מה שהופך את ההליכה להרבה יותר נעימה.
למי הטרק מיועד? הטרק מומלץ מאוד למי שמתחיל לטייל, כי ריבוי הרפיוג'ים מקל על הגמישות וכן השביל מסומן בצורה מעולה. כמו כן השביל נח ומאפשר גם למי שאינו בכושר ללכת בו מבלי "לקרוע את הרגלים".

מה צריך לקחת איתנו? אז הכל תלוי בכסף. נניח ואין לכם בעיה לשלם על לינה וארוחות ברפיוג'ים - אז צריך רק מים וסוודר. מים - ברוב המקטעים הלכתי עם 2 ליטר, לפעמים 3, אבל לא יותר. ראינו מטיילים רבים שזה האופי שבו הם טיילו; תיק יום קטן ותו לא.

המעבר בין יום 2 ליום 3 הוא קצת אינטנסיבי - אפשר לסיים את יום 2 למעלה ברפיוג'י Luigi Brioschi ואז להוסיף יום שבו יורדים לעמק ועולים ברגל לאתר סקי

יום 1 - מLecco ל Rif` Rosalba

חלק א' - מלקו ל Rif` S.E.L

בבוקר עלינו על הרכבת S8 ממילאנו ללקו. נסיעה של שעה מביאה אותנו לתחנה הרכבת מרכזית של לקו. שימו לב לא לעלות על הS7, כי היא גם מגיעה ללקו - אבל לוקח לה שעתיים וחצי. מהתחנה המרכזית הלכנו ברגל כ40 דק' עד לתחנת האוטובוס "Laorca - Capolinea", אך ניתן גם לקחת לשם אוטובוס (קו 1). שם יש גם ברז שיוצא מההר (עוד ניתקל פעמים רבות בברזים כאלו, ניתן לשתות מהם) ושם מילינו מים. פתחנו את המקלות, והתחלנו לעלות בוואדי שמצפון-מערב אלינו (זאת העליה היחידה, אתם תראו אותה ישר). עולים על הסימון האדום שעולה עם הוואדי.
הוואדי יפיפה, מזכיר קצת את הואדיות בכרמל, וההבדל הוא שבניגוד לכרמל, הוא מלא במים. המים זורמים וצלולים, ויש בריכות קטנות בהן אפשר להשתכשך. מי שבנה את השביל עשה עבודה טובה, והשביל עולה בנחישות אל ברגישות למעלה ולא קורע לנו את הרגליים. עולים כ700 מטר גובה (להלן: מ"ג), מה שלוקח לנו בין שעתיים לשלוש. הסיום של קטע זה הוא ברפיוג'י S.E.L, רפיוג'י נחמד בו אנחנו יושבים לשתות בירה. את הרפיוג'י תוכלו לזהות בקלות כי לידו יש בניין גבוה ומכוער שלא תואם בכלל את הנוף.

חלק ב' - מS.E.L לרפיוג'י Rosalba

אנחנו ממשיכים לרחוב via del ram, משם אנחנו מוצאים בקלות את השביל האדום מספר 9, שמעלה אותנו לכיוון רפיוג'י רוזלבה. דרך יפיפה עם צורות נוף יחודיות. עליה של 500 מ"ג שלוקחת כשעתיים. הנוף מרוזלבה מדהים! הרפיוגו שוכן בגובה 1730, האגם וההרים הגבוהים נפרשים אל מול עינינו ואין מאושרים מאיתנו.
שינה ברוזלבה: 25 יורו לינה, 5 יורו ארוחת בוקר. הרפיוג'י חבר בארגון האלפיני האיטלקי (הCAI). לא אכלו שם ארוחת ערב. כמו כן אין מים זורמים ברוזלבה - אז או תסחבו איתכם מלמטה או שתקנו שם (יורו וחצי ל500 מ"ל). בבקתה יש וויפי, ויש שירותים נורמלים. לא היו מספיק מים למקלחת. בעלי הרפיוג'י אמרו שבעיקרון אי אפשר לשתות ממי-הגשמים שזורמים בברזים - אנחנו כן מילינו ושרדנו כדי לספר...
טלפון של רוזלבה: 00393288647386. יש להם ווטסאפ, אפשר לשלוח הודעה ולתאם את השינה. מדברים אנגלית יחסית טובה.

סה"כ כל היום לקח לנו 7 שעות הליכה, כולל מנוחות.

יום 2 - מRif` Rosalba ל Pasturo

זה היום היחיד בו נתקלנו ב"אקסטרים" יחסי - הליכה שמלווה בשרשראות ברזל שיש להחזיק בהם, לעיתים הירידות או העליות היו בשיפוע של כמעט 90 מעלות. במפה חלק מהמסלולים סומנו כvia ferrata, אך למעשה אין בעיה לעבור אותם עם קצת תעוזה. כמו כן, אף אחד מהאיטלקים שעשה את המסלול לא היה מצוייד בערכה כזו. מומלץ להתנסות בטיפוס בולדרינג ברמה של v3 כדי להבין קצת יותר במה מדובר.

חלק א - אל פסגת הGrigna Meridionale

אחרי ארוחת בוקר נחמדה (טוסטים, ריבה, קפה) אנחנו יוצאים לעבר הפסגה. השביל האדום מס' 10 מעלה אותנו מעלה. כאן כבר מתחילות השרשראות. ישנו שביל אחד שמתחבר מהוואדי. לאחר מכן מגיע פיצול גדול יחסית, שם אנחנו ממשיכים על האדום מס' 10 (ימינה). כאן ההליכה היא על צלע ההר, המון שרשראות והתקדמות איטית. בשלב מסויים אנחנו נפגשים עם שביל אחר, שביל נח, שעולה מהצד השני, ואנו ממשיכים איתו אל הפסגה (2184 מעל פני הים). על הפסגה יש מבנה ברזל - ביוואקו - שנמצא שם למקרה שמישהו נתקע שם בזמן סערה. הנוף עוצר נשימה, ואנחנו עוצרים לקפה של בוקר. ההליכה עד לפה לוקחת לנו שלוש שעות, הליכה בלי מקלות, ושרירי ירך כואבים. אבל הנוף שווה הכל. מצפון אלינו אפשר לראות פסגה נוספת, אליה עוד נגיע היום.

חלק ב - אל פסגת הGrigna Settentrionale

מכאן אנו יורדים בשביל האדום מספר 7, לכיוון צפון. ירידה קשוחה, שוב עם שרשראות. הכיוון הוא לכיוון רפיוג'י Luigi Brioschi. אין הרבה מה להתבלבל - השביל הולך על מעין "סכין", ועל האוכף בין שתי הפסגות הגבוהות. קצת מתבאסים מהירידה (בכל זאת, עד שצברנו גובה...) אבל ככה זה. ממשיכים כל הזמן בכיוון הGrigna Settentrionale. אחרי שאנחנו עוברים את האוכף אנחנו מתחילים לעלות, עלייה קשה שגם משלבת שרשראות. בשלב מסויים מתחבר אלינו השביל האדום מס' 38, ומשם העלייה משנה את אופיה, נגמרות השרשראות והשביל עולה בצורה נוחה ומסודרת. למעלה (2400 מעל פנה"י) אנחנו מגיעים לעוד רפיוג'י נחמד (Luigi Brioschi), ושותים לנו בירה. סה"כ ההליכה לוקחת לנו בין 6-7 שעות, הליכה לא פשוטה.

חלק ג - מרפיוג'י Luigi Brioschi לפסטורו

אנחנו מחליטים שיש לנו עוד זמן ושאנחנו רוצים עוד להספיק לרדת לוואדי. משם אנחנו ממשיכים מזרחה, ויורדים לכיוון הוואדי. הירידה קשה ומתארכת, ירידה של 1800 מטר, שלוקחת לנו 3 שעות קשות וארוכות, ברכים כואבות והרבה רצון לסיים את היום. השבילים כאן לא מסומנים טוב כל כך, ואנחנו קצת מתברברים, הרבה עבודה אל מול אפליקצית המפות והGPS. למטה בפסטורו יש סופר ממש על הכביש הראשי בו אנחנו מצטיידים להמשך הטרק. הסופר גדול ומכיל מוצרים רבים.
סה"כ היום לקח לנו 10 שעות.

כאן התחיל גשם ולכן חתכנו לעיר Dervio, והמשכנו אחרי כמה ימים את הטרק. ניתן לישון בפסטורו או ברפיוג'י לואיג'י (למעלה על ההר); או לחצות לצד השני של הואדי ואם הרכבל פועל (רק בימי שבת וראשון) לעלות איתו להר הבא ולישון שם.

טלפון של רפיוג'י לואיג'י: 00390341910498

יום 3 - מBarzio ל Rif` F.A.L.C

חלק א - מ Brazio ל Rif` Alberto Grassi

בצד השני של העמק, מול פסטורו, שוכנת ברציו. אי אפשר לפספס את הרכבל שעולה למעלה. אנו מגיעים לרכבל שנקרא Funivia Di Bobbio, ומשם בתמורה ל8 יורו אנחנו בדרכינו למעלה, חוסכים עלייה של כ1000 מ"ג. למעלה יש אתר סקי וכמה רפיוג'ים, שבהם אפשר לישון. הרכבל פועל רק בימי שבת וראשון, והעלייה הרגלית תיקח בערך 4 שעות.
מתקדמים קצת פנימה, והולכים בכיוון רפיוג'י אלברטו. שם אנו עולים על השביל שישמש אותנו מעתה ועד הסוף - סימון אדום מס' 101. הדרך החוצה את כל רכס האלפים הברגמסקים. ההליכה עד לרפיוג'ו אלברטו לוקחת שעתיים. שם, איך לא - עוד בירה. רפיוג'י גדול ונחמד, שנראה מצוייד היטב. ההליכה נוחה, ולמעט עלייה רצינית אחת אנחנו נשארים על אותו קו גובה. ה101 מסומן לאורך הדרך בצורה יוצאת מן הכלל.

חלק ב' - מרפיוג'י אלברטו לרפיוג'י פאלק (F.A.L.C)

ה101 פונה כאן מזרחה, ואנחנו איתו. לאחר ק"מ וחצי השביל מתפצל, ואנחנו יורדים מה 101, לכיוון רפיוג'י פאלק. השביל מתקדם על צלע ההר, ועולה על הרכס שמצפון. הדרך משולטת היטב. אנחנו ממשיכים לשלוחה צפונה יותר, מגיעים לאוכף, ובעת העליה אליו נחשפים לרכס הגבוה והמטורף שמצפון אלינו, עם פסגה בגובה 4000 מטר. לשם לצערינו, לא נגיע בטיול הזה...
השביל יורד משם לאגם יפה, Lago dell' Inferno, אגם שנוצר בגלל סכר שבנו, כשממערב אליו נמצאת הבקתה. הבקתה נחמדה מאוד, שינה וארוחת בוקר עולים 25 יורו, ולא מאפשרים לנו להשתמש בשק"שים שלנו ואנחנו צריכים להוסיף 3 יורו בשביל ליינר מאלבד חד פעמי. האויירה נחמדה מאוד. הבקתה לא שייכת לארגון הCAI. יש מחוץ לבקתה מעיין, שהם לא ממליצים לשתות ממנו, אבל שוב - אנחנו מילינו משם מים והכל היה בסדר. שירותים - בול פגיעה. אין וויפי.
טלפון: 00393283432751

סה"כ כל היום לקח לנו כ6 שעות הליכה.

יום 4 - מ Rif` F.A.L.C ל Rifugio Marco Balicco

חלק א' - מריפיוג'ו פאלק ל Rifugio Casare Benigni

אנו הולכים על שביל שעולה בין האגם לבין השביל בו ירדנו אתמול, ואנחנו עולים לאוכף ברור מדרום מזרח לאגם - באוכף זה אנו מתחברים שוב ל101. סימון ברור, קצת שלג אבל לא מתרגשים מזה. משם השביל קצת עולה ויורד ומתפתל עד שאחרי 3 שעות אנחנו מגיעים לרפיוג'יי בניגני. הרפיוג'י נחמד מאוד, ולידו יש אגם יפיפה. הוויבים טובים, וכן הרפיוג'י חבר בCAI. שם גם זכינו לראות מסוק מביא אספקה, מחזה מרהיב.

חלק ב' - מרפיוג'ו בנגיני ל Rifugio Ca 'San Marco

אחרי ארוחת בוקר מאוחרת אנחנו ממשיכים. ההליכה יפה מאוד. ה101 מדלג על שני אגמים קטנים, שאם יש זמן שווה ללכת אליהם, אנחנו לא הספקנו. השביל יורד לוואדי גדול ויפהפה, בו יש עוד אגם גדול ויפה, שאנחנו לא עוברים צמוד אליו אלא על צלע ההר שממולו. הסימון ברור מאוד. ברפיוג'י סאן מרקו, השוכן על הכביש, אמנם אין וויפי אבל אפשר למלא מים, ומדרום אליו יש עוד רפיוג'י - Rifugio Passo San Marco 2000. עד כאן ההליכה לקחה לנו כבר 9 שעות, ואנחנו די עייפים - ולכן אנחנו ממליצים לישון באחד הרפיוגים האלו, הצמודים לכביש. הרפיוג'ים האלו לא חברים בCAI, ואנחנו כן, ויש לנו הנחה ברפיוג'ים השייכים לאיגוד האלפיני (הCAI), ועל כן אנחנו ממשיכים לרפיוג'י הבא.

חלק ג' - מרפיוג'י סאן מרקו לRifugio Marco Balicco
מכאן יש לנו עוד שעתיים הליכה עד למרקו באליקו. ההליכה לא קשה מאוד, אך אנו כבר עייפים. אנו מגיעים שבורים ורצוצים לרפיוג'י, אחרי 11 שעות בדרכים. לשמחתינו הרבה זה הרפיוג'י הטוב ביותר שנתקלנו בו עד עתה. רפיוג'י חדש, עם מקלחות חמות (יורו אחד לבערך 10 דק' מקלחת), עם אוכל טבעוני ועם חיבה עמוקה לנפאל. המקום יפיפה, ואנחנו מזמינים ארוחת ערב טבעונית. סה"כ שינה, ארוחת בוקר וארוחת ערב עולות 45 יורו (38 לחברי האיגוד האלפיני). המיטות נוחות, ובאמת, אין שום תלונות. אנו הולכים לישון שבעים, נקיים ומאושרים. אין בבקתה וויפי, והשירותים רגילים. מים יש בשפע.

מעל הרפיוג'י ישנו גם Bivacco Alberto Zamboni - ביוואקו שמאובזר טוב מאוד וניתן לישון שם עם שק"שים על דיקטים בחינם. ניתן גם לאכול ברפיוג'י ולישון בביוואקו.

יום 5 - מ Rifugio Marco Balicco ל Foppolo

אנו יוצאים מהביוואקו שמחים ומאושרים. מכאן נותרו לנו כ5 שעות הליכה עד לפופולו. ממשיכים על ה101 האהוב והמוכר, שעולה ויורד על המפנה המזרחי של ההר. בשלב מסויים אנחנו מתחברים לשביל 201, שעובר ליד אגם יפה, משם עולה לפסגה ויורד לעיר פופולו. מהעיר פופולו יש שלושה אוטובוסים ביום - כדאי לבדוק מתי. אנחנו מחליטים לתפוס טרמפים, וזה עובד, ואנחנו אכן מגיעים עד לברגמו בטרמפים. בדרך, בעיר Branzi יש מפל עצום ששווה לצפות בו.

• זמנים: השעות הכתובות הן ע"פ נסיונינו. קצב הליכה טוב שלפיו חישבנו הוא בעלייה - 300 מ"ג בשעה. ירידה 600 מ"ג בשעה. על הרבה שלטים מופיעה הערכת זמן של האיגוד האלפיני - ההערכות מאוד טובות, וע"פ אנשים בכושר הליכה טוב.
  • רפיוג'ים: ממליץ לקרוא מה שארתור הסקינד כתב כאן, זה סוגר את הפינה: https://web.facebook.com/groups/1607274969519479/permalink/1929879130592393/ אנחנו ספציפית לא הזמנו מראש, כי לא היו הרבה מטיילים, אבל מומלץ להזמין מראש.
  • שלג: הליכה בשלג היא איטית וקשה, ועלולה להיות מסוכנת בלי ציוד מתאים. לנו לא היה ציוד מתאים, וע"כ השתדלנו להימנע. לפעמים היינו חייבים לעבוד דרך שלג, אז עשינו את זה בזהירות והיה בסדר.
  • מפות: אנחנו השתמשנו באפליקציה בשם Locus maps, שעליה טוענים מפות בשם map4u. המפות חינמיות ומעולות, אפליקציה טובה מאוד.