(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

מסלולי טרקים בלדאק וזנסקר

סקירה מהירה של מגוון מסלולי הטיול באזור לדאק וזנסקר. נועדה לשמש ככלי עזר לתכנון והנגשה של מידע על מגוון אפשרויות הטרקים באזור. מסלולים בדרגות קושי ואורכים שונים.

תאריך הטיולJuly 2025
עונה מומלצתיולי - ספטמבר

תוכן עניינים

מידע כללי

הפוסט הזה נכתב מתוך מטרה לפרוס לפני הקורא מגוון רחב של מסלולים ואפשרויות טיול בלדאק וזנסקאר. וכן, לנסות לספק מגוון של מקורות מידע לגבי כל מסלול, כדי לאפשר מעוניינים בכך לעשות מסלולים מעבר לסטנדרטי.

המסלולים מרוכזים על פי אזורים גאוגרפיים, ומסודרים בהתאם למידת הקושי, מהנוח ופשוט אל המאתגר והקשה יותר. עבור כל מסלול, צרפתי קישור לאפליקציית מפות המאפשרת גם הורדה של קובץ ניווט (gpx); וכן קישורים לאתרים שונים המדווחים ומתארים את המסלול. חלק מדיווחים אלה הם בוידאו, ואחרים כוללים תמונות של נופי המסלול. קישורים אלה אמורים לסייע למתעניינים להבין את אופי המסלול, הנוף הנשקף לאורכו, כמו גם נקודות קושי ואתגרים פוטנציאליים.

התמודדות עם הגובה:
אזור לדאק הינו גבוה מאוד ונמצא כולו בתחום המועד למחלת גבהים (מעל 3,500מ'). לפני שיוצאים לאיזשהו מסלול טרקים, חשוב להשקיע מספר ימים להתאקלמות באזור לה. "התאקלמות" אינה בהכרח מנוחה מלאה, אלא פעילות גופנית מתונה, תוך עלייה מדודה בגובה, וחזרה לשינה בגובה נמוך. במשך יומיים-שלושה ראשונים מומלץ לטפס על נקודות גובה שונות באזור לה דוגמת הסטופה הגדולה, ארמון לה, או המנזר שמעליו. במקביל, כטיפול מונע, מומלץ להתחיל בנטילת כדור יורמוקס (נגד מחלה גבהים) במינון של חצי כדור פעמיים ביום. גם לאורך המסלול, מומלץ להמשיך ניטול טיפול מניעתי כל זמן שעולים בגובה, עד שמגיעים לנקודה הגבוהה ביותר של המסלול.

ההתמודדות עם מחלת גבהים משתנה מאדם לאדם, ודורשת תשומת לב והקשבה לגוף. סימפטומים קלים כגון כאבי ראש ואובדן תאבון נחשבים נורמאליים בתחילת המסלול, ודורשים קצב איטי יותר של עלייה והסתגלות. עם זאת, חשוב לשים לב לסימפטומים יותר חריפים, כגון הקאות, חולשה כללית, ועייפות יתר. ממליץ מאוד להתעמק בנושא, ולקרוא על המחלה ותסמיניה. מצרף שני קישורים בנושא:
https://www.clalit.co.il/he/li...
https://did.li/lfimC

תחבורה:
תחבורה ציבורית בלדאק, כמו גם בשאר חלקי הודו, היא מאוד דלילה ולא רציפה. לחלק מהכפרים בעמק נהר ההינדוס מגיעים אוטובוסים על בסיס יומי, עם כי גם לאלה זה בעיקר רק פעם ביום. לאזורים מרוחקים יותר – כגון עמק הנוברה או צו מורירי – תחבורה ציבורית יותר נדירה, והאוטובוסים יוצאים רק מספר פעמים בשבוע, או אף פעמים ספורות בחודש.
עם זאת, רבים מהכפרים המשמשים נקודות מוצא למסלולי הטרקים השונים, אינם נגישים בתחבורה ציבורית, או שתחבורה כזו הינה נדירה יחסית
נכון לכתיבת שורות אלה, האתרים הבאים נמצאו אמינים כמקור מידע לגבי תדירות האוטובוסים וזמני יציאתם ליעדים השונים:
https://lifeontheplanetladakh....
https://discoverwithdheeraj.co...
https://monsterodyssey.com/tra...

נוסף על אוטובוסים, ניתן לעשות שימוש במוניות שיתופיות, המשמשות את המקומיים כתחליף לאוטובוסים. מוניות אלה יוצאות מדיי יום מלה למגוון יעדים, על בסיס מתמלא ונוסע. מרבית המוניות יוצאות מתחנת האוטובוסים של לה, או ממגרש הפולו. מומלץ לברר מראש מהיכן יוצאת המונית ליעד שלכם, ולנסות להזמין כרטיסים יום קודם לכן. מחירי המוניות השיתופיות מעט גבוהים יותר ביחס לאוטובוסים, אבל עדיין זולים ביחס למונית פרטית.

מטיילים רבים משתמשים בג'יפים ומוניות פרטיות כדי להגיע לתחילת המסלול וכן כדי לאפשר חזרה מהירה ללה בסיומו. הזמינות של מוניות היא גבוהה יותר; זמן הנסיעה קצר בהרבה; והן יכולות להוביל את המטייל יותר לעומק השטח, במידה שדרך העפר נמשכת מעבר לכפר האחרון. עם זאת, העלות של מונית הינה מטבע הדברים גבוהה יותר. כדי להבטיח שאתם משלמים מחיר הוגן עבור השרות, מומלץ להכיר את מחירון איגוד המוניות של לה. מחירון זה אמור לחייב את כלל נהגי המוניות, אבל תמיד יש כאלו המנסים "לעשות קופה" על חשבון התיירים. שימו לב שישנם הבדלי מחירים בהתאם לסוג הרכב אותו מזמינים. מצורף קישור למחירון העדכני של האיגוד:
https://www.ladakhtaxiunion.co...
https://discoverwithdheeraj.co...

ניווט והתמצאות בשטח:
ככלל, מרבית מסלולי הטיול בלדאק דורשים רמת בסיסים של קריאת מפה ויכולת התמצאות בשטח והתאמתו למפה. מלבד השבילים המתויירים ביותר (בייבי טרק, עמק המרקה, וכו'), רוב המסלולים אינם עוקבים אחרי שביל ברור הנראה בשטח, אלא רק אחרי תוואי שטח באופן כללי. בשטח עצמו ייראו משעולים ושבילים רבים, ועל המטייל לדעת לבחור את השביל הנכון, מתוך קריאת המפה ו"קריאת" הסימנים בשטח (רוג'ומים, עקבות, ועוד). ככל שדרגת הקושי של המסלול עולה, כך גם יפחתו הסימנים בשטח, ותידרש יכולת גבוהה יותר של ניווט והתמצאות.

כדי לנווט בהצלחה, מומלץ להתקין מראש על הטלפון אפליקציית ניווט המאפשרת לטעון קצבי מסלול מסוג gpx , וכן מאפשרת שימוש במפות במצב off-line, כלומר ללא קליטת נתונים. יש מגוון רחב של אפליקציות כאלה, ורובן נחשבות טובות מאוד. באופן אישי, אני מעדיף להשתמש בשתי האפליקציות הבאות– Mapy.com, Green Tracks. בכל אחד מתיאורי המסלול, כללתי גם קישור למפה, ממנה ניתן להוריד קובץ gpx של המסלול.

בנוסף – כאמצעי גיבוי – ממליץ להחזיק מפות "קשיחות" בפורמט הישן, או בנייר או כקבצי PDF על גבי הטלפון. מצרף קישור לאתר המאגד מפות בקנה מידה של 1:250k של כלל הודו:
https://maps.lib.utexas.edu/ma... .
למרות שאלו מפות "עתיקות", הן מכילות סימון של מרבית המסלולים שהינם בשימוש גם כיום.

דרוג המסלולים/ מדרג הקושי:
לכל אחד מהמסלולים שאסקור כאן הענקתי ציון לגבי דרגת הקושי הכרוכה בו עבור המטייל המצוי. מספר אלמנטים שימשו אותי לקביעת דרגת הקושי של מסלול: אורך, גובה טיפוס מירבי, שיעור מצטבר של טיפוס וירידה לאורך המסלול, כמות מעברי ההרים וגובהם, וכן פרמטרים של נוחות וקושי כגון כושר הניווט הנדרש, תנאי השינה, ונוחות הגישה לנקודות הקצה של המסלול.
השיעור המצטבר של טיפוס/ ירידה מתייחס למדד הסוכם את כל העליות והירידות לאורך המסלול. כל מימד (עלייה/ירידה) נסכם בפני עצמו, ואינו מבטל אחד את השני. כך למשל, מסלול של 10קמ', המתחיל ונגמר באותה נקודה, ואשר אין במהלכו עליה של יותר מ-100מ', יכול להסתכם בשיעור טיפוס מצטבר של 1,000 מ'.
מעברי הרים בגבהים של מעל 4,500מ' משפיעים מאוד על מידת הקושי של המסלול, וריבוי שלהם עשוי להיות בעל השפעה ניכרת.
בהתאם למאפיינים אלה, ובהתחשב בתנאי השטח של לדאק, יצרתי סקאלה עבור דרוג רמת הקושי של המסלולים:

1) מסלול פשוט – מאופיין באורך של 30-40 קמ'; חוצה מעבר הרים משמעותי יחיד (עד 5,000מ'); השיעור המצטבר של טיפוס/ירידה אינו עולה על 2,000מ'; נגיש לתחבורה ציבורית, אינו דורש כושר ניווט והתמצאות בשטח, וכולל לינה במקומות מסודרים בכפרים.

2) מסלול בינוני – כולל את מרבית המאפיינים של "מסלול פשוט", יחד עם אחד או שניים מהמאפיינים הבאים: אורך 40-50קמ'; שיעור מצטבר של טיפוס/ ירידה בטווח 2,000-3,000מ'; מעבר הרים מעל 5,000מ' או יותר ממעבר הרים אחד.

3) מסלול מאתגר – אורך 40-60 קמ'; שיעור מצטבר של טיפוס/ ירידה בטווח 2,000-3,000מ'; מספר מעברי הרים; לינה בשטח, וכן צורך בכושר ניווט והתמצאות בסיסי.

4) מסלול קשה – אורך מעל 60 קמ'; שיעור מצטבר של טיפוס/ ירידה מעל 3,000מ'; מספר מעברי הרים מעל 5,000מ'; הסתמכות עצמית ולינה ממושכת בשטח, יכולות גבוהות של ניווט והתמצאות בשטח.

טרק מאורגן מול עצמאי:
בשל התנאים הייחודיים של לדאק, מטיילים רבים שואלים את עצמם האם לצאת לטרק דרך סוכנות טיולים?, באופן עצמאי, או אולי פתרון המשלב בין השניים?

היתרון של טרק מאורגן דרך סוכנות הוא בעיקר בתחום של שלוות הנפש והעדר הדאגות – הסוכנות תארגן ותסגור עבורכם את כל הפרטים, ואתם רק צריכים לבוא וללכת את המסלול. במקרה של מטייל בודד, הסוכנות גם עוזרת למצוא שותפים למסע, ובכך להוזיל עלויות. החיסרון הגדול של עבודה מול סוכנות הינו בעלות הגבוהה של טרק כזה, אשר כוללת גם "רווחי תווך" עבור הסוכן עצמו.

אפשרות ביניים הינה להיעזר בסוכנות כדי להזמין שירותים ספציפיים - כגון מונית או סוסים/סבלים לציוד – אבל להימנע מפריטים אחרים, כגון מדריך, טבח, או ציוד קמפינג. אופציה כזו אמורה להוזיל משמעותית את עלות הטרק לכל משתתף. פתרון מסוג זה אפשרי אם אתם מרגישים בטוחים מספיק ביכולת הניווט שלהם, יש לכם ידע ופרטים לגבי המסלול, ויש ברשותכם ציוד מתאים "מהבית".

בקצה השני של הסקאלה, היא האפשרות לצאת למסלול באופן עצמאי לחלוטין, ללא סבל או איש סוסים שיסחוב עבורכם את המטען, ויראה את הדרך. אופציה זו היא כמובן הזולה ביותר, אך גם כרוכה בהרבה ביטחון עצמי לגבי היכולות האישיות, ונסיון קודם בטרקים בתנאים דומים ובגובה רב. זו אפשרות שאינה בהכרח מתאימה עבור כל אחד, ותלויה מאוד בסוג המסלול.

במקרה של לדאק, הייתי מייעץ - עם כל הזהירות המתבקשת – שאת המסלולים הנחשבים פשוטים ופופולאריים ניתן לעשות באופן עצמאי לגמרי, תוך הסתמכות על לינה בכפרים, בהום סטיי. יציאה עצמאית למסלולים יותר מאתגרים ומורכבים – תלויה מאוד בהיקף ורמת הניסיון הקודם של המטיילים עם מסלולים קשים והליכה בגובה רב. חשוב לזכור שלאורך מסלולים אלה אין נקודות יישוב ומקורות אספקה, כך שכל המזון והציוד צריך להיות נישא על הגב, או בעזרת סוסים או סבלים.

השכרת סוסי משא:
שכירה של איש-סוסים וסוסי הפוני שלו נעשית לפי תעריף של סוס ליום. בפועל, כל איש-סוסים נוטה להביא את כלל הסוסים שברשותו, לכן 4-5 סוסים זה בדר"כ המספר המינימאלי שניתן לשכור, בהינתן שיש איש-סוסים פנוי למסלול שאתם מעוניינים לעשות. לא ניתן לשכור סוס בודד!. כל סוס יכול לקחת שני תיקים/ שקים של עד 15 קג' כל אחד. בנוסף, צריך לזכור שבמקרה של מסלול שאינו מעגלי, נהוג לשלם גם עבור המסע חזרה, בהיקף שווה ערך למחצית מהימים של הטרק עצמו.
נכון לכתיבת שורות אלה (יולי 2025), התעריף אותו דורשות הסוכנויות עבור תיווך של השכרת סוסי משא עומד על 1,300-1,500 רופי לסוס ליום.

בעבר, היה רווח למצוא אנשי סוסים פנויים על בסיס מזדמן בנקודות המוצא של הטרקים, וניתן היה לקבוע איתם במקום, בתעריף נמוך יותר מאר דרך הסוכנויות. בשנים האחרונות נראה שיש התמעטות של אנשי סוסים, וכמעט בלתי אפשרי למצוא מישהו פנוי על בסיס מזדמן.

בכל מו"מ עם איש סוסים, שלא במסגרת טיול מאורגן, מומלץ להקפיד על הבהרת הפרטים הבאים: לסכם מראש את תוואי המסלול ומקומות הלינה; לוודא שיש ברשותו אוהל או מחסה כלשהו, וכן להבהיר את סוגיית המזון – האם הוא אוכל איתכם או בנפרד; אופן התשלום – האם מראש או בדיעבד; וכן, במיוחד עבור המסלולים היותר קשים, רצוי לוודא שהאיש מכיר את המסלול ומודע לקשיים האפשריים בדרך, כדי שלא ישנה את דעתו באמצע הטרק.

עצה נוספת היא לקנות מראש בלה שקי בד סינטטי גדולים וריקים– שקי חיטה או אורז – כדי לארוז בהם את הציוד שלכם על הסוס. שקים כאלה ניתן לקנות בדוכני השוק, ברחוב שיורד מכיוון ה- Main Bazar, לעבר "שער לה". ככלל, קשירה של תרמיל גב על סוס לאורך זמן פוגעת בתרמיל ומעוותת אותו. עדיפות לשקים או צ'ימידנים.

ציוד טיולים:
ככלל, מומלץ להביא איתכם מהארץ – או אם קניתם לאורך הטיול - את כל ציוד הטיולים והקמפינג הנדרש, לפי סוג המסלולים שאתם מתכננים לעשות. במידה שיש לכם מחסור בציוד כלשהו, ישנן אפשרויות מוגבלות לקנייה או השכרה של ציוד בלה. לגבי קנייה, ישנן מספר חנויות המוכרות ציוד טיולים באיכות סבירה (מיקום של חנות אחת כזו: https://maps.app.goo.gl/AF7KHL... ), כולל אחת המוכרת מוצרים של דקאטלון (https://maps.app.goo.gl/XYgNfC... ). כמו כן, נראה גם שניתן לשכור ציוד טיולים בסיסי (עם כי אולי כבד) בחלק מסוכנויות הטיולים באזור בית חב"ד. יחד עם זאת, במידה שאתם מתכננים לעשות מספר מסלולים, ולא את הפשוטים ביותר, מומלץ להצטייד מראש בציוד איכותי. במקרה הצורך, עדיף אולי לקנות בדלהי, ולא לחכות עד לה.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

מסלולים סביב עמק ההינדוס - האמיס, סטוק, ליקיר, מארקה, ופאנג'ילה

עמק נהר ההינדוס הינו האזור המיושב ביותר בלדאק, ולב המחוז. לאורכו של העמק נמתחים שני הכבישים הראשיים המרכזיים של האזור: מלה מערבה אל קרגיל וסרינגר, ומלה מזרחה ודרומה אל עבר מנאלי. הכפרים הפזורים לאורך דרכים אלו מהווים בסיס נוח למסלולי טיול בהרים, כיוון שיש אליהם תחבורה ציבורית יחסית סדירה.

באזור זה של לדאק נמצאים מסלולי הטיול היותר קלים ופופולאריים, המשלבים חוויה תרבותית וטיול בטבע, עם תפנוקי הלינה המסודרת בכפרים. גם המסלולים היותר מאתגרים באזור, נהנים מהקרבה לעיר ולדרכי התחבורה המרכזיות.

מבחינת תחבורה, ישנם אוטובוסים יומיים לאורך הדרכים המרכזיות ולחלק מהכפרים היותר גדולים, בעוד לאחרים מגיע אוטובוס מספר פעמים בשבוע. תפיסת טרמפים, או מוניות הינם גם אפשרות סבירה, בשל ריבוי כלי הרכב על הכבישים.

הבייבי טרק/ שאם טרק (Baby/Sham Trek) – מליקיר (Likir) לנורלה/חלצה (Nurla/Khalse) :

אורך: 31 קמ' ; דרגת קושי: פשוט

מסלול של שלושה ימים במקביל ומצפון לעמק נהר ההינדוס, עם נופים כפריים והליכה בגובה מתון( מתחת ל-4000מ'). אולי המסלול ה"קל" וה"פופולראי" ביותר בלדאק.

מסלול עם מעבר הרים יחיד ( Sarmanchan La - 3880m ); עם טיפוס/ ירידה מצטברים של 1,130מ'/ 1,400מ' בהתאמה. לינה בכפרים לאורך הדרך, עם אפשרויות קיצור ויציאה מרובות לאורך המסלול. עם זאת, הגובה הנמוך של השביל הופך אותו פחות מתאים לשמש כמסלול הסתגלות, לקראת עלייה למסלולים גבוהים יותר.

מבחינת תחבורה, נקודות ההתחלה והסיום של הטרק נמצאות על הכביש הראשי מלה ללמאיורו וקרגיל, מה שמאפשר שימוש בתחבורה ציבורית (אוטובוסים או מוניות שיתופיות) בדרך אל ומהטרק.

קישורים:
מפה של המסלול, אם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/rarakuzuzu

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/llcDN

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/T5sOf

תמונות ותאור מסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/W5sOf

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

מספיטוק (Spituk) לסטוק (Stok) – Stok circle :

אורך: 23 קמ' ; דרגת קושי: פשוט

מסלול נוח ויפה, האורך 2-3 ימים, בקרבת העיר לה. משלב טבע ונופים עם תרבות וכפרים. המסלול חוצה את רכס הרי סטוק ממערב למזרח. היה יותר פופולארי בעבר, אבל עדיין לא איבד את קסמו.

ניתן להתחיל את ההליכה מהכפר ספיטוק, או להתקדם עם מונית בדרך עפר למשך עוד 15קמ', עד לכפרון זינצ'ן (Zinchen). מכאן מתחיל מסלול הליכה הכולל מעבר הרים יחיד (Stok La – 4870m), עם טיפוס/ ירידה מצטברת של 1,570מ' / 1,270מ' בהתאמה. לאורך המסלול ניתן לישון בכפרים בצידו המערבי של הרכס, לפני הפאס, אך אין מקומות לינה מסודרים מעברו השני עד לכפר סטוק.

מבחינה תחבורתית, ישנם אוטובוסים יומיים מלה לסטוק או ספיטוק, אבל לצורך הגעה לכפר זינצ'ן יש צורך במונית, או ביום הליכה נוסף.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/homojuluju

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/JI7TY

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/ZNhmC

מסלול "עמק המרקה" (Markha Valley):

אורך: 35 קמ' ; דרגת קושי: פשוט/בינוני

זהו מסלול ההליכה המוכר והמתוייר ביותר בלדאק, כזה "ששום ביקור אינו שלם בלעדיו". השביל מטפס במעלה עמק נהר המרקה, עד לראשו, ואז חוצה את את רכס הרי סטוק, לעבר עמק נהר ההינדוס הנמצא מצפון לו.

באופן רשמי מדובר על טרק של 6-7 ימים. עם זאת, עם השנים והתפתחות הדרכים באזור, מסלול ההליכה עצמו התקצר מאוד, כיום אפשר ללכת אותו גם ב-3-4 ימים. זהו מסלול עם מעבר הרים יחיד (Konmaru La – 5260m); ועם טיפוס/ ירידה מצטברים של 1,500מ'/ 1,350מ' בהתאמה. הלינה לאורך הדרך הינה בכפרים, מלבד נימאלינג (Nimaling), שם קיים מחנה אוהלים קבוע לאירוח המטיילים.
התקצרות המסלול הביאה לכך שמטיילים מגיעים במהירות לגובה רב, בלי הכנה מתאימה לגובה קודם לכך. לכן, במידה שזה עבורכם טרק ראשון באזור, מומלץ לטפס יותר באיטיות, ולמשוך את המסלול עד נימאלינג על פני שלושה ימים, במקום שניים.

מבחינת תחבורה, הגישה אל נקודות ההתחלה והסיום של המסלול הינה במוניות בלבד. אין תחבורה ציבורית מעבר לכפרים צ'ילינג או מאסטרלנג. בחלקו הצפוני של המסלול דרך הרכב מגיעה עד לכפר צ'וגדו (Chogdo), ואילו בצד הדרומי ניתן להגיע עם מונית עד לפאתי הכפר הנקאר (Hankar). ניתן ורצוי לחלוק את העלויות עם מטיילים נוספים. ביציאה מהמסלול, ניתן לנסות לתפוס טרמפ במידה ויש קבוצות מאורגנות גדולות.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/jamedolumu

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/SlcDN

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/ICPIw

תמונות ורשמים מהמסלול – בבלוג טיולים: -- https://did.li/XlcDN

מסלול "העמקים הניסתרים" (Hidden Valleys) – מפאנג'ילה (Phanjila) לצ'לינג (Chilling):

דרגת קושי - משתנה

מסלול של 4-5 ימים, העובר בין מספר עמקים הכלואים בין רכסי ההרים מדרום לעמק נהר ההינדוס. אזור של קניונים צבעוניים. ניתן לשלב מסלול זה עם "עמק המרקה" כדי ליצור טרק ארוך יותר. ניתן להיסתמך על לינה בכפרים לאורך הדרך, אך המרחקים ביניהם גדולים למדיי. למטיילים המעוניינים בקצב יותר איטי, מומלץ להצטייד באוהל.

קיימות שלוש וואריאציות של מסלול זה, בהתאם לנקודת הסיום שלו:
1) אזאס/סומדאדו (Ezas/ Sumdado) - אורך: 41קמ'; טיפוס/ירידה מצטברים: 1,780מ' / 1,720מ'; פאס יחיד (Konke La - 4900m). דרגת קושי: פשוט
2) צ'לינג (Chilling) - אורך: 47קמ'; טיפוס/ירידה מצטברים: 2,600מ' / 2,700מ'; שני פאסים ( Konke La - 4900; Dungduchen La - 4590). דרגת קושי: בינוני
3) אלצ'י (Alchi) - אורך: 55קמ'; טיפוס/ירידה מצטברים: 3,450מ' / 3,560מ'; שני פאסים ( Konke La - 4900; Stakspi La - 5175). דרגת קושי: מאתגר
האופציה המסתיימת באזאס/סומדאדו הינה הקצרה והנוחה ביותר מבין השלוש, עם מעבר הרים יחיד. שתי האופציות האחרות הינן ארוכות ומאתגרות יותר, אם כי כולן מאפשרות את הנוחות של לינה בכפרים.

מבחינה תחבורתית, פאנג'ילה נמצאת על הכביש לפאדום, ולכן נגישה באמצעות מוניות שיתופיות. כמו כן, אוטובוס שבועי נוסע בדרך זו בימי ראשון, לכפר פוטוקסאר. צ'לינג וסומדאדו נמצאות על עורק ראשי נוסף לכיוון פאדום ועמק זנסקאר, עם תחבורה בימי ראשון ורביעי. מאלצ'י יוצאים אוטובוסים ללה מדיי יום. כמו כן, בכל אחת מהנקודות הללו ניתן להזמין מונית, או לנסות את המזל עם טרמפים.

קישורים:
מפה של המסלול הקצר: -- https://mapy.com/s/hasekujaco

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/t51aa

תאור המסלול הקצר – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/CT1aa

תאור המסלול לצ'לינג – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/lIyx5

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג טיולים: -- https://did.li/zNPIw

מסקיו (Skyu) לסטוק (Stok) דרך מעבר ההרים גנדה-לה (Ganda La):

אורך: 36 קמ' ; דרגת קושי: בינוני

מסלול בן 3-4 ימים, המקשר את סטוק עם עמק המרקה. המסלול חוצה את רכס הרי סטוק ממערב למזרח, ומאפשר התרשמות מעמיקה מהמגוון הנופי והגאולוגי של האזור, בטווח זמן קצר. למעוניינים ניתן לחבר מסלול זה עם עמק המרקה (ממזרח למערב), או עם המסלול מהאמיס לסטוק, אך חיבורים אלה מחייבים לינה באוהל. כיוון המסלול המתואר כאן – ממערב למזרח – מאפשר לינה בכפרים, ללא צורך באוהל.
לאורך המסלול חוצים שני פאסים גבוהים (Ganda La – 4980m; Stok La – 4870m). שיעור הטיפוס/ ירידה המצטבר הינו 2,550מ'/ 2,330מ' בהתאמה.

מבחינה תחבורתית, ההגעה אל הכפר סקיו, כמו שאר עמק המרקה, מחייבת שימוש במוניות או מוניות שיתופיות. מסטוק ללה יש שרות אוטובוס יומי, וכן ניתן לבנות על טרמפים ומוניות.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/hogevetubo

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/QVyx5

תאור המסלול – כחלק ממסלול עמק המרקה – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/gZJZH

דווח קצר על המסלול – באינסטגרם: -- https://did.li/DT1aa

סרטון המתאר את חציית מעבר ההרים גנדה-לה: -- https://did.li/YEn6q

מפאנג'ילה (Phanjila) לגירה (Gira), דרך טאר-לה (Tar-la):

אורך: 40 קמ' ; דרגת קושי: בינוני/מאתגר

מסלול פחות מוכר של 3-4 ימים, המחבר את אזור העמקים הניסתרים עם עמק ההינדוס.
זהו מסלול יותר אתגרי הכולל מעבר של שלושה פאסים (Tar La – 5230m; Hipti La – 4130m; Mangyu La – 4130m), וכן טיפוס/ ירידה מצטברים של 2,940מ'/ 3,160מ' בהתאמה. עם זאת, הלינה לאורך המסלול מתבצעת במקומות מסודרים בכפרים. ניתן לחבר מסלול זה עם הבייבי טרק והעמקים הנסתרים, לטרק של 9-10 ימים.

מבחינה תחבורתית, פאנג'ילה נמצאת על הכביש לפאדום, ולכן נגישה באמצעות מוניות שיתופיות. כמו כן, אוטובוס שבועי נוסע בדרך זו לכפר פוטוקסאר, בימי ראשון. גירה ניצבת על הכביש הראשי מלה לקרגיל ולמיורו (מעברו השני של נהר ההינדוס), עם אוטובוסים יומיים בשני הכיוונים.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/becavodoze

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/kI7TY

תמונות והתרשמות מהמסלול – בבלוג טיולים: -- https://did.li/HCn6q

מהאמיס (Hemis) לסטוק (Stok), דרך מעבר ההרים מאט'ו-לה (Matho La):

אורך: 40 קמ' ; דרגת קושי: מאתגר

מסלול של 4-5 ימים, לאורך ועל גבי רכס הרי סטוק. מעניק חוויה ייחודית של שלווה, ריחוק ונופי טבע הררי – בטווח יחסית קרוב לאזור התיירותי של עמק ההינדוס. המסלול מתנהל ברובו מעל גובה 4,000מ', ומחייב לינה בשטח או במאהלי רועים מזדמנים. השביל מחייב יכולות בסיסיות של ניווט והתמצאות בשטח.
המסלול כולל חצייה של מספר מעברי הרים (Gyuncho La – 4610m; Shang La – 4900m; Matho La – 4940m); שיעור מצטבר של טיפוס/ ירידה הינו 2,100מ'/ 2,450מ' בהתאמה.

מבחינה תחבורתית, ההגעה אל הכפר צ'וגדו אפשרית במונית בלבד. אוטובוס שבועי מוביל אל כפרים בדרך – מארצלאנג, ושאנג סומדו. מסטוק ללה יש שרות אוטובוס יומי, וכן ניתן לבנות על טרמפים ומוניות.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/lugetehavu

פרוט המסלול – באתר של סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/XVyx5

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/6w7TY

תאור המסלול – בבלוג טיולים: -- https://did.li/hocDN

סרטון המתאר את החלק הדרומי של המסלול: -- https://did.li/ScKZH

האמיס (Hemis) ללאטו (Lato):

אורך: 30/35 קמ' ; דרגת קושי: בינוני

מסלול לא מוכר של 3-4 ימים, המאפשר לחקור אזור יותר מבודד ופחות מוכר של לדאק בטרק קצר למדיי. מסלול זה, הכולל שתי אופציות, יכול לשמש גם כסיום חלופי לטיול בעמק המרקה – עבור מטיילים קלי רגליים והרפתקנים. בתור טיול בפני עצמו, מחייב לינה בשטח.

המסלול עולה מצ'וגדו ( Chogdo) לנימאלינג ( Nimaling), דרך מעבר ההרים קונמארו (Konmaru La – 5260m). לאחר מכן, קיימות שתי אופציות לחלקו השני של המסלול, כאשר ההבדלים ביניהם יחסית זניחים:
1) דרך מעבר ההרים צ'אקצ'אנג (Chhakchang La – 5330m) – אורך 30 קמ'; שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 1,820מ'/ 1,950מ' בהתאמה.
2) דרך מעבר ההרים נימאלינג/פוזה (Nimaling/Poze La – 5610) – אורך 35 קמ'; שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 2,090מ'/ 2,010מ' בהתאמה.

מבחינה תחבורתית, ההגעה אל הכפר צ'וגדו אפשרית במונית בלבד. אוטובוס שבועי מוביל אל כפרים בדרך – מארצלאנג, ושאנג סומדו. הכפר לאטו ניצב על הכביש הראשי ממנאלי ללה, עם תעבורה יומית של אוטובוסים ומוניות על הכביש.

קישורים:
מפת המסלול, דרך צ'אקצ'אנג: -- https://mapy.com/s/jerosupoho

מפת המסלול, דרך פוזה: -- https://mapy.com/s/kutasahaba

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/TocDN

סרטון המתאר את חציית מעבר ההרים צ'אקצ'נג-לה: -- https://did.li/aAEgT

מהאמיס (Hemis) לדאט/דאמגו (Dat/ Damgo) דרך מעבר ההרים זאלונג קארפו (Zalung Karpo La):

אורך: 55 קמ' ; דרגת קושי: מאתגר/קשה

מסלול מאתגר ופחות מתוייר של 5-6 ימים, החוצה את רכס הרי סטוק ומקשר את החלק העליון של עמק המרקה עם עמק נהר הקרנאק (Kharnak chu) ומישורי רמת רופשו (Rupshu). מסלול זה פותח בפני המטייל מגוון רחב של תאי שטח ונופים משתנים, עם תחושה אותנטית של בדידות וטבע פראי. המסלול מחייב לינה בשטח, וכן יכולות ניווט והתמצאות בשטח ברמה טובה. השביל חוצה שני מעברי הרים גבוהים (Konmaru La – 5260m; Zalung Karpo La – 5195m ); עם שיעור טיפוס/ירידה מצטבר של 3,120מ'/ 2,750מ' בהתאמה.

מבחינת תחבורה, שתי נקודות הקצה של המסלול אינן נגישות לתחבורה ציבורית; אבל כן נמצאות בקצה של דרכי עפר, כך שהן נגישות בעזרת מונית.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/lekopafahu

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/GBEgT

תאור המסלול - כחלק מטרק ארוך יותר – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/qrn6q

סרטון המתאר את החלק המרכזי במסלול - https://did.li/gP2aa

חוויות ממסלול זה – בלוג אישי: -- https://did.li/ASPIw

תמונות וחוויות ממסלול זה – כחלק מטרק ארוך יותר: -- https://did.li/MktOf

מהאמיס (Hemis) לגאיה (Gaya), דרך מעבר ההרים זאלונג קארפו (Zalung Karpo La) וטאירי לה (Tairi La):

אורך: 82 קמ' ; דרגת קושי: קשה

מסלול נידח ומבודד, המתבסס ברובו על המסלול מהאמיס לדאט, בתוספת חציית רכס ההרים דרך מעבר גבוה ומושלג - Tairi La. מסלול זה מספק חוויה אותנטית של טבע פראי ומבודד, יחד עם יצר הרפתקה ראשוני.
טרק זה מחייב לינה בשטח ודורש יכולות גבוהות של ניווט התמצאות, כמו גם התמודדות עם קרחונים.
המסלול חוצה שלושה מעברי הרים גבוהים ( Konmaru La – 5260m; Zalung Karpo La – 5195m; Tairi la – 5865m), עם שיעור מצטבר של טיפוס/ ירידה של 4,590מ'/ 4,450מ' בהתאמה.

מבחינת תחבורה, הגישה את תחילת המסלול בצ'וגדו מחייבת שימוש במונית, או הליכה של יום נוסף מהכפר הקרוב. מהצד שני, הכפר גאיה ניצב על הכביש הראשי בין לה למנאלי, עם תעבורה יומית של אוטובוסים ומוניות.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/durozaladu

סרטון המתאר את חציית מעבר ההרים טאיירי-לה: -- https://did.li/bwVrl

מסלול הג'ונגלם (Junglam Trek) - מהמיס ( Hemis) לזנגלה ( Zangla), דרך מעבר ההרים צ'ארצ'אר-לה ( Charchar La):

אורך: 88 קמ' ; דרגת קושי: קשה +

מסלול באורך 8-9 ימים החוצה את לדאק ממזרח למערב - מחבר את עמק ההינדוס עם עמק זנסקר. המסלול יוצא מהאמיס, חוצה את רכס הרי סטוק, עובר בחלקים העליונים של אגן עמק המרקה מתחת לפסגות קאנג יאטצה, חוצה רכס הרים נוסף ונכנס אל תוך אגן הניקוז של נהר הקרנאק; חוצה את הנהר עצמו ומטפס במעלה נהר הצ'ארצ'אר, עד לחציית הרכס וכניסה לעמק הזנסקר. לאורך הדרך, המסלול חוצה תוואי נוף ושטח רבים, כולל מעברים מרובים של נחלים וערוצי מים.

מסלול זה חוצה ארבעה מעברי הרים מרכזיים (Konmaru La – 5260m; Konka Nongpo La – 5160m; Zalung Karpo La – 5195m; Charchar La – 4920m) ; עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 4,660מ' / 5,070 מ' בהתאמה. מסלול זה מחייב לינה בשטח; יכולות ניווט והתמצאות ברמה גבוהה; ניסיון קודם בחציית מעברי הרים מושלגים ונחלים לא מגושרים.

מבחינה תחבורתית, שני נקודות הקצה של המסלול – בכפרים צ'וגדו וזנגלה – מחייבים תחבורה במוניות, כיוון שאין תחבורה ציבורית אחרת באזורים אלה.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/motetekulo

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/Ji2aa

סרטון המציג מקטעים מאתגרים מהמסלול: -- https://did.li/1ttOf

מסלולים ברכס לדאק - בין ההינדוס לנוברה

רכס הרי לדאק ניצב מצפון וממזרח לעמק נהר ההינדוס, ומפריד בינו לבין עמק הנוברה. לאורך הרכס ישנם מספר מעברי הרים אשר שימשו באופן מסורתי את תושבי האזור למעבר מ- ואל לה. מעברים אלה משמשים כיום בסיס לטרקים המאפשרים מעבר רגלי אל עמק הנוברה או יציאה ממנו. למעוניינים, ניתן לשלב שניים מהמסלולים הללו לכדי טיול מעגלי.

הטופוגרפיה של הרכס - שהינה יותר שטוחה והדרגתית בצד של עמק הנוברה, ויותר תלולה בצד של לה ועמק ההינדוס - מסמנת כי כיוון ההליכה הנוח יותר יהיה מנוברה כלפי לה. אך כאמור, מסלולים אלה אפשריים בשני הכיוונים.

מבקש להזכיר כי, בניגוד לשאר המסלולים המופיעים כאן, אזור עמק הנוברה הינו "אזור מוגבל" הדורש הוצאת רישיון (פרמיט) מיוחד לפני הביקור בו.

חשוב לשים לב, מסלול המתוארים פה מתחילים ומסתיימים בדרכי עפר הנגישות לרכב פרטי ומוניות. עם זאת, התחבורה הציבורית באזורים אלה נוסעת רק על הכביש הראשי, אשר עשוי להימצא במרחק רב משם. במידה שאתם מסתמכים על הגעה וחזרה בתחבורה ציבורית, צריך לקחת בחשבון מרחקי הליכה נוספים.

מבחינת תחבורה, אוטובוס מלה לדיסקיט (Diskit) – הכפר המרכזי של עמק הנוברה – יוצא שלוש פעמים בשבוע, בשעות הבוקר. כמו כן, יש אוטובוס אחד בשבוע, הן לטורטוק (TurTuk) והן לפנאמיק (Panamik). בנוסף, יש תחבורה ציבורית יומית בתוך עמק הנוברה, לשני הכיוונים. עם זאת, רוב המטיילים עושים את הדרך במוניות שיתופיות.

מסאבו (Saboo) לדיגאר (Digar), דרך מעבר ההרים דיגאר-לה (Digar La):

אורך: 25 קמ'; דרגת קושי: בינוני

מסלול של 2-3 ימים, בתוואי פחות מטוייל, אך יפה ונוח. המסלול חוצה מעבר הרים יחיד (Digar la – 5440m), עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 1,540מ'/ 1,440מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח, וכן כושר התמצאות וניווט בסיסי. לאחר סיום המסלול, יש לצאת בטרמפ או מונית על העיירה חאלסאר (Khalsar), על הכביש הראשי מלה לדיסקיט.

מבחינת תחבורה, אוטובוס יומי מלה לסאבו. התחלת המסלול כ-3 קמ' מעל הכפר. ניתן להזמין מונית מלה. בכיוון ההפוך, אוטובוס מלה לדיסקיט שלוש פעמים בשבוע, ומשם מונית שיתופית לדיגאר, או מונית ישירות מלה.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/jevujesupa

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/2UPIw

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/k7sOf

סרטון המתאר את המסלול: -- https://did.li/dntOf

פיאנג (Phyang) להונדר דוק (Hunder dok) דרך לסרמו-לה (La Lasermo):

אורך: 40 קמ' ; דרגת קושי: בינוני

מסלול של 4-5 ימים בתוואי יחסית מתוייר ונוח. המסלול מחייב לינה בשטח והליכה על קרחון. עם זאת, מספיקה יכולת בסיסית ביותר של ניווט והתמצאות בשטח. המסלול כולל מעבר הרים יחיד (Lasermo la – 5450m), וכן שיעור טיפוס/ירידה מצטבר של 1430מ'/ 1660מ' בהתאמה. למעוניינים בטרק מעגלי, ניתן לשלב אותו עם המסלול מליקיר להונדר דוק.

מבחינת תחבורה, אוטובוס יומי מלה לפיאנג, בנוסך למוניות שיתופיות. המסלול עצמו מתחיל במוראבאק (Murabak), כ-6 קמ' מעל פיאנג. מהעבר השני, המסלול מסתיים בכביש הגישה לכפר הונדר דוק (Hunder Dok), הממוקמת כ-10 קמ' מדרום לעיירה הונדר. אוטובוסים לדיסקיט ולה עוברים רק בהונדר עצמה. בשני המקרים, ניתן להזמין מונית לתחילת המסלול, או לנסות לתפוס טרמפ.

קישורים:

מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/luhanulosa

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/7gKZH

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/1NhmC

תאור נוסף – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/yacDN

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/9w7TY

סרטון המתאר את המסלול: -- https://did.li/iJn6q

מליקיר (Likir) להונדר דוק (Hunder Dok), דרך מעבר ההרים ליקיר לה (Likir La):

אורך: 33 קמ' ; דרגת קושי: בינוני/ מאתגר

מסלול של 3-4 ימים, בתוואי מבודד ונידח, ללא שביל ברור. לאורך המסלול חוצים מעבר הרים יחיד (Likir La – 5,490m), אך גבוה וקרחוני, עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 1,550מ'/ 1,710מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח ויכולת טובה של ניווט והתמצאות בשטח. טרק זה יכול להוות השלמה למסלול פיאנג להונדר דוק, כדי לאפשר טיול מעגלי.

מבחינת תחבורה, אוטובוס יומי מלה לליקיר. מהעבר השני, המסלול מסתיים בכביש הגישה לכפר הונדר דוק (Hunder Dok), הממוקמת כ-10 קמ' מדרום לעיירה הונדר. אוטובוסים לדיסקיט ולה עוברים רק בהונדר עצמה. בשני המקרים, ניתן להזמין מונית לתחילת המסלול, או לנסות לתפוס טרמפ.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/pofobecamo

אזכור חלקי של המסלול, באתר של סוכנות מקומית: -- https://did.li/t1yx5

מסאספוצה (Saspotse) לסקורו (Skuru), דרך מעבר ההרים לאגו-לה (Lago La):

אורך: 35 קמ' ; דרגת קושי: בינוני

מסלול של 3-4 ימים, לאורך תוואי שטח מבודד ופחות מתוייר. המסלול מחייב לינה בשטח וכישורי התמצאות וניווט ברמה סבירה. לאורך המסלול חוצים מעבר הרים יחיד (Lago la – 5370m), עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 1,450מ'/ 1,365מ' בהתאמה. סיום מסלול ההליכה הינו בכפר ראקורו (Rakuru), המרוחק כ-12 קמ' מהכביש הראשי והכפר סקורו. החיבור הינו באמצעות דרך עפר העבירה לרכב פרטי.

מבחינת תחבורה, שתי נקודות הקצה של המסלול מרוחקות באופן משמעותי מהכביש הראשי, ואינן נגישות לתחבורה ציבורית. ככל הנראה, עדיף להשתמש בשרותי מונית כדי להשלים מסלול זה.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/bupeleluvo

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/F7hmC

מסלולים בעמק זנסקר

עמק נהר הזנסקר והרכסים סביבו מתאפיינים בנוף יותר דרמטי מאשר חלקים אחרים של לדאק, של רכסים מצוקיים וקניוני נחלים עמוקים ותלולים. כמו כן, אזר זה הוא עדיין אחד המבודדים והנידחים במחוז. בשנים האחרונות פרצו ההודים מספר דרכים חדשות באזור, המחברות את זנסקר עם דרצ'ה ומנאלי בדרום, ועם לה ולאמאיורו בצפון ובמזרח. דרכים אלה פתחו אפשרויות חדשות של נגישות וטיול באזור, אך נכון לעכשיו עדיין לא התרגמו להגברת התחבורה הציבורית דרך זנסקר. נכון לעכשיו, הנסיעה הישירה מלה לפאדום, דרך עמק זנסקר מוגבלת ליומיים בשבוע, ומתבצעת רק במוניות או רכבים פרטיים. קיימים גם נתיבי גישה אחרים, שהם ארוכים יותר.

בשל הבידוד והריחוק, כמו גם המימדים הגדולים של האזור, מרבית מסלולי הטיול בזנסקר הם בדרגת הקושי הגבוהה ביותר. טרקים באזור זה מצריכים יכולות גבוהות של התמצאות וניווט, כמו גם בישול עצמי ולינה בשטח. המסלול הוותיק "מדרצ'ה ללאמאיורו" הפך ברבות השנים לדרך רכב. עם זאת, מפורטים כאן נתיבים חלופיים המאפשרים להרכיב מסלול חלופי. מסלול זה בנוי חלקים חלקים, אך ניתן בעזרתו לחצות את עמק הזנסקר מצפון לדרום, או להיפך.

מבחינת תחבורה, הנסיעה אל פאדום ובתוך עמק הזנסקר הינה בעיקר במוניות או טרמפים, בשל העדר תחבורה ציבורית. מוניות שיתופיות יוצאות מדיי יום אל לה, מנאלי, וקארגיל.
טלפון של דוכן המוניות מלה-לזנסקר: 6006930857 - 91+
טלפון של דוכן המוניות בפאדום: 9682196683 - 91+

מקאנג'י (Kanji) ללינגשד (Lingshed):

אורך: 75 קמ' ; דרגת קושי: קשה

מסלול מאתגר של 6-7 ימים, החוצה את החלקים הצפוניים של רכס הרי זנסקר ומחבר את עמק הינדוס עם עם זנסקר. לאורך הדרך נחשף המטייל למגוון רחב של נופים ותאי שטח, תוך תחושה של התמזגות עם הטבע. המסלול חוצה שלושה מעברי הרים גבוהים (Kanji La – 5250m; Pigdong La – 5000m; Barmai La – 4670m); עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 3,530מ'/ 3,430מ' בהתאמה. המסלול מחייב רמה טובה של יכולת ניווט וכושר התמצאות, לינה בשטח, וכן חצייה של מעברי הרים קרחוניים ונחלים זורמים ללא גשר. המסלול מבודד מאוד, ללא נוכחות של בני אדם, מלבד כפר קטן אחד שלא ניתן לקנות בו מזון.

מבחינת תחבורה, שני נקודות הקצה של המסלול אינן זוכות לתחבורה ציבורית, אבל נגישות באמצעות מונית. הכפר לינגשד יושב על אחד הכבישים המרכזיים המובילים מפאדום - דרך פוטוקסאר שירשיר לה וואנלה - ללה; לכן סבירות גבוהה לתפוס טרמפ או למצוא מקום במונית שיתופית.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/gofoferoga

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/M2yx5

תאור המסלול - באתר סיפור דרך: -- https://did.li/HejmC

תאור המסלול – כחלק ממסלול ארוך יותר באזור: -- https://did.li/trn6q

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/dgVrl

סרטון המתאר את החלק הצפוני של המסלול: -- https://did.li/kotOf

סרטון המתאר את החלק הדרומי של המסלול: -- https://did.li/BzVrl

מקאנג'י (Kanji) לפידמו (Pidmo):

אורך: 95 קמ' ; דרגת קושי: קשה

מסלול של 8-9 ימים אשר חוצה את החלק הצפוני של רכס זנסקר, וממשיך במורד נהר האונא, עד חיבורו עם נהר הזנסקר. לאחר מכן, המסלול ממשיך בין כפרים במעלה נהר הזנסקר, לכיוון פאדום. חציו הצפוני של המסלול חופף את המסלול מקאנג'י ללינגשד. לאורך הדרך נחשף המטייל למגוון רחב של נופים ותאי שטח, תוך תחושה של התמזגות עם הטבע. המסלול חוצה שני מעברי הרים גבוהים (Kanji La – 5250m; Pigdong La – 5000m), עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 3,930מ'/ 4,380מ' בהתאמה.
המסלול מחייב רמה טובה של יכולת ניווט וכושר התמצאות, לינה בשטח, וכן חצייה של מעברי הרים קרחוניים וערוצי נחלים לא מגושרים. מרבית הטרק הינו בתנאים מאוד מבודדים, ורק ביומיים האחרונים עוברים דרך כפרים.

מבחינת תחבורה, שני נקודות הקצה של המסלול אינן זוכות לתחבורה ציבורית, אבל נגישות באמצעות מונית. הכפר פידמו יושב לצד הכביש המרכזי של עמק זנסקר, לכן קיימת סבירות גבוהה לתפוס טרמפ או למצוא מקום במונית שיתופית.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/lazulagoso

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/t8hmC

תאור המסלול - באתר סיפור דרך: -- https://did.li/HejmC

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/3NhmC

סרטון המתאר את החלק הצפוני של המסלול: -- https://did.li/Q2yx5

סרטון המתאר את החלק הדרומי של המסלול: -- https://did.li/ootOf

מסלול "עוקף פאדום" - מזנגלה (Zangla) לפוקטאל (Phuktal):

אורך: 78 קמ' ; דרגת קושי: קשה

מסלול של 7-8 ימים, החוצה את אחד האזורים המבודדים והפראיים ביותר בזנסקר. המסלול יוצא מעמק זנסקר, חוצה את רכס ההרים לדרום מזרח, ומתחבר אל אגן נהר הניגרי, חוצה רכס נוסף כדי להגיע לכפר המבודד שאדה (Shade), ומשם נשפך ומתחבר אל האגן של נהר הצ'אראפ (Tsarap chu). בהמשך צועדים במעלה הנהר במשך יומיים, לביקור במנזר פוקטאל (Phuktal gompa) ומפגש עם הכביש העולה מדרצ'ה ומנאלי לפאדום, בכפר צ'ה.
המסלול חוצה שלושה מעברי הרים גבוהים (Padang La – 5150m; Lar La – 4660m; Rotang La – 4860m), עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 3,710מ'/ 3,310מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח, יכולות טובות של ניווט והתמצאות; וכן חציות מרובות של נחלים לא מגושרים.

מבחינת תחבורה, שתי נקודות הקצה של המסלול ניצבות על דרכים ראשיות החוצות את עמק זנסקר. עם זאת, אין באזור תחבורה ציבורית, והתנועה מתבצעת בטרמפים או באמצעות מוניות.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/kebohekasa

תאור המסלול – כחלק ממסלול ארוך יותר באזור: -- https://did.li/trn6q

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/jZJZH

סרטון המתאר את החלק הצפוני של המסלול: -- https://did.li/1iKZH

סרטון המתאר את החלק הדרומי של המסלול: -- https://did.li/PQ7TY

מפוקטאל (Puktal gompa) לעיקולי גאטא (Gata Loops), דרך עמק נהר הצ'אראפ:

אורך: 82 קמ' ; דרגת קושי: מאתגר/ קשה

מסלול בן 7-8 ימים החוצה את החלק הדרומי של רכס הרי זסנקר, לאורך נהר הצ'אראפ (Tsarap chu), עד למפגש עם הכביש הראשי ממנאלי ללה, במקום הנקרא "עיקולי גאטא". השביל חוצה מגוון של תאי שטח ונופים; ניתן לשלב בו גם ביקור במנזר פוקטאל ההיסטורי. המסלול הולך לאורך שביל עתיק וברור, אך באזור מבודד ללא כפרים.

לאורך המסלול חוצים שני מעברי הרים גבוהים (Nialo Konste La – 4740m; Gotunta La – 5130m); עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 3,180מ'/ 3,040 מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח, יכולת בסיסית של ניווט והתמצאות, וכן ניסיון בחציית נחלים לא מגושרים.

מבחינת תחבורה, המסלול מתחיל בכפר צ'ה (Cha), הממוקם על כביש מרכזי בין פאדום לדרצ'ה ומאנאלי. התחבורה על כביש זה הינה במוניות או טרמפים. סופו של המסלול בעיקולי גאטא, על הכביש הראשי בין מאנאלי ללה. בכביש זה עוברות מוניות ואוטובוסים על בסיס יומיומי.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/culagozaga

תאור המסלול – כחלק ממסלול ארוך יותר באזור: -- https://did.li/trn6q

תמונות מהמסלול – בבלוג טיולים: -- https://did.li/bh2aa

סרטון המתאר את החלק הצפוני של המסלול: -- https://did.li/JDVrl

סרטון המתאר את החלק הדרומי של המסלול: -- https://did.li/h1PIw

מטאנגצה/ לאלונג (Tangze/ Lalung) לסארצ'ו (Sarchu):

אורך: 50 קמ' ; דרגת קושי: מאתגר

מסלול של 4-5 ימים, החוצה את החלק הדרומי של רכס הרי זנסקר, ומחבר את עמק הזנסקר עם הכביש הראשי בין מאנאלי ללה. מהווה חלופה קצרה ופופולארית יותר למסלול מפוקטאל ועיקולי גאטא. השביל חוצה מעבר הרים גבוה יחיד (Phirtse La – 5550m); עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 1,930מ'/ 1,650מ' בהתאמה. מסלול זה מחייב לינה בשטח, יכולות של ניווט והתמצאות בשטח, וכן נסיון קודם בחציית קרחונים ונחלים לא מגושרים.

מבחינת תחבורה, המסלול מתחיל בכפרים טאנגצה או לאלונג, הממוקמים על כביש מרכזי בין פאדום לדרצ'ה ומאנאלי. התחבורה על כביש זה הינה במוניות או טרמפים. סופו של המסלול בכפר סארצ'ו, על הכביש הראשי בין מאנאלי ללה. בכביש זה עוברות מוניות ואוטובוסים על בסיס יומיומי.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/gusecurofe

פרוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/TmKZH

תאור המסלול – בבלוג טיולים: -- https://did.li/IU7TY

סרטון המתאר את המסלול: -- https://did.li/gh2aa

מסלול מעגלי, דרך מעברי ההרים אומאסי-לה (Umasi La) והאגשו-לה (Hagshu La):

אורך: 87 קמ' ; דרגת קושי: קשה +

מסלול בן 8-9 ימים המתחיל ומסתיים בעמק זנסקר, וחוצה את רכס הרי ההימליה מערבה אל עמק נהר דהרלאנג (Dahrlang nala) בשולי אזור הקישטאוור (Kishtwar). המסלול כולל מעבר דרמטי מהנוף המדברי של עמק הזנסקר, דרך נופים קרחוניים, אל העמקים הירוקים של הקישטוואר, עם מראה מרהיב על פסגות ההימליה ברקע. הדרך חזור כולל טיפוס ניכר חזרה אל הרמה הלדאקית.

המסלול חוצה שני מעברי הרים קרחוניים (Umasi La – 5300m; Hagshu la – 5040m), עם הליכה ממושכת של מספר ימים על הקרח, וגם שינה עליו. שיעור הטיפוס/ ירידה המצטבר לאורך המסלול הינו 3,400מ'/ 3,450מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח, כולל עם קרחונים; יכולות גבוהות של ניווט והתמצאות; וכן נסיון קודם של טיפוס והליכה על גבי קרחונים, וחציית נהרות לא מגושרים.

מבחינת תחבורה, המסלול מתחיל ומסתיים בכפרים הנמצאים על הכביש הראשי בין פאדום לקרגיל. התנועה על כביש זה הינה בעיקר במוניות או טרמפים, עם זאת יש אוטובוס פעם בשבוע. הכניסה מהכביש עצמו אל מנזר דזונגקול (Dzongkhul gompa), הינה ברגל או במונית.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/cevunevaru

תמונות ורשמים מהמסלול – במסגרת טיול נרחב יותר באזור: -- https://did.li/mh2aa

תאור של חציית אומאסי-לה – חלק א: -- https://did.li/MCPIw

תאור של חציית אומאסי-לה – חלק ב: -- https://did.li/4NhmC

תאור של חציית האגשו-לה – חלק א: -- https://did.li/0w7TY

תאור של חציית האגשו-לה – חלק ב: -- https://did.li/HT1aa

סרטון המתאר את חציית האגשו-לה: -- https://did.li/hycDN

מסלולים באזור אגם צו מורירי:

האגמים צו קאר (Tso Kar) וצו מורירי (Tso Moriri) ניצבים בלב רמת רופשו (Rupshu) – אזור המתנשא מעל לגובה של 4,500מ', המתאפיין בנופים של גבעות עגלגלות ומישורים נרחבים. זהו אזור מבודד ומרוחק, כמעט ללא כפרים מיושבים, ועם מספר קבוצות של רועים נוודים בעונת הקיץ. בשל הגובה ההתחלתי הגבוה של האזור, והגבהים של מעברי ההרים לאורך המסלולים השונים, לא מומלץ לטייל באזור זה לפני שאתם מאוקלמים היטב לגובה. הביקור באזור צו מורירי מחייב אישור (פרמיט) של "אזור מוגבל".

המסלולים באזור זה מדורגים בדרגת קושי גבוהה, בעיקר בשל המרחקים הגדולים והעדר מקומות לינה, ולא בהכרח בשל המאמץ הפיסי הכרוך בהם. המסלול העיקרי באזור - מרומצה לצו מורירי ולקיבר - מחולק למקטעים באופן שרירותי, לפי המפגשים של השביל עם הכביש החוצה את האזור.

מבחינה תחבורתית, האזור מחובר בכביש יחיד, מהעיירה קארזוק לחופי צו מורירי אל הכביש הראשי ממאנאלי ללה. אוטובוס מלה לצו מורירי מגיע שלוש פעמים בחודש, יום אחד הלוך ולמחרת חזור. ניתן כמובן להגיע לאזור עם מוניות או טרמפים.

מרומצה (Romtse) לצו קאר (Tso Kar):

אורך: 40 קמ' ; דרגת קושי: בינוני/ מאתגר

מסלול של 3-4 ימים, החוצה את רכסי ההרים מצפון לאגם צו קאר, במקביל וממזרח לכביש הראשי מלה למאנאלי. לאורך הדרך, המסלול חוצה שלושה מעברי הרים גבוהים (Kyamar La – 5110m; Mandalchan La – 5210m; Shingbuk La – 5270m); עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 1,400מ'/ 1,100מ' בהתאמה. מסלול זה מחייב לינה בחוץ באוהל, וכן יכולות טובות של ניווט והתמצאות בשטח.

מבחינת תחבורה, הכפר רומצה ניצב על הכביש הראשי ממאנאלי ללה. על כביש זה יש תחבורה ציבורית יומיומית, בצורת אוטובוסים או מוניות שיתופיות. ניתן גם להזמין מונית פרטית. נקודת הסיום של מקטע זה של המסלול הינה במפגש של השביל עם הכביש המקומי, ליד אגם צו קאר. בנקודה זו קיים מאהל רועים בשם פונגונאגו (Pongunagu). ניתן להזמין מונית לנקודה זו, או ללכת כ-5 קמ' לכיוון מערב למפגש עם הכביש הראשי ממאנאלי ללה.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/fadabodeku

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/5w7TY

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/WPn6q

סרטון המתאר את חציית הפאסים המרכזיים של המסלול: -- https://did.li/jKEgT

מצו קאר (Tso Kar) לקארזוק/ צו מורירי (Karzok/ Tso Moriri):

אורך: 60 קמ' ; דרגת קושי: מאתגר

מסלול של 5-6 ימים, המקשר בין האגמים צו קאר וצו מורירי, תוך חציית רכס ההרים המפריד ביניהם. לאורך הדרך, השביל חוצנ ארבע מעברי הרים גבוהים (Horlam La – 4940m; Kayur/Kozur La – 5430m; Kostse La – 5410m; Yalung Nyau La – 5450m), באזור מבודד ולא מיושב. שיעור הטיפוס/ ירידה המצטבר לאורך המסלול הינו 1,440מ'/ 1,470מ' בהתאמה. מסלול זה מחייב לינה בשטח, וכן יכולות ניווט והתמצאות.

מבחינת תחבורה, שתי נקודות הקצה של המסלול נמצאות על הכביש המוביל לאגם צו מורירי. תחבורה ציבורית על הכביש הזה מגיעה רק שלוש פעמים בחודש. יחד עם זאת, ניתן לארגן מונית או למצוא מקום במונית שיתופית מלה.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/cebazoleda

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/kIyx5

תאור נוסף - כחלק ממסלול ארוך יותר – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/qrn6q

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/p2PIw

סרטון המתאר את חציית הפאסים המרכזיים של המסלול: -- https://did.li/vKEgT

מפאנג (Pang) לצו מורירי (Tso Moriri/ Karzok), דרך מעבר ההרים גאיאמה-לה (Gayama La):

אורך: 64 קמ' ; דרגת קושי: מאתגר

מסלול של 6-7 ימים החוצה את רכס הרי גאיאמה ממערב לאגם צו מורירי, ומחבר את קארזוק עם הכביש הראשי למאנאלי. השביל עולה תחילה לאורך אפיקו שלב נהר הפירצ'ה (Phirche nala), לפני שמטפס וחוצה את רכס הגאיאמה. לאורך הדרך השביל חוצה שלושה מעברי הרים גבוהים (Gyama La – 5830m; Kostse La – 5410m; Yalung Nyau La – 5450m), עם שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 2,020מ' / 1,995מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח; יכולת טובה של ניווט והתמצאות בשטח; כמו גם נסיון בחציית נחלים לא מגושרים.

מבחינת תחבורה, המסלול מתחיל בכפר פאנג, הניצב על הכביש הראשי ממאנאלי ללה. על כביש זה יש תחבורה ציבורית יומיומית של מוניות ואוטובוסים. סיום המסלול בקארזוק, אליה מגיע אוטובוס רק שלוש פעמים בחודש. ניתן להזמין מונית או לנסות לתפוס טרמפים.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/morovufehu

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/GT1aa

תמונות וחוויות ממסלול זה – כחלק מטרק ארוך יותר: -- https://did.li/WEVrl

סרטון המתאר את המסלול: -- https://did.li/u2PIw

מקארזוק (Karzok) לקיבר (Kibber) בעמק ספיטי:

אורך: 100 קמ' ; דרגת קושי: בינוני/ מאתגר

מסלול בן 8-9 ימים המקשר את אגם צו מורירי עם עמק נהר ספיטי (Spiti valley) בהימצ'אל פראדש, בקרבת מאנאלי. רובו של המסלול שטוח למדיי, עובר לאורך חופו של האגם, ואח"כ במעלה נהר הפארה (Pare chu). שיאו של המסלול בחציית מעבר ההרים פאראנג-לה (Parang la – 5744m), וירידה אל עבר הכפר קיבר בעמק ספיטי. לאורך המסלול, השביל צובר שיעור טיפוס/ ירידה מצטבר של 2,010מ'/ 2,470מ' בהתאמה. המסלול מחייב לינה בשטח; יכולת בסיסית של ניווט והתמצאות בשטח; וכן נסיון בחציית נחלים לא מגושרים.

מבחינת תחבורה, הכפר קארזוק לחופו ש אגם צו מורירי מקבל אוטובוס רק שלוש פעמים בחודש. ניתן להזמין מונית או לנסות לתפוס טרמפים. בנקודת הסיום, הכפר קיבר ניצב על הכביש המרכזי של עמק ספיטי, המקשר את קזה עם מאנאלי, עם תחבורה יומית של אוטובוסים לשני הכיוונים.

קישורים:
מפה של המסלול, עם אפשרות הורדה: -- https://mapy.com/s/curutateca

פירוט המסלול – באתר סוכנות טיולים מקומית: -- https://did.li/Fi2aa

תאור המסלול – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/wacDN

תאור נוסף - כחלק ממסלול ארוך יותר – באתר סיפור דרך: -- https://did.li/qrn6q

תמונות והתרשמות מהמסלול – בלוג אישי: -- https://did.li/GT1aa

סרטון המתאר את החלק המאתגר של המסלול – מעבר ההרים: -- https://did.li/L2PIw

סרטון נוסף המתאר את המסלול: -- https://did.li/3cimC

טיפים

  • טיהור מים - ישנם אמצעים רבים ושונים לטיהור מים - טבליות, מסננים, ומשאבות ידניות. באופן אישי אני מעדיף שימוש ביוד נוזלי (תמיסה). יש להוסיף שלוש טיפות יוד לכל ליטר מים, ולהמתין חצי שעה להתמוססות החומר. היוד אמנם מותיר במים טעם לוואי, אבל הורג 95% מכל האמבות והמזיקים האפשריים. היוד זול וקל לשימוש, וניתן לרכישה בכל מדינת עולם שלישי. בבית מרקחת בארץ, מבקשים פולידין בתמיסה.

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )