טיול ספארי בפארק הלאומי רנטהמבור-Ranthambore National Park Safari

טיול ספארי עם מגוון עשיר של חיות שיש לג'ונגל ההודי להציע

תאריך הטיולOctober 2017
משך הטיוליומיים
עונה מומלצתהפארק סגור מ1.7 עד ל30.9 (נפתח רק ב1.10)

רקע והכנות

כאשר תתכננתי את הטיול להודו לא היה לי ספק כי אקדיש כמה ימים לטיול ספארי שכולל את מיטב חיות הבר ההודיות ובתקווה שאזכה לראות את הטיגריס המלכותי.
בדקתי פארקים שונים שהשיקו למסלול שלנו כמו jim corbett national park שנמצא בקרבת רישיקש. אך, לרוע מזלי הוא נפתח רק בחודש נובמבר (אחרי תאריך העזיבה שלנו את הודו).
למזלי נמצא פארק אחד כזה שגם משיק למסלול יחסית וגם פתוח בזמן שהייתנו בהודו, לכן תכננו את המסלול שלנו בהודו כך שנוכל להגיע לרנטהמבור בתחילת אוקטובר.
כאשר התחלתי לברר על הפארק, נתקלתי בחיפושיי בסיפור דרך של יוני ארנברג, נעזרתי בו בעצמי. אך חלו שינויים רבים מאז וכאן אני מביא את הגרסה שלי לטיול בפארק.

מיקום:
הפארק הלאומי רנטהמבור נמצא במדינת רג'אסטן ועיירת המוצא אל הפארק היא עיירה מאובקת ולא מרשימה במיוחד בשם Sawai Madhopur המרוחקת מהפארק עצמו כ11 ק"מ.
מיקום מערים גדולות/מוקדי תיירות בסביבה:
כ135 ק"מ מג'ייפור, כ240 ק"מ מאגרה, כ247 ק"מ מפושקר, וכ370 ק"מ מדלהי.
מרחקים לגיטימיים ליעדיים תיירותיים במדינה ענקית כמו הודו כך שאין צורך לנסוע במיוחד לאזור (למרות ששווה מאוד לנסוע גם רק לפה אם קצרים בזמן).

מידע על הפארק:
משתרע על שטח של מעל 1300 קמ"ר רבוע שרק בערך 20% ממנו נגישים לתיירים.
בפארק חיים 65 טיגריסים ונמסר לנו ע"י הבעלים של המלון שלנו שרק כ18 מהם כרגע מסתובבים באזור שתיירים יכולים להגיע אליו.
האזורים התיירותיים בפארק מתחלקים לאזורים (Zones) האזורים הם 1-10 כשהטיגרסים עצמם נמצאים בZone 1-6 והאזורים החמים כשנצפו כשאנחנו היינו היו Zones: 3,4,5,6 ו-2.
בפארק יש עושר עצום של בעלי חיים כגון: טיגרסים, נמרים, צבועים, קרקלים, חתולי ביצות, קופים, תנינים, חזירי בר, סוגים שונים של איילים וצבאים, דובים שפתניים (sloth bears), עטלפים, סנאים, נמיות, דורבנים, ארנבות, עטלפים, וכ350 סוגים של ציפורים שונות.
ניתן להכנס פעמיים ביום לסאפרי ב6:30 בבוקר וב15:00 בצהריים כאשר כל אחת מהכניסות צפויה להמשך כשלוש שעות (שעות הכניסה משתנות בהתאם לחודש הספציפי, שעות אלה נכונות לאוקטובר
ניתן לבחור כניסה בג'יפ של 6 אנשים שנקרא ג'יפסי,
או באופציה זולה יותר אוטובוס של בערך 20 איש (בדרך כלל הודים רועשים מעט) שנקרא קנטר.

לינה ועליות ספארי:
יחסית לעיירות המתויירות האהובות על ישראלים "בשביל החומוס" הלינה בSawai Madhopur לא זולה והיא תתחיל כנראה ב700-800 רופי לחדר בסיסי ביותר, ויש פה מלונות פאר שבהם תקבלו כנראה יחס של מהאר'גה ב50,000 רופי לחדר
אנחנו ישנו במלון בשם Rajputana Heritage בעלות של 1700 רופי ללילה דרך בוקינג וכשהארכנו את השהייה שלנו ישירות דרך המלון קיבלנו הצעה של 1500 רופי ללילה. המלון היה מצויין וכלל ארוחת בוקר טובה ומזגן והכי חשוב בעלים נחמד בשם וישנו שעזר לנו להזמין ספארי ולסדר את כל מה שרצינו.
בגדול היו בנות שטיילנו איתן בצפון הודו ובאו יומיים לפנינו לפארק, הן סגרו ספארי לבד ואמרו לנו שצריך להגיע למשרדי הפארק ב4:30(!) ולמצוא איכשהו שותפים שישלמו ל-6 אנשים ואז כל אחד ישלם 1600 רופי. הסיפור נכון גם לגבי הצהריים צריך להגיע לפחות שעה וחצי מוקדם יותר כדי לצלוח את התורים.
אנחנו החלטנו לוותר על התענוג של השכמה מוקדמת בבוקר ומזל במציאת שותפים לג'יפ גם במחיר של תשלום גבוה יותר.
בקשנו מוישנו בעל המלון לעזור לנו לבצע בוקינג לספארי והוא הסביר לנו שבגלל שהפארק נפתח רק לני יומיים הרבה הזמינו מראש וקשה לבצע בוקינג מהיום למחר לג'יפ. הוא הזמין לנו מקומות בקנטר (1,900 רופי לאדם) ואמר שאם מישהו יבטל הוא יעביר אותנו לג'יפ ונשלם לו את ההפרש מאוחר יותר (ג'יפ עולה 2,500 רופי לאדם).

יום 1: כניסה ראשונה לספארי (כניסת בוקר)

כניסת בוקר לספארי:
השעון מעורר צלצל ב5:50 וקמנו להתארגן, ב 6:15 בערך דפק לנו בדלת הנהג שלנו, כשירדנו למטה גילנו לשמחתנו שמישהו אחר ביטל ויש לנו מקומות על הג'יפ.
המשכנו לאסוף תיירים אחרים לספארי במלון אחר ויצאנו לדרך.לאחר נסיעה של 15 דקות בערך הגענו לכניסה לפארק ונכנסו לZone 6 בדיוק כמו שבקשנו מוישנו, היינו דרוכים ונרגשים.
לאחר כמה דקות עצרנו ליד להקה של איילים נקודים, ראינו עקבה של נמר, עברנו ליד אנטילופה (Nigali) גדולה ואפילו ראינו עקבה של טיגריס אבל זה הכי קרוב שהגענו לחתול הגדול לאחר שעה של נסיעה בפארק.
עצרנו ליד שירותים מסודרים של הפארק לעצירה מנהלית של 10 דקות. היו שם להקת קופים, נחש ופרפרים יפים. לאחר כמה דקות הנהגים קפצו בדריכות והתחילו לקרוא לנוסעים. חזרנו לג'יפ במהרה והתחלנו לנסוע בנהיגה פראית ומהירה של הנהגים, היינו נרגשים וקיוונו כי הסיבה לנהיגה היא טיגריס שניתן לצפות בו. לאחר כמה דקות התבדינו הגענו לנקודה כדי לגלות שפספסנו בכמה דקות נמר ששתה מים מפלג מים.
מאוכזבים מעט המשכנו וראינו שלדג יפה, איילי סמבר(Sambar deer), ציפורי שיר, לטאת כח, צבי הודי (סוג של Gazelle).
נותרה רק כחצי שעה לשהות שלנו בפארק, התחלנו להשלים עם זה שבכניסה זו לא נראה טיגריס.
הגיעו ג'יפים מהכיוון הנגדי והנהגים דיברו בנמרצות עם הנהג שלנו, לא הבנו מה הם אמרו אבל שוב התחילה נהיגה מהירה ופראית ע"י נהג הג'יפ שלנו, הפעם כבר הנמכנו ציפיות לאחר כמה דקות הג'יפ שלנו עמד ביחד עם ג'יפים אחרים והנהג והמדריך היו אלה שזיהו ראשונים וכיוונו אותנו.
במרחק של עשרות מטרים בודדים מאיתנו התהלכה לה נקבת טיגריס בשם T-8 עם שני הגורים בני ה-11 חודשים שלה מעט מאחוריה. אמנם הספקנו לראות את משפחת הטיגרסים לרגע חטוף של פחות מדקה אך הרגשנו אושר עילאי.
הנהג פיזר אותנו במלונות והוא והמדריך קיבלו טיפים מכל נוסע (אנחנו השארנו 300 רופי לשני אנשים).
חזרנו למלון ואכלנו ארוחת בוקר, משיחה עם תיירים אחרים הבנו כמה אנחנו בני מזל, חלקם היו פה 3 ימים ואחרי 5 כניסות לא הצליחו לראות טיגריס.

לאחר הארוחה דיברנו עם וישנו והוא המליץ לנו לבוא לסיור שהוא מוציא אחר הצהריים למבצר רנטהמבור הממוקם במרכז הפארק. במחיר של 1500 רופי לשנינו.

יום 1: מבצר רנטהבור

במבצר עצמו יש מקדשים הינדויים חשובים למאמינים מסיבה זו הם לא חלק מהZones ואפשר להכנס למבצר בלי לשלם הרבה כסף כמו כניסה לZone רגיל.
יצאנו ב16:30 מהמלון עם ג'יפ בו נהג וישנו. בדרך עצרנו ליד מקור מים בו ראינו תנין שפוער את פיו, וישנו סיפר לנו שבמקום הזה יש לא מעט נמרים וצבועים (כי באזור הזה יש פחות טיגריסים, מהם הם מעדיפים להתרחק).
עלינו למנזר וישנו סיפר לנו שהוא קיים מעל ל2,000 שנה, הוא היה כל התקופה בידי הינדים חוץ מתקופה אחת שנכבש בידי מוסלמים ושוחרר לאחר 100 שנים.
הוא עצר והסביר לנו על מונומנטים במקדש.
בדרך למעלה ראינו המון קופים, טווסי בר, תוכים, סנאים כולם השתלבו בנופי במקדש והשקיעה.
בחלקו העליון של המבצר יש מקדש הינדואי לאל גנאש, וישנו אמר לנו שאנחנו יכולים לעשות סיבוב בחוץ או להכנס איתו (הבין שאנחנו מדת אחרת ולא רצה ללחוץ עלינו לעשות משהו שאנחנו אולי לא רוצים). אותנו זה סקרן נכנסו איתו והוא הסביר לנו קצת על האל עצמו.
כשיצאנו מהמקדש התחיל להחשיך ירדנו בחזרה את הדרך למטה לג'יפ ובנסיעה חזור וישנו נסע לאט בשביל הסיכוי הקטן שאולי נראה איזה צבוע או נמר משוטטים, לא ראינו אך חזרנו מסופקים למלון.

יום 2: כניסה שנייה לסאפרי (כניסת צהריים)

כשסיימנו את היום אמש רצינו להכנס עוד שני כניסות לספארי.
לצערנו, לגבי הכניסה בבוקר הכל היה fully booked והערב הוצע לנו קנטר (אוטובוס פתוח) בZone 5.
קצת התאכזבו כי רצינו ג'יפ ואת Zone 4 כי הבנו שיש שם אגם.
וישנו הבעלים של המלון נסה לנחם אותנו ואמר שראו טיגריס אתמול בZone 5 גם חבר'ה עם קנטר.

אחרי בוקר רגוע באו לאסוף אותנו מהמלון עם הקנטר עצמו ב14:30 בערך אחרי איסוף של כמה אנשים אחרים ממלונות שונים הקנטר התמלא במעט תיירים ובעיקר בהודים.
Zone 5שונה מZone 6 הוא מאובק יותר אך ירוק יותר, עשיר במקורות מים ויש בו להקות גדולות יותר של אוכלי העשב.
לאחר שיטוט של שעה וחצי בו ראינו עקבות של טיגריס ולהקות גדולות של צבאים הנמכנו ציפיות והזכרנו לעצמנו שאתמול הצלחנו לראות טיגריסים וזה בסדר אם לא נראה גם היום.
ואז הקנטר שלנו עצר ליד קנטרים וג'יפים אחרים שכולם היו דרוכים מאוד, עמדתי על המושב שלי ונמתחתי אך לא ראיתי כלום.
מתוך הסבך החל לבצבץ לו טיגריס זכר גדול (בשם T-64) שהלך ברוגע בין הצמחיה ועצר לנח בין העשבים, לאחר מכן הוא קם והלך באדישות למקור מים ונכנס אליו כדי להתקרר. אנחנו צפינו בו בלהט במשך 30 הדקות הבאות עד שהקנטר שלנו היה צריך להתחיל לחזור כדי לא לחרוג מהזמן יציאה.
בדרך חזרה ראינו איילת סאמבר עם העופר שלה, להקת חזירי בר וסוגים שונים של ציפורים.
היינו מאושרים והשארנו טיפ של 300 רופי לנהג ולמדריך.
חזרנו למלון מאושרים מההצלחה האדירה ביומיים האחרונים, מחר אפשר להמשיך הלאה לפושקר ולחזור לשביל החומוס. את הטיגריס המלכותי הצלחנו לראות :)

• להנמיך ציפיות צריך פה הרבה מזל
  • אני ממליץ על Zones 2-6
  • הבנו שבחודשים מאי-יוני קל הרבה יותר לצפות בטיגריסים כי נותרים מקורות מים מעטים שאליהם הם מתנקזים