דרום אפריקה סקירה כללית

מידע כללי לתכנון טיול במדינה

גם לדרום אפריקה חשוב לקחת מכשיר לוויני של RescueOne

  • לחצן מצוקה למוקד החירום RescueOne
  • איסוף חינם מסניפי "למטייל" בכל הארץ
  • הודעות ללא הגבלה
  • יכולות ניווט מתקדמות
הזמינו מכשיר לטיול
תאריך הטיולOctober 2019
משך הטיול17 ימים

מבוא

יעד סופר מגוון שכל אחד יכול למצוא בו את הפינה שלו. אם זה היעד הראשון שלכם באפריקה צריך להבין את המורכבת והמטענים ההיסטוריים שבאים עם הטריטוריה. אנסה לענות פה על חלק מהשאלות שעולות כשמתכננים טיול לדרום אפריקה, ולהוסיף מהחוויה שלי. אני נעזרת רבות בתכנון באבא של חבר טוב שגר במדינה 7 שנים וטייל המון במדינה, תמיד הכי טוב להבין דרך עיניים של מקומיים, אם יש לכם גישה למישהו כזה תעזרו בו.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

טיסות דרך אתיופיה

אנחנו טסנו עם אתיופיאן איירליינס. היה מוצלח מאוד. סך הכל חברה טובה, מטוסים יחסית חדשים עם מערכת בידור טובה אבל אצלנו היו רק בחלק מהטיסות. האוכל לעומת זאת, היה בינוני מינוס. מרבית הטיסות שראינו הן עם קונקשיין יחסית קצר וטוב שכך, ממש לא צריך הרבה זמן להחלפה באתיופיה. השדה קטן ומאוד. לגבי השדה עצמו, חשוב לדעת ולהיערך מראש. השדה מאוד לא מתקדם. אין וויפיי, אין מזגנים, מקומות בודדים לקנות אוכל ומרביתם לא מקבלים אשראי. אין מקום למלא מי שתייה. אנחנו כן מצאנו מקום למלא מים רותחים. בקיצור- ממש סבבה להעביר שם כמה שעות אבל לגמרי לא לסמוך על זה.

בטיחות

לדרום אפריקה יש שם של יעד מסוכן. כמובן שיש סיטואציות נוראיות שאפשר להיקלע עליהם ומעשי אלימות מזעזעים ששומעים עליהם בחדשות או בקבוצות מטיילים בפייסבוק. עם זאת, כאשר מבינים את גבולות הגזרה ודרכי התנהלות המקומיים, אפשר לצמצם סיכונים ולחוות טיול בו לא תרגישו מצבים של סכנה. יש נטייה להיכנס למנטליות של: לבן זה בטוח ושחור זה מסוכן. המציאות היא כמובן לא שחור ולבן, חשוב להיות פתוחים. ככל שתהיו יותר זמן במדינה הדברים יתבהרו ותתגבש אצלכם הבנה של איך מתנהלים. יש כמובן הבדל מהותי בין האזורים הכפריים לבין הערים הגדולות, אנסה להתייחס לשניהם.
אכתוב פה כמה כללי אצבע וטיפים שיכולים לעזור:

1. לרכבים בדרום אפריקה יש מנגנון נעילה אוטומטי כאשר מתחילים לנסוע. אל תפתחו את הדלת של האוטו לזרים כאשר האוטו עצור או ברמזורים.

2. דרום אפריקה בנויה לרכבים. תרבות הכביש במדינה עולה אפילו על זאת של ארצות הברית. נהגים ברובם לא אגרסיביים, מאותתים תודה כאשר עוקפים, נוסעים בשול כדי לאפשר עקיפה, רכבים איטיים מסמנים לך כאשר הדרך פנויה לעקיפה וכו'. כל הנחמדות הזאת לא מתורגמת להולכי רגל... כהולך רגל לא נותנים לך זכות קדימה, ובהרבה מקומות אין מדרכות או שטח בטוח להליכה (גם בתוך הערים) פחות נעים.

3. לא מסתובבים בחוץ בחושך. כמובן שאין בעיה לצאת עם האוטו למסעדה או מקום בילוי אחר, אבל תראו שהמקומיים נעלמים מהרחובות בשעות הלילה. אציין שרוב המסעדות נסגרות יחסית מוקדם אז לא כדאי לבנות על ארוחת ערב מאוחרת.

4. כשמשאירים את האוטו בחניה תוודאו שאין שום דבר בעל ערך חשוף שיכול למשוך את העין. חשוב לקחת בחשבון את גודל הבגאז' שבוחרים רכב להשכרה.

(adsbygoogle = window.adsbygoogle || []).push({});

נהיגה

בהמשך ישיר לסעיף הקודם. מומלץ מאוד להשכיר אוטו. אין בדרום אפריקה תשתית טובה של תחבורה ציבורית בין עירונית, יש אופציה להשתמש בשירותי BAZ BUS שזה שירות אוטובוס של לתיירים שעובר בכל איזורי התיירות וניתן לעלות ולרדת ממנו בכל שלב. החיסרון העיקר הוא התחבורה בתוך היעד לאטרקציות/ מדעות השונות ולרוב מוגבל לצאת לסיורים דרך ההוסטל. למי שיכול להרשות לעצמו בהחלט מומלץ להשכיר רכב.
נהיגה בצד שמאל- לכל מי שאין ניסיון עם נהיגה בשמאל זה קצת מאיים בהתחלה. אבל לגמרי לגמרי שווה את זה. מתרגלים הרבה יותר מהר משנדמה.
בחירת רכב- יש כמה יתרונות להשכרת רכב גבוה:
• ריבוי כבישים עם בורות
• כבישי/דרכי גישה עפר באזורים כפריים
• פארק קרוגר- הגובה של הרכב מאפשר ראות טובה יותר החוצה יחד עם תוואי שטח לא תמיד הכי נעים לפרייבט.

אנחנו השכרנו מהארץ טויוטה קרולה וקיבלנו שדרוג לפורד אקו ספורט. ובדיעבד זה מאוד מאוד הקל עלינו. קחו בחשבון שחלק גדול מהטיול הוא בילוי באוטו וחשוב מאוד שהנסיעה תהיה נוחה. בשופ פנים ואופן אל תתפתו לקחת רכב מיני. אנחנו בחרנו רכב הילוכים, בימים הראשונים היה קצת מאתגר להעביר הילוכים עם יד שמאל. אבל מתרגלים מהר. אני לא מתחרט על ההחלטה.

נהיגה בלילה-
יש קונצנזוס אצל הרבה ישראלים שאסור לנהוג בלילה בדרום אפריקה. אנחנו היינו בלוז די צפוף והיה חשוב לנו למקסם את הימים שלנו עד תום. התייעצתי עם אבא של חבר שגר במדינה כדי להבין האם מקומיים נוהגים בלילה, הבנתי שחד משמעית כן. לכן לא הייתי ממליץ לנהוג בלילה בימים הראשונים של הטיול אבל אחריי קצת ניסיון בנהיגה שם וזה מרגיש לכם נוח, לגמרי אין מניעה. נהיגה בלילה מחייבת ערנות מוגברת מאוד בגלל כבישים כפריים עם בורות ואנשים הולכים לצד הכביש. לסיכום, נהיגה בלילה מצריכה ערנות מוגברת והרבה יותר קשה, אבל אפשרית בהחלט אם תחליטו לפצל ימי נסיעה או לנצל את שעות האור לטיול.

כסף

כמעט בכל מקום במדינה מקבלים אשראי. בגלל זה אין סיבה אמתית להסתכן ולסחוב הרבה כסף מזומן. אנחנו הסתפקנו במשיכה אחת של מזומן שאת מרביתה הוצאתנו בימים האחרונים כדי להיפטר ממנה. אם יש לכם אופציה להביא קצת ראנד מחלפן בארץ בשביל היום הראשון זה מומלץ, תעריפי ההמרה בשדה הם יקרים מאוד ולוקחים עמלה שמנה על העברה. אנחנו הגענו למלון בלי מזומן בלילה הראשון ושילמנו באשראי עד שהוצאנו מבנק למחרת. לא תמצאו מקומות להחליף מזומן בשערים טובים אז אין טעם להביא ה דולרים או יורו מהארץ ועדיף להוציא מכספומט של בנק (חשוב שיהיה בבנק ולא בתחנת דלק או כל מקום אחר).
נותני שירות:
נותני השירות נחמדים ואדיבים. זה עובד קצת אחרת מבשאר העולם ולכן הכנסתי פירוט קצר. למרבית נותני השירות משלמים במזומן לכן תמיד כדאי שיהיו עליכם מטבעות קטנים.

מלצרים- מרבית המלצרים שנתקלנו בהם היו מאוד שירותיים ונחמדים. תרבות הטיפים די דומה לאצלנו מבחינת סכומים. אנחנו השארנו בין 10 ל-15 אחוז והם מאוד שמחו. ברוב המקומות לא מוסיפים את הטיפ לחשבון, מקומות בודדים כן, ואז זה נכתב בתפריט. את הטיפ ניתן להשאיר באשראי. פשוט אומרים להם את הסכום הסופי כולל הטיפ.

מתדלקים- המתדלקים בדרום אפריקה מתפרנסים מטיפים. בכל תחנות דלק תמיד יפנה אלייך מתדלק ובנוסף לתדלוק עצמו ינקה את השמשות. בתמורה לכך נהוג לתת טיפ בין 2-10 ראנד. שימו לב שכאן הטיפ הוא במזומן וכדאי שיהיו מטבעות. אם אין- הם גם יודעים להחזיר עודף.

סדרני חניה- גם פה, אנשים שזוהי העבודה שלהם, ברוב המקומות זה לא תפקיד רישמי אלא חלוקה פירטית של איזורים בה כל סדרן אחראי על איזור. נהוג לתת משהו כמו 5 ראנד. כמובן במזומן. בתמורה, הם מספקים הגנה מינימלית על האוטו. כמובן שלא צריך לסמוך על זה אבל בשביל השקט הנפשי בהחלט שווה. קראתי על תיירים שגם אורזים להם שאריות של המנה מהמסעדה ונותנים להם בדרך חזרה והם מאוד שמחים. לנו באפו אישי לא יצא, אבל נראה לי נחמד.

לינה

יש את המקורות הרגילים כמו booking וagoda, אבל אפשר להשתמש גם בairbnb שם יש הרבה היצע בעיקר ב- garden route. אני שמתי לב שיש המון מקומות שלא עובדים עם האתרים הגדולים אז אפשר פשוט להכנס לגוגל מאפס באזור הרצוי ולכתוב בחיפוש "hotels" ופשוט להתקשר, ככה הצלחנו למצוא מקומות במחירים הרבה יותר סבירים מההיצע של בוקינג.

לינה בפארקים לאומיים-
לרשות הפארקים הלאומיים בדרום אפריקה יש אתר מאוד מסודר שם אפשר להזמין מראש מקומות לינה בתוך הפארקים. מקומות אלה יכולים להיות אתרי קמפינג (למי שמביא אוהל), בקתות פשוטות, וחדרים מפנקים שלא היו מביישים צימרים בארץ. המחירים בתוך הפארקים הם יחסית יותר יקרים מבחוץ, אבל מספקים את הכיף של הטבע ומתחמי אירוח נוחים ולרוב מסעדה צמודה. אם אתם סגורים על הלוז של הטיול שלכם, מומלץ לסגור מראש לינה במקומות אלה.

אוכל

האוכל בדרום אפריקה ברובו די מערבי, שלא לומר מזכיר קצת את האוכל האמריקאי במידת השחיתות. הכיף הגדול הוא שניתן למצוא אוכל משובח ומפנק במחירים ממש הגיוניים ורחוקים מהמסעדות בארץ. אנחנו הסתמכנו הרבה על דירוג המסעדות של גוגל או trip advisor ובדרך כלל לא התאכזבנו. אז מה מומלץ במיוחד ?? לפני הכל, בשר- סטייקים מעולים במחירים נמוכים. סטייק פילה משובח יעלה משהו בין 40 ל- 50 שקל. הבקר בדרום אפריקה ידוע בכך שאחוזי השומן בו נמוך יותר ממה שנהוג בשאר העולם, קחו בחשבון לגבי מידות עשייה.

יין- בדרום אפריקה מייצרים יינות משובחים וייחודיים. היין הדרום אפריקאי בעל שם מיוחד בעולם. גם כאן, במחירים נמוכים במיוחד החל ממשהו כמו-8 שקלים לכוס, תוכלו להינות בכל מסעדה מיין משובח.

שפה

אנחנו הופתענו לגלות שאנגלית היא לא שפת האם של מרבית התושבים. נתקלנו בהרבה דרום אפריקאיים שחורים שמדברים אנגלית מינימלית בלבד. מרבית התושבים הלבנים בעיקר במזרח המדינה הם דוברי אפריקאנס (ניב של הולנדית). למרות כל אלה, למי שעובדים בתיירות אנגלית טובה מאוד וקל מאוד להסתדר.

כרטיס WILD CARD

כרטיס מנוי שמקנה כניסה חופשית לכל הפארקים הלאומיים של דרום אפריקה. קצת כמו מטמון בארץ. הכרטיס עצמו לא זול ולא תמיד משתלם. כדאי לעשות חישוב של כל הפארקים אליהם אתם מתכננים להגיע, לבדוק באתר את המחירים שלהם ולחשוב אם משתלם. אם הסכומים דומים ואין פער משמעותי במחירים הייתי ממליץ לוותר. אנחנו לא עשינו מראש ובדיעבד התברר לנו שהיו מקומות בהם שילמנו פחות מהמחיר שהיה כתוב באתר הרישמי.

לו"ז

אני תכננתי לוז שמתמקד בטיולי יום רגליים בטבע. בדיעבד הצטערתי שעזבנו את אזור דרקנסבורג אחרי רק 3 ימים והייתי מקצץ מדרך הגנים וקייפטון. זה עניין של אופי ותלוי מה אתם מחפשים. לנו היו בטיול כמה ימים של נסיעה רצינית, דאגנו לפצל את הנסיעות האלה כמה שיותר ולא לעשות ימים שהם 100% נסיעה. רוב הטיול קמנו מוקדם (6-6:30) בשביל למקסם זמן עם אור בחוץ, מראש אין הרבה בחיים בשעות הלילה ולכן זה לא הרגיש כמו ויתור. אם מתכננים נכון אפשר להספיק הרבה גם בזמן טיול יחסית קצר (אנחנו טיילנו 17 יום) לא מומלץ לתכנן הרבה נסיעה ביום הראשון של הנחיתה. כשאתם מתרגלים לנסיעה בצד שמאל ולכביש האפריקאי עדיף שתעשו את זה אחרי שינה נורמלית.
הלוז שלנו נראה ככה:

יום 1- נחיתה בלילה, לוקחים את האוטו והולכים לישון במלון קרוב לשדה התעופה
יום 2- נסיעה מאזור השדה תעופה, טיול בדרך הפנורמה
יום 3- כניסה לפארק גרוגר ולינה שם
יום 4- פארק קרוגר ונסיעה עד Badplaas בדרך לדרקנסבורג
יום 5- נסיעה וטיול בchampage valley דרקנסבורג
יום 6- טיול בRoyal Natals
יום 7- טיול יום ללסוטו
יום 8- טיול בGolden Gate Highlands ,סיבוב בClarens ונסיעה לHogsback
יום 9- Hogsback ונסיעה לJeffery’s Bay
יום 10- Jeffrey’s Bay וTsitsikama-
יום 11- Plattsburg Bay וRodberg-
יום 12- Knysna וWilderness-
יום 13- Mossel Bay וHermanus-
יום 14- בוקר ב-Hermanus ו-Franschhoek
יום 15- בוקר ב- Franschhoek ו-Cape town
יום 16- Cape town
יום 17- Cape town ותחילת המסע חזרה לארץ

תגובות


התגובה שלך

יש לך מה להוסיף? רוצה לשאול את הכותב/ת שאלה? פשוט לזרוק מילה טובה?

בקשה קטנה - אין לבקש ייעוץ באופן פרטי, נסו לשאול שאלות כאן וכך המידע יהיה זמין לכולם
אנונימי ( להתחברות )