בולגריה- מרכז הרי הבלקן

המסלול מתחיל ונגמר בקרלובו (Karlovo). החלק הראשון עובר בנהר הStara Reke, לאחר מכן עולים לכיוון הרכס שממערב לנחל, מקיפים אותו ויורדים חזרה לעיר.

תאריך הטיולSeptember 2016
עונה מומלצתאנחנו היינו באמצע ספטמבר ומזג האוויר היה ממש נעים. חצי שעה של גשם קל ביום השלישי לא העיבה על מצב הרוח, מה גם שהטמפרטורה נשארה סביב 26 מעלות.

כללי

את הטיול עשינו בעקבות סיפור הדרך הנהדר של נוי אלון, ותודתנו הענקית אליה! היה טיול מדהים, מומלץ!
בולגריה היא ארץ מכניסת אורחים שנעים להסתובב בה, המחירים זולים ואפשר למצוא גם עניין בערים וגם בהרים. אנחנו נחתנו בסופיה, לקחנו חצי יום להתארגנות ושכירות רכב ויצאנו לקרלובו. בגלל אילוצים של זמן, והרכב שהשארנו בעיר החלטנו לעשות את המסלול בצורה מעגלית. המסלול כולל עליות אחדות (כ1500 מטר בסה"כ) הליכה לאורך נחל זורם ומוצל ביער והליכה על הרכסים שמסביבו. הלינה בבקתות אירוח לאורך המסלול עם מיטות נוחות, שמיכות ומצעים.
המסלול מומלץ בגלל מגוון הנופים שבו.

התארגנות בסופיה

נחתנו בסופיה ב9:00 בבוקר ולקחנו מונית לבית חב"ד בעיר (רחוב stara-planina st. 38 sofia טל/פקס':359-2-9443380+) שם השארנו את התיקים ויצאנו לעיר. הרחוב הראשי נמצא 2 דקות הליכה מהמקום.
ברחוב הראשי קנינו כרטיס סים בחנו של חברת vivacom במחיר של 20 שקל ל1000 דקות ו1 ג'יגה גלישה (מה שמאפשר ניווט בוויז, או תכנון נסיעה בmoovit). חשוב לשים לב שהנציג מגדיר במכשיר שם נקודת גישה, אחרת אין גישה לאינטרנט.
המשכנו לאכול במסעדה הכשרה בכיכר המרכזית של סופיה (ממש מעל תחנת הרכבת) ושם פגשנו את הבעלים- בחור ישראלי שמנהל את המקום. הוא המליץ לנו על חברת השכרה זולה שהנציגה שם מדברת עברית (Sylvia Georgieva +359-886-786-455) השכירות של שברולט אוואו עלתה 26 אירו ליום והפקדון עומד על 200 אירו בלבד (אחרי מיקוח קטן הפקדנו 100 בלבד).חשוב להדגיש שבמחיר הזה קיבלנו הכל: ללא הגבלת קילומטראז', ללא הגבלת נהגים, ללא השתתפות עצמית וההגבלה היחידה היא שאין ביטוח צמיגים וג'אנטים בגלל מצב הכבישים שם.
במסעדה קנינו פיתות ולחמניות, ירקות באחת החנויות ויצאנו לכיוון קרלובו (כ130 ק"מ נסיעה על כביש 2)

היום הראשון

החנינו את הרכב בקרלובו ממש בתחילת המסלול, הסימון הראשון כבר חיכה לנו על עמוד החשמל בפינת הרחוב. העליה מתחילה בשביל של טנדרים שעולה לכמה בתים על צלע ההר. אחרי הבתים השביל הופך לשביל הולכי רגל בין העצים שעולה בתלילות את ההר שמעל העיר. בשלב מסוים השביל עובר פחות או יותר לקטע מישורי עד שנכנסים לתוך הנחל בירידה חדה ומגיעים למבנה מגורים ראשון (זו לא בקתת אירוח) ומאחוריה סכר ובריכה קטנה. המשך המסלול בתוך הנחל במקביל לזרימה של המים, מתחת לחופה של עצים מחטניים שילוו אותנו עד סוף העליה בבוקר היום השלישי.
סיום היום בHubavets Rosi- בית אירוח גדול בן שלוש קומות. הסימון עובר ממש בחצר המבנה ואי אפשר לפספס אותו.
לאורך הדרך רואים סימנים של סוסים (עקבות וגללים)- זהו כלי התחבורה העיקרי של המארחים שגרים בבקתות ואיתם הם מביאים את המזון מהעיר.
לצערנו בקטע ההליכה הזה היינו קצת בלחץ אז לא הספקנו לצלם תמונות :(

היום השני

ביום השני הלכנו מHubavets ל Vasil Levski. השביל יוצא מהגינה אל גשר בטון שחוצה את הנחל, ואת החלק העיקרי של היום נבלה בשביל שעובר ליד הנחל או קצת מעליו. יש מספר בריכות קרירות שאפשר להיכנס אליהם. כשאנחנו טיילנו מזג האוויר לא היה ממש חם, וכשהולכים לאט ובצל כל היום השחייה לא קורצת כמו מעין במדבר יהודה בקיץ, אבל לא כדאי לוותר. בדרך נגיע ל Balkanski rosi, עוד בקתת אירוח יפה. קיבלנו את ההמלצה של נוי ועצרנו שם לשתייה של קפה ותה ולארוחת בוהוריים.
לקראת סוף היום השביל מתחיל לעלות על הגדה השמאלית כמה עשרות מטרים מעל המים עד שבית האירוח מציץ מבין העצים.
הגענו לבקתה מספיק זמן לפני החושך כדי לקפוץ למפל שנמצא חמש דקות הליכה מהבקתה. יורדים לכיוון הנחל לגשר עץ שחוצה אותו ועולים בערוץ כ200-300 מטר. אין כ"כ מקום בתחתית במפל להיכנס למים, אך זו פינה יפה מאוד שמומלץ לקפוץ אליה.
בבקתה יש חדרים עם 12 מיטות, מצעים ושמיכות, מקלחת ושירותים.

היום השלישי

קמנו לפני אור ראשון על מנת לנצל את כל שעות האור להליכה, ועלינו עם אור ראשון מהבקתה לכיוון הגדה המערבית/צפונית. העליה בתוך היער יפה ונעימה בשעות הבוקר. קצת לפני סוף העליה מגיעים לקצה היער ומעט אח"כ למחסה רועים. עליה קטנה נוספת והשביל ממשיך על אותו קו גובה עד לאוכף שמתחת בוטב. לאורך השביל היו מספר נחלים עם מים טעימים ודאגנו למלא בקבוקים.
למעשה מכאן השביל ממשיך פחות או יותר באותו קו גובה עד שמתחילה הירידה לכיוון קרלובו.
באוכף שמתחת בוטב לקחנו את השביל שפונה ימינה (אדום). עוברים מחסה רועים נוסף והשביל מקיף את הנחל שבו הלכנו ביומים הקודמים. בשלב הבא השביל עולה שמאלה לכיוון קו הרכס (לא מגיעים לשיא גובה) ועובר בקטעים נוספים של יער.
השביל מגיע לנקודה ברורה של תחילת הירידה- קרלובו נראית מתחתינו. זו גם הנקודה הראשונה עם קליטה משמעותית בפלאפון, אז עשינו כאן booking למלון בקרלובו שיהיה לסוף היום.
הירידה לא פשוטה, במיוחד למי שיש ברכיים רגישות כמוני. ההליכה על הצד או עם ברכיים כפופות היתה לי קשה כמו העליה.
אחרי כשלושה קילומטר השביל נכנס לתוך הואדי ומגיעים לבקתה בשם Ravnets. מסביב עדר סוסים רועה... אנחנו פגשנו את בעל הבקתה חוזר עם שני סוסים מהעיר עם אספקה.
מהבקתה ירדנו בשביל הכחול עד לקרלובו.
עשר דקות הליכה בתוך העיר הביאו אותנו חזרה לרכב.
את הלילה עשינו במלון הוטל קרלובו (3 כוכבים) שהיה נעים מאוד. ארוחת בוקר של סלט פירות ומיץ סחוט התאימה גם כארוחה כשרה.

• השכרת רכב- רק מהקישור המצורף! הם יכולים להביא את הרכב גם לנמל התעופה. אנחנו החזרנו להם את הרכב שם. עם סילביה אפשר לדבר בעברית: +359-886-786-455
  • לקנות מפה של 1:50000 בסופיה. אני קניתי מפה בחנות לציוד טיפוס ואקסטרים במרחק 2 רחובות מהמסעדה בכיכר המרכזית של העיר.