שמורת טסמבגרב, טרק מיוחד ומאתגר במערב מונגוליה

טרק מאולתר של 4 ימים בשמורת טסמבגרב המדהימה. המסלול משלב נופים יפים של הרים מושלגים, קרחונים, וערבות עצומות יחד עם מחנות יורטות של מקומיים מקסימים וחמים.

תאריך הטיולJuly 2016
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

לשמורת טסמבגרב הגענו אחרי טרק בשמורת הטאבאן בוגד. הטאבאן בוגד היה מדהים ביופיו אך הרגיש מתויר מידי ולכן חיפשנו משהו שהוא קצת ״מחוץ לשביל״. אחרי שקיבלנו המלצה החלטנו להגיע לשמורת טסמבגרב ולאלתר בה מסלול לא מוכר. לצורך המשימה השתמשנו באפליקציית הסובייט מיליטרי מפס שמופיעים בה מפות טופוגרפיות ברזולוציה יחסית גבוהה ותיכננו מסלול שיחצה את הרכס מצפון לדרום ויגיע לכביש הראשי המחבר בין חובד לאולגיי.

**שימו לב, המסלול הוא מסלול מאולתר לחלוטין ובחלקו אין שבילים בכלל וצריך לנווט על פי טופוגרפיה בלבד. חובה לצאת לדרך עם מפות זמינות (אנחנו השתמשנו באפליקציית הסובייט מיליטרי מפס עם מפות אופליין) + יכולת וביטחון לנווט ולהתמצא על פיהן. סיפור הדרך שלי מתאר בפירוט את התוואי הכללי של המסלול אבל לא מספיק לנווט ולהתמצא רק על פיו**

הצטיידות והגעה

את כל ההכנות לטרק עשינו בעיירה אולגיי. אמנם במונגוליה מצב המצרכים הבסיסיים הוא לא מדהים אבל אחרי שוטטות בשוק ובחנויות בעיירה אפשר להצטייד באוכל מספק ל4 ימים. להגעה לתחילת הטרק צריך לקחת ואן משותף (אין לוח זמנים אז כדאי להגיע בבוקר) שיוצא מהשוק באולגיי לכיוון הכפר Bayan Nur. הנסיעה היא על דרך עפר קופצנית ולוקחת כ-6 שעות אז תהיו מוכנים נפשית. שימו לב, צריך לרדת לפני הכפר באגם עם אותו שם שאי אפשר לפספס, מדובר באגם גדול שסביבו מלא יורטות וברכב שלנו חלק מהנוסעים ירדו שם גם.

יום 1

היום הראשון כלל ברובו את הנסיעה לאגם Bayan Nur שמתוארת בפרק הקודם. לאחר שירדנו מהרכב הלכנו דרומה לאורך החוף המערבי של האגם. במהלך ההליכה הקצרה הזמינו אותנו מספר פעמים לתה ונשנושים ביורטות ונהננו מהרבה מאד צומת לב מהילדים של הנוודים. לאחר מלא כוסות תה מונגולי ועוגיות שומניות מידי התמקמנו בקצה הדרומי של האגם בבסיס של הרכס עליו טיפסנו למחרת.
סה"כ - 4.5 ק"מ

יום 2

התחלנו את היום בטיפוס אל עבר הרכס שמדרום לאגם. יש שביל קטן שעולה לכיוון דרום מזרח בתוך גיא קטן עד שמגיע לשיא הרכס ולשטח שטוח ורחב. מכאן השביל משנה כיוון לדרום-מערב ומתחיל לרדת באלכסון על המדרון לצד השני של הרכס. כאשר השביל מתקרב לנחל יש לרדת ממנו בתוך גיא קטן ולמצוא מקום בטוח לחצות את הנחל ולטפס לגדה השנייה. מכאן והלאה המסלול לא ממשיך על שביל מסוים אלא עובר משבילי חיות ורועים להליכה בשטח בתולי אז תהיו ערניים לשטח ותחפשו את המקומות הנוחים והבטוחים לעבור גם אם זה לא תואם לגמרי את הסיפור שכתבתי. שימו לב, חציית הנחל והטיפוס על הגדה הנגדית היא מאתגרת, סימנתי במפה את הנקודה המדויקת שבה אנחנו עברנו אבל תקדישו זמן במקום למצוא את הנקודה הכי בטוחה לחצייה וטיפוס בהתאם לתנאים באותו רגע. לאחר שמטפסים מעל המדרון התלול שצמוד לנחל השטח מתיישר ועולים במתינות לאורך הגדה המערבית של נחל הזורם צפונה. ממשיכים עם המגמה הזאת עד שמגיעים ממש בין ההרים המושלגים וכאשר מגיעים לפיצול של 3 יובלים של הנחל יש מקום שטוח ונוח ללינה עם מספר יורטות שתושביהן שמחו לראות אותנו והציעו לנו מעט ממוצרי החלב שהם מכינים במקום.
סה"כ - 20.5 ק"מ, עלייה - 1,300 מטר, ירידה - 200 מטר

יום 3

ממשיכים לעלות בעמק ממחנה היורטות כאשר עוברים מספר אגמים קטנים ויובלים שיורדים ממזרח וממערב. כאשר העמק מתעקל מזרחה צריך לעזוב את הנחל ולטפס על המדרון לכיוון הפס. הטיפוס מתחיל בעלייה תלולה על מרעה מרושת בשבילי עיזים והופך לדרדרת סלעים שעולה לסכין צרה שעלייה ממשיכים לעלות עד שמגיעים לפס עצמו (גובה - 3,530 מ'). מהפס נשקף נוף מדהים של העמק ממנו עליתם ושל הפסגות המושלגות של רכס טסמבגרב לכיוון צפון-מערב. לאחר פקל קפה מתחילים לרדת בעמק קרחוני לכיוון מערב. הולכים לאורך הגדה הצפונית של הנחל, חוצים יובל אחד (החצייה מעט קשה, אז אם כבר בשלב הזה נראה שזה לא מספיק בטוח, תעבירו כאן את הלילה ובבוקר יהיה הרבה יותר פשוט לעבור) וממשיכים לאלתר דרך למטה עד שמגיעים ליובל השני שמגיע מימין. בנקודה זו יש לחצות את הנהר לגדה הדרומית שלו אך כאשר אנחנו הגענו לשם אחר הצהריים עוצמת המים הייתה חזקה מידי למעבר בטוח בגלל הפשרת שלגים ולכן הקמנו אוהל ונשארנו ללילה.
סה"כ - 10 ק"מ, עלייה - 850 מטר, ירידה - 500 מטר

יום 4

בבוקר חצינו את הנהר בקלות והמשכנו במגמת ירידה לכיוון דרום-מערב. כאשר הנחל מתעקל צפונה עוזבים אותו ועולים לכיוון הרכס שנמצא בדיוק מולכם לכיוון דרום מערב. כאשר מגיעים לשיאו נפתח נוף של עמק רחב וירוק ומלא ביורטות. גם כאן קיבלנו הזמנות לתה ונשנושים אצל יושבי המקום וחצינו את העמק דוך לכיוון דרום-דרום מערב כאשר הכוונו את עצמנו לאוכף נמוך יחסית ברכס המקביל. מהאוכף ממשיכים באותו אזימוט במגמת ירידה בתוך גיא, חוצים נחל קטן ורכס נמוך נוסף. לאחר מכן, ממשיכים דרומה על מישור שטוח לחלוטין כ-3 ק"מ עד שמגיעים לכביש חובד-אולגיי. מכאן תפסנו טרמפים בחזרה לאולגיי. שימו לב, אמנם זהו הכביש הכי מרכזי במערב מונגוליה אבל זה לא אומר שיש בו הרבה תנועה. אנחנו חיכינו כמה שעות עד שהרכב הראשון עבר והוא גם אסף אותנו. באופן כללי צריך הרבה סבלנות בשביל טרמפים במונגוליה.