למיורו לפדום

המקטע הצפוני של טרק חוצה זנסקר, בו פגשנו נוף לדאקי משובח, כפרים יפים וכפריים נחמדים מאוד

תאריך הטיולAugust 2014
עונה מומלצתיוני-ספטמבר

זהו המקטע הראשון של טרק חוצה זנסקר. לרוב מתחילים את הטרק ב-Lamayuru, ומשם ממשיכים דרך Wanlah, אל Sisir La. אנחנו בחרנו בווריאציה מעט שונה - מכיוון שכבר הלכנו את היום שבין Lamayuru ל-Wanlah בטרק קודם (ראה סיפור דרך), נסענו ישירות ל-Wanlah. מכיוון שההליכה בימים לאחר Wanlah היא ברובה על או ליד דרך העפר שנבנתה על תוואי הטרק, החלפנו מקטע זה במסלול רגלי קשה יחסית העובר דרך Shila Gorge (ראה סיפור דרך).
כך, אנחנו מתחילים את הסיפור של מקטע זה בנקודה בה הצטרפנו אל הטרק - ב-Base Camp של Sisir La. חנינו שם ללילה גשום (ומושלג בפסגות שמעלינו, וגם במעבר ה-Nigutse La בו היינו יום קודם לכן), ובבוקר יצאנו.

על התארגנות לטרק מבחינת ציוד, מזון, מפה ונסיעות, ניתן לקרוא בסיפור הדרך של Shila Gorge ובסיפור הדרך הכללי של טרק חוצה זנסקר.

יום 1 - דרך Sisir La ל-Photoksar

לאחר לילה גשום מאוד, קמנו וראינו את כל ההרים מסביבנו מושלגים - כולל הפאס שעברנו ביום הקודם... את פנינו קידם מקומי שדרש 100 רופי עבור הלינה.
יצאנו בשעה 8:00, והתחלנו לטפס בשביל שעולה דוח מהחניון, וחותך את כל פיתולי דרך העפר (לבאים מ-Hanupata יש שביל הדרגתי). לאחר כשעה הגענו לראש הפאס (4805), ממנו נשקף נוף יפה מאוד לכיוון ממנו באנו, לעמק שמתחתיו והמון פסגות מושלגות מסביב.
ממעבר לדגלים יורד שביל תלול ודרדרתי לכיוון העמק. אנחנו המשכנו מעט עם דרך העפר, ובסיבוב הראשון שלה ירדנו לשביל שיורד במתינות יותר אל תוך העמק.
לאחר כשעה של ירידה הגענו לסטופה ממנה נשקף נוף מדהים, לכיוון נחל היורד מקרחון ולכיוון הכפר היפה Photoksar.
חצי שעת הליכה נוספת הביאה אותנו אל הכפר, בו אתר קמפינג גדול עם קיוסק קטן באוהל מעליו. בכפר עצמו מציעים תושבים רבים Homestay, הלכנו לישון ולאכול אצל אחת המשפחות.
הכפר תלוי על צוק מעל הנחל הדרמטי, שדות שעורה ואפונה מסביבו. יש גומפה מעל הכפר שצופה אל הפסגות הסכיניות המרשימות שמולו. באמת אחד הכפרים היפים שפגשנו.

יום 2 - Photoksar ל-Base Singge La

לאחר לילה חמים ומצויין ב-Homestay, וארוחת בוקר של צ׳פאטי, ביצה וירק (ועוד קצת כצידה לדרך) יצאנו ליום קליל יחסית. ירדנו אל הנהר וחצינו על גשר עץ, ומשם המשכנו בשביל המטפס לכיוון הכביש, דרך סטופה קטנה. כעבור שעה וקצת הגענו לפאס קטן (Bumiktse La, 4390). מכאן התחברנו לכביש, שממשיך על קו גובה לכמה ק"מ (אפשר להמשיך ללכת על שביל רגלי מתחתיו, אנחנו קיווינו לתפוס טרמפ - תקווה נכזבת, שכן עברה רק משאית אחת כל היום, שצפרה, חייכה ולא עצרה). לאחר מכאן הכביש יורד לנחל - כאן המשכנו על השביל הרגלי, שהמשיך על צלע השלוחה, ירד לערוץ צידי, וטיפס על שלוחה נוספת. ממנה ירדנו אל הנחל והמשכנו עוד כ-20 דקות במעלהו עד החניון, בו אוהל תה השייך לאדם חביב. שתינו אצלו הרבה תה, ואכלנו ארוחת ערב נחמדה של אורז וירקות (80 רופי), ואפילו קיבלנו שמיכה נוספת ללילה. הוא גם גבה מאיתנו 150 רופי בעד הלינה.

יום 3 - Base Singge La ל - Skyumpatta

לאחר לילה קר וגשום קמנו לבוקר של עוד קצת גשם ושלג. לאחר התלבטות בענייני מזגהאויר התחלנו לטפס לכיוון הפאס בתוך ערפל סמיך ושלג וברד. השביל יחסית ברור גם בשלג ומטפס בקו יחסית ישר (נראה לנו) לפאס, במקום הסיבובים של הכביש שעובר מצידו השני של ערוץ (נדמה לנו). הגענו אל ה - Singge La לאחר בערך שעה ורבע של עלייה לא קשה ושוקולד כל עשר דקות. מהפאס לא ראינו כלום אבל אמור להיות נוף יפה.
התחלנו לרדת בשביל שחותך את הסיבובים של הכביש ויורד בתלילות בערך 400 מטר. תוך כמה דקות הנוף נפתח לעבר רכס מרשים ופסגות מושלגות. לאחר הירידה המשכנו עם הכביש בערך חמישה קמ על קו גובה עד לפאס קטן שנראה למרחק Kuipa La. באמצע הדרך הכביש עובר מעל חניון עם אוהל תה שנראה חביב. אין נק' מילוי מים לאורך הדרך אלא אם יורדים לחניון. עברנו את הפאס הקטן ומלמעלה ראינו שני כפרים יפים, מימין Gongma ומשמאל Skyumpatta. כאן כביש העפר נגמר והדרך יורדת בתלילות רבה מאוד אל מפגש נחלים קטן בין הכפרים. שניהם נראים אחלה אז בחרנו בSkyumpatta שנראה שיושב על הדרך של מחר. בכפר רק כמה בתים, בחרנו לישון בבית בוץ הלבן הראשון שנתקלנו בו. קיבלנו הרבה תה וארוחות בסיסיות. בכניסה לכפר יש teashop עם עוגיות וKitKat ואפשר להקים אוהל מאחוריו.

יום 4 - Skyumpatta ל-Lingshet

יצאנו בבוקר בלי תכניות מוגדרות לגבי היעד הסופי של היום. התחלנו לטפס מהכפר לכיוון Netsuki La (4380) - כשעה ורבע של עלייה נוחה. מכאן השביל המשיך ימינה על הצלע, יורד במתינות רבה עד לפאס הבא - Murgum La - שנמצא מעל Lingshet. מהסטופה שבפאס צפינו על הכפר היפה, וגם על הפאסים המצפים לנו בהמשך.
מכאן ירשנו עם השביל כארבעים דקות אל הכפר. השביל מגיע תחילה למנזר הגדול שמעל הכפר - עברנו בו לביקור. ממנו השביל המשיך לאורך תעלת מים בהיקף הכפר, חוצה נחל ומטפס על הגבעה שממול.
בשלב זה החלטנו להמשיך ל-Base Camp של Hanuma La, במטרה להאריך מעט את היום הקצר ולקצר את היום הארוך הצפוי למחרת.
אולם לאנשי Lingshet היו תכניות אחרות
ראשית הזמין אותנו זוג עובדים בשדה להצטרף אליהם לתה וצמפה - קמח שעורה ואפונה המעורב לתוך התה יחד עם חמאה ליצירת דייסה. רק סיימנו איתם למשפחה נחמדה הזמינה אותנו לעוד תה חמאה, וטאהי - לחם לדאקי עבה וטעים משעורה. מכאן לשם הגענו אליהם הביתה ל-Homestay. מצאנו שם אנשים מאוד נחמדים לאוכל מאוד טעים.

יום 5 - Lingshet ל-Zingchen דרך Hanuma La

יום ארוך מאוד.
יצאנו ב-6:45 אחרי ארוחת בוקר יוצאת דופן של ירק, צ׳פאטי, דבש וריבת שזיפים.
המשכנו על השביל החוצה את הכפר ויולה אל סטופת היציאה ממנו. מכאן המשכנו לעלות במתינות על הצלע. אחרי כשעה הליכה הגענו לנחל, חצינו אותו ופנינו שמאלה הפיצול השבילים עם השביל הממשיך במתינות לכיוון Chapskang la (4200).
מהפאס רואים בבירור את Hanuma La Base Camp (Lanang) מתחתינו ואת העלייה לפאס הבא.
הירידה לבייס קמפ קצרה ותלולה, השביל עבר ליד Tea Shop מצויידות מאוד (זה הזמן להצטייד השוקולד לעליה), יורד אל הנחל והחניון (יחסית מלוכלך, אך נקודת מים אחרונה לשלוש שעות הקרובות).
העלייה מזגזגת על שביל נוח לרוב. לאחר שעתיים וקצת של טיפוס הגענו לראש הפאס. למרות היום המעונן הנוף שנשרף ממנו היה יפה. עד כאן בערך חצי יום - אבל העליות הגדולות מאחורינו.
הירידה מהפאס ברובה מתונה ונוחה - ראשית לאורך ערוץ קטן, לאחר מכן מתחברים לנחל גדול יותר. בהמשך הנחל הופך קניוני ו מאוד יפה, והשביל הברור והנוח מטפס ויורד אליו לסירוגין. כעבור שלוש שעות לערך הגענו ל-Snertse - חניון קטן ובוצי מעל הנחל, בו Tea Shop. למרות השעה המאוחרת (16:30, אחרי ארוחת צהריים ארוכה ועוד עצירות) החלטנו להמשיך לחניון הבא.
מ-Snertse השביל חוצה את הנחל ומטפס על השלוחה הימנית, מקיף אותה ויורד אל Zingchen - החניון הנשקף מטה. למרגלות Purpi La. כעבור שעה הגענו לחניון הנחמד על שפת נהר (3410), חמים יחסית לימים האחרונים (היום הסגריר והגשום הפך שמשי בדרך). בחניון Tea Shop בה אכלנו ארוחת ערב משביעה של אורז עם ירקות ותה (100 רופי). יש חניון נוסף בצד השני של הנהר עם Tea shop נוסף - יש לחצות את הנהר, להמשיך לכיוון הפאס ולחצות את הנהר חזרה כדי להגיע.

יום 6 - Zingchen ל-Hanumil דרך Parpi La

יום מלהיב פחות מהקודמים.
יצאנו מהחניון, והתחלנו לטפס אל הפאס בשביל מזגזג ותלול - תוך כשעה וחצי הגענו לראשו.
משם השביל יורד, גבוה מעל נהר הזנסקר. במהרה השביל התמתן, וכך המשכנו ללכת גבוה מעל הנהר, כשישה ק"מ עד לכפר Hanumil. לקראת הכפר השביל מתחיל לעלות ולרדת קצת. לאורך כל הדרך נשקף כביש אספלט המוביל לשומקום בצד השני של הנהר.
הכפר Hanumil (או Hanumar) יפה, יושב מעל הנהר, בין עצים ושדות. התכוונו ללכת ל-homestay, אך חניון הקמפינג המדושא הצופה על הערוץ היפה של הזנסקר שיכנע אותנו להקים אוהל. החניון גדול, ויש בו שתי tea shops.

יום 7 - Hanumil ל-Pidmo ו-Padum

קמנו בבוקר בשעה 7:00, ביודענו שנפספס את המונית המשותפת שיוצאת מ-Pidmo ב-8:00 לפאדום.

ההליכה לאורך הזנסקר לא מעניינת או מייגעת במיוחד. לאחר כשעתיים הליכה הגענו לכפר Pidmo. ממנו ירדנו אל הגשר החוצה את הזנסקר, אל הכביש.

התיישבנו בצדו השני של הגשר לארוחת צהריים, מאוכזבים מכך שלא חיכו שם מוניות. אך סיימנו את הארוחה והתכוננו להתחיל ללכת לאורך הכביש, והגיע אל קצה הגשר איש נחמד מהכפר, וניגש ל-Suzuki Alto קטנה. שאלנו אותו אם הוא מגיעה ל-Zangla - כפר בהמשך הכביש ממנו ידענו שיש אוטובוס לפאדום. הוא אמר שכן, ואף מגיע לפאדום, והזמין אותנו לבוא איתו.

לאחר שעה וחצי של נסיעה יפה הגענו לפאדום. פאדום היא עיירה קטנה ומאכזבת מעט לסיום של טרק כזה. עוד עליה אפשר לקרוא בסיפור הדרך הגדול על הטרק מלמיורו לדרצ'ה.

• הטרק מגיע לגבהים משמעותיים. הקפידו להתאקלם ולנקוט את את כל אמצעי הזהירות.
  • למתכוונים לטייל עוד באזור לדאק - בחנות הספרים הגדולה במיין בזאר בלה מצאנו גם את ספר הטרקים המעולה של הוצאת Trailblazer במחיר מצחיק של 900 רופי - מומלץ.
  • אנחנו יצאנו לטרק באופן עצמאי. ניתן לצאת אליו גם עם צוות מלא, או רק לשכור את שירותיו של חמר ושיירתו, וכך לא לסחוב כלום (המנהלות עדיין עליכם).
  • טיילנו עם גזיית Kovea Moonwalker שעבדה מצויין בגובה עם בלוני גז לבנים תוצרת קוריאה שנקנו בלה. גם למטיילים אחרים עם גזיות Kovea קטנות יותר לא הייתה בעיה.