איטליה | טיול זוגי של שבוע - רומא + טרק בהרי האפנינים

טיול לפני צבא של 6 ימים באיטליה, 3 ימי טרק בשמורת גראן סאסו שבחבל ארץ 'אברוצו' הקסום (בתחבורה ציבורית!) ו-3 ימי טיול עירוני ברומא, יצא צפוף אבל טיול מדהים!

תאריך הטיולJuly 2018
עונה מומלצתסוף יוני - תחילת ספטמבר

פתיחה

סיימנו תיכון, ורצינו להספיק לטוס יחד שנינו לפני הצבא (ובשבילי לפני השנת שירות). אז היה לנו חלון זמנים מאוד ספציפי שיכולנו לטוס בו.
רצינו יעד יחסית קרוב שלא נהיה הרבה זמן בטיסות וננצל את הימים הכי טוב, וגם יעד שנוכל לשלב בו טיול עירוני וטרק בטבע.
החלטנו שאיטליה זה בחירה טובה בשבילנו מבחינת הפרמטרים האלו (וקשה להתווכח עם מקום שהיין זול והפחמימות הם חלום). רצינו להגיע לרומא, וגם ראינו שיש פארק של שמורת טבע Gran Sasso שהוא חלק מהרי האפנינים Appennini, שבחבל ארץ אברוצו Abruzzo, במרחק סביר בתחבורה ציבורית.

הבעיה הייתה שלא היה כמעט מידע על טרקים בGran Sasso באיטליה (בהמשך התברר שהיינו בין התיירים היחידים מחו"ל במסלול, וכל המטיילים היו איטלקיים!). אז פנינו במייל לסוכנת שתעזור לנו לבנות מסלול טרק בהרים.

מצרפת את המייל של הסוכנת, קוראים לה קלאודיה והיא הייתה מקסימה. עזרה לנו לתכנן את המסלול בשמורה לרמת הקושי שרצינו, לפי כמות הימים, כולל הנסיעה בתחבורה ציבורית. כל התכנון שלה עלה 40€ סה"כ. היא שלחה לנו את המפות ובכללי ממליצה להתייעץ איתה.
info@abruzzoparks.it

יש גם אופציה לויה פרטה בGran Sasso אבל אין לנו ציוד לזה והיה נראה שאי אפשר לשכור.
זאת שמורה מאוד גדולה שכוללת בתוכה גם כפרים וטירות, אבל בשלושה ימים (שכוללים נסיעות) העדפנו להתמקד בפסגות ונופים.

בילינו גם ברומא במקומות הקלאסיים. בסיפור דרך אני אתמקד בעיקר בטרק שעשינו, כי על המקומות שהיינו בהם ברומא יש מגוון המלצות באינטרנט :)

התארגנות לקראת הטיול

קנינו כרטיסי טיסה עם שעות נוחות (שעלו קצת יותר מבדרך כלל לטיסה לרומא) כדי להספיק כמה שיותר בשישה ימים.

שנינו בעלי כושר טיולים טוב, אבל יצא שסחבנו הרבה ציוד מיותר על הגב בדיעבד וחבל.
לדוגמא כל האיטלקיים סביבנו טיילו עם תיק יום קטן של 30 ליטר.

לא הכרנו מראש אפליקציות ניווט בחו"ל כמו maps.me, אז הדפסנו את המפות שקיבלנו מהסוכנת ואיתם ניווטנו.

המסלולים לא תמיד הכי מסומנים (ביחס לארץ), מידי פעם יש סימון של עיגול אדום לאורך השביל.
אנחנו הזמנו מראש מקומות בהוסטלים, הייתי ממליצה להזמין מקום מראש כי אין המון בקתות באותה נקודת לינה.

קנינו מראש ברומא בלון גז בהברגה לפק"ל קפה.

בבקתות ישנים בחדר שיתופי במיטות קומתיים. בחלק מהבקתות המקלחות והשירותים נמצאים מחוץ למבנה (ובחלק השירותים 'בול פגיעה')
החדר אוכל משותף, אפשר לקנות קנקני יין זולים, ארוחה המורכבת מפולנטה עם בשר (אני צמחונית אז בקשתי עם גבינה במקום והם הסכימו להחליף), מרק עגבניות ושעועית טעים ומשביע.

ניתן לקנות ארוחת ארוחת צהריים ארוזה לדרך, זה מה שאנחנו עשינו, בנוסף לנשנושים מהארץ כמובן.

אין צורך להביא שקי שינה, מספקים מצעים, אנחנו לקחנו איתנו רק ליינרים בשביל התחושה האישית למקרה שהמצעים יראו לנו לא מספיק נקיים.

ממש ממש מומלץ להביא מקלות הליכה!!

יום 1 - הגעה לאיטליה

נחתנו בשעה 8:45 בבוקר, אז כבר ביום הראשון שלנו באיטליה יצאנו להסתובב ברומא.
ישר אחרי שעשינו צ'ק אין במלון הלכנו לאכול פיצה לצהריים, עם פיסטוקים מעל!

המלון שלנו היה במיקום פצצה הלכנו לרוב המקומות ברגל.
היינו במזרקת טרווי, בפנתיאון ובעוד כיכרות ושווקים מסביב.
עשינו גם השלמות קניות לטרק כמו בלון גז בהברגה, קרם הגנה, בקבוקי מים, אוכל וכו'.

יום 2 - יום ראשון לטרק: עולים לגובה

קמנו בבוקר ויצאנו לכיוון התחנה המרכזית ברומא Tiburtina.
לקחנו אוטובוס ללקווילה L’aquila בשעה 7:30, לתחנה L'Aquila terminal bus Collemaggio.
הדוכן כרטיסים בתחנה המרכזית נקרא C autolinee TUA, הכרטיס עולה לכיוון €11.50, קנינו כרטיס הלוך חזור שעולה €21.10.
הקו לוקח שעתיים, היינו אמורים להגיע בשעה 9:30. בלקווילה לקחנו עוד אוטובוס עירוני שנקרא AMA לתחנה Funivia del Gran Sasso in Fonte Cerreto, ומשם עולים על רכבל. בדוכן כרטיסים בלקווילה הכרטיס עולה €1.10 לאוטובוס לכיוון. קנינו כרטיס הלוך חזור. הנסיעה לוקחת 40 דק'.

היינו אמורים לעלות על הקו של 10:00 שמגיע לרכבל ב10:40, אבל פספסנו אותו.
שימו לב שאת הקו מלקווילה לרכבל אין המון פעמים במהלך היום, ולכן ממש לא כדאי לפספס אותו! עדיף לקחת יותר זמני מרווח בין לבין. אנחנו פספסנו ונאלצנו לחכות לקו הבא. כך יצא שבמקום להתחיל לטייל כבר ב11:00, התחלנו רק ב13:00. מה שקיצר לנו את המסלול ולא הספקנו להגיע לפסגה של אותו היום, כי היינו צריכים להספיק להגיע לבקתה לפני שמחשיך.

רכבל (Funivia) של Gran Sasso אל Campo Imperatore בגובה 2130 מ'.
שעות פתיחה 8:30 - 17:00. יוצאת נסיעה כל חצי שעה. התכנון המקורי היה לעלות על הרכבל של 11:00.
כרטיס (biglietto) עולה 12.00€. הנסיעה לוקחת משהו כמו 10 - 15 דקות.

הטרק מתחיל מעל קו העצים, יש צמחייה נמוכה והרבה פרחים. זאת אומרת שהשמש חזקה מאוד ולמרות שלא חם, ממש מומלץ להביא כובע, משקפי שמש וקרם הגנה כי אין צל מהעצים. הנוף מסביב נהדר ומרגישים שהמרחבים לא נגמרים!

המסלול ביום הראשון היה לפסגה Pizzo Cefalone לגובה 2533 מ'.
מספר המסלול במפה בעלייה ישר מהרכבל (בגובה 2130 מ') n. 147 - 111 - 102 - 100E המסלול בירידה n. 100D - 111 - 147
אפשר לראות במפה שצירפתי.

הגענו לבקתה סביב 17:00. ישנו בבקתה שנקראת Duca degli Abruzzi. הלינה בבקתה (בסגנון חצי פנסיון) עולה 50€ למבוגר.
www.rifugiodegliabruzzi.it
tel. 347.5255250 - 0862.1956147

מיד קיבלנו כפכפי קרוקס להסתובב איתם בבקתה, יכולים לראות בתמונה שהם תואמים בצבע לפרחים מסביב! את הנעלי טיול המלכלכות משאירים בכניסה. המארחים בבקתות חמודים וישמחו לעזור לכם בכל בעיה.

יום 3 - יום שני לטרק: ערפל כבד

כל המטיילים קמים מוקדם ויוצאים פחות או יותר באותו זמן למסלול, סביב 7:00 - 8:00.
ראינו על הבוקר עיזי בר מתוקות רצות במדרונות!
הטיול היום היה לפסגת Corno Piccolo בגובה 2655 מ'. מספר המסלול בעלייה לפסגה n. 110 - 103 - 161 ומספר המסלול בירידה מהפסגה n. 103 - 110 אל בקתת Rifugio Franchetti.

בשלב כלשהו הגענו לגובה שכל הצמחייה נעלמת לגמרי ואפילו יש שאריות שלגים שעוד לא נמסו. בשלב הזה העליות נהיות תלולות ומאוד מומלץ להיעזר במקלות הליכה.

לקראת הצהריים, כשניסינו למצוא את הבקתה שלנו ללילה, התחיל להיות ערפל מאוד כבד. לא הצלחנו לראות כלום קדימה, רק כמה מטרים לפנינו. הבנו שלא נצליח לעלות לפסגה וזה סתם מסוכן להתקדם אליה בערפל, ועדיף שנלך לכיוון הבקתה כבר. אבל לא מצאנו את הדרך אליה גם, והתחלנו להרגיש אבודים. ניסינו לעצור מטיילים אחרים שיסבירו לנו איך להגיע לבקתה, אבל כולם היו איטלקיים ולא דיברו אנגלית. אחרי שהצלחנו למצוא מטיילת דוברת אנגלית שהסבירה לאן ללכת, הערפל התפזר, והגענו אל הבקתה בשלום.

הגענו לבקתה בשעה 14:00, שזה יחסית מוקדם, כי לא עלינו על פסגת Corno Piccolo. אז השארנו את התיקים בחדר, לקחנו פק"ל ויצאנו להסתובב במדרונות שמסביב לבקתה.

המארח של הבקתה מאוד חמוד, והיה לו גם כלב מקסים שקראו לו זן Zen. הוא כלב גדול וחברותי והצטרף אלינו לפק"ל.

הלינה בבקתה (בסגנון חצי פנסיון) עולה 55€ למבוגר.

www.rifugiofranchetti.it
tel. 333.2324474 - 0861.959634

יום 4 - יום שלישי לטרק: הגענו לפסגה!

היום סוף סוף הגענו לפסגה! המסלול הוא לפסגה המערבית של ה - Corno Grande בגובה 2912 מ'.
מספר המסלול בעלייה מהבקתה לפסגה n. 154 - 103 ומספר המסלול בירידה חזרה לכיוון הרכבל n. 101 - 103 - 154.

ישר כשהתחלנו לטפס הייתה רוח ממש חזקה, ולא הספקתי להתלבש כמו שצריך ולכסות את הצוואר. עד שהגענו לפסגה corno grande, כבר הייתי מצוננת לגמרי ונגמר לי כל הנייר טואלט :(

הנוף מלמעלה היה מהמם! עשינו שם עצירה וארוחת בוקר קטנה עם פק"ל.
התחלנו את הדרך חזרה למטה לאט לאט. הירידה הייתה תלולה וארוכה, ובדרך התחיל טפטוף רסיסי גשם. עד אז היה לנו מזג אוויר מעולה! חוץ מזמן עם הערפל יום לפני כמובן.

הגענו חזרה לרכבל שבגובה 2130 מ', וירדנו חזרה לנקודת ההתחלה. שימו לב שהרכבל פתוח עד שעה 17:00, יוצאת נסיעה כל חצי שעה, אז ממש חשוב להגיע בזמן!

כשהגענו לנקודה מתחת לרכבל, נכנסנו לבית קפה לנוח קצת ולשתות משהו חם. חיכינו בתחנת אוטובוס Funivia del Gran Sasso in Fonte Cerreto, שקצת מסתתרת בכביש (חיפשנו אותה כמה דקות), ועלינו על האוטובוס AMA לכיוון L'Aquila terminal bus Collemaggio. נסיעה של 40 דק'.

מלקווילה עלינו שוב על הקו לרומא TUA Abruzzo לתחנה המרכזית ברומא Tiburtina. נסיעה של כשעתיים, הגענו חזרה סביב 20:00.

לקחנו פיצה טייק אווי למלון כי התחיל לרדת המון המון גשם ברומא.

יום 5 - חזרה שוב ברומא מגיעים לוותיקן

נסענו לבקר בוותיקן שהיה מהמם, רק שאני הייתי עוד חולה ומצוננת מהטרק אז האמת שלא נהנתי בכלל :( לקראת סוף הסיור בוותיקן, הבנו שכדאי שאני אחזור למלון לישון ולנוח.

אל תשכחו להביא דרכונים לכניסה לוותיקן! אם אתם לא תמיד מסובבים איתם עליכם ומשאירים אותם בכספת במלון או משהו.

אחרי שהתאוששתי, הלכנו לראות את המדרגות הספרדיות בשקיעה, ולאכול ערב במסעדה קרובה.

יום 6 - קולוסיאום והביתה

הטיסה חזרה שלנו הייתה ב21:55, ככה שהיה לנו בעצם עוד יום לבלות בו ברומא.
ביקרנו בפורום ובקולוסיאום (עם תור ארוך במיוחד) שעד אז הצלחנו להימנע מזה בטיול פחות או יותר.
וחזרה לשדה תעופה עייפים אך מרוצים :)

• תדאגו לקחת רק מה שאתם באמת צריכים לטרק כדי להוריד במשקלים. אם אתם רצים בגדים יותר יפים לשהייה ברומא הייתי ממליצה לבקש מהמלון להשאיר תיק עם ציוד ולחזור לקחת אותו אחרי הטרק (אנחנו לא עשינו את זה וסחבנו הרבה).
  • מקלות הליכה! הכי פשוט ובאמת משמעותי. לא צריך איזה מקלות הליכה פנסיים, אני קניתי את שלי מאיזה חיקוי בנפאל, והם שורדים לי מעולה כבר כמה שנים.
  • אפשר לקנות מפה של השבילים ב- Gran Sasso פארק אל Ostello Lo Zio, בדוכן ליד ההגעה של הרכבל ביום הראשון של הטיול. אני לא יודעת כמה היא עולה, אנחנו השתמשנו בתמונות של המפות מודפסות, וממליצה לבדוק באפליקציות של ניווט.
  • אפשר לבנות את הטרק בשמורה ככה שיתאים ליותר ימים. אנחנו התייעצנו עם הסוכנת לגבי מסלולל שלושה ימים, בגלל תאריכי הנסיעה שלנו. אבל אפשר להגיע לשמורה ליום אחד או לחמישה ימים ולבנות את המסלול בהתאם לצרכים שלכם.
  • לפני העלייה לרכבל יש בית קפה וחנות נוחות קטנה. אנחנו קנינו את הבלון גז ברומא אז לא זוכרת אם היה שם גם, בכל אופן קנינו שם קרם הגנה ששכחנו להביא, ובחזור עצרנו לקפה לפני העלייה לאוטובוס לרומא.
  • הסתובבנו עם שלושה ליטר כל אחד, קנינו בקבוקים בבקתות. אין נחלים שאפשר למלא מהם לאורך הדרך, והמקומיים המליצו לנו לא למלא את הבקבוקים בכיור, אלא לקנות מים מינרליים.