מערב אוסטרליה- מפרת' ועד דרווין ברכב

רוב המטיילים באוסטרליה עושים את החלק המזרחי, עוברים בערים הגדולות, במסיבות החוף ונזרקים בהוסטלים. מערב אוסטרליה הוא החלק הבתולי יותר של היבשת, השקט והרחוק מהציוויליזציה שמציע נופים מרתקים והרפתקאות מגוונות שאין דומות להן בעולם... יצאנו זוג, ברכב, מדרום מערב ועד צפון אוסטרליה בשלושה חודשים

תאריך הטיולMarch 2010
משך הטיול3 חודשים
עונה מומלצתמרץ-יוני

פרת'- הגעה והצטיידות

אנחנו הגענו לפרת' "העיר הבירה" של מערב אוסטרליה (WA) מניו-זילנד ולכן היינו חייבים לעבור במלברון בטיסת קונקשן. פרת' היא עיר רגועה ושלווה, שוכנת על הים עם חופים יפים ומקומות בילוי רבים וממכרים. ישנו אי בסמוך לעיר שנקרא ROTTNEST ISLAND ובו חיה מוזרה שנקראת קוואקה שחיה רק שם, זה מן שילוב של עכבר וקנגורו. אם נוסעים לאי זה חייבים לעבור בשכונת פרמנטל, שכונה יפה ורגועה עם המון מבשלות בירה.
בעיר עצמה יצא לנו להתעכב כמה ימים עד שבוע לשם התארגנות לכל הטיול, ענין חשוב ביותר ששווה להפסיד עליו כמה ימים. הדבר הראשון והחשוב ביותר שיש להצטייד בו הוא טלפון, למי שאין מהבית יכול למצוא חברות מקומיות המטעינות שיחות תמורת מזומן. הדבר השני הוא רכב.
הרכב הוא החבר הכי קרוב בטיול הזה. הצורה המומלצת לטיול במערב אוסטרליה הפראי הוא עם רכב שטח 4X4 שיוכל לקחת אותך בכל דרכי האפר והחולות (ויש המון כאלה) לאורך הדרך. ניתן כמובן להשאר רק על כבישים אך כך מפספסים את מהות הטיול וההנאה פחותה משמעותית.
כמו כן, לרוב יהיה קשה למצוא מקומות לינה מוסדרים לאורך הדרך ויש להצטייד באוהל ושק"ש (למרות שרוב הזמן חם) או, כפי שאנחנו עשינו, לבנות מיטה בתוך הרכב.
את הרכב שלנו, IZUZU TRUPER, קנינו מאשה זקנה ולקחנו אותו לנגר שיתקין בתוכו מיטה מתקפלת. מפתיע עד כמה הבירוקרטיה שם של החלפת בעלות פשוטה וקלה, כל אחד חותם על מסמך, הולכים לדואר, משלמים מס והאוטו שלכם! המחירים מצחיקים יחסית לארץ אך ניתן לחסוך את כל הטירחה והזמן של בניית הרכב וציודו, ע"י קניה של רכב מוכן קומפלט ממטיילים שסיימו את טיולם ורוצים להפטר מהמכונית. כמובן שמומלץ לעשות בדיקה מקיפה לרכב במוסך לפני קנייתו- אף אחד לא רוצה להתקע עם רכב באמצע המדבר. אתר GUMTREE.COM.AU הוא אתר מצוין ולשם מתנקזים כלל הצעות המכירה. בקניית הרכב כדאי לוודא שיש ג'ריקנים למים- הרבה מאוסטרליה זה מדבר, ג'ריקנים לדלק, עת חפירה- אם נתקעתם עם הרכב בחול הים, מקום לדיסקים או שמיעה של mp3- יש נסיעות ארוכות, ועוד..
הנסיעה היא לא קלה ויש להתכונן אליה, אך יחד עם זאת גם לחסרי ניסיון כמונו זה לא היה מסובך מידי.

יציאה לדרך

אז אחרי שהצטיידנו בכל ציוד הקמפינג שכולל גם כירת גז ומדריך של מקומות לינה בחינם ובתשלום (CAMP 5,6...), יצאנו צפונה אל עבר האתר הראשון- הpinnacles. זהו אתר משונה בו, כתופעת טבע יחודית, עולים מן האדמה כמו מצבות, סלעים זקופים, המשתרעים על פני שטח עצום. המראה מרשים אך אין מה להתעכב שם יותר מכמה שעות.
באיזור עשינו את הלילה הראשון שלנו, כמובן שבאוסטרליה אסור לישון ולחנות היכן שמתחשק, אך ברוב המקומות אף אחד לא יגיד לך כלום... תופעה נרחבת נוספת באוסטרליה היא המנגלים הציבוריים. לכל אורך הדרך מפוזרים גרילי גז אוטומטיים לרווחת הציבור המופעלים ע"י לחיצת כפתור. לרוב הם לא הכי נקיים, אך לא משהו שקצת שמן ובצל לא יכולים לפתור, כמו גם עמדות לניקוי דגים עם מים זורמים. לפעמים מגיעים למקום שנדמה לך שאתה הראשון שגילה אותו באוסטרליה עקב הבידוד שלו מכל מקום אחר ומייד מופתעים לגלות שם עמדת מנגל וניקוי דגים מוכנות לשימוש...

המשך צפונה וחציית "קו הזבובים"

ככל שמצפינים מפרת' כך כמות העיירות על הדרך הולכת ופוחתת. יש להתחש בכך כאשר מחשבים את כמות האוכל, מים ודלק שסוחבים איתנו. ג'רלדטון היא בערך הקו בו מתחיל הOUTBACK האוסטרלי ואיתו גם הזבובים...
ישנה עונה בשנה, בה הרוחות ממרכז היבשת מביאות איתה כמויות אדירות של זבובים שיכולות לשגע ואף להרוס את האווירה. הפתרון לכך הוא כילות אישיות שניתן לקנות ולשים על הראש ולטייל בנוחות וכילה גדולה שאיתה אוכלים, ישנים או סתם נחים מן המטרד. לפעמים זה נראה מצחיק ומפונק אך זה שווה את זה. הזבובים נעלמים כאשר ממשיכים להצפין.
האתר הבאמת יפה הראשון נקרא SHARK BAY- אני לא יודע באמת עד כמה הרבה כרישים יש שם, אך זאת לשון אדמה יפיפייה עם דרכי עפר רבות המגיעות עד למים, ישנו אתר האכלת דולפינים המגיעים כל בוקר מהאוקינוס הפתוח לארוחת בוקר בחוף ועוד אטרקציות. שם קנינו חכה והחל הרומן הארוך שלנו עם ספורט הדיג. קשה שלא להתמכר לדיג באוסטרליה או אפילו לנסות- ישנם כל כך הרבה דגים שלעיתים נראה שהם רק מחכים לחכה שתוציא אותם מן המים, כל כך הרבה אנשים דגים מסביב וזה מדבק. ובסוף, אין כמו לאכול דג בערב שאתה הוצאת אותו במו ידייך מהמים ולא קנית בסופר. כמובן שיש חוקים לגבי סוגי הדגים אורכם וכו' שניתן להוציא מן המים אך לא נתקלנו בבעיה בנושא זה.

החופים של אקסמאות' EXMOUTH

צפונית עם הכביש שוכנת אקסמאות'- היא עיירת חוף די תיירותית ובסביבתה חופים לא יאמנים. קשה לתאר את צבע המים והחול הממכרים רק חובה לציין את הניקיון ואת הצעדים לשמירת הסביבה הננקטים ע"י האוסטרלים, מה שמשאיר את המים והחוף בתוליים בניגוד למקומות אחרים כמו במזרח.
אל רצועת חופים זו ניתן להגיע מדרכי העפר החוצים נחלים וחופים או מהכביש שעובר בעיירה. מתחם החופים הוא גדול וישנם טיולי יום נחמדים מהחופים לכיוון גבעות ומערות בסביבה. לכל חוף שם משלו ולחלקם ישנה כניסה מוגבלת בכמות האנשים והרכבים, כחלק משמירה על השמורה. כמובן שהחופים היותר יפים הם המבוקשים ביותר ואליהם צריך להיות מהירי החלטה, השיטה היא המהיר זוכה, מי שיגיע ראשון עם רכב ולחוף יש מקום פנוי (כדאי מוקדם בבוקר) הוא יכנס ליום במתחם. כמעט לכל חוף יש פקח משלו והוא אוסף את הכסף לחניה באותו היום. שיטה נוספת לשריין מקום לחופים הנחשקים היא שינה בחוף אחר, והגעה אל הפקח של אותו החוף, שידבר בקשר מוקדם בבוקר עם הפקח של החוף המועדף וניתן לשריין כך מקום ולעבור לחוף הרצוי. במקום אין מים זורמים והשירותים הם כימיים, צריך להתכונן בהתאם.
אטרקציה נוספת, קצת יקרה אך חוויתית במיוחד וממולצת אפילו לנרתעים מאטרקציות תיירותיות, היא צלילה עם כריש-לוויתן. ההרשמה היא עם חברה מתוך העיירה ובתמורה מקבלים יום שלם על סירה עם שנורקלים ומובטח לראות את הדג הענק והמרשים- חוויה חד פעמית. היום כולל ארוחת צהריים על הסיפון.

הגעה לברום BROOM ונסיעת שטח ל-CAPE LEVEQUE

הנסיעה בין אקסמאות' וברום היא נסיעה ארוכה שלוקחת בין יום ליומיים אם לא נוהגים 24 שעות. האקלים נהייה קצת יותר טרופי עם העליה צפונה ואף הצמחיה קצת משתנה. בדרך ישנם עוד מקומות רבים ומעניינים, פארקים וחופים שניתן לבקר בהם אך קשה לפרט את כל האפשרויות והמראות...
נקודה חשובה היא העיר פורט הדלנד, זוהי עיר נמל גדולה וחיה, קצת שינוי מן הלבד שחווינו עד כה, ושם ניתן להצטייד בזול בצידה להמשך הדרך.
ברום היא עיירה לא גדולה עם חוף מרהיב והמון פעילויות כגון פסטיבלים וירידים. זוהי תחנת היציאה לCAPE LEVEQUE, אחד המקומות היותר יפים באוסטרליה. חוץ מהחופים והחול הלבן, בלשון אדמה זו, ישנו צוק אבן אדום שמגיע ממש עד המים ותופעת גאות מרשימה במיוחד בה המים תוך דקות ספורות עולים במפלסם באופן משמעותי. במקום פועל כפר נופש המציע מקום חנייה ולינה באוטו ועד אוהל משודרג עם חשמל ואף צימרים. ההגעה היא ברכב שטח בלבד.

הקימברלי KIMBERLEY

אחרי קייפ-לויק חייבים לחזור שוב דרך ברום, ועוד נסיעה של כמה שעות נגיע לדרבי. דרבי היא עיירה קצת עייפה, מכאן וצפונה כבר ניתן לראות ריכוזים גדולים של האוכלוסיה האבוריג'ינית. האוסטרלים עם דעות חלוקות לגבם עקב הניסיונות הרבים והמרים לשלבם באוכלוסיה הלבנה אך לשווא. הם אוהבים להתבדל, לא משתלבים בשוק העבודה ונוטים להתמכרות מהירה לאלכוהול.
בסביבות העיר דרבי עובר קו רוחב דמיוני בו כבר אי אפשר להכנס לים ככל שחשקה נפשינו וצריך להזהר מתנינים, כרישים ומדוזות קטלניות. זוהי גם נקודת היציאה למרחב הקימברלי, אזור פראי ורחב ידיים, ללא כבישים סלולים וכמעט ללא התישבות אדם. ישנם חוות אחדות בדרך וקניונים רבים מלאים במי גשמים היוצרים בריכות מדהימות. בפי האוסטרלים מקום זה הוא המקום האחרון לקבלת הרפתקאה הגונה שנשאר כמעט לא נגוע ביבשת הן מבחינת נוף והן מבחינת חי. חובה להצטייד במפה, מים, דלק ואוכל לכמה ימים טובים, כי אם וכבר מצאנו איזשהו סופר או מכולת באיזור, זה יהיה מאד יקר. הקימברלי הוא באמת המקום שמייצג הכי טוב את אוסטרליה הישנה וכמובן שחייבים רכב 4X4 כדי להגיע לשם.

הפארקים: ליצ'פילד וקאקדו.

כאשר נצא מהקימברלי ונחזור לכביש הסלול, נגיע תוך שעות ספורות לעיר קאתרין. אם עד עכשיו התחלנו להתרגל לנוכחות האבוריג'ינית, עיירה זו היא ממש קפיצה למים העמוקים. אבוריג'ינים רבים שכובים ברחובות מובטלים, מקבצי נדבות ושתיינים. למרות המראות הלא מלבבים האבוריג'ינים ממש לא אלימים ואין מה לפחד מהם. קאתרין כבר נמצאת במחוז אחר באוסטרליה, הטריטוריה הצפונית (NT), ויש לשים לב לקו החוצא בין WA לבין NT המסומן כשלט בכביש ומורה גם על הזזת השעה קדימה, אנחנו פיספסנו סרט בקולנוע בקאתרין כי לא שמנו לב לשלט הזה...
מכאן הדרך לליצ'פילד פארק היא לא ארוכה (במדדים של אוסטרליה) וזהו פארק מומלץ מאד, חביב, מלא בבריכות, מפלים וטיולי יום. ניתן לבלות שם יומיים שלושה, כאשר התחנה הבאה היא דרווין.
הטיסה שלנו יצאה מדרווין, אך לפני היציאה עוד עמדה בפנינו משימה- מכירת הרכב. בילינו כיומיים בעיר לפרסם את הרכב (בעיקר באינטרנט ובהוסטלים) ולעשות לו תיקונים אחרונים לפני מכירה. לאחר שפרסמנו אותו יצאנו לעוד כשלושה ימים לפארק הקאקדו הלא רחוק מן העיר. שמענו רבות על פארק זה אך קצת התאכזבנו, הן מהמחיר המופקע המבוקש בכניסה אליו והן בגלל האופי התיירותי שלו שמתמקד בעיקר בתצפית על חיות ומורשת אבוריג'ינית. והמון יתושים.
כאשר חזרנו לדרווין נמצא קונה לרכבנו היקר, אליו העברנו את כל ציוד הקמפינג, הדיג והנסיעה שהיה ברשותינו.

סוף

קשה לתאר בכמה פרקים את המראות והחוויות של מערב אוסטרליה. ישנם עוד מקומות רבים יפים שוויתרנו ולא ראינו אותם. כדאי להשאר פתוחים לאלתורים ושינויי תוכניות שיכולים להביא אותנו למקומות חדשים. שלושה חודשים היה זמן קצת לחוץ ובקלות היה ניתן להשאר שם עוד חודש, לכן בכל זאת, כדאי שתהיה איזושהי תוכנית בסיס שהולכים על פיה. למרות זאת, אפילו תוכנית טובה יכולה להשתנות, לדוגמא עקב שטפונות עזים שתפסו אותנו בקימברלי וסגרו אזור שלם לטיול למשך שבועות.

• ישנם סוגים רבים של רכבי 4X4 שניתן לטייל בהם בנוחות, מומלץ מאד לעשות בדיקה מקיפה ולקבל חוות דעת של מוסכניק גם במחיר יקר. עדיף לחסוך זמן ולקנות רכב ממטיילים שכבר יש בו הכול וכדאי להשאיר 4-5 ימים לקניה וגם למכירה בסוף.
  • כאשר קונים רכב, לכל אזור יש את לוחית הרישוי שלו, עדיף לקנות תמיד את זה של WA כי החידוש שלו הוא הכי קל, לא צריך בדיקה ולא להגיע למוסך. הוא שונה משאר הרשיונות כי WA כזאת גדולה ויש אנשים שגרים במרחק רב ממוסך ומהדואר לחידוש הרישיון- יהיה גם קל יותר למכור
  • מחיר הדלק משתנה, ככל שמתקרבים לעיר גדולה כך הוא יהיה זול יותר. בקימברלי הוא היה הכי יקר אבל גם אז הוא היה יותר זול מבישראל.
  • זבובים ויתושים- נמצאים בריכוזים שונים תלוי במיקום, כדאי להצטייד בכילה ואף רשת ראש אישית.
  • information centre- בכל עיירה יש לפחות אחד. כדאי לבקר שם ולקבל רושם ורעיונות על האיזור, וכמובן להתעדכן על שטפונות באיזור וכו'.. ניתן גם לקנות כרטיס שנתי לכניסה חופשית לפארקים מסוימים בWA
  • אבוריג'ינים- תופעה מעניינת ויכולה להיות מלחיצה אך סה"כ לא מזיקים במיוחד.
  • טרמפיסטים- ישנם המון טרמפיסטים שניתן לחלוק איתם בהוצאות הדלק הגדולות ואף לטייל איתם, רבים מבקשים טרמפים באתר למכירת המכוניות ובלוחות המודעות בהוסטלים.
  • האוסטרלים- עם נהדר וחם, כדאי לדבר ולהתחבר איתם, רובם יהיו מבוגרים אך צעירים בנפשם. יש להם טיפים מעולים על מקומות שכדאי לראות- רוב המקומות שאנחנו הגענו אליהן הייתה לאחר שיחה לילית מול מדורה על בירה מאחת הצידניות שלהם.
  • WOOF- ארגון שמסדר עבודה ללא כסף, אך בתמורה מקבלים אוכל ולינה. אפשרות נחמדה לנוח מן הטיול וישנם מקומות מעניינים ביותר לעשות זאת, מחוות אורגניות ועד חוות ציד. ניתן לקנות חוברת של כל המקומות באוסטרליה וצריך לקבוע איתם מראש. ישנן חוות שגם מתעסקות עם אטרק